مردم در سراسر جهان از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به روشهای مشابهی استفاده میکنند. با این حال، به گفته «گوِراو بِلانی» که مسئول سئو و تحلیلگر بازاریابی محتوا در سایت the20media.com است، نکته بسیار مهم این است که چگونه از این فناوریها در کسبوکار استفاده میشود و این کاربردها قابل تنظیم و تغییر هستند.
به زبان ساده، هوش مصنوعی فناوری است که به ماشینها این توانایی را میدهد تا کارهای هوشمندانه انسان را شبیهسازی کنند. این قابلیت باعث میشود ماشینها در انجام کارهایشان باهوشتر عمل کنند. اینترنت اشیا نیز به شبکهای از دستگاهها و حسگرها گفته میشود که به اینترنت متصل هستند.
تقریباً هر وسیلهای را میتوان به اینترنت وصل کرد؛ از یک دستگاه قهوهساز ساده گرفته تا یک هواپیمای پیشرفته. در ادامه، پنج روشی را مرور میکنیم که اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ دنیای کسبوکار را متحول کرد.
آنچه در این مطلب خواهید آموخت:
* ردیابی فهرستی و مدیریت کسبوکار
* به اشتراکگذاری دادهها
* بهبود تجربه مشتری
* فرآیند استخدام کارآمد
* دادهکاوی
ردیابی فهرستی و مدیریت کسبوکار
کسبوکارهایی که بر پایه انبارداری فعالیت میکنند، با ظهور اینترنت اشیا مزایای زیادی به دست آوردهاند. اینترنت اشیا به آنها این امکان را میدهد که محصولات را به شکل مؤثر ردیابی کنند و موجودی کالاهای خود را به خوبی مدیریت نمایند. همچنین با استفاده از این فناوری، کنترل دقیق و پیشرفتهای روی انبارها خواهند داشت.
برای بهرهمندی از این مزایا، باید نرمافزار و دستگاههای مرتبط با اینترنت اشیا را در انبارها و واحدهای ذخیرهسازی خود نصب کنید. پس از راهاندازی، این سیستم به شما کمک میکند تا تغییرات موجودی را به راحتی مدیریت کنید.
پیگیری فهرست کالاها و مدیریت کسبوکار از طریق اینترنت اشیا موضوع بسیار مهمی است. در صنعت خردهفروشی، شرکتهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، فناوریهایی مانند سامانه بازشناسی با امواج رادیویی و رایانش ابری را با هم ترکیب میکنند تا موجودی انبارهای خود را به طور دقیق زیر نظر بگیرند.
به اشتراکگذاری دادهها
اگر صاحب یک کسب و کار هستید، حتماً میدانید که جمعآوری و تبادل اطلاعات چقدر برای پیشرفت و مدیریت کار شما مهم است. اینترنت اشیاء روش کار با دادهها را دگرگون کرده است. این فناوری نهتنها دسترسی ما به اطلاعات مصرفکنندگان را افزایش میدهد، بلکه حتی ابزارها و سیستمهای بستهبندی نیز میتوانند نحوه تعامل کاربران با محصولات را دنبال و ثبت کنند. وقتی مشتریان دادههای خود را به سادگی در اختیار شما میگذارند، تجربه بهتری خواهند داشت و در عین حال، کسب و کار شما نیز راحتتر میتواند رشد کند.
بهبود تجربه مشتری
راههای مختلفی برای بهتر کردن تجربه مشتریان وجود دارد که کسبوکارها از آنها استفاده میکنند و یکی از این ابزارها، چتباتهای هوش مصنوعی است. شما میتوانید این چتباتها را طوری تنظیم کنید که به سوالات و نیازهای مشتریان پاسخ دهند.
برخلاف پرسنل انسانی، چتباتها میتوانند به طور همزمان و بدون محدودیت با تعداد زیادی از مشتریان ارتباط برقرار کنند. بر اساس دادههای جمعآوری شده، پژوهشگران پیشبینی کردهاند که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵ درصد از تمامی ارتباطات مشتریان با شرکتها توسط سیستمهای هوشمند انجام خواهد شد.
فرآیند استخدام کارآمد
بدون شک، پیدا کردن و استخدام نیروی کار مناسب یکی از چالشبرانگیزترین بخشهای مدیریت یک شرکت است. افرادی که در یک مجموعه مشغول به کار میشوند، نقش بسیار مهمی در پیشرفت یا پسرفت آن کسبوکار دارند. در این زمینه، ابزارهایی وجود دارند که میتوانند کار را آسانتر کنند. یکی از این ابزارهای کاربردی، x.ai است. این سامانه در واقع یک دستیار هوشمند برای تنظیم و برنامهریزی جلسات است که میتوان از آن برای هماهنگی مصاحبههای استخدامی استفاده کرد. علاوه بر این، فناوریهای دیگری مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیز راهکارهای نوینی برای یافتن و انتخاب بهترین گزینههای شغلی ارائه میدهند.
دادهکاوی
برنامههای کاربردی میتوانند هنگام پردازش دادههای حجیم، به سرعت قضاوتها و الگوها را شناسایی کنند. این توانایی به شما کمک میکند تا بینشهای تازه و کشفنشدهای از بازار به دست آورید. با استفاده از دادهکاوی، حتی میتوانید حرکتهای بعدی رقبا را پیش از اقدام آنها پیشبینی کنید و با دریافت سریعتر و بهینهتر اطلاعات، تغییرات بازار را زودتر تشخیص دهید.
علاوه بر این، دادهکاوی امکان تحلیل دقیقتری از بازار هدف را فراهم میکند. در واقع، این فرآیند، جمعآوری و پردازش دادهها را سرعت میبخشد و دسترسی شما به اطلاعات بیشتر میشود. دادهکاوی به مدیران و صاحبان کسبوکارها کمک میکند تا تصمیمهای درستی بگیرند و از خطاهای پرهزینه جلوگیری کنند.
