بیوگرافی سیروان خسروی
سیروان خسروی، آهنگساز، تنظیمکننده و خواننده ایرانی، در چهارمین روز مردادماه سال ۱۳۶۱ در تهران به دنیا آمد. او در سبکهای موسیقی پاپ، راک و الکترونیک فعالیت دارد و علاوه بر موسیقی، بازیگری نیز میکند. سیروان با انتشار آلبومی به نام «جاده رویاها» مورد تحسین و تعریف بسیاری از چهرههای سرشناس قرار گرفت.
منوی دسترسی سریع
خلاصهای از سرگذشت
داستان زندگی
پیوند زناشویی
صفحات مجازی
عمر هنری
فهرست آهنگها
تقدیرها و موفقیتها
دلبستگیها
فراز و نشیبهای زندگی
گفتوگوها

خلاصه زندگینامه
نام: سیروان
نام خانوادگی: خسروی
تاریخ تولد: مرداد ۱۳۶۱
محل تولد: تهران، ایران
شغل: خواننده
حوزههای فعالیت: خوانندگی، نوازندگی، نواختن کیبورد، تنظیم قطعات، صدابرداری و آهنگسازی
سبکهای موسیقی: پاپ، الکترونیک، راک و پاپ راک
سازهایی که مینوازد: پیانو، کیبورد، سینثسایزر، درامز، گیتار بیس و گیتار آکوستیک
سالهای فعالیت: از ۱۳۷۹ تا امروز
شرکتهای تولیدکننده آثار: آوای باربد، ایرانگام، آوای فروهر
همکاران هنری: بهنام صفوی، احسان خواجه امیری، زانیار خسروی، معین، مهدی یراحی، کاوه یغمایی، یاس
قد: ۱۷۹ سانتیمتر
وزن کنونی: ۷۴ کیلوگرم
وزن ایدهآل: ۷۷ کیلوگرم
نوع بدن: اکتومورف
وبسایت: https://www.sirvankhosravi.com
زندگینامه
زندگی شخصی و خانواده:
سیروان خسروی در چهارم مردادماه سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد. او و خانوادهاش اصالتی کرد دارند. پدرش اهل کرمانشاه و مادرش از سنندج بود. پدر سیروان چند سال پیش از دنیا رفته است. او فرزند اول خانواده است و یک برادر کوچکتر به نام زانیار دارد که سه سال از او جوانتر است.سیروان خسروی ۱۷۹ سانتیمتر قد و ۷۴ کیلوگرم وزن دارد، اما خودش گفته که وزن ایدهآلش ۷۷ کیلوگرم است.او علاوه بر خوانندگی پاپ، در زمینههای آهنگسازی، تنظیم، صدابرداری و نظارت بر ضبط موسیقی نیز فعالیت دارد و در همه این زمینهها توانمند و باتجربه است.سیروان از ۱۱ سالگی به مدت چهار سال نزد اوی جونیو موسیقی و کیبورد آموخت. در نوجوانی پس از دیدن انیمیشن شیرشاه، به موسیقی التون جان علاقهمند شد و این علاقه مسیر هنری او را تحت تأثیر قرار داد.برادر کوچکترش، زانیار خسروی، نیز از خوانندگان سبک پاپ است و گروه موسیقی ایهام را بنیان گذاشته است. زانیار هم در عرصه موسیقی به موفقیتهای قابل توجهی دست یافته است.
تحصیلات:
این خواننده پاپ ایرانی، دوران دبیرستان خود را در رشته ریاضی و فیزیک گذراند. سپس به دانشگاه رفت و به مدت سه سال در رشته اقتصاد نظری درس خواند. اما پس از این مدت، از ادامه تحصیل در این رشته انصراف داد و دانشگاه را برای همیشه ترک کرد.
ازدواج

سیروان خسروی که به عنوان آهنگساز، خواننده و بازیگر فعالیت دارد، در گذشته تیتراژ سریال «ساختمان پزشکان» و همچنین برنامه «بیست هجده» را که توسط عادل فردوسیپور تهیه شده بود، اجرا کرده است. او اخیراً در برنامه «بلک باکس» حاضر شد و در گفتگویی صمیمی و دوستانه با هوادارانش شرکت کرد.
در این برنامه، خسروی با لحنی شاد و طنز به برخی پرسشها درباره ازدواج و زندگی مشترک با دختری که دوست دارد پاسخ داد. صحبتهای او برای بینندگان جالب و جذاب بود.
این خواننده محبوب که در آثاری مانند فیلم «سوت پایان» و سریال «حرفهای» نیز بازی کرده، در برنامه «بلک باکس» درباره برنامهها و اهداف شخصیاش صحبت کرد و دیدگاه خود را با حاضرین در میان گذاشت.
کی ازدواج می کنید؟
سیروان خسروی: شما را به مراسمی در تاریخ چهاردهم نوامبر دعوت میکنم.
اگر بخواهید ازدواج کنید، بین فردی زیبا اما بداخلاق و فردی معمولی اما خوشاخلاق، کدام را برمیگزینید؟
سیروان خسروی: زیبایی در همه زمینههای هنر مهم است، اما اخلاق و رفتار را میتوان بهبود بخشید و تغییر داد.
همچنین یادآوری میکنیم که برادر سیروان خسروی، زانیار، چند وقت پیش ازدواج کرده و زندگی مشترک خود را آغاز کرده است.
سیروان خسروی در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
sirvankhosravi@
یوتویوب:
sirvankhosravimusic@
ساندکلود:
sirvan-khosravi-1@
برنامه ی ایکس x (توییتر سابق):
sirvan_khosravi@
زندگی هنری

تشکیل گروه زیرزمینی:
در آغاز، سیروان خسروی به همراه چهار دوستش یک گروه موسیقی راک به صورت پنهانی و غیررسمی راه انداختند. آنها در این گروه، قطعات معروف و محبوب گروههای راک مانند بیتلز، پینک فلوید، دایر استریتس و پلیس را اجرا میکردند. بعد از یک سال، سیروان از این گروه جدا شد و راه تازهای را در پیش گرفت.
وقتی سیروان ۱۶ سال داشت، نزد کاوه یغمایی آموزش دید و اصول نوازندگی کیبورد و موسیقی راک را یاد گرفت. او در دو کنسرت که در سالهای ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ توسط گروه کاوه یغمایی اجرا شد، به عنوان نوازنده کیبورد همکاری کرد. این دو کنسرت تنها اجراهای زندهای هستند که سیروان در آنها به نوازندگی پرداخته است.
در واقع، حضور سیروان در کنار کاوه یغمایی، دلیل اصلی ورود او به دنیای موسیقی و ساخت آلبوم “مترسک” بود. تهیه و تولید این آلبوم، یکی از انگیزههای مهم او برای شروع آهنگسازی و بیان ایدههای موسیقاییاش شد.
اولین آلبوم:
سیروان خسروی از سال ۱۳۷۹ در آلبومهای بسیاری از خوانندگان ایران در زمینههای صدابرداری، نظارت ضبط، تنظیم و آهنگسازی همکاری کرده است. آشنایی او با امید اطهرینژاد در سال ۱۳۸۰، نقطهشروع ساخت اولین آلبوم شخصیاش با نام «تو خیال کردی بری» بود. این آلبوم در سال ۱۳۸۴ موفق به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و سپس منتشر گردید.
اگرچه آلبوم «تو خیال کردی بری» فروش بالایی نداشت، اما سیروان توانست سبک خاص موسیقی خود را که در آهنگسازی، تنظیم، اجرا، میکس و مسترینگ تحولی تازه به شمار میرفت، به گوش مخاطبان برساند و از این بابت خوشحال بود.
بسیاری از کارشناسان موسیقی در آن زمان بر این باور بودند که سبک سیروان خسروی در فضای موسیقی ایران شانس کمی برای موفقیت دارد. اما او با امید و پشتکار به کارش ادامه داد و در نهایت ترانههایش با استقبال مردم روبرو شد.
امروز سیروان خسروی به عنوان یکی از خوانندگان پاپ و تنظیمکنندگان مطرح، هواداران فراوانی دارد؛ تا جایی که بلیت کنسرتهای او خیلی زود به فروش میرسد. او در تمام این سالها ترجیح داده کارهای محدود اما باکیفیت ارائه دهد، به جای آن که آثار متوسط و زیادی منتشر کند.
اگر در کنسرتهای او حضور پیدا کرده باشید، متوجه میشوید که هیچگاه از پلیبک استفاده نمیکند و همهچیز را زنده اجرا میکند.
سیروان خسروی از سال ۱۳۸۴ کار روی دومین آلبومش با نام «ساعت ۹» را آغاز کرد و پس از چهار سال، در اردیبهشتماه ۱۳۸۸ آن را منتشر نمود.
اولین حضور او در تلویزیون، در برنامه «خوشا شیراز» از شبکه فارس بود که دو ترانه «تو خیال کردی بری» و «من عاشقت شدم» را اجرا کرد. در این برنامه برادرش زانیار نیز به طور کوتاه حاضر شد، اما قطعهای از او پخش نشد.
همچنین سیروان در ویژهبرنامه تحویل سال ۱۳۹۱ با اجرای فرزاد حسنی از شبکه سه سیما، دومین تجربه تلویزیونی خود را داشت و تیتراژ پایانی سریال «ساختمان پزشکان» را به صورت زنده اجرا کرد.
کنسرتها:
سیروان خسروی نخستین کنسرتش را در اسفند سال ۱۳۸۸ برگزار کرد که با استقبال فراوان هوادارانش روبرو شد.
او سپس در شهریور ۱۳۹۴ کنسرتی با عنوان «آنپلاگد» در سالن برج آزادی تهران اجرا کرد که به عنوان اولین کنسرت آنپلاگد در ایران شناخته شده و با نام او ثبت شد.
جالب اینجاست که هماکنون دو آهنگ از این خواننده به نامهای «نه نرو» و «ساعت ۹» توانستهاند رتبه اول جدول موسیقی رادیوی هلندی Funx را کسب کنند.
همچنین سیروان خسروی در قطعهای به نام Stay Here Tonight از انریکه ایگلسیاس، خواننده سرشناس اسپانیایی، همکاری کرده و آن را بازخوانی نموده است.
ماجرای کنسرت ۱۳۹۱ در سنندج:
سیروان خسروی، خواننده و آهنگساز، در بین جوانان طرفداران زیادی دارد. در سال ۱۳۹۱ خبرهایی درباره اجرای کنسرت او در سنندج، زادگاه مادرش، منتشر شد. همزمان با این خبر، کمپینهایی برای تحریم او شکل گرفت که باعث تعجب بسیاری شد.
به همین دلیل، این خواننده در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
چند روز گذشته، پس از اعلام برگزاری کنسرتم در سنندج، با سیل پیغامهای غیردوستانه و کمپِینهای «تحریم سیروان خسروی» مواجه شدم.بعد متوجه شدم که دلیلش عکسی از برج میلاد و آلودگی هوا بوده که من در صفحه شخصیام گذاشتم و زیر آن نوشتم «شهر من!» و ظاهراً عدهای از هموطنان کُرد با دیدن این عکس و نوشتهٔ آن، به این نتیجه رسیدند که من چهجور کُردی هستم که زیر عکسی از تهران نوشتم «شهر من!» و در نتیجه بیانیه دادند که از این تاریخ به بعد سیروان خسروی، این کُرد خودفروخته، تحریم میباشد!عذر میخواهم که کُردی نمیخوانم، لباس کُردی نمیپوشم و در تهران به دنیا آمدم و زندگی میکنم! خوشحالم که ایرانیهای سراسر دنیا جدا از اینکه من ترک، لر یا کُرد هستم، آنقدر به من لطف دارند و متأسفم برای افکار پوسیدهٔ بعضیها. از همینجا هم اعلام میکنم که در شهر مادریام هیچوقت اجرا نخواهم داشت.
گفتنی است کنسرتی که سیروان خسروی یک سال پیش از این اتفاق در سنندج برگزار کرده بود، بدون هیچ مشکلی به پایان رسیده بود.
تجربه بازیگری:
در تابستان سال ۱۳۸۹، سیروان خسروی در فیلمی به نام «سوت پایان» که نیکی کریمی کارگردانی آن را بر عهده داشت، حضور کوتاهی داشت و در قالب یک نقش کوچک ظاهر شد.
او همچنین در فیلم «برف روی کاجها» به کارگردانی پیمان معادی نیز ایفای نقش کرده است.
حضور در سریال حرفه ای:
مجموعهی تلویزیونی «حرفهای» از طریق شبکه نمایش خانگی به دست مخاطبان رسید. نویسندگی و کارگردانی این سریال را مصطفی تقیزاده بر عهده داشت.
در این مجموعه بازیگران شناختهشده و با تجربهای همچون سارا بهرامی، ماهور الوند، علی مصفا، بهاره کیانافشار، المیرا دهقانی و امیرمحمد زند حضور داشتند. همچنین سیروان خسروی، خواننده سرشناس پاپ، در کنار آنان در این سریال به ایفای نقش پرداخت.
نکته جالب این است که این خواننده، در «حرفهای» برای اولین بار به طور رسمی بازیگری کرد و نقش اصلی را با توانایی خوبی اجرا کرد.
موضوع سریال حول محور مبلغ زیادی پول میچرخد که هر یک از شخصیتها برای به دست آوردن آن، نقشه میکشند و حتی یکی از قاتلان حرفهای را استخدام میکنند تا یکدیگر را از سر راه بردارند.
سیروان خسروی در این سریال، نقش مردی به نام سیامک را بازی میکند که به عنوان یک کارچاقکن فعالیت دارد.
مدلینگ:
سیروان خسروی، علاوه بر کارهایی که به عنوان خواننده و بازیگر انجام داده، در زمینه مدلینگ هم فعالیت داشته است. او در حوزه تبلیغات نیز با برندهای مختلفی مانند اکس (AXE) و سان استار (Sunstar) همکاری کرده است.
همکاری با دیگران:
این هنرمند علاوه بر خوانندگی، در ساخت و تنظیم قطعات برای دیگر خوانندگان نیز همکاری داشته است. از جمله کسانی که با ایشان کار کردهاند میتوان به چهرههایی مانند زانیار، رضا صادقی، احسان خواجه امیری، شهاب رمضان، بهنام صفوی، مهدی یراحی، امیر یگانه و چندین هنرمند دیگر اشاره نمود.
سایر فعالیتها:
این هنرمند در دوران کاری خود، آهنگ تیتراژ برنامه «بیست هجده» را ساخت که تهیهکنندگی آن را عادل فردوسیپور بر عهده داشت. این قطعه هم در ابتدا و پایان برنامه و هم در میانۀ آن پخش میشد.
همچنین یادآوری میشود که آهنگ تیتراژ سریال «ساختمان پزشکان» و مجموعه «نهنگ آبی» نیز از ساختههای سیروان خسروی است.
این خواننده در سال ۱۴۰۰، در نقشی اصلی به عنوان بازیگر در مجموعه «حرفهای» از شبکه نمایش خانگی، همراه با برادرش زانیار خسروی ظاهر شد.
استودیوی شخصی:
این هنرمند در استودیوی شخصی خود کار میکند که تجهیزات خیلی پیشرفته و ویژهای ندارد. با این حال، او در نواختن ساز و ساختن آهنگ بسیار ماهر است و تمام توجه خود را روی این مهارتها متمرکز کرده است. به گفته او، داشتن دستگاههای پیچیده و مدرن چندان مهم نیست، بلکه این تخصص و تجربه است که باعث موفقیت و پیشرفت میشود.
اتهام کپی کاری:
در زمانی که سیروان خسروی به صورت حرفهای به عنوان آهنگساز و تنظیمکننده در عرصه موسیقی فعالیت دارد، برخی افراد از او انتقاد میکنند و میگویند کارهای کاور او فقط با تغییرات کوچکی به سبک ایرانی درآمدهاند.
همکاری با انریکه؟!
در بیست و چهارم مهرماه سال ۱۳۹۱، شایعاتی درباره همکاری سیروان خسروی با انریکه ایگلسیاس، خواننده سرشناس جهانی، در قطعهای به نام «Stay Here Tonight» در رسانهها پیچید. انتشار این خبر آنقدر جذاب و پرسر و صدا بود که حتی خبرگزاریهای رسمی کشور نیز آن را پوشش دادند. خود سیروان خسروی نیز این خبر را در صفحه شخصی خود منتشر کرد.
اما پس از گذشت چند ماه، وقتی هیچ فعالیتی در این زمینه دیده نشد، مشخص شد که تمام این جنجالها و اخبار، در واقع راهکاری برای جلب توجه مخاطبان و معرفی آلبوم جدید این خواننده بوده است.
موفق ترین همکاری ها:
سیروان خسروی، به عنوان آهنگساز و تنظیمکننده، با خوانندگان مطرح ایرانی همکاریهای فراوانی داشته است. در ادامه، تعدادی از آهنگهای محبوب و موفق حاصل این همکاریها را به شما معرفی میکنیم:
– آهنگ وایسا دنیا با صدای رضا صادقی
– آهنگ خاطرهها با صدای معین
– آهنگای از مهدی اسدی
– آهنگ طفره نرو با صدای زانیار
– آهنگ ریسک با صدای زانیار
– آهنگ عشق من باش با صدای بهنام صفوی
– آهنگ نمیدونم با صدای احسان خواجهامیری
نمایش خانگی:
| سال پخش | نام سریال | کارگردان | نقش |
|---|---|---|---|
| ۱۴۰۱ | مهمونی | ایرج طهماسب | میهمان |
| ۱۴۰۰ | حرفهای | مصطفی تقیزاده | سیامک |
جوایز و افتخارات
در جشنواره جهانی موسیقی فجر که دوره بیست و یکم آن برگزار شد، سیروان خسروی به عنوان بهترین تنظیمکننده قطعه موسیقی انتخاب و تقدیر شد.
ترانهشناسی
آلبوم ها:
| نام آلبوم | سال انتشار | شرکت/موسسه ناشر |
|---|---|---|
| تو خیال کردی بری | ۱۳۸۴ | |
| ساعت ۹ | ۱۳۸۸ | ایرانگام |
| جاده رؤیاها | ۱۳۹۱ | ایرانگام |
| آنپلاگد | ۱۳۹۵ | |
| بی مرز | ۱۳۹۷ | |
| مونولوگ | ۱۳۹۹ |
همکاری با خوانندگان دیگر:
| نام آهنگ | ترانهسرا | آهنگساز | توضیحات |
|---|---|---|---|
| مد | سیروان خسروی | سینثسایزر، پیانو: سیروان خسروی | |
| حباب | سیروان خسروی، زانیار خسروی | سیروان خسروی | گیتار، سینثسایزر، درامز، بیس: سیروان خسرویگیتار الکتریک: امیر دانایی
گیتار الکتریک: بهنام رهنما |
| زیر آب | سیروان خسروی، زانیار خسروی | سیروان خسروی | درامز، بیس، الکتریک پیانو، سینثسایزر: سیروان خسرویگیتار الکتریک: بهنام رهنما |
| غوطهور | سیروان خسروی | پیانو، سینثسایزر: سیروان خسروی | |
| بنبست | زانیار خسروی، هادی زینتی | سیروان خسروی | درامز، بیس، پیانو، الکتریک پیانو، سینثسایزر: سیروان خسرویگیتار الکتریک، گیتار آکوستیک: بهنام رهنما
سولو گیتار: کاوه یغمایی |
| منو ببخش | زانیار خسروی، هادی زینتی | سیروان خسروی | سینثسایزر، درامز، بیس: سیروان خسرویگیتار الکتریک: امیر دانایی |
| من مقصرم | زانیار خسروی، هادی زینتی | زانیار خسروی، سیروان خسروی | درامز، بیس، پیانو، سینثسایزر: سیروان خسرویگیتار الکتریک، گیتار آکوستیک: بهنام رهنما
کاوه مهاجر: آکوردهای شروع آهنگ |
| جزر | سیروان خسروی | پیانو، سازهای زهی: سیروان خسروی |
تک آهنگ ها:
| نام قطعه | زمان انتشار | ترانهسرا | آهنگساز | تنظیم | مدت زمان |
|---|---|---|---|---|---|
| دیوونگی | ۱۴۰۰/۴/۲۶ | هادی زینتیزانیار خسروی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۲۷ |
| من مقصرم (ریمیکس) | ۱۴۰۰/۴/۲۲ | سیروان خسروی | سیروان خسروی | یاشا حکمی | ۰۴:۳۹ |
| من مقصرم (ریمیکس) | ۱۴۰۰/۴/۲۱ | سیروان خسروی | سیروان خسروی | علیرضا محمدی | ۰۴:۴۶ |
| حباب | ۱۳۹۹/۵/۱۱ | سیروان خسرویزانیار خسروی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۳:۱۰ |
| بارون پاییزی (اجرای زنده تبریز) | ۱۳۹۹/۲/۵ | امیر ارجینی | سیروان خسرویشهاب رمضان | سیروان خسروی | ۰۶:۰۰ |
| تنها نذار (ریمیکس سیروان و زانیار) | ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ | هادی زینتی | سیروان خسروی | زانیار خسرویسیروان خسروی | ۰۴:۰۶ |
| سوژه هات تکراریه (اجرای زنده) | ۱۳۹۸/۱۲/۶ | امیر یگانه | سیروان خسرویامیر یگانه | سیروان خسروی | ۰۶:۲۲ |
| این حس نابه | ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ | هادی زینتیزانیار خسروی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۳:۲۸ |
| اینجا جای موندن نیست (اجرای زنده تهران) | ۱۳۹۹/۱۰/۲۶ | علی بحرینی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۵:۵۷ |
| امروز می خوام بهت بگم (اجرای زنده) | ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | ترانه مکرم | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۵:۰۲ |
| تنها نذار (اجرای زنده) | ۱۳۹۸/۹/۱۸ | هادی زینتی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۱۵ |
| خاطرات تو (اجرای زنده) | ۱۳۹۸/۵/۲۱ | امیر یگانه | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۴۱ |
