آشنایی با شناساگر و معرف فروئین

آشنایی با شناساگر و معرف فروئین

معرف یا شناساگر چیست

معرف شیمیایی یا شناساگر یکی دیگر از موادی است که در آزمایشگاه ها کاربرد دارد و یکی از مواد تشخیصی است که اسید یا باز را از هم شناسایی می‌کند. معرف شیمیایی معمولا رنگی هستند و  پایه ای گیاهی دارند. برای اندازه گیری دقیق PH یکی از مواردی که به آن نیاز است، شناساگر می باشد.

اگر اسیدی یا بازی بودن یک محلول مشخص باشد با استفاده از معرف ها و تغییر رنگ آنها می توان با توجه به کم یا زیاد بودن رنگ محدوده آن را در نظر می گیرند. تعداد این شناساگر ها بسیار زیاد است و با توجه به نوع آزمایش از آنها استفاده می شود.

فروئین

محلول نشانگر فنانترولین فروس سولفات یا فروئین با فرمول شیمیایی C36H24FeN6O4S به عنوان یک اندیکاتور ردوکس مناسب است. این شناساگر از ترکیب 1.48 گرم از 10-1 فنانترولین مونوهیدرات (ارتو) همراه با 0.70 گرم از FeSO4.7H2O در 100 میلی لیتر آب بدست می آید.

این ماده از معرف های پرکاربرد در امور تحقیقاتی و آزمایشگاهی است. برای تهیه معرف فروئین و پیدا کردن شماره   CAS NOمیتوانید به سایت شرکت دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی مراجعه نمایید. شرکت دایا اکسیر انواع مواد شیمیایی برند مرک را به شما عرضه مینماید.

1و10 – فنانترولین یک کمپلکس پایدار با یون Fe(II) به نام فروئین تشکیل می دهد که به عنوان شاخص در تیتراسیون نمک Fe(II) استفاده می شود.
همچنین از فروئین در تعیین فلزات دیگر مانند نیکل، روتنیوم و نقره استفاده می شود. فنانترولین با حرارت دادن O-phenylenediamine  یا  8-aminoquinoline با گلیسرول،  H2SO4و نیتروبنزن سنتز می شود.

محلول نشانگر فروئین Reagecon یک محلول شاخص با کیفیت بالا است که از با کیفیت ترین مواد اولیه تولید شده و تحت شرایط سخت تولید و آزمایش شده است.  برای تیتراسیون دستی؛  تیترانت نشانگر یا آنالیت تغییر رنگ می دهد و این تغییر رنگ تا حد زیادی مهم ترین روش تشخیص نقطه پایانی در چنین تیتراسیون هایی است.

یک راه حل شاخص با کیفیت بالا مانند محلول نشانگر فروئین Reagecon ، تشخیص نقطه پایان را به شیوه ای واضح و بدون ابهام تسهیل می کند و برای تیترومتری دقیق دستی ضروری است.

ویژگی شناساگر فروئین

  • حجم این محصول 100 میلی لیتر می باشد
  • تغییر رنگ از سبز به نارنجی جهت نشان دادن پایان تیتراسیون
  • تغییر رنگ بسیار سریع
ویژگی شناساگر فروئین
ویژگی شناساگر فروئین

روش های تولید

1.48 گرم فنانترولین مونوهیدرات همراه با 0.70  گرم  FeSO4.7H2O را در 100 میلی لیتر آب حل کنید.

ویژگی های شناسه فروئین

  • حجم این محصول 100 میلی لیتر می باشد.
  • تغییر رنگ از سبز به نارنجی برای نشان دادن پایان تیتراسیون
  • تغییر رنگ بسیار سریع

کاربرد شناساگر فروئین

برای تیتراسیون دستی، تیتراسیون نشانگر یا تغییر رنگ آنالیت استفاده میشود. تیتراسیون آنتیموان (III) با سولفات سریم (V) در حضور نشانگر فروئین در دمای اتاق در محیط های متشکل از 50٪ (vv) اسید استیک و 1-3 مولار اسید کلریدریک کاملاً رضایت بخش است.

نشانگر فروئین، اغلب به عنوان یک شاخص در شیمی تجزیه و به عنوان یک محلول نشانگر اکسیداسیون-کاهش استفاده می شود که در تعیین تقاضای اکسیداسیون شیمیایی (COD) با تیتراسیون آهن استفاده می شود.

محصولات درجه بندی نشده عرضه شده توسط اسپکتروم نشان دهنده درجه مناسبی برای استفاده عمومی صنعتی یا اهداف تحقیقاتی هستند و معمولاً برای مصرف انسانی یا استفاده درمانی مناسب نیستند.

فروئین به عنوان یک شاخص واکنش های کاهش اکسیداسیون در آنالیز تیتریمتری عمل می کند.  فروئین مجموعه ای از 1،10-فنانترولین و Fe(II) است.
همچنین به عنوان یک کاتالیزور برای واکنش Belousov-Zhabotinsky استفاده می شود.

کاربرد شناساگر فروئین
کاربرد شناساگر فروئین

نکات ایمنی

این ماده در شرایط محیطی معمولی واکنش پذیر نیست.
این ماده در شرایط محیطی معمولی و شرایط نگهداری و جابجایی پیش بینی شده دما و فشار پایدار است.

نکات انبارداری

در دمای توصیه شده، در جای خشک و به دور از منابع احتراق، اکسید کننده و نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

ارتباط با دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران

شما میتوانید جهت استعلام قیمت مواد شیمیایی با کارشناسان شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید. همچنین این شرکت از طریق فروشگاه اینترنتی امکان خرید آنلاین مواد شیمیایی آزمایشگاهی با قیمت های مناسب را فراهم نموده است.

شماره تماس فروش مواد شیمیایی:

شماره تماس 22327043-021

تلگرام، واتساپ و پیامک 09017777023

کارشناسان ما سریعا پاسخگو میباشند.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *