بیوگرافی آزیتا حاجیان
آزیتا حاجیان، بازیگر ایرانی، در بیست و یکم دیماه سال ۱۳۳۶ به دنیا آمد. او در عرصههای سینما، تلویزیون و تئاتر فعالیت دارد. پس از پایان دوران دبیرستان، در دانشگاه در رشتهی بازیگری و کارگردانی تئاتر تحصیل کرد و توانست مدرک کارشناسی خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران بگیرد.
منوی دسترسی سریع
**خلاصهای از زندگی**
در این بخش، نگاهی کوتاه و کلی به سرگذشت و مهمترین رویدادهای زندگی خواهیم داشت.
**درباره زندگی**
در اینجا، داستان زندگی از آغاز تا به امروز، با جزئیات بیشتری بیان میشود.
**پیمان زناشویی**
این قسمت به چگونگی تشکیل خانواده، همسر و فرزندان میپردازد.
**حضور در فضای مجازی**
صفحات و کانالهای رسمی در پلتفرمهای مختلف آنلاین در این بخش معرفی شدهاند.
**عرصه فعالیتهای هنری**
این بخش به کارها، آثار و مسیر حرفهای در دنیای هنر اختصاص دارد.
**فهرست آثار سینمایی**
تمام فیلمها، سریالها و پروژههای تصویری که در آنها نقش داشتهایم، در اینجا فهرست شدهاند.
**دستاوردها و تقدیرها**
جایزهها، رتبهها و افتخاراتی که در طول فعالیت حرفهای کسب شده، در این بخش گردآوری شده است.
**گفتوگوها**
متن یا ویدئوهای مصاحبهها و گفتوگوهای انجام شده با رسانههای مختلف در اینجا قابل دسترسی است.

خلاصه زندگینامه
نام: آزیتا
نام خانوادگی: حاجیان
تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۳۳۶
محل تولد: ملایر، ایران
ملیت: ایرانی
تحصیلات: دارای مدرک کارشناسی در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران
پیشه: بازیگر
سالهای فعالیت: فعالیت سینمایی از سال ۱۳۶۸ تاکنون، فعالیت تئاتری از سال ۱۳۵۴ تاکنون
همسر: محمدرضا شریفینیا (ازدواج ۱۳۵۸ — جدایی ۱۳۸۸)، محمد کریمی هراتی (همسر کنونی)
فرزندان: مهراوه شریفینیا (متولد ۱۳۶۰)، ملیکا شریفینیا (متولد ۱۳۶۵)
قد: ۱۶۴ سانتیمتر
جوایز: دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «روبان قرمز» در بخش بینالملل هفدهمین جشنواره فیلم فجر (سال ۱۳۷۷)
زندگینامه
زندگی شخصی:
آزیتا حاجیان، که پیشتر همسر محمدرضا شریفینیا بود، در ۲۱ دیماه سال ۱۳۳۶ متولد شد. با توجه به این تاریخ تولد، او اکنون در آستانه ۷۰ سالگی قرار دارد. اگر دوست دارید درباره اصالت و خانواده او بیشتر بدانید، باید بگوییم که آزیتا حاجیان در شهر ملایر به دنیا آمده و خانوادهاش نیز اهل همین شهر هستند. جالب است بدانید نام رسمی این بازیگر در شناسنامه، هدی حاجیان ثبت شده است.
تحصیلات او نیز در زمینه هنر بوده است؛ پس از پایان دبیرستان، وارد دانشگاه شد و در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر به تحصیل پرداخت. او توانست با اخذ مدرک کارشناسی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران، تحصیلات خود را به پایان برساند.
این بازیگر تا به امروز اطلاعاتی درباره سایر اعضای خانواده و شغل پدر و مادرش publicly منتشر نکرده است.
خانواده:
آزیتا حاجیان در هیچیک از مصاحبههایش با خبرگزاریهای مختلف، درباره پدر و مادر خود صحبتی نکرده است. مدتی پیش در بعضی از سایتها و مجلات شایعهای پخش شد که این بازیگر از فامیلهای ثریا قاسمی است. اما باید گفت که این شایعه درست نیست و این دو بازیگر، هیچ نسبت خانوادگی با هم ندارند. همچنین آزیتا حاجیان تا به حال هیچ عکسی از دوران بزرگسالیاش در کنار پدر و مادرش منتشر نکرده است.
طبع شعر:
نکته جالب این است که مادر آزیتا حاجیان، یکی از شاعران بااستعداد و ماهر ایران است. این استعداد و توانایی در شعر و شاعری، به این بازیگر هم منتقل شده است.
همچنین برخی از فامیلهای مادری آزیتا حاجیان، مثل خالهها و داییهایش، در نویسندگی بسیار توانا هستند.
این بازیگر از طرفداران سبکهای شعر کهن است و آثار شاعران بزرگ مانند حافظ شیرازی، سعدی، فردوسی و خیام را دوست دارد. به همین دلیل، کتابهای زیادی در این زمینه خوانده است.
شباهت آزیتا حاجیان و فریبا متخصص:
خیلی از بینندگان و طرفداران تئاتر و سینما بر این باورند که آزیتا حاجیان و بازیگر دیگر ایرانی، فریبا متخصص، شباهت زیادی به هم دارند. این شباهت به حدی است که بعضی اوقات مردم این دو هنرمند را با یکدیگر اشتباه میگیرند.
دلیل کم کاری:
آزیتا حاجیان گفته است که چون خیلی از فیلمنامههایی که به او پیشنهاد میشوند از نظر داستان قوی نیستند، او فقط کارهای خاص و منتخب را میپذیرد. مگر اینکه از او برای بازی در یک فیلم سینمایی یا یک سریال ویژه و بهیادماندنی دعوت شود.
بازیگران مورد علاقه:
این بازیگر از طرفداران کارهای بهرام بیضایی است و بارها فیلم سینمایی “باشو غریبه کوچک” را تماشا کرده است. در میان بازیگران مرد ایران، بازیهای پرویز پرستویی و رضا کیانیان را میپسندد و در میان بازیگران زن، به ایفای نقشهای سوسن تسلیمی علاقه دارد.
آموزشگاه بازیگری:
آزیتا حاجیان در گفتوگویی که چند سال پیش با خبرگزاری سینمای ایران داشت، گفت: یک آموزشگاه هنری به نام «ایماژ» را زیر نظر خودم تأسیس کردهام و در ترم اول، خودم شخصاً درسهای پایهای بازیگری و اصول اولیه آن را به هنرجویان یاد میدهم. در ترم دوم نیز دکتر محمد صادقی و خانم مینو فرشچی آموزش هنرجویان را بر عهده دارند و در این راه به من کمک میکنند.
ازدواج

در سال ۱۳۵۸، این هنرمند که ۲۲ سال بیشتر نداشت، با محمدرضا شریفینیا، هنرمند دیگری که ۲۴ سال داشت، ازدواج کرد و زندگی مشترکشان را شروع کردند. اما بعد از سی سال زندگی مشترک، در سال ۱۳۸۸ خبرهایی درباره جدایی آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفینیا منتشر شد. به نظر میرسید آنها مدتی بود که به صورت مسالمتآمیز از هم جدا شدهاند. ملیکا شریفینیا، دختر کوچک این خانواده، پس از جدایی پدر و مادرش در یک مصاحبه گفت: پدر و مادرم از هم جدا شدند تا رفیق باقی بمانند.
ازدواج دوم و همسر جدیدش:
چند وقت پس از جدایی آزیتا حاجیان از همسر اولش محمدرضا شریفینیا، شایعاتی درباره ازدواج دوباره این بازیگر شنیده شد. او بعد از یک سال از این جدایی، در سال ۱۳۸۹ و در ۵۳ سالگی، با محمد کریمی هراتی ازدواج کرد. محمد طراح صحنه تئاتر بود و از دوستان و همدورهایهای قدیم آزیتا در دوران دانشگاه محسوب میشد.
این بازیگر در یکی از مصاحبههایش درباره همسر دومش گفت:
در سال ۱۳۵۶ من و همسرم آقای هراتی در دانشکده هنرهای دراماتیک همکلاس بودیم. کار اصلی او طراحی صحنه تئاتر بود و در نمایشی که من نقش ژاندارک را بازی میکردم، او طراحی صحنه را بر عهده داشت و با گروه تئاتر همکاری میکرد.
او سالها قبل با یکی از دوستان مشترکمان که در دانشگاه با هم همکلاس بودیم، ازدواج کرده بود و به همراه هم به یک کشور خارجی رفتند. اما چند سال پیش، همسرش به دلیل یک بیماری فوت کرد و آقای هراتی بعد از آن به ایران بازگشت. او علاوه بر تحصیل در رشته طراحی داخلی در کانادا، در رشته معماری نیز تحصیلاتش را به پایان رسانده و در زمینه نقاشی هم به صورت حرفهای فعالیت دارد.
فرزندان:
کمتر کسی در ایران را میتوان یافت که با نام آزیتا حاجیان و دخترانش آشنا نباشد. ثمره زندگی مشترک این بازیگر با محمدرضا شریفینیا، دو دختر به نامهای مهراوه شریفینیا و ملیکا شریفینیا است. هر دو دخترشان، مانند پدر و مادر، به عرصه بازیگری علاقه پیدا کردند و در این زمینه فعالیت دارند. حتی در بعضی از فیلمها و سریالها نیز در کنار هم به ایفای نقش پرداختهاند. مهراوه متولد سال ۱۳۶۰ است و ملیکا در سال ۱۳۶۵ به دنیا آمده. علاوه بر فعالیت حرفهای در بازیگری، هر دو دختر آزیتا حاجیان با ادامه تحصیل در دانشگاه، توانستند مدرک کارشناسی خود را از دانشکده هنر دریافت کنند.
این هنرپیشه در یکی از گفتگوها در خصوص فرزندانش بیان کرده:
مهراوه، دختر بزرگم، از بچگی بسیار آرام و خونسرد بود و همیشه کارهایش را خودش به تنهایی انجام میداد. یعنی از همان کوچکی آدم مستقل و خودکفایی بود. آنقدر خوب و بیسروصدا درس میخواند که من بعضی وقتها حتی متوجه نمیشدم چه زمانی امتحان دارد. همیشه نمرههایش در بیشتر درسها بیست بود و هر بار که به مدرسه میرفتم، معلمان و مسئولان مدرسه مدام از او تعریف میکردند. اما در مقابل، دختر دومم، ملیکا، کاملاً برعکس مهراوه است. او در کودکی بسیار پرجنبوجوش بود و شیطنت از وجودش میبارید. اصلاً حاضر نبود قوانین و محدودیتهای کلاس را رعایت کند و گاهی حتی با معلمانش بحث میکرد. یک روز که برای پیگیری وضعیت درسی ملیکا به مدرسه رفتم، دیدم یکی از معلمان از دست او به گریه افتاده و میگفت: «ملیکا در کلاس به من گفت: خانم، شما این شعر را اشتباه خواندید!» به نظر میرسید روحیه او در چارچوب و محدودیتهای کلاس نمیگنجید و این موضوع همیشه باعث ناراحتیاش میشد. برای همین هم مدام تلاش میکرد از این چهارچوبها فرار کند. حالا که من و ملیکا با هم صحبت میکنیم، او به من میگوید: «وقتی بچهدار شوم، خودم درسهایش را به او یاد میدهم.»
روحیات و ویژگیهای مهراوه و ملیکا کاملاً با هم فرق دارد. البته بخش بزرگی از این تفاوتها به ژنهایشان مربوط میشود. ملیکا بعضی از ژنهای خانوادگی را به ارث برده و مهراوه هم ژنهای دیگری دارد. نمیتوان با قطعیت گفت که ملیکا یا مهراوه دقیقاً شبیه من یا پدرشان هستند. من فکر میکنم هرکدام از فرزندانم بخشی از ویژگیها را از من و بخشی را از پدرشان گرفتهاند و در واقع ترکیبی از هر دوی ما هستند. البته بعضی از روحیات آدمها تحت تأثیر شرایط و محیط زندگی تغییر میکند. مهراوه در دوران متفاوتی بزرگ شد و حتی از یکسالگی تا هفتسالگی در شرایط سخت و نابسامانی رشد کرد. اما ملیکا دوران یک تا هفتسالگی خود را در شرایط راحتتری گذراند. به همین خاطر احتمالاً ملیکا در برابر محیط اطرافش احساس امنیت و ثبات بیشتری داشت، در حالی که مهراوه از همان کودکی با مشکلات و شرایط دشواری روبهرو بود.
مهراوه شریفینیا، اولین فرزند آزیتا حاجیان، در روز بیستونهم فروردینماه سال ۱۳۶۰ در تهران به دنیا آمد. او در مقطع دبیرستان، دیپلم ریاضی-فیزیک گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفت و در رشتهٔ موسیقی از دانشکدهٔ هنر دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد و مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. پدر مهراوه، محمدرضا شریفینیا، از بازیگران و کارشناسان حوزهٔ هنر است و مادرش، آزیتا حاجیان، نیز بازیگر شناختهشدهای است. مهراوه یک خواهر کوچکتر به نام ملیکا شریفینیا دارد که او نیز در زمینهٔ بازیگری و نقاشی فعالیت میکند.
ملیکا شریفینیا، دومین فرزند آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفینیا، در روز ۲۱ آبانماه سال ۱۳۶۵ در تهران متولد شد. او فرزند دو هنرمند معروف و سرشناس سینما و تلویزیون ایران است. تنها خواهر او مهراوه شریفینیا نام دارد و همهٔ اعضای خانوادهاش در حرفهٔ بازیگری فعال هستند. ملیکا در رشتهٔ گرافیک تحصیل کرده و علاوه بر آن، بهصورت حرفهای در زمینههای عکاسی، تصویرگری کتاب و ساخت آثار حجمی فعالیت میکند.
آزیتا حاجیان در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
azitahajianofficial@
زندگی هنری

آغاز فعالیت و بازیگری:
آزیتا حاجیان اولین بار در سال ۱۳۵۲ و در شانزده سالگی پا به دنیای تئاتر گذاشت. اما شروع رسمی و حرفهای کار او از سال ۱۳۵۴ و با بازی در نمایشی به نام “خورشید خانم آفتاب کن” رقم خورد. این بازیگر در ادامه در نمایشهای مختلفی مانند “بهرام چوبینه”، “دایره گچی قفقازی”، “ژاندارک”، “نسل آواره” و یک نمایش بیکلام روی صحنه رفت. او همچنین موفق شد مدرک کارشناسی خود را در رشته تئاتر از دانشگاه دریافت کند.
آزیتا حاجیان در مصاحبههایش از هنرمندان و استادان بزرگی نام برده که از هر یک آموزههای ارزشمندی فراگرفته است. افرادی مانند مهدی فتحی، حمید سمندریان، مرحوم شاهر مسکوب، رکن الدین خسروی، نجف دریابندی و مصطفی اسکویی از جمله این اساتید هستند.
ورود به سینما:
این بازیگر در سال ۱۳۶۸ و در ۳۲ سالگی، با بازی در نخستین فیلم سینماییاش به نام “دزد عروسکها” که ساخته محمدرضا هنرمند بود، گامی بزرگ در مسیر زندگی حرفهای و هنری خود برداشت.او در سال ۱۳۷۷ توانست به خاطر بازی در فیلم “روبان قرمز”، تندیس سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در بخش بینالملل را از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
اولین فیلم در تلویزیون:
آزیتا حاجیان برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ با بازی در سریال «آپارتمان» به تلویزیون آمد. کمی بعد، او در آثار مهم دیگری مانند فیلم «آوای فاخته» و مجموعهی «امام علی علیه السلام» نیز نقش آفرینی کرد.
مروری بر فیلم ها و سریال ها:
در عرصه فعالیتهای هنری آزیتا حاجیان، شاهد آثاری در زمینههای گوناگون مانند سینما و تلویزیون هستیم. در این قسمت، مهمترین و شناختهشدهترین کارهای او را به طور خلاصه برای شما بیان میکنیم.
سریال نجلا:
یکی از کارهای اخیر آزیتا حاجیان در تلویزیون، بازی در مجموعهی «نجلا» بود. این سریال را خیرالله تقیانیپور ساخته است و در روزهای ماه رمضان و تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۱ از شبکه سه پخش شد. آزیتا حاجیان در این مجموعه، نقش زنی به نام عمه سلیمه را بازی کرد. او در کنار بازیگرانی مانند ملیکا شریفینیا (که در این سریال نقش دخترش را داشت)، سوگل طهماسبی، مهیا دهقانی، سارا رسولزاده و حسام منظور ظاهر شد.
سریال کیمیا:
آزیتا حاجیان برای دومین بار در طول دوران بازیگری خود، این فرصت را پیدا کرد که در کنار دخترش، مهراوه شریفینیا، در یک سریال تلویزیونی بازی کند. این سریال، که «کیمیا» نام داشت، بسیار پربیننده و محبوب شد.
سریال کیمیا در سال ۱۳۹۴ از شبکه دو سیما پخش شد و حاصل همکاری مشترک آزیتا حاجیان و دختر بزرگش، مهراوه، بود. پیش از این، این مادر و دختر هنرمند، ۲۶ سال قبل در فیلم سینمایی «دزد عروسکها» با یکدیگر همبازی شده بودند. در آن زمان، مهراوه کودکی بیش نبود.
در مجموعه کیمیا که کارگردانی آن را جواد افشار بر عهده داشت، بازیگران شناختهشدهای مثل مهدی پاکدل، پوریا پورسرخ، گلوریا هاردی و عاطفه رضوی نیز حضور داشتند. این سریال در دو فصل تهیه و پخش شد.
آزیتا حاجیان در این سریال، نقش «مهری» را بازی کرد؛ مادر کیمیا. او درباره این نقش توضیح داده که به نظر او، سریال کیمیا نمیخواست فقط یک الگوی ثابت و بیعیبونقص از یک زن ایرانی نشان دهد و بگوید که همه زنان باید دقیقاً مانند این شخصیت رفتار کنند.
همانطور که در داستان سریال دیده میشود، این مادر گاهی برای محافظت از دخترش، دروغ میگوید یا چیزهایی را از شوهرش پنهان میکند. حتی بعضی وقتها در کارهای پنهانی دخترش با او همدستی میکند تا پدر خانواده متوجه نشود. به همین خاطر، شخصیت مهری یک شخصیت کاملاً خوب و سفید نیست و نمیتواند یک الگوی ایدهآل و بیاشکال باشد.
او با این که فردی معمولی با اخلاقیات عادی است، اما در موقعیتهای مختلف دچار مشکل میشود و حتی بعضی از تصمیمهایش خانواده را به خطر میاندازد. هرچند در جامعه ما معمولاً از انسانهای بیخطا و بسیار پارسا به عنوان الگو یاد میشود.
در کل، شخصیت مهری در سریال کیمیا زنی سختکوش و پرتلاش نشان داده شده است.
سریال سفر سبز:
سریال تلویزیونی «سفر سبز» به کارگردانی محمد حسین لطیفی ساخته شده و در آذرماه سال ۱۳۸۱ از شبکه سه سیما پخش شد. یکی از نقشهای بهیادماندنی آزیتا حاجیان در طول دوران بازیگریاش، حضور در این سریال است که در آن از گریمی بسیار هنرمندانه و خاص بهره برده است.
داستان این مجموعه درباره پسر جوانی است که در کودکی، پس از جدا شدن پدر و مادرش، توسط یک خانواده آلمانی به فرزندی پذیرفته میشود و در آلمان بزرگ میشود. او در جوانی به ایران، زادگاهش، بازمیگردد تا شاید خانواده اصلی خود را پیدا کند.
از جمله بازیگرانی که در این سریال نقشآفرینی کردهاند، میتوان به این افراد اشاره کرد: پارسا پیروزفر در نقش دنیل وسپرگ، امین تارخ در نقش حاج رضا، محمدرضا شریفینیا در نقش اکبر، آزیتا حاجیان در نقش اکرم، گوهر خیراندیش در نقش جمیله گدا و لادن مستوفی در نقش آنا. آزیتا حاجیان در این سریال، در نقش مادر دنیل وسپرگ – شخصیت اصلی داستان که توسط پارسا پیروزفر بازی شده – ظاهر شد.
فیلم آدم برفی:
یکی از فیلمهای پرمخاطب و محبوب سینمای ایران، «آدم برفی» است که آزیتا حاجیان در آن، در کنار اکبر عبدی، نقشآفرینی درخشانی داشت. این فیلم را داوود میرباقری در سال ۱۳۷۳ ساخت و روی پردهٔ سینماها آورد.
فیلم آدم برفی در سبک کمدی ساخته شده و داوود میرباقری علاوه بر کارگردانی، تهیهکنندگی آن را نیز بر عهده داشت. اکبر عبدی در این فیلم در نقش مردی که ظاهر زنانه به خود میگیرد، بازی چشمگیری کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
آدم برفی اولین فیلم بلند داوود میرباقری محسوب میشود که در سال ۱۳۷۳ تولید شد. این فیلم به مدت سه سال توقیف بود و اجازهٔ نمایش نداشت، تا اینکه در نهایت در سال ۱۳۷۶ اکران شد و رکورد پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کرد.
داستان فیلم، دو روایت موازی را در هم میآمیزد: اولی دربارهٔ مردی ایرانی به نام عباس خاکپور (با بازی اکبر عبدی) است که برای دریافت ویزای آمریکا به ترکیه سفر میکند، اما درخواستش رد میشود. در همین حال، زنی به نام دنیا (با بازی آزیتا حاجیان) در ترکیه زندگی میکند و در یک هتل کار میکند، اما نمیتواند به ایران برگردد.
از جمله بازیگران این فیلم میتوان به این افراد اشاره کرد:
اکبر عبدی در نقش عباس درنا،
داریوش ارجمند در نقش اسی دربدر،
مهدی فتحی در نقش چرچیل،
آزیتا حاجیان در نقش دنیا،
پرویز پرستویی در نقش جواد کولی،
و محمدرضا شریفینیا در نقش تاجر.
فیلم دزد عروسکها:
فیلم سینمایی «دزد عروسکها» اولین تجربه آزیتا حاجیان در دنیای سینماست و بازی مهراوه شریفینیا در نقش اول دختر، این اثر را به خاطرهای فراموشنشدنی تبدیل کرده است. این فیلم که کارگردانی آن را محمدرضا هنرمند بر عهده داشت، در سال ۱۳۶۸ روی پرده سینماها رفت و با استقبال چشمگیری از سوی مردم مواجه شد. در این اثر بازیگرانی مانند اکبر عبدی، آزیتا حاجیان، مهراوه شریفینیا، رسول نجفیان، فرهنگ مهرپرور، منوچهر آذری، آزیتا لاچینی و مرحوم ابراهیمآبادی ایفای نقش کردند و فیلمی زیبا و تأثیرگذار خلق نمودند.
داستان فیلم درباره مادری است که دو فرزند به نامهای لیلا و بهرام دارد. او میکوشد با گرفتن وام مسکن و خرید یک آپارتمان، زندگی خود و فرزندانش را از آزار و اذیتهای صاحبخانهشان، آقای خورخور، نجات دهد. اما زن پیری به نام عجوزه که بیرون از شهر زندگی میکند، با نقشههای خود سعی میکند مانع رسیدن این خانواده به آرامش شود. روزی لیلا و بهرام که از شهر خارج شدهاند، توسط عجوزه و پسرش گنجو به دام میافتند. اما این دو کودک با همکاری و تلاش فراوان موفق میشوند عجوزه و گنجو را در موقعیت دشواری قرار دهند.
فیلم زیر سقف دودی:
یکی از فیلمهای موفق سینمای ایران که آزیتا حاجیان در آن بازی کرده، فیلم «زیر سقف دودی» است. در این فیلم بازیگران مطرحی مثل فرهاد اصلانی و مریلا زارعی نیز حضور دارند. کارگردان این اثر پوران درخشنده است و فیلم در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمد. پوران درخشنده علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی این فیلم را نیز بر عهده داشت. فیلمبرداری «زیر سقف دودی» از دهم مهرماه ۱۳۹۵ شروع شد و در ششم آذر همان سال به پایان رسید. این فیلم برای اولین بار در سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد و سپس از ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در تمام سینماهای ایران اکران شد.
داستان فیلم درباره زنی به نام شیرین است که در زندگی مشترک با همسر و فرزندش، با مشکلاتی روبهرو میشود. او تلاش میکند تا راهی برای بهبود رابطه با آنان پیدا کند، اما در این راه موفق نمیشود و بیشتر درگیر میگردد. تلاشهای شیرین برای حل این مشکلات، او را در موقعیتهای تازه و پیچیدهای قرار میدهد. پس از آن، وقتی از خیانت همسرش باخبر میشود، قلبش به شدت میشکند و…
سریال سالهای دور از خانه:
اولین تجربه همکاری آزیتا حاجیان با شبکه نمایش خانگی، مربوط به مجموعه «سالهای دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی است. او در این سریال، نقش خانم طالبی را بازی میکند؛ یک زن ثروتمند که احمد مهرانفر در نقش خنجری، سعی دارد دل او را به دست آورده و با او ازدواج کند.
حاجیان در این پروژه در کنار بازیگران شناختهای مانند هادی کاظمی، حدیث میرامینی، ملیسا ذاکری، گیتی قاسمی و مهرناز بیات ایفای نقش کرده است.
فیلمنامه این سریال را امیرحسین قاسمی نوشته و تهیهکنندگی آن بر عهده محمدحسین قاسمی اسپین آفی بوده است. کارگردانی مجموعه نیز در سال ۱۳۹۲ به عهده داوود میرباقری بوده است.
احمد مهرانفر و هادی کاظمی با بازی در نقشهای اصلی و استفاده از گریمهای ویژه و متفاوت، اثری دیدنی خلق کردند.
داستان این سریال کمدی، رویدادهایی را نشان میدهد که ۱۵۱۲ روز پس از ماجراهای مجموعه «شاهگوش» رخ میدهند. یکی از شخصیتهای «شاهگوش» به نام خنجری، که سربازی معمولی بود و احمد مهرانفر آن را بازی میکرد، در این سریال از شمال به تهران منتقل شده و در کلانتری صد ملت به خدمت خود ادامه میدهد.
سریال دفتر یادداشت:
آزیتا حاجیان برای دومین بار در یک کار نمایش خانگی، این بار در مجموعه «دفتر یادداشت» حضور یافت. او در این سریال پرمخاطب، همراه با بازیگران سرشناسی مانند رضا عطاران، حسن معجونی، پاشا رستمی، سوگل خلیق، مینا ساداتی، زهرا داوودنژاد و الهام پاوهنژاد به ایفای نقش پرداخت.
سریال «دفتر یادداشت» یک اثر کمدی-جنایی است که در سال ۱۴۰۲ تولید شده و از شبکه نمایش خانگی پخش شده است. کارگردان این مجموعه کیارش اسدیزاده و تهیهکننده آن حسین اکبری است. حضور رضا عطاران در این سریال، پس از ده سال، اولین همکاری او با شبکه نمایش خانگی محسوب میشود.
داستان این سریال درباره دو دوست قدیمی به نامهای ایرج و حمید است که از بچگی به تحقیق و پیگیری پروندههای جنایی علاقه داشتند. آنها به طور ناگهانی وارد ماجرای قتل زنی به نام سیمین میشوند و این اتفاق، ماجراهای دشواری را برایشان به وجود میآورد.
سریال امام علی علیه السلام:
یکی دیگر از همکاریهای آزیتا حاجیان با داوود میرباقری، کارگردان سرشناس، در مجموعه تلویزیونی امام علی علیه السلام بود. ساخت این سریال از سال ۱۳۷۰ شروع شد و تا سال ۱۳۷۵ ادامه یافت. بعد از پخش این مجموعه، یک نسخه سینمایی نیز از آن آماده شد. آزیتا حاجیان در این سریال، نقش یک کنیز رومی را بازی کرد.
سریال امام علی یک اثر تاریخی و مذهبی است که نویسندگی و کارگردانی آن را داوود میرباقری بر عهده داشت و به درخواست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته شد. داستان این مجموعه از اواخر دوران خلافت عثمان بن عفان آغاز میشود و بخشی از پنج سال پایانی زندگی و دوران حکومت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را نشان میدهد.
از جمله بازیگران این سریال میتوان به مرحوم جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، مهدی فتحی، بهزاد فراهانی، محمدرضا شریفینیا و مرحوم سیروس گرجستانی اشاره کرد که همگی نقشآفرینی قابل توجهی داشتند.
سریال دبیرستان خضرا:
یکی از مجموعههای پربیننده تلویزیون که در سال ۱۳۷۵ از شبکه دو پخش شد، سریال «دبیرستان خضرا» ساخته اکبر خواجویی است. آزیتا حاجیان در این مجموعه نقش اصلی را بازی میکند و همراه با بازیگرانی چون آناهیتا همتی، آزیتا لاچینی، نیکو خردمند و تانیا جوهری در آن حضور دارد. این سریال با محوریت یک دبیرستان دخترانه به نام خضرا، کوشش میکند دشواریها، مسائل و احساسات پرشور دختران نوجوان را به تصویر بکشد. همچنین داستان بر شخصیتی به نام شکیبه، با بازی آزیتا حاجیان، تمرکز دارد که معاون پرورشی مدرسه است. او میکوشد با روشهای خردمندانه و دوستداشتنی خود، مشکلات و پرسشهای نوجوانان را برطرف کند.
فیلم شناسی

آزیتا حاجیان در سالهای فعالیت هنری خود، در پروژههای متعددی از سینما، تلویزیون و فیلمهای نمایش خانگی ایفای نقش کرده است. در ادامه، مروری بر مهمترین آثار او خواهیم داشت.
فیلم های سینمایی:
| سال | نام فیلم | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۴۰۲ | معجزه پروین | محمدرضا ورزی |
| ۱۳۹۹ | خط فرضی | فرنوش صمدی |
| ۱۳۹۵ | زیر سقف دودی | پوران درخشنده |
| ۱۳۹۴ | ماه در جنگل | سیامک شایقی |
| ۱۳۹۲ | لاله | اسدالله نیکنژاد |
| ۱۳۸۷ | شیرین | عباس کیارستمی |
| ۱۳۸۷ | کیمیا و خاک | عباس رافعی |
| ۱۳۸۷ | تاکسی نارنجی | ابراهیم وحیدزاده |
| ۱۳۸۶ | سایهها | حسین شهابی |
| ۱۳۸۶ | خواب زمستانی | سیامک شایقی |
| ۱۳۸۶ | دیوار | محمدعلی طالبی |
| ۱۳۸۶ | محیا | اکبر خواجویی |
| ۱۳۸۴ | باغ فردوس، پنج بعدازظهر | سیامک شایقی |
| ۱۳۸۲ | شمعی در باد | پوران درخشنده |
| ۱۳۸۲ | معادله | ابراهیم وحیدزاده |
| ۱۳۷۹ | موج مرده | ابراهیم حاتمیکیا |
| ۱۳۷۷ | روبان قرمز | ابراهیم حاتمیکیا |
| ۱۳۷۵ | ابر و آفتاب | محمود کلاری |
| ۱۳۷۳ | آدمبرفی | داوود میرباقری |
| ۱۳۷۳ | راه افتخار | داریوش فرهنگ |
| ۱۳۷۲ | راز گل شببو | سعید خورشیدیان |
| ۱۳۷۱ | دایان باخ | فرهاد پوراعظم |
| ۱۳۷۱ | هنرپیشه | محسن مخملباف |
| ۱۳۷۰ | اوینار | شهرام اسدی |
| ۱۳۶۹ | سفر جادویی | ابوالحسن داوودی |
| ۱۳۶۸ | دزد عروسکها | محمدرضا هنرمند |
سریال ها:
| سال | نام مجموعه | کارگردان | توضیحات |
|---|---|---|---|
| ۱۴۰۱ | دفتر یادداشت | کیارش اسدیزاده | نمایش خانگی |
| ۱۳۹۹ | نجلا | خیرالله تقیانیپور | شبکه سه سیما |
| ۱۳۹۷ | سالهای دور از خانه | مجید صالحی | شبکه نمایش خانگی |
| ۱۳۹۷ | بازی نقابها | سیروس حسنپور | شبکه دو |
| ۱۳۹۶ | روزهای بهتر (اپیزود گذر از مه) | حمیدرضا لوافی | شبکه یک و سه |
| ۱۳۹۴ | کیمیا | جواد افشار | شبکه دو |
| ۱۳۹۱ | رؤیای گنجشکها | راما قویدل | شبکه دو |
| ۱۳۹۰ | تا ثریا | سیروس مقدم | شبکه یک |
| ۱۳۸۸ | سالهای مشروطه | محمدرضا ورزی | شبکه یک |
| ۱۳۸۷ | آینههای نشکن | جواد اردکانی | شبکه یک |
| ۱۳۸۶ | ساعت شنی | بهرام بهرامیان | شبکه یک |
| ۱۳۸۱ | سفر سبز | محمدحسین لطیفی | شبکه سه |
| ۱۳۸۰ | آخرین روزهای شاد بودن | حجت قاسمزاده اصل | |
| ۱۳۷۹ | همسایهها | محمدحسین لطیفی | شبکه سه |
| ۱۳۷۵ | زیر چتر خورشید | بهمن زرینپور | شبکه دو |
| ۱۳۷۵ | دومین انفجار | نادر مقدس | |
| ۱۳۷۴ | دبیرستان خضراء | اکبر خواجویی | شبکه دو |
| ۱۳۷۳ | تعطیلات خوش بگذره | سیما ایلخان | |
| ۱۳۷۳ | آوای فاخته | بهمن زرینپور | شبکه یک |
| ۱۳۷۱ | آپارتمان | اصغر هاشمی | شبکه یک |
| ۱۳۷۰ | امام علی | داوود میرباقری | شبکه یک |
بازیگردانی:
| سال | عنوان |
|---|---|
| ۱۳۸۳ | جنگ کودکانه |
| ۱۳۸۲ | روایت سهگانه (اپیزود اول، یک آرزوی کوچک) |
جوایز و افتخارات
| سال | عنوان جشنواره / رویداد | اثر | دستاورد |
|---|---|---|---|
| ۱۳۷۷ | هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر (بخش بینالملل) | روبان قرمز | برنده جایزه برترین هنرپیشه نقش اول زن |
| ۱۳۹۹ | سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر | خط فرضی | کاندید برترین هنرپیشه نقش مکمل زن |
مصاحبه
در زندگی پرمشغله و پرتنش امروزی، بسیاری از مردم به دنبال راههایی برای رسیدن به آرامش و ثبات درونی هستند. در این مسیر، بعضی افراد سعی میکنند از کسانی که آرامش عمیقی در زندگی خود دارند الگوبرداری کنند و سبک زندگی و رفتار آنها را سرمشق خود قرار دهند.
در همین راستا، نگاهی میاندازیم به یکی از بازیگران شناختهشده کشور که به عنوان نمادی از آرامش شناخته میشود. آزیتا حاجیان همیشه به عنوان بازیگری خونگرم، آرام و پر از انرژی مثبت معروف بوده است. افرادی که به عنوان دوست یا آشنا با او در ارتباط بودهاند یا حتی کسانی که تنها یک بار او را از نزدیک دیدهاند، تأیید میکنند که این هنرمند، بانویی باوقار، متین، مهربان و پرانرژی است.
او همچنین در برخورد با مشکلات و حواشی زندگی شخصیاش، با تفکر و آگاهی عمل کرده و میکوشد با پشت سر گذاشتن موانع و سختیها، آرامش را به زندگی خود بازگرداند. اما چطور این کار را میکند؟
مستقل و سرکش در کودکی:
من در کودکی به شدت دختری استقلال طلب و خودسر بودم. مادرم بسیار سعی میکرد من را همچون خودش تربیت کند، اما من قصد داشتم تنها خودم بوده و همچون مادرم نباشم. این موضوع سبب میشد که همواره میان ما جدال و کشمکش رخ دهد. او دوست داشت من رفتاری بسیار خانمانه و لوکسی را در پیش بگیرم، در حالی که رفتار من شباهت زیادی به پسرها داشت.
با توجه به اینکه دارای برادری بودم که دو سال از من بزرگتر بود، رفتارها و اعمال او نقش بسزایی در رویکردهای من به جا میگذاشت. برایم جالب نبود همچون مادرم لوکس و خانمانه عمل کنم. در پاسخ به نصیحتهای مادرم همواره به او میگفتم، مادر جان من خودم هستم پس خواهشاً شما نیز به خودت تمرکز کرده و کارهای من را مرور نکن.
ازدواج اول و طلاق:
زمانی که من به تازگی ۲۲ سالگی را پشت سر گذاشته بودم، ازدواج کرده و زندگی مشترکم را آغاز کردم. در سال ۱۳۵۸ سن مناسب ازدواج بسیار پایین بود. من نیز به آسانی و در نهایت سادگی زندگیم را آغاز کرده و بنا به خواسته خودمان جشن ازدواج برگزار نکردیم.
مادرم بسیار پافشاری میکرد که لزوماً مراسمی را جهت ازدواج بگیریم، ولی ما با این موضوع موافق نبودیم. حتی لباس عروسی نیز به تن نکرده و مهریهام تنها ۱۲ سکه تعیین شد. حتی ابتدا خودم پنج سکه را برای مهریه گفته بودم، ولی عاقد بیان کرد: خانم جان پنج سکه خیلی کم است، حداقل بگو دوازده سکه. در آن سالها سکه قیمت بسیار کمی داشت.
به دنیا آمدن فرزندان:
از آنجا که به شدت عشق و علاقه زیادی به بچه داشتم و این موضوع انگیزهای برای ازدواجم بود، لذا به سرعت بچهدار شدم. یعنی یک سال پس از ازدواج، زمانی که در سن ۲۳ سالگی بودم، برای اولین بار احساس مادری را تجربه کردم. هرچند در ابتدا تا حدودی ترس داشتم. چرا که مهراوه جثه بسیار کوچکی داشته و تنها به اندازه دو کیلو و هفتصد و پنجاه گرم وزن داشت.
به معنای واقعی او فسقلی بود!!! مراقبت و رسیدگی به بچه کار بسیار دشواری است. در آن دوران مادرم در انجام کارهای مهراوه و نگهداری از او، کمک زیادی را به من انجام داده و او کودک دلچسب و شیرینی بود.
در هنگام تولد ملیکا، من سن بیشتری داشته و در عین حال بزرگ کردن مهراوه نیز تجاربی برای من به همراه داشت. علاوه بر این، موقعیت زندگی ما نیز پیشرفت بیشتری داشته و از آن سختی اولیه کاسته شده بود. لذا قد کشیدن و بزرگ شدن ملیکا برایم ملموستر بود، هرچند نه به قدر بسیاری از مادرها. هم اکنون بسیار دوست دارم صاحب نوه شوم. چرا که نوه مشکلات بزرگ کردن و نگهداری او بر عهده مادرش بوده و شیرین کاریهای او سهم مامان بزرگش می شود.
خانم حاجیان! خیلی از کسانی که شما را از نزدیک می شناسند می دانند که در زندگی شخصی تان آرام هستید. به نظرتان برای رسیدن به آرامش در زندگی باید چه کار کنیم؟
به طور معمول هنگامی که شخصی دیدگاه منحصر به فرد خود را برای زندگی دنبال کرده و جهان آفرینش معنای آشکاری را در نظر او داشته باشد، در شرایطی که دلهره و نابسامانی در زندگی او آشکار میشود، قادر است با تمسک به آن دیدگاه و طرز فکر، آرامش را در وجود خودش حاکم کند. زمانی که با یک رخداد نابهنجار روبرو میشویم، چنانچه بخواهیم همواره خودمان را به رفتارها و بازتابهای زندگی روزانه گره بزنیم، شرط آن داشتن قدرت و اراده قوی است تا از این طریق قادر باشیم آرامش خودمان را داشته باشیم.
هرچند بسیار دور از انتظار است که زندگی روزانه به تنهایی آرامشی را به فرد ارائه دهد. چرا که در جامعه به طور پیوسته استرس و دل نگرانیهایی را از منظر مالی، فرهنگی و اجتماعی در پیش داشته و این موضوع موجب به هم ریختگی ما میشود. لذا در صورتی که شخص با در نظر گرفتن دیدگاه و طرز فکرش به جهان هستی یا جهان بینی که به آن معتقد است، به موانع و چالشهای زندگی خود نگاه کند، در این حالت قادر است با اتکا به باورهایش آرامش را مجدداً به خود بازگرداند.
به نظرتان چطور می توان به این جهان بینی رسید؟
من معتقدم در عین حال که مطالعه تاثیر زیادی در این موضوع داشته، در عین حال شرایط فرهنگی که در آن رشد کردهاید، موجب داشتن چنین دیدگاهی میشود. لازم به ذکر است طرز فکر نیز کاملاً در این موضوع دخیل است. کسی که سرتاسر زندگی از زمان تولد تا مرگ را تنها منحصر به خوشگذرانی، تفریح و از یاد بردن بداند، احتمال کمی دارد که به یک جهان بینی جدی دست یابد.
همچنین ممکن است به راه حل دیگری رسیده و این موضوع برایش محقق شود. ولی من باور دارم بهتر است ذهن افراد به چالشهای متفاوتی درگیر شده و با آنها مواجه شود. آیا امکان دارد صبح پس از بیدار شدن از خواب به آسمان نگاه کرده و به فکر فرو نروی؟ مگر میشود به گل هزار رنگ نگاه کرده و در اندیشه خالق و چگونگی آن فرو نروی؟
با توجه به اینکه ما در یک کشور مذهبی بزرگ شده و زندگی میکنیم، لذا چنین دیدگاه و جهانبینی در آن پرداخته شده و گسترش زیادی دارد. سرانجام این باور و جهان بینی در عرصههای مختلف زندگی نمودار میشود. روی صحبت من به درست و غلط بودن موضوعات نیست، بلکه معتقدم کسی که با دیدگاه و اعتقادات قوی جهان بینی زندگی میکند، به مراتب آرامش بیشتری از کسانی دارد که هیچ باور و توجهی به رویدادهای جهان آفرینش ندارند.
خانم حاجیان به نظر شما برای رسیدن به آرامش و در ادامه حفظ آن چه راهکارهای علمی و عملی ای وجود دارد؟
به تازگی راهکارهای متفاوتی از منظر علم روانشناسی جهت دستیابی به آرامش ارائه شده است. مسیرهایی همچون پرداختن به ورزش یوگا. و در عین حال انجام مدیتیشن راه حل دیگری است که برای رسیدن به آرامش وجود دارد. باور دارم این شیوهها تاثیر بسزایی در رهایی ما نسبت از استرسها و دلهرههای روزانه داشته و ما را از سطحی نگری دور میکند. این ژرفا بسیار عمیق بوده و در کشاکش هر تنگنا و مشکلاتی خدشه ناپذیر است.
درواقع منظورتان این است که اعتقادداشتن به شیوه ای که برای به آرامش رسیدن انتخاب می کنیم تاثیر مهمی در نتیجه ای که از آن کار می گیریم، دارد؟
بله، صحیح است. کسانی که باور و اعتقادات عمیقی به یک مطلبی دارند، آرامش مستحکمتری را در زندگی تجربه میکنند. ولی در عوض افرادی که هیچ موضوع یا نگرشی را در زندگی قبول ندارند، به مراتب بسیار سریع تر در کشاکش چالشها و مشکلات زندگی درگیر می شوند. با توجه به اینکه مقرر است در زندگی از نقطه آ به مقصد بی حرکت کنیم که از تولد تا مرگ تعبیر میشود. اولویت در این است که با آرامش مضاعف این مسیرو پشت سر گذاشته تا بتوانیم انتخابها را درستی داشته باشیم.
آرامش داشتن در زندگی برای خودتان چقدر اهمیت دارد؟ اینکه بحران ها، مسائل و مشکلات را با صبوری و آرامش طی کنید.
این موضوع برای من بسیار مهم و ارزشمند است، به طوری که از راه حلهای متفاوت همچون مواردی که بیان کردم، برای رسیدن به آسایش بهره میگیرم. انجام مدیتیشن از جمله کارهایی است که به آن میپردازم. همچنین با توجه به نوع حرفهای که ما در آن مشغول به کار هستیم، به مراتب بیشتر از مردم معمولی و یا سایر حرفهها با استرس و دلهره مواجه هستیم. به عبارت دیگر حرفه ما هم از منظر تخصصی و هم از نظر روابط اجتماعی استرس زیادی را به همراه داشته و من کوشش میکنم به شکلهای مختلف این موضوع را به کمترین حد کاهش دهم.
لازم است ما جهت مراقبت از تندرستی روح و روانمان، توجه زیادی به رویدادهای مختلف داشته و درجه حساسیت خودمان را بدانیم. من معتقدم آگاهی به سطح آسیب پذیری هر شخص، نقش موثری در یاری و حمایت او از خودش دارد. زمانی که شما نسبت به آسیب پذیری خودتان کاملاً آگاه باشید، به راحتی قادر به محافظت از آن هستید.
همچون زمانی که شخص از نظر جسمی دچار بیماری است، برای نمونه اگر کلسترول بالا باشد، پزشک منع مصرف گوشت قرمز را به او تجویز کرده و او نیز آن را دنبال میکند. در خصوص سلامت روح و روان نیز شخص از قرار گرفتن در موقعیتهای پرتنش و استرس زا اجتناب میکند.
شما چقدر سعی کردید خودتان را از این آشفتگی ها دور نگه دارید؟
با توجه به اینکه شغل من مربوط به حوزه سینما است، در خصوص آن صحبت کرده و سنجش میکنم. من در سینما تمایلی به حاشیه ندارم. چرا که حاشیه در این حرفه استرس و چالشهای زیادی را به همراه دارد. یکی از روش هایی که من با استفاده از آن می توانم به آرامش زیادی برسم، چنین است که به هیچ وجه در حاشیه سینما قرار نگرفته و از آن فاصله می گیرم.
من کاملا آگاه هستم حاشیههای حرفه ام، به شدت سطح آسیب پذیری من را افزایش میدهد. از این رو معتقدم لازم است افراد بر روی ابعاد مختلف روح و روان و شناخت آنها تسلط کافی داشته باشند. چنانچه کسی به نقاط ضعف خود شناخت داشته باشد، به طور یقین توجه و رسیدگی بیشتری را نسبت به آنها انجام داده و با دنبال کردن راهکارهای صحیح قادر است، نقاط ضعف خود را از آسیب دور نگه دارد.
حواشی ای که در زندگی افراد وجود دارد، باید به نحو درستی مدیریت شود تا در نهایت همه چیز آرامش ختم شود. شما چگونه این مسائل را مدیریت می کنید؟
قطعاً به همین شکل است. پس از وقوع بسیاری از رخدادها لازم است تدابیر لازم برای آنها اتخاذ شود. سینما یکی از حرفههای بسیار مطلوب و جذاب است که خیلی مورد توجه قرار دارد. در حقیقت دنیای سینما شباهت زیادی به چراغ شبرنگ و ویترین دارد که روی شما منعکس میشود. از این رو برخی اوقات برای شما خوشایند و مطلوب بوده و مواقعی نیز سخت و دشوار است. به این ترتیب حواشی آن نیز گسترده است.
بهتر است خودمان را وابسته به اوقات شیرین و جذاب سینما نکنیم. چرا که گذرا و موقتی بوده و در عین حال تبعات و عواقبی که به همراه دارد، برابر با اوقات شاد و لذت بخش آن نیست. از این رو هر اندازه در زندگی خودتان نابسامانی و ازدحام داشته باشید، قادر هستید با آرامش بیشتری زندگیتان را هدایت کنید.
به جز این راه هایی که اشاره کردید، چقدر کتاب خواندن در این زمینه را به کسانی که دنبال کسب آرامش هستند توصیه می کنید؟
از نظر من مطالعه کتاب و تماشای فیلم بسیار فوق العاده است که موضوعاتی را در خصوص روانشناسی فردی ارائه کرده و تاثیر زیادی را در یاری و حمایت شخص دارند. با در نظر گرفتن منش، شخصیت و تمایلات فرد، همچنین مطالعه تابهایی با موضوعات فلسفی، اجتماعی و یا رمان نیز اثر زیادی بر روی طرز فکر شخص به جا می گذارد.
برخی اوقات ممکن است با خواندن یک کتاب رمان به قدری در آن وارد شوید که به طور غیرارادی آرامش در شما حاکم شود. این موضوع در خصوص فیلم و سریالها نیز مشاهده می شود. هرچند در این میان فیلمهای قوی و مطلوب کاملاً مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و در عین حال مطالب گستردهای را از منظر عملکرد و اخلاق به شخص الهام میکند.
از بین کتاب هایی که خودتان خوانده اید، نمونه خاصی مد نظرتان هست که به آن اشاره کنید؟
در این اواخر کتابی به اسم کافکا در کرانه اثری از موراکامی را مطالعه کردم که جذاب بود. در سالهای قبل نیز کتابی خواندم که بسیار زیبا بوده و اثرات زیادی را بر من به جا گذاشته و وقتی نیچه گریه کرد نام داشت. در سن ۱۶ سالگی نیز کتاب ابله نوشته داستایوفسکی را خواندم و معتقدم بسیار فوق العاده بوده و هیچ وقت از خاطرم نمیرود.
هرچند در آن دوران این کتاب برایم سنگین بود، ولی بسیار به آن علاقه داشته و تاثیر زیادی روی من گذاشت. در خصوص سریال نیز، وقتی به تماشای مجموعه آناتومی می نشینم، بسیار برایم خوشایند بوده و مطالبی را از آن فرا می گیرم.
آرزوی آزیتا حاجیان برای بازیگران سینمای ایران چیست؟
این امکان برایشان مهیا شود که در نقشهای مورد علاقه خود بازی کنند. همچنین در مواجهه با بیحرمتی سایر افراد، ایستادگی بیشتری پیدا کنند.
و آرزوی آزیتا حاجیان برای سینمای ایران چیست؟
امید دارم جوانان کشورم که از معرفت، دانایی و استعدادی برخوردار بوده و همچنین طرح و ایدهای را برای ارائه دارند، به امکانات و قابلیتهای اقتصادی زیادی دست یافته و در عین حال منابع و سرمایههای کشور جهت تولید فیلمهای پرتجمل، تکراری بی فایده صرف نشود.
آرزویتان برای ایران چیست؟
صلح، صلح، صلح و ارتقاء سطح فرهنگ در سایه برخورداری از اقتصاد قوی و درست