| تنها نذار | ۱۳۹۸/۴/۱۵ | هادی زینتی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۳:۵۴ |
| درست نمیشم (ریمیکس زانیار) | ۱۳۹۸/۳/۹ | علی بحرینی | سیروان خسرویزانیار خسروی | زانیار خسروی | ۰۴:۲۶ |
| جای من نیستی (اجرای زنده تهران) | ۱۳۹۸/۲/۳۱ | هادی زینتیزانیار خسروی | سیروان خسرویزانیار خسروی | سیروان خسروی | ۰۶:۱۳ |
| درست نمیشم | ۱۳۹۸/۲/۱۶ | علی بحرینی | سیروان خسرویزانیار خسروی | سیروان خسروی | ۰۳:۳۹ |
| جای من نیستی (با همراهی کاوه یغمایی) | ۱۳۹۷/۱۱/۹ | هادی زینتیزانیار خسروی | سیروان خسرویزانیار خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۲۶ |
| اینجا جای موندن نیست | ۱۳۹۶/۹/۷ | علی بحرینی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۳۵ |
| نمیرم عقب (با همراهی زانیار) | ۱۳۹۶/۸/۵ | زانیار خسروی | زانیار خسروی | سیروان خسروی | ۰۵:۰۸ |
| خوشحالم | ۱۳۹۶/۵/۲۲ | رادسین مهدوی | سیروان خسرویرادسین مهدوی | سیروان خسروی | ۰۳:۴۵ |
| یه روزی میای (اجرای زنده) | ۱۳۹۶/۳/۳۰ | امیر یگانه | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۳:۵۴ |
| خیلی روزا گذشت | ۱۳۹۶/۳/۷ | علی بحرینی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۵:۰۳ |
| کجایی تو (اجرای زنده) | ۱۳۹۶/۳/۲ | امیر یگانه | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۵:۳۰ |
| زیباترین اتفاق | ۱۳۹۶/۱/۲۱ | رادسین مهدوی | سیروان خسرویزانیار خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۵۱ |
| برگرد | ۱۳۹۵/۱۲/۸ | زانیار خسروی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۵:۰۳ |
| تعجب نکن | ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ | علی بحرینی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۴۲ |
| قاب عکس خالی | ۱۳۹۵/۶/۲۲ | زانیار خسروی | سیروان خسروی | سیروان خسروی | ۰۴:۳۹ |
| سوژه هات تکراریه | ۱۳۹۵/۴/۸ | امیر یگانه | سیروان خسرویامیر یگانه | سیروان خسروی | ۰۵:۰۲ |
موسیقی فیلم:
ساختمان پزشکان
آذر (فیلم)
موزیک ویدئوها
تو فکر کردی میری
روش دنیا
حرف نهایی
آن روزها
زندگی فقط همینه که الآن داری
لطفاً نرو
یادهای تو
کجایی؟
عاشق زندگیام (اجرای زنده)
لطفاً نرو (unplugged)
ایدههات تکراری شده
کجایی؟ (اجرای زنده)
یک روزی میایی (اجرای زنده)
خوشحالم
قاب عکس خالی
اینجا محل ماندن نیست
روزهای زیادی گذشت
علاقه مندی ها
این هنرمند محبوب پاپ ایرانی، میوههای مورد علاقهاش را هندوانه، انار و موز اعلام کرده است. او گفته است که در زمانهای بیکاری، دوست دارد به سفر برود و ورزش کند و این کارها را بهترین و جذابترین راه برای پر کردن اوقات فراغتش میداند.
حاشیه های زندگی

در فروردین ۱۳۹۷، برخی از چهرههای مشهور و هنرمندان، در فضای مجازی اظهارنظرهای تند و یکطرفهای دربارهٔ وضعیت اقتصادی کشور مطرح کردند و بدون در نظر گرفتن همهٔ عوامل، تنها دولت را مقصر میدانستند. در همین فضا، سیروان خسروی در اینستاگرام پستی منتشر کرد و خطاب به هنرمندانی که در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶ فعالیت چشمگیری داشتند، نوشت: «از شرایط سخت کشور هم ناراحتکنندهتر، رفتار سلبریتیهایی است که سال گذشته حامی یک جریان بودند، پیش از آن هم از جناح دیگری حمایت میکردند، امروز منتقد شدهاند و فردا هم مطابق نظر عموم، از رنگ روز پیروی خواهند کرد.»
پس از آن، امیر مهدی ژوله به این پست واکنش نشان داد. اما صفحهٔ اینستاگرام او به طور ناگهانی هک شد و از دسترس خارج گردید. سپس بهاره رهنما، بازیگر سینمای ایران، در توئیتر از امیر مهدی ژوله حمایت کرد و با انتشار چندین توئیت، به انتقاد تند از سیروان خسروی پرداخت. او در این پیامها با بیان بیادبانه، سیروان خسروی را متهم به جلب توجه عامه کرد.
در آن زمان، سیروان خسروی در برابر این انتقادها سکوت کرد؛ اما بعداً مشخص شد که از بهاره رهنما به مراجع قضایی شکایت کرده است. سرانجام دادگاه در اردیبهشتماه ۱۳۹۹ به نفع سیروان خسروی رای داد و بهاره رهنما به تحمل ۵۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد.
با توجه به سابقهٔ مثبت این بازیگر و جایگاه اجتماعی او، این حکم به مدت دو سال معلق ماند. این حکم از دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شد و به این معنا بود که اگر بهاره رهنما در طول دو سال مرتکب خلاف دیگری نشود، حکم ملغی خواهد شد. در غیر این صورت، مجازات اجرا میشود.
مصاحبه
سیروان خسروی و برادرش زانیار، هر دو به عنوان خواننده، جایگاه خوبی در موسیقی ایران پیدا کردهاند. سیروان تا به حال دو آلبوم و چندین قطعه موسیقی منتشر کرده که با استقبال بسیار خوبی روبرو شدهاند. این خواننده کنسرتهای موفقی نیز برگزار کرده است. علاوه بر این، او برای برخی از خوانندگان دیگر نیز موسیقی ساخته و قطعات آنها را تنظیم کرده که این آثار نیز مورد توجه قرار گرفتهاند.
می خواهم بگویم سیروان حسابی گل کرده. فکر می کنید این یک تبِ گذرا و مقطعی است، یا اینکه همینطور در اوج خواهید ماند؟
چیزی که من تاکنون حاصل کردهام، تدریجی بوده است. هم اکنون به مدت پنج سال است که در جایگاه تنظیم کننده فعالیت دارم. در عین حال نخستین آلبومم را در سال ۱۳۸۴ به عنوان خواننده به بازار عرضه کردم. سپس دومین آلبوم خود را پس از گذشت چهار سال از آلبوم اول، ارائه دادم. سالهای زیادی است که من در زمینه موسیقی کار میکنم. همچنین حد فاصل زمانی میان آلبومهایم نیز زیاد بوده که نشان میدهد من به حالت سرسری و سطحی به این کارها نپرداختهام. لذا چنانچه موفقیتی حاصل شده، فکر نمیکنم که این موضوع تب باشد. هرچند این جریان به حدی پرحرارت نیست که بخواهیم آن را تب بنامیم!
شکست نفسی می کنید! الان «سیروانیسم» به راه افتاده! کلی سیروان تقلبی داریم.
