نحوه تشخیص سنگ ‌های ساختمانی

نحوه تشخیص سنگ ‌های ساختمانی

یکی از دغدغه‌های اساسی افراد و کسانی که قصد خرید سنگ ساختمانی را دارند مطمئنا تشخیص سنگ است. واضح است خیلی از مردم شناخت کافی از انواع سنگ‌های ساختمانی ندارند و همین موضوع کار را برای انتخاب درست سخت و دشوار می‌کند.

لازم است بدانید سنگ‌های ساختمانی انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آنها نیز از ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی برخوردار هستند و کاربرد مختص خود را دارند.

به عنوان مثال سنگی که برای فضای بیرونی به کار می‌رود نسبت به سنگی که در فضای داخلی و سرپوشیده ساختمان به کار می‌رود باید تفاوت هایی داشته باشد

زیرا در معرض شرایط جوی و تابش نور خورشید و همچنین سرما و گرما قرار دارد پس باید در برابر این موارد مقاوم باشد اما برعکس سنگ فضای داخلی در معرض تابش نورخورشید، شرایط جوی و سرما و گرما قرار نمی‌گیرد

و در نتیجه اهمیت زیادی ندارد که در برابر این شرایط مقاوم باشد یا اینکه سنگ‌هایی که برای کف و سنگفرش استفاده می‌شوند نسبت به سنگ‌های نما و پوشش دیوار باید در برابر سایش مقاوم‌تر باشد تا آسیب نبیند و فرسوده نگردد.

علاوه بر این موارد نکات ریز دیگری نیز هست که شما ملزم می‌کند که قبل از خرید سنگ ساختمانی شناخت کافی و اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشید وگرنه ممکن است بعد از خرید سنگ اشتباهی دچار خسارت گردید.

اهمیت شناخت انواع سنگ ساختمانی

همچنین یکی از دلایل مهم شناخت و تشخیص سنگ‌های ساختمانی این است که با این کار شما از تله افراد سودجو و کلاه بردار در امان می‌مانید شاید بپرسید منظور از این حرف چیست؟

خیلی واضح است که وقتی اطلاعات و شناخت کافی از انواع سنگ‌ها نداشته باشید خیلی راحت افراد فروشنده سنگ‌های ساختمانی می‌توانند سنگی مشابه با ویژگی‌های متفاوت و کیفیت ضعیف‌تر را به قیمت بالاتری به شما بفروشند

و شما متوجه این موضوع نشوید زیرا سنگ‌های ساختمانی بسیار متنوع هستند طوری که یک نوع سنگ اگر از دو معدن متفاوت استخراج گردد اگرچه از نظر ظاهری بهم شبیه هستند اما در حقیقت کیفیت متفاوتی دارند.

بنابراین درک این موضوع راحت است که شما قبل از خرید حتما باید شناخت کافی از سنگ‌های ساختمانی داشته باشید.

در ادامه ما معرفی کوتاهی از انواع سنگ ساختمانی و نیز راه های شناخت سنگ‌ها را بیان می کنیم ولی شما برای کسب اطلاعات کامل و جامع‌تر به سایت همراه سنگ که مرجع اطلاعاتی سنگ‌های ساختمانی است مراجعه نمایید.

روش های شناخت سنگ‌های ساختمانی

هدف ما در این مقاله مشخص کردن راه‌های شناخت سنگ‌های ساختمانی از یکدیگر است و برای این کار شما در ابتدا باید بدانید که انواع سنگ ساختمانی کدام است و چه ویژگی‌هایی دارند، سپس مراجعه کنید به سایت ها و افراد مجرب که در این زمینه تخصص کافی را دارند .

معرفی انواع سنگ ساختمانی

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی و آهکی است که دارای خلل و حفره‌های زیادی در سطح خود است. جنس این نوع از سنگ‌ها از غالبا از ماده‌ای به نام کربنات کلسیم و معمولا در امتداد چشمه‌های آب و رودخانه‌ها تولید می‌شود. طیف رنگی تراورتن‌ها بسیار متنوع است که شامل رنگ های کرم، زرد، قهوه‌ای و قرمز و… است.

سنگ تراورتن
سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به واسطه‌ی تخلخلی که دارد وزن سبک‌تری نسبت به بقیه سنگ‌ها دارد و قابلیت چسبندگی بالایی نیز دارد که به خاطر همین خصوصیات از سنگ‌های تراورتن بیشتر برای استفاده در نمای ساختمان‌ها استفاده می کنند

البته لازم است بدانید که تراورتن‌ها در برابر شرایط جوی و نور خورشید نیز مقاوم هستند بنابراین برای به کارگیری در فضاهای باز بسیار مناسب است. در بازار سنگ ساختمانی تراورتن را بیشتر به عنوان سنگ نما می‌شناسند.

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت نیز به مانند تراورتن نوعی سنگ آهکی و رسوبی است که در اثر تبلور دوباره آهک ایجاد می‌شود طوریکه به مرور زمان هنگامی که تحت تاثیر فشار و حرارت بالا قرار می‌گیرد دوباره متبلور شده و یک کلسیت بزرگ و با طرح‌های رگه دار را می‌سازد.

ماده اصلی سنگ مرمریت را کلسیت تشکیل داده است همچنین کانی‌های دیگری مثل کوارتز، لیمونیت، هماتیت و دولومیت و… در بافت این سنگ‌ها وجود دارد.

مرمریت از لحاظ رنگ و طرح جزء متنوع‌ترین سنگ‌های ساختمانی است و شما برای شناخت بیشتر سنگ‌های مرمریت لازم است که به سایت‌های معتبر که دارای افرادی متخصص در این زمینه هستند سر بزنید تا به شما کمکی مضاعف در این زمینه کنند.

سنگ مرمریت
سنگ مرمریت

سنگ مرمریت به واسطه‌ی اینکه بخش زیادی از بافتش را آهک تشکیل داده برای به کارگیری در فضاهای بیرونی که در معرض نور خورشید و برف باران هستند مناسب نیست اما به دلیل اینکه برخلاف سنگ‌های تراورتن میزان تخلخل بسیار کمتری دارد

و همچنین از استحکام و مقاومت فشاری و سایشی بسیار بالایی برخوردار هستند برای به کارگیری در قسمت‌ها و فضاهای داخلی بسیار مناسب هستند و عمده‌ی کاربرد این سنگ‌ها در این قسمت‌ها است.

از جمله‌ی مهمترین کاربردهای سنگ مرمریت استفاده به عنوان سنگفرش، سنگ دیوار، سنگ دکوراسیون و … است. جالب است بدانید که سنگ مرمریت را بیشتر به عنوان سنگ کف یا سنگ فرش می‌شناسند.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است که در اثر سرد شدن گدازه‌های مذاب درون زمین به وجود می‌آید زمانی که این مواد مذاب سرد می‌شوند متبلور نیز می‌گردند و هر چه قدر قدر مدت زمان سرد شدن طولانی‌تر باشد بلورهای درشترتری تشکیل می‌شود.

عنصرها و کانی‌های گوناگونی در بافت سنگ گرانیت وجود دارد عناصری همچون کوارتز، فلدسپات پتاسیم، میکا و آمفیبول و… از مهمترین آنهاست. گرانیت رنگ بندی‌های گوناگونی دارد که همراه با دانه‌های ریز و درشت فراورانی است و از معروف‌ترین رنگ‌ها می‌توان به سفید، مشکی، خاکستری، سبز، صورتی، آبی و … اشاره نمود.

سنگ گرانیت
سنگ گرانیت

گرانیت‌ها از استحکام و مقاومت فشاری و سایشی بسیار فوق العاده‌ای برخوردار هستندطوری که به جرات می‌توان گفت گرانیت سخت‌ترین و محکم‌ترین سنگ ساختمانی است و از با دوام‌ترین مصالحی است که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

سنگ گرانیت کاربردهای زیادی دارد و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد برخی از این موارد عبارت است از سنگ نما، سنگ دیوار یا بدنه ،سنگ پله، سنگفرش، سنگ دکوراسیون، سنگ اوپن یا پیشخوان آشپزخانه، سنگ مخصوص مصنوعات مانند مجسمه و تابلو و… که شایان ذکر است که به دلیل وزن بالا و چسبندگی پایینی که دارند امروزه کمتر در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

البته به صورت ترکیبی و محدود می‌توانند همراه با سنگ‌های دیگر در نمای ساختمان استفاده شوند اما نیاز است که حتما پشت گرانیت‌ها اسکوپ شود. به طور کلی از سنگ گرانیت بیشتر برای سنگ پله و سنگفرش در مکان ها و قسمت‌های پر رفت و آمد استفاده می‌شوند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی و دگرگونی است که در اثر گرما و فشار زمین بر سنگ آهک به وجود می‌آید عنصر اصلی تشکیل دهنده‌ی مرمر کلسیت است که در سنگ‌های طبیعی دیگری همچون تراورتن و مرمریت نیز وجود دارد.

سنگ مرمر بسیار درخشان و مستحکم است و زیبایی بی نظیری داراست و مهم‌ترین خصلتی که این سنگ را نسبت به سایر سنگ‌های ساختمانی متمایز می‌کند قابلیت عبور دادن نور است، مولفه‌ای که باعث شده است سنگ مرمر قیمت بالایی داشته باشد و برای انبوه سازی مناسب نباشد و همینطور کمبود معادن سنگ مرمر در سراسر جهان یکی دیگر از عواملی است که در بالا بودن قیمت سنگ مرمر موثر است.

طیف رنگی سنگ مرمرمتنوع است و هر کدام از مرمرها طرح و زمینه مخصوص خود را دارد که باعث می‌شود زیبایی دو چندانی داشته باشد از معروف‌ترین رنگ‌ها می‌توان به رنگ آبی، پرتقالی، سفید، سبز، طلایی خاکستری و … اشاره نمود.

سنگ مرمر به دلیل استحکام زیاد و مقاومت فشاری و سایشی عالی، قابل استفاده در فضاهای بیرونی و داخلی ساختمان و بناها است اما عمدتا از این سنگ برای نماهای ترکیبی، ورودی‌ها و لابی  ساختمان‌های لوکس، دکوراسیون، سنگفرش، سنگ دیوار یا بدنه، سنگ پله و مصنوعاتی همچون مجسمه ، ستون و تابلو و… استفاده می‌شود.

سنگ چینی یا کریستال

سنگ چینی یا سنگ کریستال نوعی سنگ دگرگونی و از خانواده مرمریت است که از کانی‌های مختلفی مانند کلسیت، هماتیت، کوارتز، سیمونیت و گرافیت تشکیل شده است و به طور کلی در این مورد می‌توان عنوان کرد کلیست اصلی‌ترین عنصر این سنگ است و به هر میزان مقدار کوارتز سنگ بیشتر باشد سختی سنگ هم بیشتر است.

نحوه شکل‌گیری سنگ چینی نیز به این صورت است که عنصرها و کانی‌های این سنگ تحت عوامل درونی مانند حرارت و فشار قرار می‌گیرد و مجددا متبلور می‌شوند که دراثر آن بلورهای درشتی که غالبا به رنگ سفید است تشکیل می‌دهد.

سنگ کریستال بر خلاف سنگ مرمریت و تراورتن طیف رنگی گسترده‌ای ندارد و معمولا این سنگ به رنگ سفید همراه با رگه مشکی‌، آبی، زرد و… یافت می‌شوند.

این سنگ استحکام و مقاومت سایشی و فشاری بسیار بالایی دارد و برای استفاده به عنوان سنگ پله و سنگ فرش و … مناسب است.

سنگ چینی یا کریستال
سنگ چینی یا کریستال

در مناطق گرمسیری به دلیل اینکه رنگ سنگ چینی سفید است و گرمای کمتری جذب می‌کند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه کمتر از سنگ چینی به عنوان سنگ نما استفاده می‌کنند زیرا این سنگ تخلخل ندارد و وزن نسبتا بالایی دارد و همچنین چسبندگی این سنگ در مقایسه با تراورتن بسیار پایین‌تر است.

جالب است بدانید که سنگ چینی در دهه‌ی 80 در کشور ما مورد استقبال زیادی قرار گرفت و می‌توان گفت پرفروش‌ترین سنگ برای استفاده در نما بود.

اما با روی کار آمدن تراورتن‌ها، سنگ چینی جایگاه خود را در نماکاری به تراورتن داد و اکنون بیشتر به عنوان سنگ دکوراسیون داخلی و خارجی، سنگ پله، سنگ بدنه یا دیوار و سنگ کف و سنگ مصنوعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ لایم استون

سنگ لایم استون جزء سنگ‌های آهکی و رسوبی است و نحوه‌ی شکل‌گیری آن همانند سنگ‌های مرمریت است با این تفاوت که سنگ لایمستون در مدت زمان کمتری ایجاد شده است و در نتیجه فشار کمتری نیز تحمل کرده است که همین امر سبب گردیده که سنگ لایمستون از استحکام و مقاومت کمتری نسبت به مرمریت دارا باشد.

سنگ لایم استون همانند تراورتن‌ها دارای تخلخل است و نیز مانند مرمریت ها از جنس آهک با این تفاوت که آهک موجود در لایمستون بیشتر از مرمریت است طبق این موارد گفته شده باید متوجه شده باشید که سنگ لایمستون سنگی است حد وسط تراورتن و مرمریت به این دلیل که از نظر ظاهری شبیه به تراورتن‌ها است و از نظر بافت و ساختار به مرمریت‌ها شباهت دارد. کانی اصلی سازنده‌ی سنگ لایمستون کربنات کلسیم یا کلسیت است.

طیف رنگی سنگ لایمستون تنوع زیادی ندارد و غالبا این سنگ به رنگ سفید و روشن و قهوه‌ای یافت می‌شود. سنگ‌های لایمستون به دلیل مقاومت پایین و آسیب‌پذیر بودن در برابر شرایط جوی مناسب به کارگیری در فضاهای بیرونی نیست و بیشتر در قسمت‌های داخلی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین دلایل استفاده از سنگ لایمستون می‌توان به رنگ روشن وطرح یکدست بودن طرح و همینطور قیمت مناسب آن اشاره نمود.

مراجعه به سایت ها و افراد مجرب

دومین روش شناخت، تشخیص و خرید سنگ ساختمانی بی شک مراجعه کردن به سایت‌های معتبر سنگ ساختمانی و کمک گرفتن از افراد مجرب و متخصص در این زمینه است.

واقعیت این است که شما هر چقدرم ویژگی های یک سنگ را بشناسید اما سنگ مورد نظر را تا به حال از نزدیک ندیده یا لمس نکرده باشید، نمی‌توانید به راحتی تشخیص دهید که سنگ مورد نظر از کدام خانواده سنگ است و از چه معدنی استخراج گردیده است.

قبلا گفتیم که در یک خانواده سنگ ساختمانی مثل تراورتن ممکن است بیش از ده سنگ مشابه وجود داشته باشد که از نظر ظاهری بهم شبیه هستند و شمایی که تاکنون همه این سنگ‌ها را از نزدیک ندیده اید نمی‌توانید آنها را از هم تفکیک کنید و تشخیص دهید.

بنابراین باید دنبال راهی معتبر و مطمئن بگردید تا سنگ مورد نظر خود را خریداری کنید بدون اینکه در فریب افراد سود جو را بخورید به همین خاطر ما مطمئن‌ترین راه را برای افراد غیر متخصص در زمینه سنگ ساختمانی مراجعه کردن به سایت‌های رسمی و معتبر سنگ ساختمانی و همینطور کمک گرفتن از افراد مجرب و مورد اعتماد در این خصوص می‌دانیم.

یکی از سایت‌های رسمی و معتبر، سایت گروه تجاری همراه‌سنگ است که این امکان را برای شما فراهم آورده است با مراجعه به آن اطلاعات کامل و جامع را در مورد کلیه سنگ‌های ساختمانی موجود بدست آورید و با بهره گیری از راهنمایی تیم مشاوره مجرب و متخصص بهترین انتخاب را انجام دهید.

گروه تجاری همراه‌سنگ علاوه بر معرفی انواع سنگ‌ها و مشاوره تخصصی رایگان دارای مزیت‌هایی مانند ارسال رایگان نمونه سنگ به آدرس مدنظر، قیمت رقابتی و متناسب، توانایی تامین سنگ با تنوع و متراژ بالا و پیشنهاد جنس، تم و رنگ سنگ متناسب با پروژه و منطقه مسکونی شما است.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *