بیوگرافی آریا عظیمی نژاد
آریا عظیمینژاد، آهنگساز و موسیقیدان ایرانی، در پنجم اردیبهشتماه سال ۱۳۵۲ به دنیا آمد. از آثار مشهور و ماندگار او میتوان به موسیقیِ مجموعههای تلویزیونی مانند «چاردیواری»، «پایتخت» و «دودکش» اشاره کرد.
او از همان سالهای کودکی در عرصههای مختلف هنری فعال بود و اولین بار در فیلم سینمایی «خانه عروسکها» در نقش یک بازیگر خردسال ظاهر شد. امروزه تمرکز اصلی او بر آهنگسازی است و تا به حال برای بسیاری از فیلمها و سریالهای ایرانی موسیقی ساخته است.
این هنرمند ایرانی چندین بار نامزد دریافت جایزهٔ بهترین موسیقی متن در جشنوارههای معتبری مانند جشنوارهٔ بینالمللی فیلم فجر و جایزهٔ خانه سینما شده است. علاوه بر این، او در فصلهای اول و دوم برنامهٔ استعدادیابی «عصر جدید» نیز به عنوان داور همکاری داشت.
در واقع، آریا عظیمینژاد، آهنگساز و خوانندهٔ سرشناس ایرانی، زمانی به اوج محبوبیت رسید که موسیقیهای زیبا و ارزشمندی برای سریالهای پرمخاطب تلویزیونی ساخت و همزمان در برنامهٔ پرطرفدار «عصر جدید» در جایگاه داور حاضر شد.
منوی دسترسی سریع
خلاصهای از زندگی
داستان زندگی
پیوند زناشویی
صفحات مجازی
عرصه هنری
فهرست آثار
تقدیرها و موفقیتها
گفتوگوها

خلاصه زندگینامه
نام: آریانا
نام خانوادگی: عظیمینژاد
تاریخ تولد: پنجم اردیبهشتماه ۱۳۵۲
محل تولد: تهران، ایران
شغل: آهنگساز
سبکهای موسیقی: تلفیقی، موسیقی فیلم و موسیقی الکترونیک
سازهایی که مینوازد: سهتار و گیتار
عضو: کانون آهنگسازان سینمای ایران
ساز تخصصی: سهتار
مدرک تحصیلی: کارشناسی موسیقی
دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
آلبوم مشهور: میم مثل مادر
قد: ۱۷۰ سانتیمتر
پدر: جمشید عظیمینژاد
برادر: نیما عظیمینژاد
خواهران: پوپک عظیمینژاد و پونه عظیمینژاد
همسر: راحله شهدل
فرزند: اعلا عظیمینژاد
زندگینامه
زندگی شخصی و خانواده هنری:
آریا عظیمی نژاد در خانوادهای هنردوست بزرگ شد. پدرش، جمشید عظیمی نژاد، سالها در زمینه کارهای مربوط به کودکان و نوجوانان فعالیت داشت و به عنوان نویسنده و سازنده برنامه در تلویزیون کار میکرد. کمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، او برنامه «خانه عروسکها» را ساخت که از تلویزیون پخش شد. وقتی آریا فقط شش سال داشت، به همراه خواهرش پوپک در این برنامه عروسکی بازی کرد و هنر خود را نشان داد.
آریا یک برادر به نام نیما دارد که آهنگساز است. همچنین او دو خواهر به نامهای پونه و پوپک دارد. جالب است بدانید که هم پدربزرگ پدری و هم پدربزرگ مادری آریا هر دو به صورت جدی و حرفهای به موسیقی میپرداختند.
شروع سه تار:
آریا عظیمینژاد در یک خانواده اهل هنر و فرهنگ متولد شد. او نواختن سهتار را از پدربزرگش در کودکی آموخت. سپس در سال ۱۳۶۶، وقتی ۱۶ سال داشت، در کلاسهای موسیقی استادان بزرگی مانند محمود تاجبخش، جلال ذوالفنون و علیاصغر زند وکیلی شرکت کرد و مهارت خود را بالا برد.
جالب است بدانید که پدر آریا عظیمینژاد، قبل از همه، استعداد فوقالعاده پسرش را در موسیقی دید و او را برای تبدیل شدن به یک آهنگساز چیرهدست راهنمایی کرد. موفقیتهای او فقط به ایران محدود نیست؛ برای مثال، این هنرمند در جشنواره موسیقی بریتانیا در سال ۱۳۸۳ مقام دوم را به دست آورد.
