پاسخ درس دوم فارسی کلاس چهارم
پاسخ پرسشهای درس دوم کتاب فارسی پایهٔ چهارم ابتدایی

در این بخش، پاسخ پرسشهای درس اول کتاب فارسی کلاس چهارم با عنوان «ستایش» را با هم مرور میکنیم.
**درک و دریافت**
۱. **خداوند در این شعر، با چه نامهایی خوانده شده است؟**
در این شعر، خداوند با نامهای «آفریننده»، «دادار»، «بخشاینده» و «یار» نامیده شده است.
۲. **به نظر تو، چرا باید تنها در برابر خداوند سر تعظیم فرود آورد؟**
زیرا تنها خداوند است که جهان را آفریده و همه چیز را به ما بخشیده است. او از همه قدرتمندتر و مهربانتر است و شایسته سپاس و احترام ماست.
۳. **با توجه به شعر، خداوند چه چیزهایی را آفریده است؟**
خداوند آسمان، زمین، ماه، خورشید، کهکشان، کوه، صحرا، دریا، انسان و همه موجودات را آفریده است.
**واژهآموزی**
۱. **برای هر یک از واژههای زیر، یک واژه هممعنی بنویس:**
* آفریننده = خالق، آفریدگار
* دادار = بخشنده، دهنده
* یار = یاور، دوست، کمککننده
**بیاموز و بگو**
در این بخش، با واژههای «همخانواده» آشنا میشویم. واژههایی که بخش اصلی آنها (ریزه) یکی باشد، همخانواده هستند. مانند «آفرین» و «آفرینش» و «آفریننده» که همگی از ریشه «آفرین» ساخته شدهاند.
**خوانش و فهم**
۱. **شعر را با آهنگ زیبا و لحن مناسب بخوانید.**
(این بخش نیاز به اجرا دارد و در متن نوشتاری قابل نمایش نیست.)
۲. **با توجه به شعر به پرسشهای زیر پاسخ دهید:**
* **شاعر از خداوند چه میخواهد؟**
شاعر از خداوند میخواهد که در همه حال یار و یاور او باشد و او را از راه راست دور نکند.
* **به نظر تو «راه راست» یعنی چه؟**
«راه راست» یعنی راه درست، راه خوبی و مهربانی، راهی که خداوند آن را پسندیده است و به خوشبختی و سعادت انسان میانجامد.
**نگارش**
۱. **در بیت زیر، واژههای همخانواده را پیدا کنید.**
* **ستایش** و **سپاس** (که هر دو به معنای تشکر و عبادت هستند).
* **آفرین**، **آفرینش** و **آفریننده** (که همگی از ریشه “آفرین” هستند).
**خودارزیابی**
* آیا میتوانم شعر «ستایش» را از حفظ بخوانم؟
* آیا میتوانم معنی واژههای «آفریننده»، «دادار» و «بخشاینده» را بگویم؟
* آیا با مفهوم «همخانواده» آشنا شدهام و میتوانم برای یک کلمه، همخانوادههایش را پیدا کنم؟
جواب سوالات درس دوم فارسی چهارم دبستان
پاسخهای درس دوم فارسی کلاس چهارم
دسترسی سریع به صفحههای مختلف:
پاسخ صحیح و غلط صفحه ۲۱ فارسی چهارم
پاسخ بخش درک متن صفحه ۲۱ فارسی چهارم
پاسخ بخش گوش کن و بگو صفحه ۲۲ فارسی چهارم
پاسخ بخش درک و دریافت صفحه ۲۷ فارسی چهارم
پاسخ داستان صفحه ۲۸ کتاب درسی
راهنمای کامل فارسی چهارم / راهنمای درس دوم فارسی چهارم / پاسخ بخشهای صحیح و غلط؛ درک متن و یادگیری واژهها؛ گوش کن و بگو؛ درک و دریافت درس دوم آفریننده زیبایی صفحههای ۲۱، ۲۲، ۲۷ و ۲۸ فارسی چهارم دبستان
جواب درست و نادرست صفحه 21 فارسی چهارم
پرستوها هر سال لانهی جدیدی برای خود درست نمیکنند.
پاسخ: نادرست ❌
بیشتر پرستوها در طول سفر به خاطر حملهی پرندگان شکاری، سالم به مقصد نمیرسند.
پاسخ: نادرست ❌
جواب درک مطلب صفحه 21 فارسی چهارم
۱- فعالیت پرستوها در شروع فصل پاییز چه معنایی دارد؟
پاسخ: نشان میدهد که در حال آمادهشدن برای سفر هستند.
۲- چرا بازگشت پرستوها از عجایب جهان آفرینش به شمار میآید؟
پاسخ: چون این پرندگان ریزجثه پس از گذراندن مدتها زمان و طی کردن مسافتی بسیار طولانی، با وجود همه خطرهای پیش رو، بدون هیچ اشتباهی به آشیانه قبلی خود برمیگردند.
۳- چند مورد از شگفتیهای دنیایی که در آن ساکنیم، مثال بزنید.
پاسخ:
– شیوه زندگی مورچهها
– شیوه زندگی زنبورهای عسل
– پدید آمدن فصلهای مختلف و …
۴- پرستوهای جوان چگونگی ساختن لانه را从哪里 میآموزند؟
پاسخ: این قابلیت را خداوند بزرگ در نهاد این پرندگان قرار داده است و آنها بدون نیاز به آموزگار، از آن آگاهی دارند.
جواب گوش کن و بگو صفحه 22 فارسی چهارم
با دقت به قصه گوش بده و به سوالها جواب بده:
📘 ۱- نصیحت اول و دوم پرنده را به ترتیب بیان کن.
پاسخ: نصیحت اول این است که برای چیزی که از دست دادهای غصه نخور، چون اگر واقعاً مال تو بود، هرگز از دست نمیرفت.
نصیحت دوم این است که حرف غیرممکن را باور نکن و از آن بگذر.
📘 ۲- آیا باغبان به نصیحت اول و دوم پرنده عمل کرد؟ از متن دلیل بیاور.
پاسخ: خیر، چون اگر به نصیحت دوم عمل کرده بود، برای از دست دادن گنجشک غم نمیخورد. و اگر به نصیحت اول عمل کرده بود، حرف غیرممکن گنجشک را که گفت در شکمش گوهرهایی به وزن چهل مثقال دارد، باور نمیکرد.
📘 ۳- معنی این جمله چیست: «نصیحت کردن تو مانند پاشدن دانه در زمینی است که هیچ گیاهی در آن نمیروید»؟
پاسخ: یعنی این پند و اندرز در تو اثری ندارد و هیچ تغییری در رفتار و افکارت ایجاد نمیکند.
📘 ۴- به نظر تو بهترین نصیحتی که پرنده به باغبان کرد، کدام بود؟
پاسخ: هر دو پند پرنده خوب و به جا بودند و انتخاب بهترین آنها سخت است، ولی به نظر من پند اول از پند دوم مهمتر بود.
پاسخ این بخش را در قسمت نظرات بنویس.
جواب درک و دریافت صفحه 27 فارسی چهارم
۱- متن را به ترتیب شمارهگذاری کنید:
۱– موشکا رفت تا خدا را پیدا کند.
۲– پروانه گفت: «خدا آن قدر مهربان است که حتی این گل کوچک را هم میبیند».
۳– خرس قهوهای دستی تکان داد و دور شد.
۴– سنجاب به خورشید گفت: «پس حتماً خدا تویی!»
۵– بیبی گفت: «البته که خدا را میشناسم. اوست که مرا اینجا گذاشته است.»
۲- حرکت موشکا برای پیدا کردن خدا نشانه چیست؟
پاسخ: نشانهی کنجکاوی و این است که او هنوز شناخت کاملی از خدا ندارد.
۳- با توجه به داستان، چند ویژگی برای خدا بیان شده است؟
پاسخ: خدا بزرگ است، زیباست، مهربان است، میبیند و میشنود.
۴- چه چیزهایی را با چشم نمیتوان دید؟ چهار مورد نام ببرید.
– عقل
– عشق
– درد
– هوش
۵- در این داستان چه نشانههایی از وجود خداوند دیده میشود؟
پاسخ: عظمت کوهها، زیبایی گلها و پروانهها، و گرمای خورشید.
جواب حکایت صفحه 28 کتاب درسی
داستانی که خواندید، بیشتر با کدام یک از ضربالمثلهای زیر هماهنگی دارد؟
الف) ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.
پاسخ: ب) دست بالای دست بسیار است.
پ) سحرخیز باش تا کامروا باشی.
ث) مرغ همسایه غاز است.