ممکن است در زمینه تنظیم این موضوع رخ داده باشد. با کمال تأسف و یا نیکبختانه به مدت سه یا چهار سال است برخی از آهنگها که به گوشم میخورد، پی میبرم چه قطعهای از آنها کپی برداری و دنباله روی آثار من بوده است.
این تقلید یا الگوبرداری، خوشحالت می کند یا ناراحت؟
در عین حال که شاد میشوم، همچنین موجب پریشانی است. از آنجا که در موقعیتی قرار دارم که دیگران چشم انتظارند تا متوجه کارهای من بشوند، باعث خوشحالی است. ولی این موضوع که مشاهده میکنم از کارهایم تقلید و کپی میشود، باعث تأسف است.
بعضی از این ها خودشان اقرار می کنند که از سیروان کپی می کنند…
بله، لکن بسیار نامطلوب و زشت است. به هیچ وجه رفتار شایستهای نیست.
پس چندان هم خوشحال نیستی و رضایت نداری.
من در هیچ کدام از موقعیتهای زندگی ام، فکر دنبالهروی و تقلید از دیگران را نداشتهام. چرا که این موضوع برای من قابل قبول نیست که به عنوان کپی دیگر هنرمندان فعالیت کنم. حتی چنانچه هنرمند مذکور بسیار نامدار بوده و مایکل جکسون باشد.
اگر تحت عنوان «ایده گرفتن» باشد، چطور؟
الهام و ایده گرفتن با این موضوع بسیار متفاوت است. من از سالهای کودکی تاکنون آهنگها و موسیقیهای مختلف و متعددی را گوش کردهام. ولی همواره تلاش کردم به قطعات مطلوب و مناسب گوش کنم. در حقیقت من در کنار اینها رشد کرده و فکر و ذهن من مملو از موسیقی است. ممکن است به طور ناخودآگاه از آنها متاثر شده و طرح و ایدههایی را دریافت کنم. ولی این موضوع در ذهن نیمه هوشیار من بوده و چنین نیست که به طور آشکار از یک هنرمند به خصوص تقلید کنم. این رویکرد که کسی تلاش کند آهنگ من و یا خواننده دیگری را بررسی کرده و همانند آن را کپی کند، بسیار ناشایست است. با این وجود قادر نیستند مو به مو مشابه اثر اصلی را کپی برداری کنند. در آخر مردم و مخاطبین پی میبرند که فلان خواننده آهنگ خود را به تقلید از شخص دیگری انجام داده و این موضوع مناسب نیست.
آثاری که برای دیگران ساخته ای خیلی فراگیرتر از کارهای خودت شده اند. موافقی؟
بله.
دلیلش چیست؟
به این جهت که رشد و ترقی من در حوزه خوانندگی به تدریج و در طی زمان صورت گرفته است. لذا من به تازگی مسیر صحیح خود را در جایگاه خوانندگی یافتهام. به تازگی متوجه شدم چه روشی را در پیش بگیرم که به موفقیت برسم. زمانی که من در کنار یک خواننده همکاری میکنم، مقصود من چنین است که آن قطعه اثر مطلوبی درآمده و موفق شود. لذا قطع به یقین، من قادرم همان شیوه و عملکردی که برای یک خواننده دیگر به کار میگیرم تا آهنگش فراگیر شود، برای آثار خودم نیز داشته باشم. ولی همچنان من سعی دارم در آثارم تجربه کسب کنم. ماجراجویی و کارهای هیجانی برای من جالب است. از جمله عللی که موجب ورود من به حرفه خوانندگی شد، چنین بود که بتوانم شیوه و سبکی که مورد علاقهام است را اجرا کنم. ولی من قادر نیستم سبک و روش دلخواه خودم را به دیگر خوانندگان بقبولانم.
پیشنهاد هم نکرده ای؟
در ابتدای فعالیتم این کار را انجام دادم. در سال ۱۳۸۰ که تا حدودی ارتباطات محدودیت داشت، ممکن بود کسی آن را نپذیرد. ولی چندان این موضوع را به دیگران توصیه نمیکنم، چرا که خواننده خودش آگاه است، قصد دارد چه چیزی را بخواند و صحیح نیست که من به او آموزش دهم آنطور که مطابق خواسته من است، خوانندگی کند. ممکن است خودش به شیوه دیگری علاقه داشته باشد.
کاری که برای من دوست داشتنی و جذاب است، همانی است که شما در آلبومها و تک آهنگهایم گوش میکنید. حتی برایم بسیار خوشایند است زمانی که آهنگهای اولین آلبوم و تازه ترین کارهایم را گوش میکنم، متوجه تغییر و تحولاتی میشوم که در کارم شکل گرفته است. لذا این جریان ماجراجویی برایم جذاب و دلپذیر است. همچنان تصور میکنم کارهای زیادی وجود دارد که لازم است آنها را پیاده کنم.
پس ما همچنان باید از سیروان توقع کارهای جدید داشته باشیم…
بله، صد البته. با وجودی که من چیزهای زیادی را فرا گرفتم، ولی همچنان فکر میکنم لازم است دگرگونی و تغییرات مهمی را در آثارم پیاده کنم. به این معنا که احتمال دارد چهار سال آینده، طرز فکر من کاملاً تغییر کند.
در همکاری هایی که داشتی، کدامشان بیشتر به سلیقه ات نزدیک بوده و آنها را دوست داشته ای؟
اغلب آثاری که در کنار خوانندههای خوب همکاری کردم، برایم دوست داشتنی و جالب است. از میان آنها میتوانم از صفوی، مهدی یراحی و امیر یگانه نام ببرم.
اینکه وقتت محدود است و سال گذشته هم مشغول خدمت سربازی بودی، تأثیر منفی در کارهایت داشته؟
مسلماً هر یک از این رویکردها تاثیرات خودش را دارد. حتی برخی از آهنگها در دقیقه نود به سرانجام رسیدهاند. ولی طی سال گذشته، من علاوه بر آهنگهای خودم، به آهنگ مهتاب کاری از زانیار و میلاد درخشانی، آهنگ شکوه جاودان اثر میثم ابراهیمی و قطعه همسنگر کاری از شهاب رمضانی را علاقه دارم. لذا معتقدم به قدری کار مطلوب ارائه کردهام که تصور نکنید دچار رکود شدم.
چقدر از تنظیم های زانیار راضی هستی؟
به تازگی سطح رضایت من از کارهای او بالا رفته است. در آینده نزدیک تعدادی از آهنگهای خوب از او به بازار عرضه میشود.
از بین کارهایی که منتشر شده چطور؟
آهنگ یاور که به خوانندگی بهنام صفوی تنظیم کردم و قطعه زندگی هم همینه با صدای او برایم زیبا و دوست داشتنی است.
به نظرت زانیار در تنظیم دنباله روی توست یا استایل خودش را دارد؟
زانیار افکار و طرحهای خودش را دنبال میکند. لازم است بگویم تعداد زیادی از طرحهای تنظیم من از زانیار به دست آمده است. ولی آنچه وجود دارد چنین است که در حال حاضر اغلب تنظیم کنندههای فعلی از کارهای من پیروی میکنند. حالا شما میتوانید از این جمله من، هرجور که دلتان میخواهد استنباط کنید.