او در این جشنواره، در بخش موسیقی فولکور بینالمللی، با سهتار تکنوازی کرد و اجرای خیرهکنندهای داشت که توجه بسیاری را جلب کرد. همین اجرا باعث شد با آهنگساز و پیانیست معروف بریتانیایی، جاسلین پوک، آشنا شود. این آشنایی به همکاریهای بعدی آن دو انجامید و آریا عظیمینژاد توانست چند قطعه موسیقی برای فیلمهای خارجی بسازد.
یکی از دلایل مهم پیشرفت و شناخته شدن جهانی آریا عظیمینژاد، روش ساده، روان و باارزشی است که در ساختن موسیقیهایش به کار میگیرد. این هنرمند در زندگی شخصی، فردی آرام، صبور و کمحرف است.
برادر:
نیما عظیمی نژاد، برادر آریا عظیمی نژاد، در ۲۴ شهریور ۱۳۵۷ در تهران متولد شد. او آهنگساز، نوازندهٔ سهتار و متخصص ضبط و تنظیم صدا است و در زمینهٔ نوازندگی نیز فعالیت دارد. نیما، مانند برادرش آریا، در آغاز، موسیقی را نزد پدر و برادرش آموخت. سپس در سالهای بعد، از آموزشهای استادان بزرگی مانند کیوان میرهادی، محمدرضا لطفی، فرهاد فخرالدینی و پشنگ کامکار بهره برد و مهارت خود را گسترش داد.
علاقه مندی به سبک های موسیقی:
آریا عظیمی نژاد همیشه و در هر حالتی، موسیقی را به شکلی ساده و روان دوست دارد. به نظر او، موسیقی باید آنقدر راحت و قابل درک باشد که بتواند یک رابطه دوطرفه با شنونده ایجاد کند. به همین دلیل، قطعههایی که دارای سختی و پیچیدگیهای غیرمعمول هستند، چندان مورد علاقه او نیستند.
همکاری با بزرگان:
او در سالهای طولانی فعالیت هنری خود، با خوانندگان مطرح و شناختهشدهای مانند محمد اصفهانی، سالار عقیلی، رضا صادقی، حمید رضا ترکاشوند و دیگران همکاری کرده و کارهای ارزشمندی را ارائه داده است.
ناراحتی قلبی:
یک روز آریا عظیمینژاد، در حالی که کاملاً سالم بود و هیچ مشکل یا سابقه بیماری نداشت، ناگهان دچار مشکل قلبی شد و در بیمارستان بستری گردید. به گفته برادرش، این اتفاق به دلیل بسته شدن یکی از رگهای قلبش رخ داده بود. ظاهراً در طول عمل جراحی، یک حادثه غیرمنتظره پیش آمد و یکی از رگهای او پاره شد. این مشکل باعث شد که آریا به کما برود و حتی حس کرد برای مدتی در آستانه مرگ قرار گرفته است. اما خوشبختانه با تلاش پزشکان، درمان شد و سلامتی خود را به طور کامل به دست آورد.
خصوصیت اخلاقی:
آریا عظیمی نژاد آدمی ساکت و کمحرف است و شخصیتی آرام و درونگرا دارد. به همین دلیل، به ندرت میتوان خشم یا رفتارهای احساسی تند را در او دید. او کمتر در جمعها و مهمانیها حاضر میشود و بیشتر وقت خود را صرف خانواده، دوستان و نزدیکانش میکند.
انتقاد به سختگیری:
وقتی این خواننده در نقش داور در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» حاضر شد، از همان ابتدا به عنوان سختگیرترین و جدیترین داور برنامه شناخته شد. در واقع، در همان مرحله اول، او کمترین تعداد رأی مثبت را به شرکتکنندگان و استعدادهای برنامه داد.
خواهر معلول:
در یکی از بخشهای برنامه عصر جدید، گروهی از کودکان دارای معلولیت روی صحنه آمدند و هنرنمایی کردند. در آن لحظه، آریا عظیمینژاد با چشمانی پر از اشک و صدایی لرزان گفت که یکی از خواهرانش نیز با شرایط مشابهی روبهروست. این صحنهی صمیمی و احساسی، موجی از همدلی و مهربانی را در بین بینندگان و مردم برانگیخت.
