همه آنچه که باید درباره شگفت انگیزترین کاربرد سیلیکات سدیم بدانید!

همه آنچه که باید درباره شگفت انگیزترین کاربرد سیلیکات سدیم بدانید!

همه آنچه که باید درباره شگفت انگیزترین کاربرد سیلیکات سدیم بدانید!

آیا تا به حال نام این ماده پر کاربرد را شنیده‌اید؟ شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این ماده در صنایعی همچون کاشی سازی، کارتن سازی، فولاد سازی و… به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد سیلیکات سدیم بسیار گسترده بوده و به همین دلیل آشنایی با آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این ماده که به شیشه مایع و آب شیشه معروف است، حاوی سیلیس و اکسید سدیم می‌باشد. سیلیکات سدیم محلول در آب بوده و سبب تولید محلول قلیایی می‌شود.

لازم به ذکر است که رنگ این ماده به دلیل ناخالصی آهن به رنگ آبی یا سبز است. اگر شما هم قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید، حتما تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

خاصیت‌های جالب سیلیکات سدیم

خوب است بدانید که این ماده خواص بسیار زیادی دارد و به همین دلیل به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است سیلیکات سدیم را با نام‌های دیگری همچون متاسیلیکات، سدیم سیلیکات، گاز مایع، شیشه مایع، آب شیشه یا شیشه آبی نیز بشناسید.

از جمله ویژگی‌های این ماده می‌توان به غیر قابل اشتعال بودن آن اشاره کرد. در واقع این ماده اشتعال ناپذیر و غیر قابل انفجار می‌باشد و خاصیت سمی نیز ندارد.

سیلیکات سدیم و کاربرد آن

کاربرد سیلیکات سدیم در صنایع بهداشتی

یکی از خواص سیلیکات سدیم، ایجاد یک محیط بافر و خنثی در مواد شوینده است. این ماده با خنثی کردن محیط اسیدی، از خوردگی مخازن صنعتی پیشگیری می‌کند.

همچنین می‌تواند آلودگی‌ها و چربی‌ها را برطرف کرده و به همین دلیل از مواد اولیه و سازنده در صابون بوده و در تولید انواع مایع لباسشویی و ظرفشویی از آن استفاده می‌شود.

خوب است بدانید که از این ماده می‌توان برای کاهش سختی آب در اثر یون‌های منیزیم و کلسیم استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای سیلیکات سدیم، استفاده در ترکیبات شوینده پارچه و الیاف و مواردی چنین قبیل می‌باشد.

سیلیکات سدیم و کاربرد آن در صنایع فلزی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که سیلیکات سدیم از سوختن قالب مخصوص ذوب فلزات به خوبی جلوگیری می‌کند. در واقع این ماده پوششی بسیار قوی برای قالب‌های ریخته گری است و به همین دلیل می‌توان بیان کرد که این ترکیب از پرمصرف‌ترین مواد معدنی در صنایع فلزی می‌باشد.

کاربرد سیلیکات سدیم در تولید سرامیک و کاشی

رایج‌ترین کاربرد سیلیکات سدیم، استفاده از آن در صنایع تولید سرامیک و کاشی است. این ماده خاصیت روان کنندگی داشته و از ترک خوردن محصولات جلوگیری می‌کند.

در تهیه کاشی و سرامیک، سیلیکات سدیم به دوغاب اولیه اضافه می‌شود و علاوه بر این رطوبت اضافی محیط واکنش را کاهش می‌دهد. از مزایای استفاده از این ترکیب می‌توان به باقی نماندن اثر آن در عملیات پخت کاشی و سرامیک اشاره کرد.

کاربرد و خواص سیلیکات سدیم در کارتن سازی و کاغذ سازی

دیگر کاربرد سیلیکات سدیم در تولید کارتن و کاغذ است. این ماده به عنوان عامل افزایش دهنده خاصیت چسبندگی در بافت خمیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این در تهیه جوهر رنگی نیز به کار برده می‌شود. خوب است بدانید که ترکیب سدیم سیلیکات می‌تواند واکنش محیط را به شکل قلیایی در بیاورد و به دلیل این خاصیت در تولید لوله‌های مقوایی و ورقه‌های کارتنی استفاده می‌شود.

در واقع لایه‌های نازک کاغذ که از جنس کاغذهای بازیافتی هستند، آغشته به سیلیکات سدیم شده و با چسبیدن این ورقه‌ها به یکدیگر لوله مقوایی و شیت کارتن تولید می‌شود.

کاربرد و خواص سیلیکات سدیم در کارتن سازی و کاغذ سازی
کاربرد و خواص سیلیکات سدیم در کارتن سازی و کاغذ سازی

ترکیبات دیگری نیز ممکن است به عنوان چسب در این فرایند مورد استفاده قرار بگیرد اما قیمت بسیار مقرون به صرفه سیلیکات سدیم سبب کاربرد گسترده آن شده است.

خواص بی‌نظیر سیلیکات سدیم

سیلیکات سدیم و صنعت ساختمان

در صنعت ساختمان سازی از این ماده به عنوان زودگیر سیمان استفاده می‌شود. سیلیکات سدیم سبب تسریع در گیرش سیمان شده و کاربرد گسترده‌ای در ساختمان سازی دارد.

کلام پایانی

ما در این مطلب درباره کاربرد سیلیکات سدیم صحبت کردیم و دانستیم که این ماده کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. اگر شما هم قصد تهیه این ماده پرکاربرد را با قیمتی مقرون به صرفه دارید، می‌توانید از طریق سایت سیلیکات گستر اصفهان اقدام به خرید سیلیکات سدیم با کیفیت کنید.

در پایان باید بدانید که کیفیت سیلیکات سدیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل بهتر است باکیفیت‌ترین و معتبرترین فروشنده را انتخاب کنید.

https://silicategostar.com/

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *