انواع حق امتیاز در موسیقی و نحوه محاسبه آن

انواع حق امتیاز در آهنگ

در نوشته‌های قبلی درباره معنای حق امتیاز در موسیقی و اهمیت آن برای هنرمندان صحبت کردیم. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که این حق امتیاز چگونه محاسبه می‌شود و چه انواعی دارد. در این بخش از وبلاگ ندابلاگ، قصد داریم به طور ساده انواع حق امتیاز در موسیقی و روش محاسبه آن را برای شما توضیح دهیم.

انواع Music Royalties در آهنگ

حقوق پخش عمومی: وقتی یک اثر هنری از رسانه‌هایی مانند رادیو یا تلویزیون پخش می‌شود، مبلغی به عنوان حق‌زحمه به خواننده و افرادی که در تولید آن اثر مشارکت داشتند پرداخت می‌شود. این پرداخت معمولاً از طریق شرکت منتشرکننده اثر به هنرمندان می‌رسد.

حقوق چاپ نت موسیقی: این نوع درآمد بیشتر مربوط به آهنگسازان موسیقی فیلم یا موسیقی کلاسیک است. به این شکل که با هر بار فروش نسخه‌های چاپی نت‌های یک اثر موسیقی، هنرمند مبلغی دریافت می‌کند. این فرآیند دقیقاً مشابه دریافت سود از فروش کتاب است.

نحوه محاسبه حق امتیاز موسیقی

هنوز هم نحوه محاسبه و پرداخت حق‌الزحمه موسیقی به صاحبان آثار، یک نگرانی مهم است. محاسبه این حق‌امتیاز توسط خودتان ممکن است کمی پیچیده باشد، زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد و شرکت‌های زیادی در تعیین آن نقش دارند. نرخ سالانه توسط سازمان‌های جمع‌آوری حق‌پخش و همچنین سرویس‌دهندگان موسیقی تعیین و مورد توافق قرار می‌گیرد.

شرکت‌های فعال در زمینه Music Royalties

انواع Music Royalties در آهنگ

شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، می‌توانند از حقوق هنرمندان و عوامل اجرایی دفاع کنند و هزینه‌هایی که از پخش آهنگ به دست می‌آید را به شکلی صحیح به دست افراد مختلف برسانند.

Performance Royalties    :

شرکت‌هایی که حقوق مربوط به اجراهای زنده را پشتیبانی می‌کنند.

Mechanical Royalties   :

این بخش مربوط به فروش آلبوم‌های موسیقی به صورت سی‌دی، نوار یا دیگر قالب‌های فیزیکی است. درآمدی که از این فروش به دست می‌آید، معمولاً بین آهنگساز (کسی که موسیقی را ساخته) و ناشر (شرکت منتشرکننده اثر) تقسیم می‌شود.

Neighboring Rights Royalties  :

درآمد حاصل از پخش آنلاین موسیقی، بین همه کسانی که در ساخت آن نقش داشته‌اند تقسیم می‌شود. این افراد شامل خواننده، آهنگساز، نوازندگان و دیگر دست‌اندرکاران اثر می‌شوند.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *