**پاسخ تمرینهای درس یازدهم فارسی کلاس چهارم؛ صفحههای ۹۱ و ۹۲**
**پاسخ پرسشهای درس یازدهم کتاب فارسی پایهٔ چهارم ابتدایی**

**نام درس:** درس یازدهم: فرمانده قلبها
**موضوع:** پاسخ تمرینها
**پایه:** چهارم دبستان
—
**فعالیت ۱: درک مطلب**
۱. فرمانده قلبها به کسی گفته میشود که بتواند با رفتار خوب و محبتآمیز، دل دیگران را به دست آورد.
۲. امام علی (ع) فرمود: «مردم یا برادر دینی تو هستند، یا مانند تو انساناند.» این جمله به ما یادآوری میکند که باید با همه افراد با احترام و مهربانی رفتار کنیم.
۳. برای جلب محبت دیگران میتوانیم کارهایی مانند: کمک به نیازمندان، گفتن حرفهای خوب و گوش دادن به مشکلات دیگران را انجام دهیم.
**فعالیت ۲: کامل کردن جملهها**
– اگر کسی اشتباه کند، باید او را **ببخشیم**.
– یکی از راههای جلب محبت دیگران، **راستگویی** است.
– وقتی کسی غمگین است، با او **همدردی** میکنیم.
**فعالیت ۳: رفتارهای درست و نادرست**
– کمک به دوست در انجام تکالیف: **درست**
– مسخره کردن دیگران: **نادرست**
– تقسیم خوراکی با همکلاسی: **درست**
– قهر کردن به دلیل یک اختلاف کوچک: **نادرست**
**فعالیت ۴: نقاشی و نوشتن**
در این بخش، از دانشآموزان خواسته شده تا نقاشیای از یک رفتار محبتآمیز بکشند و در کنار آن توضیح دهند.
مثال: نقاشی یک کودک که به فرد سالخوردهای کمک میکند تا از خیابان عبور کند.
توضیح: «با کمک به دیگران، میتوانیم قلبهای آنها را شاد کنیم.»
**فعالیت ۵: گفتوگو در کلاس**
– اگر کسی با تو بداخلافی کند، چه واکنشی نشان میدهی؟
پاسخ پیشنهادی: «سعی میکنم با آرامش با او صحبت کنم و دلیل رفتارش را بپرسم. اگر عمدی نبود، او را میبخشم.»
– چگونه میتوانیم در مدرسه محیطی دوستانه ایجاد کنیم؟
پاسخ پیشنهادی: «با رعایت احترام، مشارکت در بازیها و کمک به یکدیگر.»
—
**توجه:**
در این درس، تأکید شده که مهربانی و احترام به دیگران، مهمترین راه برای جلب محبت و ایجاد روابط خوب است.
جواب سوالات درس یازدهم فارسی چهارم دبستان
انتخاب بخش مورد نظر:
پاسخ سوالات درس یازدهم فارسی چهارم دبستان
پاسخ صحیح و غلط صفحه ۹۱ فارسی چهارم
پاسخ درک مطلب صفحه ۹۲ فارسی چهارم
پاسخ واژهآموزی صفحه ۹۲ فارسی چهارم
راهنمای فارسی چهارم / راهنمای درس یازدهم فارسی چهارم / پاسخ بخشهای صحیح و غلط، درک مطلب، واژهآموزی، گوش کن و بگو و درک و دریافت درس یازدهم با عنوان «آفریدگار زیبایی» صفحات ۹۱ و ۹۲ فارسی چهارم دبستان
درس یازدهم: فرمانده دلها
جواب درست و نادرست صفحه ۹۱ فارسی چهارم
📘 ۱- آزادسازی خرمهر از چنگ مهاجمان، آرزوی دل تمام ایرانیان بود.
پاسخ: درست ✅
📘 ۲- هلیکوپترهای دشمن توانستند فرماندهان نظامی را از منطقه جنگ خارج کنند.
پاسخ: نادرست ❌
📘 ۳- پیامی که برای حسین خبر آورده بود، تشنه بود.
پاسخ: درست ✅
جواب درک مطلب صفحه ۹۲ فارسی چهارم
📘 ۱- چرا فرزندان شهدا، حسین را اینقدر دوست داشتند؟
پاسخ: چون برخورد حسین با آنان، همچون رفتار یک پدر مهربان بود. او با محبت، کودکان را روی پایش مینشاند، برایشان داستانهای قشنگ میگفت و با آنها همبازی میشد.
📘 ۲- یکی از نشانههای خواست خدا برای آزادسازی خرمشهر چه بود؟
پاسخ: این بود که دشمنان با یکدیگر دچار اختلاف و درگیری شده بودند.
📘 ۳- به نظر شما، چرا عنوان این درس را «فرماندهِ دلها» گذاشتهاند؟
پاسخ: چون همه، حسین را دوست داشتند و او در قلب کودکان و بزرگسالان جایگاه ویژهای داشت.
جواب واژه آموزی صفحه ۹۲ فارسی چهارم
شور و هیجان زیادی وجود حسین را فرا گرفته بود.
شوق وصفناپذیر به این معناست که نمیتوان به راحتی بزرگی و شدت آن را بیان کرد.
دشمن برای سربازان خود قلعهای بسیار محکم ساخته بود.
دژ تسخیرناپذیر، یعنی دژی که … به آسانی نمیتوان آن را فتح کرد.
سربازانی که خستگی برایشان معنایی نداشت، با شهامت به پیشروی ادامه میدادند.
نیروهای خستگیناپذیر، یعنی … نیروهایی که به سادگی خسته نمیشوند و از حرکت بازنمیایستند.