وقتی آلبوم اولت منتشر شد، خیلی ها این نظر را داشتند که از زمان خودش جلوتر بود. فکر می کنی ساعت ۹ هم این ویژگی را داشت؟
فکر میکنم آهنگ ساعت ۹ اینطور بود. از آنجا که به مدت چهار سال میان انتشار آلبوم اول و آلبوم دومم فاصله بود، تمایل داشتم تمام شگردها و مهارتهایی که دارم را در کارهایم به نمایش بگذارم. هم اکنون زمانی که هر یک از آهنگهای آن را گوش میکنم، برایم تازه بوده و احساس رضایت میکنم. ولی هنگامی که آهنگهای آن را به طور متوالی و به شکل مجموعه ساعت ۹ میشنوم، به نظرم میرسد که دچار اشتباه شدهام.
چرا که در آلبوم مذکور چند سبک متفاوت کار شده است که حتی هیچ گونه ارتباطی میان آنها وجود ندارد. برای مثال آهنگ چه حالی داره، سبک Eurodance می باشد، قطعه امروز میخوام بهت بگم سبک پاپ راک دهه هفتاد است، آهنگ آره گونهای از Reggaeton محسوب میشود، آهنگ زندگی همین امروزه، در سبک راک بوده و آهنگ منو نگاه کن الکترونیک میباشد ….
متوجه میشوید که آهنگهای این آلبوم در چندین دسته وجود دارند. به عقیده من کارهای دلم گرفته، زندگی همین امروزه، امروز میخوام بهت بگم و اون روزا آثاری هستند که در یک گروه واقع میشوند. به این ترتیب مابقی آهنگهای آلبوم نیز در گروه دیگری قرار میگیرند.
این تنوع و چند دسته ای چه دلیلی داشت؟
علتش چنین بود که سعی داشتم همه توان و ظرفیتی که به مدت چهار سال در خودم نگه داشتم را در این آلبوم ارائه دهم. لذا به تدریج این کارها بیرون نیامده و به یکباره منتشر گردید.
چه زمانی متوجه یکدست نبودن قطعات شدی؟
مدتها بعد پی بردم که آهنگها با یکدیگر یکنواخت نبودهاند. حتی در سالی که آلبوم را انتشار دادم نیز متوجه این جریان نشدم. ولی هم اکنون که به شنیدن آهنگهای آلبوم میپردازم، این موضوع برایم آشکار میشود.
در مورد آلبوم جدیدت چطور عمل کرده ای؟
معتقدم آلبوم جاده رویاها، در مقایسه با کارهای قبل سنجیدگی و پختگی بیشتری دارد. چرا که کاملاً علی رغم دو آلبوم نخست، آهنگهای یکنواخت هستند. چنین نیست که قطعهها به هم شباهت داشته باشند، به این معنا که جو فکری و حس موسیقی مشابهی را به خواننده تلقین میکند.
سیروان، چرا اینقدر تنظیمهایت گران است؟
به این علت که من به ندرت فعالیت میکنم.
آنچنان کم کار هم نیستی!
چرا؟ من در سال قبل تنها نه قطعه را برای سایر خوانندگان تنظیم کردم.
یعنی هر کسی کمتر کار می کند، باید تنظیم هایش گرانتر باشد؟!
علت کار کمتر من چنین است که زمان و دقت مضاعفی را برای آهنگها اختصاص میدهم. برای نمونه آهنگ همسنگر به خوانندگی شهاب رمضان را به یاد بیاورید، پیش از آن من هیچ آهنگی را در این سبک تنظیم نکرده بودم. لذا قطع به یقین زمان و توان بیشتری را بر روی این اثر گذاشتهام. حتی اگر من این قطعه را در عرض سه روز تنظیم کرده باشم، ولی در حدود دو ماه در خصوص آن اندیشیده و تمرکز کرده ام.
زمانی که شهاب ملودی این آهنگ را ارائه کرد، تصمیم برام بود که این قطعه ملایم باشد. ولی من بیان کردم زمانی که موضوع جنگ در میان است، علاقه دارم کار به صورت “هارد راک” شود و این زمینه در فکر و اندیشهام بود. تا حدی نیز این آهنگ متاثر از کارهای کاوه یغمایی میباشد. من بسیار به این کار علاقه داشته و حتی ملودی ترجیعبند آن را نیز خودم تهیه کردم.
با پُر کاری مخالفی؟
چنانچه فعالیتت را زیاد کرده و شلوغ باشی، قادر نیستی اثر تازهای را از خود به نمایش بگذاری. لازم است دورانی را از کار دست بکشید تا در این فاصله در فکر و ذهن تو طرحها و ایدههای تازه شکل بگیرد. از جمله مضراتی که کار زیاد در پی دارد، چنین است که احتمال دارد پس از چندی ذهن شما از هر ایده خالی شود. به همین علت من اوقات زیادی سعی میکنم کار موسیقی انجام ندهم، تنها افکارم را در آن سو هدایت میکنم، به ویژه در سالهای گذشته. به همین سبب تنظیمهای من در عرض دو یا سه روز صورت میگیرد.
نوروز امسال بالاخره پای سیروان هم به تلویزیون باز شد. دلیل اینکه «بهار نزدیکه» در برنامه سال نو پخش نشد چه بود؟ مشکل خاصی وجود داشت؟
در آخرین لحظات بیان کردند، زمان بسیار کم بوده و امکان پخش آن وجود ندارد. هیچ علت ویژهای برایش نبود.
یکی از ویژگی های موسیقی پاپ ما این است که تعداد زیادی از آهنگسازها و تنظیم کننده های خوبمان، خودشان هم خواننده شده اند. فکر می کنید این خوب است یا بد؟
در حوزه موسیقی ما هر کس قادر است به عنوان خواننده فعالیت کند. دست کم افراد حوزه آهنگسازی و تنظیم کنندگی تا حدودی در زمینه موسیقی اطلاعات دارند و معتقدم زمانی که مشاهده میکنند شخصی که هیچ سررشتهای از موسیقی نداشته و هم اکنون خواننده شده است، پس به چه علت آنها که تخصص و مهارتی در زمینه موسیقی دارند، به خوانندگی روی نیاورند!؟ هرچند دستاورد و رسیدن به موفقیت در حوزه موسیقی پاپ ایران، ارتباط مستقیمی با شانس و اقبال دارد. لذا بسیار عادی است که هر کس بخواهد تا شانس خود را در این عرصه محک بزند.
فکر می کنم دلیل دیگرش این است که یک آهنگساز یا تنظیم کننده، نمی تواند به اندازه ی یک خواننده معروف شود.
بله و قادر نیست درآمدی برابر خواننده به دست آورد. با کمال تأسف در موسیقی ایران چنین است که تا حد زیادی حقوق اشخاص آهنگساز، تنظیم کننده و ترانه سرا زیر پا گذاشته میشود. در سایر نقاط جهان اینطور است، تا زمانی که آهنگ به فروش میرود، حتی اگر به مدت سی سال از انتشار آن گذشته باشد، بر اساس نوع قراردادی که میانشان منعقد شده، درصدی از درآمد حاصل از فروش آن آهنگ یا آلبوم به هر یک از عوامل تولید کننده آن اثر پرداخته میشود.
حتی در اجرای کنسرت نیز این قانون وجود دارد. ولی در ایران این موضوع در نظر گرفته نمیشود. احتمال دارد خواننده تا سالهای زیاد بتواند از یک آهنگ کسب درآمد کند، ولی برای آهنگساز تنها همان مبلغ دستمزد اولیهای که به او پرداخت شده، بسنده میشود. در ادامه فقط خواننده و ممکن است شرکت صاحب امتیاز آن آهنگ بتوانند همچنان درآمدی را از آن داشته باشند.
فکر می کنی موسیقی ما برای رسیدن به شرایط ایده آل چه چیزی کم دارد؟
فضای باز. اگر موقعیت گسترده شده و محدودیتها برداشته شود، رفته رفته مسائل و چالشها نیز از میان خواهد رفت. لازم است توجه کرد صنعت موسیقی در کدام یک از کشورها پیشرفت و رشد داشته است. در همه آنها قوانینی دیده میشود. هیچ رویدادی به خودی خود شکل نگرفته و در پس هر رخداد یک ترفند و تدابیری نهفته است. زمانی که اختیار عمل به میزان لازم ارائه شود، در پس آن، پیشرفت و رشد حاصل خواهد شد.
هم اکنون چنانچه شرایط حوزه غذا و رستورانهای کشورمان را با رستورانهای خارج از کشور قیاس کنید، متوجه میشوید که وقعیت رستورانهای ما بسیار فوق العاده بوده و حتی با برترین رستورانهای جهان رقابت میکنند. همه روزه در نقاط مختلف ایران رستورانهای تازهای افتتاح شده و تعداد کثیری از آنها به کار میپردازند. چرا که در میان آنها جو رقابتی شکل گرفته و ناچارند سطح و کیفیت کارهای خود را به مراتب بهتر کنند. به این ترتیب تقاضا و مشتریان زیادی به دست آورده و متعاقباً ارتقا مییابند. این موضوع عاملی است که موجب پیشرفت ما در این عرصه شده است. ولی در زمینه موسیقی رشدی نداشتهایم، از آنجا که فضای حاکم در آنجا محدود میباشد.
در حال حاضر در موسیقی پاپ ما چند نفر پول در می آورند؟
حدود ده نفر، حتی ممکن است کمتر از این باشد. خوب به چه علت تنها لازم است ده نفر از این حوزه به درآمد خوب برسند؟ چرا سایر خوانندههای غیر رسمی نمیتوانند به سهم خود از این بازار کسب درآمد کنند؟ به چه دلیل سعید مدرس، گروه Minus1، رضایا، برادران طالب زاده، برادر خودم زانیار و هر خواننده دیگری که تصورش را بکنید، قادر به انجام کار نیست؟
یعنی واقعاً آثاری که این افراد تهیه میکنند با خوانندگانی که در حوزه مجاز مشغول به کار هستند، تفاوت بسیار دارد؟ ممکن است اختلافات خیلی جزئی در واژه و کلمات آنها دیده شود. هرچند مواردی که گفتم کسانی هستند که ما از وجودشان آگاهیم. ولی در این میان اشخاص دیگری وجود دارند که به مراتب استعداد و قدرت بیشتری داشته، ولی به هیچ وجه مجالی جهت فعالیت در اختیار ندارند. در نهایت آنها نیز در همین سرزمین سکونت دارند، از این رو لازم است موقعیتی را برای آنها فراهم کنیم.
این روزها بحث حضور مافیا در موسیقی مطرح است. فکر می کنید واقعاً مافیا وجود دارد؟
هر روزی که سپری میشود من بیشتر از قبل متوجه رخدادهای حیرت آور در صنعت موسیقی کشور میشوم. برای نمونه هم اکنون به مدت سه سال است که زانیار با وجود پیگیریهای به عمل آمده، نتوانست برای آهنگهایش مجوز کسب کند. حتی من هم اکنون هفت ماه است که بدون ذکر علت ممنوع الکار شدهام. از سوی دیگر در مدت دو یا سه سالی که برادرم زانیار به دنبال کارهای مجوزش بود، آقای شهرام شکوهی در رقابتی که مربوط به آن شبکههای ماهوارهای بوده و آن را برای همه ممنوع کردهاند، همکاری کرده و در عین حال کلیپی نیز منتشر کرده است. با همه این مراتب مجوز آهنگهای او نیز صادر شده و همچنین در تلویزیون نیز همکاری میکند.
در همین کشور خودمان مهدی مقدم به عنوان خواننده، پس از آنکه یک بار همانند من و تمامی خوانندههای مجاز کشور آن دوران که کلیپی را منتشر کردند، متعهد شد که پس از آن کلیپی ارائه ندهد، چند سال قبل به فاصله کوتاهی از ارائه آلبومش، مجدد تعداد ده الی پانزده کلیپ ویدیویی به شبکههای ماهوارهای ارائه کرده و حتی در سالهای پس از پیروزی انقلاب، رکورد انتشار کلیپ را به خود اختصاص داده است. چگونه پس از گذشت ۳ سال مسئله ایشان برطرف شد؟ چنانچه چنین رخدادی برای من شکل میگرفت، آیا برای همه عمر ممنوع الکار نمیشدم؟
به چه علت یکی از خوانندگان همه هفتهها و در بسیاری از شهرهای داخلی و حتی کشورهای خارج از کشور کنسرت برگزار میکند، ولی من بدون مطرح کردن هیچ علت واضحی در کارنامهام، در لیست ممنوع الکار قرار گرفته ام؟ حتی خوانندگانی وجود دارند که کنسرتهای خود را بدون کسب مجوز به انجام رساندهاند، ولی همچنان در شرایطی که حتی برای یک روز ممنوع الکار نشدهاند، به طور رسمی به کارهای خود در زمینه موسیقی ادامه میدهند. هم اکنون سالار عقیلی در عین حال که کلیپهای او در شبکههای ماهوارهای به نمایش در آمده و با آنها مصاحبه انجام داده، با این وجود هر هفته کنسرتی برگزار کرده و در تیتراژ برنامههای تلویزیونی نیز خوانندگی میکند. حرف من چنین است اگر این رفتارها مشکلدار نیست، به چه علت این موضوعات تنها برای من یا تعدادی از خوانندگان ایجاد اشکال کرده و برخی از افراد به راحتی آنها را زیر پا گذاشته و برخوردی با آنها صورت نمی گیرد؟ مگر نه این است که لازم است قوانین برای همه افراد به یک شکل اجرا شود؟
چنانچه رفتار و یا موضوعی ممانعت دارد، لازم است برای همگان ممنوع باشد و اگر آن رویکرد آزاد است، شایسته است تمامی افراد بتوانند از چنین موقعیتی استفاده کنند. ولی مسئولین در این زمینه کاملاً سلیقهای رفتار می کنند. این شیوه و رفتار برای من قابل درک نیست.
پس به نظر شما، این مسائل به خاطر وجود همان مافیاست…
اسمش را هرچه بگذارید به طور قطع قوانین درج شده در دفتر موسیقی به شمار نمیرود، چرا که قانون در این زمینه کاملاً آشکار است. چنانچه ارائه کلیپ و یا مصاحبه با شبکههای بی بی سی و ووا از کارهای ممنوع میباشد، پس لازم است این ممنوعیت برای همه مصداق داشته باشد. در این میان عدهای میتوانند بیلبورد زده و در عین حال کنسرت نیز اجرا کنند.
برخی از مفاهیم و تحلیلهایی که در دفتر موسیقی ارائه میشود بسیار حیرت آور است. به فرض اگر یک کلیپ ویدیویی از من به نمایش درآید، قطع به یقین خودم آن را برای شبکهها ارسال کردهام و لازم است به اثبات برسانم که این موضوع صحیح نیست و جریان مذکور چند سال به طول میانجامد. ولی چنانچه کلیپ ویدیویی فلان خواننده در این شبکهها پخش شود، گویا تصور میکنند شبکه مذکور بدون کسب اجازه این کلیپ را به نمایش درآورده است. از این رو احتیاجی نیست تا فلان خواننده این موضوع را ثابت کند. چنین مواردی در دفتر موسیقی واقعاً عجیب و ناشناخته است. در عین حال تنظیم کنندهای را میشناسم که چندین کلیپ را به شکل یک گروه دو نفره انجام داده است، ولی از نخستین روزی که به همکاری با یک خواننده مجاز پرداخته، نام او کاملاً مطرح شده و هیچگاه در لیست ممنوع الکار قرار نگرفته است …
تغییراتی که در صدایت ایجاد شده، تعمدی بوده یا ناخواسته به وجود آمده؟
ممکن است در حدود ۲۰ یا ۳۰ درصد این تغییرات از روی عمد بوده باشد. زمانی که به آهنگهای نخستین آلبومم گوش میکنم، می گویم واقعاً این منم؟! خودم کاملا حیرت میکنم، چقدر صدایم تغییر کرده است! تا حدی این موضوع فیزیکی بوده و من در آن دخیل نبودم. در هنگام برگزاری کنسرت نیز به برخی از این تغییرات پی بردم.
در سالهای بسیار قبل من در فضای استودیو به شیوه دیگری خوانندگی میکردم، ولی در مراسم کنسرت قادر نبودم به آن روش خوانده و ناچار شدم به شیوه دیگری بخوانم. پس از چندی پی بردم روشی که در کنسرت خوانندگی کردم، به مراتب بهتر از شیوهای بود که در استودیو انجام میدادم. بدین ترتیب در استودیو نیز به همان سبک خوانده و این موضوع قرابت بیشتری با صدایم دارد.
چقدر با هوادارانت ارتباط داری؟ اصلاً ارتباط با آنها را لازم میدانی؟
تلاش دارم تا اندازهای که منطقی و ممکن است، ارتباطم را برقرار کنم. ممکن است چندان میسر نشود به یک نفر به خصوص پاسخ بدهم، چرا که اگر به یک نفر پاسخ بدهم متعاقباً سایر افراد بیان میکنند به چه علت به ما پاسخ ندادی!
طبق نظرسنجی به عمل آمده از سایت موسیقی ما هم قطعه ی «نه نرو» به انتخاب اهالی موسیقی، بهترین تراک سال شد. چه نظری داری؟
در حقیقت این موضوع برایم حیرت انگیز بود! چرا که کسانی که در حوزه موسیقی فعالیت دارند، نظر و دیدگاه مطلوبی نسبت به من نداشته و با کمال تأسف این موضوع در آنجا حاکم است.
دلیلش حسادت است؟
آگاه نیستم به چه علت چنین رویکردی دارند. بسیاری از خوانندههای سرشناس پیشنهاداتی را برای همکاری به من مطرح کردهاند، ولی به علل مختلف من این موضوع را نپذیرفتم. یا زمانی برای این کار نداشته و یا تمایلی به همکاری در من وجود نداشت. تعداد زیادی از آنها به این علت، دل خوشی از من ندارند. فکر میکنم عمدهترین دلیل آن چنین است که من همواره مستقل بودهام.
در عین حال هیچگاه به عضویت گروه ویژه ای در نیامده و یا به تهیه کننده وابسته نشدم، به عبارت دیگر در هیچ باند و گروهی قرار نگرفتم. ولی با همه این مراتب، برایم جذاب بود. رأی مثبت و نظر مساعد را از کسانی دریافت کردم که دور از تصورم بود. این امر موجب شد شناخت بیشتری از آنها پیدا کرده و طرز فکر و دیدگاهم نسبت به آنها تغییر کند.
در مجموع نظرسنجی چطور بود؟
به طور کلی نظرسنجی خوبی بود. ممکن است از نگاه من نتیجه آن چندان صحیح نبود، ولی نیت این عمل خوب و مناسب بود. افراد زیادی مطالبی را بیان کردند که افکار و هویت درونی آنها را آشکار میکرد. هرچند به این موضوع اشاره کنم، شایسته بود چند هفته پیش از آن اطلاع میدادند تا هنگامی که جهت نظرسنجی با افراد تماس برقرار میکردند، پاسخشان مهیا بوده و اتلاف وقت نمیشد.
من به شخصه بدون هیچ پیش زمینه فکری و در عرض سی ثانیه به سوالات جواب دادم. پس از آن متوجه شدم موارد انتخابی دیگری نیز در آنجا وجود داشت که در آن هنگام در ذهنم نبود. برای نمونه در آن موقعیت آلبوم خاطرات گمشده اثر فریدون آسرایی و آهنگ مسافر از آلبوم مذکور به خاطرم نیامد. من حقیقتاً به آهنگ مسافر علاقه دارم. هرچند آلبوم مهدی یراحی نیز بسیار مطلوب بود، ولی من در ذهن نداشتم آلبوم فریدون در سال مذکور انتشار یافته است.
در حال حاضر رابطه ات با رضا صادقی چطور است؟
پس از تهیه آهنگ وایسا دنیا هیچ رابطهای با او تداشتهام.
بنیامین چطور؟
این مطلب را بیان میکنم و امیدوارم شما کاملا درج کنید، از دو سال گذشته به بعد، من هیچ مجالی جهت پرداختن به حاشیه و کش و قوس با سایر افراد را ندارم. در حقیقت من در ارتباط با هیچ کسی مسئله ندارم.نه بنیامین، نه رضا صادقی و نه هیچ کس دیگر و باور دارم این مشکلات و اختلافات تنها موجب لطمه پذیری صنعت بیجان موسیقی در کشور خواهد شد.
خواننده محبوب من:
از جمله هنرمندانی که من بسیار به او علاقه داشتم، کوروش یغمایی بوده و همچنان هست. آیا برای شما نیز پیش آمده بدون اینکه با کسی ملاقات کرده باشید، احساس و دیدگاه خوبی نسبت به او داشته باشید؟ من در مواجهه با کوروش یغمایی اینطور بودم …
پرورش اندام:
هنگامی که در سال ۱۳۹۹ بدنسازی را آغاز کردم، در حدود ۱۴ کیلو کمتر از وزن فعلی داشتم، به شدت تلاش کردم تا وزنم بالاتر برود. در حقیقت من به مبارزه با رویکرد جسمانی و ژنتیکم پرداخته و توانستم بر آن فائق شوم. این موضوع حس بسیار خوبی را در من ایجاد میکند. در حال حاضر، طی هفته برای پنج جلسه به باشگاه میروم.
هفته ای دو جلسع در روزهای شنبه و چهارشنبه تمریناتم را بر روی پا انجام میدهم، روزهای یکشنبه، دوشنبه و پنجشنبه بالاتنه تمرین می کنم، سه شنبه و جمعه هم ایامی است که بدنم در حال استراحت است.
نسل جدید مورد علاقه ام:
سبکی که من به آن علاقه دارم به ندرت پرداخته میشود. بیشتر خوانندگان در زمینه کارهای ایرانی فعالیت میکنند که در این عرصه آثار خوانندگانی همچون مهدی یراحی، شهاب رمضان، بابک جهانبخش و میلاد باران مطلوب و مناسب است.
