اگر تازه شروع به یادگیری دف کردهاید و به دنبال کتابهای خوب برای آموزش هستید، این مطلب از وبلاگ ندابلاگ میتواند برای شما مفید باشد. در ادامه، چهار مورد از برترین کتابهای آموزشی دف را به شما معرفی میکنیم.
کتاب های آموزش دف
۱. آموزش دف از مبتدی تا عالی | سیامک عزیز زاده
سیامک عزیززاده، هنرمند و نوازنده ایرانی، متولد سال ۱۳۵۱ است. او کتابی با عنوان «آموزش دف از مبتدی تا عالی» تألیف کرده که نخستین کتاب در زمینه آموزش دف به شمار میرود. در این کتاب، تکنوازی دف در قطعات گوناگون و مقامهای مربوط به این ساز، به شکلی کامل و منظم گردآوری و آموزش داده شده است. این مجموعه سه جلدی است و برای نتنویسی آن از خط حامل تکخطی استفاده شده؛ چرا که محدوده صوتی دف نسبت به بسیاری از سازهای دیگر کمتر است.
۲. آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته | فرزاد عندلیبی
فرزاد عندلیبی در سال ۱۳۵۰ در شهر سنندج به دنیا آمد. او از سه سالگی شروع به نواختن دف و دایره کرد و در پنج سالگی نیز نواختن پیانو و ملودیکا را آغاز نمود. حتی به عضویت ارکستر خردسالان سنندج، که زیر نظر حسن کامکار اداره میشد، دعوت شد.کتاب آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته، یکی از شناختهشدهترین کتابها برای یادگیری دف است که به دو زبان فارسی و انگلیسی تألیف شده است. این کتاب اصول و ریتمهای اصلی دفنوازی را در برمیگیرد. نتهای این کتاب روی سه خط حامل نوشته شده تا خواندن و درک آن برای هنرجویان سادهتر شود.
۳. دف نوازی | محمد اخوان
محمد اخوان در سال ۱۳۳۵ در شهر تبریز به دنیا آمد. او از شش سالگی به موسیقی علاقه نشان داد و قدم به این عرصه گذاشت. وی نواختن تنبک را بدون استاد و تنها با تلاش شخصی یاد گرفت. در هجده سالگی به عضویت ارکستر رادیو و تلویزیون تبریز درآمد.
کتاب دف نوازی شامل مجموعهای از تمرینهایی است که به شیوه تکخطی نوشته شده است. هدف از تألیف این کتاب، برطرف کردن مشکلاتی بود که در کتابهای پیشین وجود داشت؛ مشکلاتی مانند جملات نامفهوم و نارسا، تمرینهای کمبازده و همچنین تداخل نوشتاری بین ضربهای اصلی دف و حلقهها (نفس) در آن آثار.
۴. آموزش دف | بیژن کامکار
بیژن کامکار یک نوازنده و خواننده است که در گروه موسیقی کامکارها فعالیت میکند. او اولین کسی بود که ساز دف را در ایران به صورت عمومی روی صحنه برد.
در کتاب آموزشی دف که بیژن کامکار نوشته است، تمرکز اصلی بر روی ریتمهای ساده و معمولی است، نه ریتمهای سخت و اندازههای غیرمعمول.
همچنین برای نتنویسی در این کتاب، از سه خط حامل استفاده شده است.
