پاسخ بخش ششم: پرورش و مراقبت از جانوران
در این بخش از کتاب کار و فناوری پایه هشتم، با روشهای صحیح نگهداری از حیوانات آشنا میشویم. هدف اصلی این است که یاد بگیریم چگونه از جانوران به بهترین شکل مراقبت کنیم تا هم آنها زندگی بهتری داشته باشند و هم ما بتوانیم از فواید این نگهداری بهرهمند شویم.
برای پرورش موفق حیوانات، باید به چند نکته مهم توجه کنیم:
**محل زندگی مناسب:**
حیوانات به فضای کافی، پاکیزه و امن نیاز دارند. این فضا باید از نظر اندازه، دما و نور مناسب باشد تا حیوان بتواند به راحتی در آن زندگی کند.
**تغذیه صحیح:**
هر حیوانی به غذای مخصوص خودش نیاز دارد. باید بدانیم که چه موادی برای خوراک حیوان مفید است و در چه زمانی باید به او غذا بدهیم. آب تازه و تمیز نیز همیشه باید در دسترس حیوان باشد.
**سلامتی و بهداشت:**
حیوانات هم مانند انسانها ممکن است بیمار شوند.我们必须定期检查动物的健康状况,并在生病时及时带它们去看兽医。保持生活区域的清洁对于预防疾病非常重要。
**محبت و توجه:**
بسیاری از حیوانات به توجه و مهربانی انسانها نیاز دارند. با آنها به نرمی رفتار کنید و وقت کافی برای مراقبت از آنها بگذارید.
با رعایت این اصول ساده، میتوانیم در پرورش حیوانات موفق باشیم و از همزیستی با آنها لذت ببریم.

**عنوان درس:** بخش پرورش و مراقبت از جانوران
**موضوع:** پاسخ پرسشها و تمرینها
**پایه:** هفتم
جواب پودمان 6 پودمان پرورش و نگهداری از حیوانات کار و فناوری هشتم
انتخاب آسان صفحهها:
**پودمان ششم: نگهداری و پرورش حیوانات**
* فعالیت کلاسی صفحه ۱۰۱
* فعالیت خارج از کلاس صفحه ۱۰۲
* طوفان فکری صفحه ۱۰۳
* فعالیت خارج از کلاس صفحه ۱۰۴
* فعالیت کلاسی صفحه ۱۰۴
* فعالیت کلاسی صفحه ۱۰۵
* پرسشهای صفحه ۱۰۷
* تحقیق صفحه ۱۰۸
* فعالیت خارج از کلاس صفحه ۱۱۰
* فعالیت خارج از کلاس صفحه ۱۱۴
**پرسشهای درس پودمان نگهداری و پرورش حیوانات**
صفحات: ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۹، ۹۱ و ۹۵
**پودمان نگهداری و پرورش حیوانات – درس ششم**
کار کلاسی صفحه 101 کاروفناوری هشتم
در جدول ۱–۶، فواید و کاربردهای بعضی از حیوانات خانگی و اهلی که در اطراف شما زندگی میکنند، آورده شده است. این جدول را به صورت گروهی بررسی و تکمیل کنید، سپس نتیجه کار خود را برای همکلاسیها و معلم ارائه دهید.

کار غیرکلاسی صفحه 102 کاروفناوری هشتم
در یک فعالیت گروهی، دربارهی حیواناتی که در منطقهی شما زندگی میکنند و ویژگیهای آنها تحقیق کنید.
**گوسفندداری:** از گوسفند برای تولید پشم، گوشت و فرآوردههای لبنی مانند ماست، دوغ و خامه استفاده میشود.
**مرغداری:** مرغها برای تولید گوشت و تخممرغ پرورش داده میشوند.
**گاوداری:** از گاو برای تولید گوشت، فرآوردههای لبنی و همچنین پوست آن برای ساخت البسه استفاده میگردد.
با نگاه به شغلهای نشاندادهشده در شکل ۱-۶، شغلهای مرتبط با هرکدام را بررسی کرده و آنها را در جدول ۲-۶ یادداشت کنید.
| مشاغل | مشاغل وابسته |
| گاوداری | تولیدکننده پوست، ماست، شیر و … |
| مرغ داری | تولید کننده گوشت، تخم مرغ و… |
| زنبورداری | تولید کننده عسل، موم و دیگر محصولات مرتبط |
بارش فکری صفحه 103 کاروفناوری هشتم
با توجه به شغلهای لیست شده در جدول شماره ۲-۶، ارتباط بین نحوهٔ رفتار با حیوانات گوناگون و اثرات این رفتار را مطالعه کنید. این اثرات هم بر انسان و هم بر میزان تولید و سلامتی دام و طیور بررسی شود. سپس جدول شماره ۳-۶ را بر اساس یافتههای خود تکمیل کرده و نتیجه را در کلاس ارائه دهید.
| حیوانات اهلی | چه رفتارهایی را باید و نبایدانجام دهید | نتیجه رفتارها |
| گاو | هنگام جابه جاىى گاو باىد با آن با آرامش برخورد شود و از ضربه زدن به دام، به هنگام جابه جاىى، خوددارى کنید. | بهره وری بیشتر دوست داشتن حیوانات احترام به خلقت |
| مرغ | دادن دانه های غذایی مقوی و مفید، دمای مناسب برای مرغ ها ، ضربه نزدن و پرت نکردن آنها | بهره وری بیشتر دوست داشتن حیوانات احترام به خلقت |
| زنبور عسل | درب کندو را بدون دود باز نکنیم ، از تکان دادن ناگهانی کندو خوداری کنیم ، و استاندارد های لازم را رعایت کنیم | بهره وری بیشتر آرامش زنبور ها نیش نزدن |
کار غیرکلاسی صفحه 104 کاروفناوری هشتم
در بخش اول جدول، اسم چهار حیوانی را که میتوان در محل زندگی شما پرورش داد یا از آنها نگهداری کرد، بنویسید. سپس با جستوجو در اینترنت، اطلاعات خواسته شده درباره نحوه پرورش هر کدام را پیدا کنید و این مشخصات را زیر نام هر حیوان یادداشت کنید. در پایان، نتیجه کار خود را در کلاس درس ارائه دهید.
| گاو | گوسفند | مرغ | زنبور عسل | |
| فرآورده های قابل فروش | شیر، گوشت، پوست | پشم، شیر، گوشت | تخم، پر، گوشت | عسل، موم، پر |
| شرایط محیطی (دما، نور و رطوبت) | معتدل | معتدل | معتدل | معتدل و خنک |
| فضای نگهداری و پرورش برای هر حیوان | گاو داری و جای باز | محیط باز و بسته | مرغ داری | محیط زیست |
| تجهیزات مورد نیاز |
لوازم درمان، لوازم ضدعفونی کننده | استخر ضدعفونی، قیچی | آّب خوری، دان خوری، دستگاه جوجه کشی | دودی، کاردک و… |
| نوع خوراک |
علوفه، کنسانتره | علوفه، کنسانتره | گندم، جو، پودر استخوان | شهد،شربت |
کار کلاسی صفحه 104 کاروفناوری هشتم
علائم راهنمایی و رانندگی نشانههایی هستند که در کنار جادهها و خیابانها نصب شدهاند. این علائم به رانندگان و عابران پیاده کمک میکنند تا قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و در امان بمانند. هر علامت پیام خاصی دارد که باید آن را بدانیم و به آن عمل کنیم.
شما در این فعالیت آموزشی باید پیام علائم نشاندادهشده در شکل 3-6 را با دقت بررسی کنید. پس از فهمیدن معنای هر کدام، آنچه را که یاد گرفتهاید در کلاس درس برای دیگران توضیح دهید و ارائه دهید.

تصویر اول: مسیر مخصوص رفت و آمد حیوانات خانگی
تصویر دوم: مسیر مخصوص تردد حیوانات جنگلی
تصویر سوم: نهاد حفاظت از محیط زیست
کار کلاسی صفحه 105 کاروفناوری هشتم
در بخش مربوط به وسایل و ابزارهای نگهداری از حیوانات، لطفاً با همکلاسیهای خود جدول شماره ۵-۶ را مطالعه کنید. سپس، در قسمتهای خالی جدول، توضیح دهید که هر وسیله به چه کاری میآید و چه کاربردی دارد.
نام: دودیکاربرد: دمیدن دود برای آرام کردن زنبورها در موقع بازدید و خارج کردن قابهای عسل |
نام: مادر مصنوعی گازسوزکاربرد: گرم نگه داشتن و تنظیم دمای محیط |
نام: دستگاه جوجه کشیکاربرد: تولید و پرورش جوجه |
|
پرسش صفحه 107 کاروفناوری هشتم
استفاده از پوشال در کف محل نگهداری جوجهها چه فایدهای دارد؟
پاسخ: پوشال به این دلیل استفاده میشود که از نفوذ سرما به کف پای جوجهها جلوگیری کند. این کار باعث میشود مشکلاتی مانند ورم و درد در مفاصل آنها کمتر شود. همچنین، وجود پوشال کمک میکند تا جوجهها کمتر به بیماریهای ناشی از انگلها مبتلا شوند.
پژوهش صفحه 108 کاروفناوری هشتم
خوراک جوجه را بررسی کنید و ببینید از چه موادی تشکیل شده است. همچنین، قیمت روز این مواد را پیدا کنید.
نتایج بهدستآمده را در جدول 6–6 یادداشت کنید و سپس در کلاس ارائه دهید.
| اجزای خوراک | قیمت هر واحد | مقدار تقریبی مورد استفاده در خوراک جوجه | اجزای خوراک | قیمت هر واحد | مقدار تقریبی مورد استفاده در خوراک جوجه |
| جو ( پژوهش صفحه 89) | 4250 | 3 | سبوس | 1950 | 2 |
| کنجاله پنبه | 9500 | 6 | کنجاله سویا | 4400 | 3 |
| گندم | 3500 | 4 | ذرت | ۷۰50 | 1 |
| پودر چربی | 40000 | 2 | تفاله خشک چغندر | 8050 | 2 |
کار غیرکلاسی صفحه 110 کاروفناوری هشتم
تغییراتی که در ظاهر جوجهها (یا نمونههای جوجه) مشاهده میکنید، هر ده روز یکبار در جدول ۷–۶ یادداشت کنید و سپس آنها را در کلاس برای دیگران توضیح دهید.
شکل ۱۱–۶، عکسهایی از جوجه بلدرچین را در سنین مختلف نشان میدهد.
گزارش هفتگی از وضعیت سلامتی جوجهها:
این گزارش را مطابق با جدول ۸–۶ تکمیل کنید و سپس در کلاس، با کمک و نظارت معلم خود، آن را بررسی و تحلیل نمایید.
برای دیدن پاسخ، اینجا کلیک کنید.
کار غیرکلاسی صفحه 114 کاروفناوری هشتم
در مورد گونههای مختلف ماهیهای آکواریومی تحقیق کنید و یافتههای خود را برای همکلاسیها ارائه دهید.
| نام ماهی | خلق و خو | دما | ph | تغذیه | سازگاری |
| اسکار | پرخاشگر و تا حدی مهاجم | ۲۸-۲۶ | ۵/۶تا۵/۷ | غذاهای با منبع گوشتی | ماهیان گوشت خوار |
| فرانتوز-فرانتوسا | نسبتا صلح جو اما قلمرو طلب | ۲۸-۲۶ | ۵/۷ تا۵/۸ | غذاهای با منبع گوشتی و پروتئینی | با سایر هم خانواده های خود صلح جوی |
| اوراتوس | بسیار مهاجم | ۲۶-۲۲ | ۵/۷تا۵/۸ | همه چیز خوار | با سایر سکلیدهای هم خانواده آفریقایی |
| فرشته ماهی/ ماهی انجل | صلح جو | ۲۶-۲۴ | ۶الی۷ | انواع غذاهای خشک | با انواع ماهیان گیاه خوار |
| رامیزی | صلح جو و آرام | ۲۶-۲۴ | ۶الی۷ | همه چیز خوار | با ماهیان صلح جو و هم خانواده و هم سایز خود |

نام: دودی
نام: مادر مصنوعی گازسوز
نام: دستگاه جوجه کشی
نام: پمپ هوا