حمایت از سپاه پاسداران:
روزنامههای کیهان در یکی از شمارههای خود چنین درج کرد: یک آهنگساز در موقع خطر باز هم یاد سپاه و نقش منجی گرایانه نیروهای دفاعی مردم افتاد …
با وجودی که آریا عظیمی نژاد پس از آشکار شدن عامل سقوط هواپیمای اوکراینی، انتقاداتی را به نیروهای دفاعی ایران بیان داشته بود، پس از منتشر شدن رخدادهای مربوط به گسترش بیماری کرونا اعلام کرد:
چنانچه تهدیدات کرونا شدت بیشتری یابد، لازم است مجدداً همچون شرایط جنگ، خطرات داعش و زلزله امید به یاری و حمایت از سوی نیروهای سپاه داشته باشیم تا مردم را از این شرایط نابهنجار نجات دهند.
ازدواج

آریا عظیمینژاد در سال ۱۳۸۷ با راحله شه دل ازدواج کرد و زندگی جدیدی را با هم شروع کردند. ثمره این ازدواج، پسری است که در سال ۱۳۹۱ به دنیا آمد و نام او را علاء گذاشتند. این هنرمند، پسرش را بزرگترین دارایی زندگیش میداند.
نحوه آشنایی با همسر:
این هنرمند در مورد چگونگی آشنایی با همسرش اینگونه گفته است: پدر همسرم، آقای شهدل، در بانک کار میکرد و با من دوست بود. به خاطر همین دوستی نزدیک، من را به عروسی پسرش دعوت کرد. در آن مراسم بود که برای اولین بار همسرم را دیدم و در نگاه اول شیفته او شدم.
راحله شه دل:
راحله شهدل در سال ۱۳۵۹ به دنیا آمد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته تربیت بدنی گذراند و مدرک کارشناسی گرفت. مدتی به عنوان عضو تیم ملی بسکتبال ایران بازی کرد و در این عرصه فعالیت داشت. امروزه او به شغل مربیگری مشغول است.
آریا عظیمی نژاد در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
aryaaziminejad@
زندگی هنری

شروع فعالیت هنری:
آریا عظیمی نژاد در سن ۲۰ سالگی و در سال ۱۳۷۲، کار هنری خود را به شکل جدی شروع کرد. در همان سال، او در رشته موسیقی دانشگاه آزاد، واحد هنر و معماری پذیرفته شد و نزد استادان بزرگی مانند مصطفی کمال پورتراب و فرهاد فخرالدینی به یادگیری علم موسیقی پرداخت.
او از سال دوم دانشگاه، به صورت حرفهای وارد دنیای موسیقی شد و کار خود را با ساخت موسیقی برای نمایشهای تئاتر آغاز کرد. در مدت زمان کوتاهی، نام او به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی در یک جشنواره بینالمللی تئاتر مطرح شد.
هرچند که این بار برنده جایزه نشد، اما توجه و تحسین بسیاری از منتقدان و کارشناسان را به دست آورد. این موفقیتها راه را برای ورود او به عرصه سینما و تلویزیون هموار کرد.
ورود به سینما و تلویزیون:
آریا عظیمینژاد در سال ۱۳۸۱ با ساخت موسیقی فیلم سینمایی «عروس خوش قدم» پا به دنیای سینما گذاشت. پس از آن، او با خلق آثار زیبا و ماندگار برای سریال «او یک فرشته بود» در تلویزیون و فیلم سینمایی «میم مثل مادر»، به عنوان یکی از آهنگسازان مطرح ایران شناخته شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد.
این موفقیتها باعث شد نام او در بخش بهترین موسیقی متن در مراسم خانه سینما و جشنواره فیلم فجر برای سه فیلم «فرزند خاک»، «میم مثل مادر» و «طلا و مس» مطرح شود.
او فعالیت رسمی خود در تلویزیون را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و موسیقی مجموعه تلویزیونی «پزشکان» به کارگردانی مسعود کرامتی را ساخت.
سال ۱۳۹۳ برای آریا عظیمینژاد سال پرباری در عرصه سینما و تلویزیون بود. او در این سال برای پنج فیلم سینمایی و یک سریال، موسیقی ساخت و نامش بیش از پیش بر سر زبانها افتاد. از جمله آثار او در این سال، موسیقی سریال پربیننده «پایتخت ۳» و فیلمهای «ع ش ق» و «شاهزاده روم» بود که موفقیت چشمگیری برایش به همراه آورد.
پیش از «پایتخت ۳»، او در سال ۱۳۹۲ نیز در سریال «دودکش» با بازی امیرحسین رستمی، هومن برقنورد، بهنام تشکر و سیما تیرانداز به کارگردانی محمدحسین لطیفی همکاری داشت.
اگرچه این هنرمند بیشتر به خاطر ساخت موسیقی شناخته میشود، اما در زمینههای دیگر نیز فعالیت دارد.
در سال ۲۰۰۴ میلادی، آریا عظیمینژاد در جشنواره جهانی موسیقی «لنگولن» در بریتانیا شرکت کرد و مقام دوم رشته موسیقی فولکلور بینالمللی را با نوازندگی سهتار به دست آورد. او در این جشنواره با جاسلین پوک، آهنگساز سرشناس بریتانیایی، آشنا شد و این آشنایی به همکاری آن دو در چند پروژه موسیقی برای فیلمهای خارجی انجامید.
عظیمینژاد برای خوانندگان معروف ایرانی نیز موسیقی ساخته است.
علاقه فراوان او به موسیقی محلی ایران باعث شده تا مجموعهای از نواهای مناطق مختلف ایران را گردآوری کند و از آنها در ساخت موسیقی فیلم استفاده نماید.
او همچنین یکی از اعضای گروه نوازندگان ارکستر محمد اصفهانی، خواننده محبوب کشورمان، میباشد.
مشهور ترین آثار:
آریا عظیمنژاد از هنرمندان سرشناس در زمینه آهنگسازی است که بیشتر مردم او را با موسیقی سریال پایتخت و فیلم سینمایی “میم مثل مادر” میشناسند.
او در طول سالها فعالیت هنری خود، برای شش نمایش تئاتر، حدود سی مجموعه تلویزیونی، بیش از بیست فیلم سینمایی و همچنین تعداد زیادی فیلم کوتاه، موسیقی ساخته است.
در میان این آثار، سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم، یکی از محبوبترین و پربینندهترین مجموعههای تلویزیونی بود که موسیقی متن آن نیز با استقبال زیادی روبرو شد.
عظیمنژاد در آهنگسازی این سریال، از نواهای محلی شمال ایران استفاده کرد و بعدها در ادامه کار، از ملودیهای فولکلور جنوب نیز بهره برد تا اثری ماندگار و زیبا خلق کند.
برنامه عصر جدید:
آریا عظیمینژاد در سال ۱۳۹۷ به عنوان یکی از داوران در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» که توسط احسان علیخانی اجرا میشد، حضور یافت. این برنامه پرطرفدار بود و علاوه بر او، سه داور دیگر نیز در آن فعالیت داشتند.
او در ارزیابیهای خود به گونهای عمل میکرد که احساساتش بر قضاوت منطقیاش غلبه نمیکرد و حدود ۴۵.۲ درصد از آرای او در برنامه، منفی بود.
سختیگیری او در دادن رأی به حدی بود که احسان علیخانی، مجری برنامه، برای تأثیرگذاری روی نظراتش، زمان محدودی در اختیارش قرار میداد. در شش مرحله اول رقابت، او از بین ۴۲ شرکتکننده به ۱۹ نفر رأی منفی داد. این آمار نشان میدهد تقریباً ۴۵.۲ درصد از نظرات او در برنامه ردکننده بود و آنها را قابل قبول نمیدانست.
به همین دلیل، آریا عظیمینژاد در بین مردم و بینندگان به عنوان سختگیرترین داور «عصر جدید» شناخته شد.
حتی خودش نیز در بیان نظراتش تأکید میکند که سختگیری داوران در این برنامه، باعث پیشرفت و رشد بیشتر شرکتکنندگان میشود.
نکته جالب اینجاست که این هنرمند نسبت به خودش نیز بسیار سختگیر است و از خودش گذشت نمیکند.
گروه بوم و بر:
آریا عظیمی نژاد مدیریت و سرپرستی گروه موسیقی بوم و بر را بر عهده دارد و در سبک موسیقی تلفیقی فعالیت میکند. این گروه شرایطی را فراهم کرده تا شنوندگان امروزی بتوانند با نواها و مقامهای موسیقی مقامی که در حال فراموشی هستند، آشنا شوند. از دیگر اعضای این گروه میتوان به نیما رمضان، آرش سعیدی و بردیا امیری اشاره کرد.
آهنگ شناسی

آهنگسازی سریال های تلویزیونی:
| سال تولید | عنوان | سازنده |
|---|---|---|
| ۱۳۷۷ | پزشکان | مسعود کرامتی |
| ۱۳۷۸ | کاکتوسهای بیشخصیت | نیما فلاح |
| ۱۳۷۹ | خانه ما | مسعود کرامتی |
| ۱۳۷۹ | کمین | مسعود کرامتی |
| ۱۳۸۱ | زنگ آخر | نیما فلاح |
| ۱۳۸۲ | این راهش نیست | مسعود کرامتی |
| ۱۳۸۳ | مروارید سرخ | مسعود رسام |
| ۱۳۸۴ | روزهای اعتراض | حسین سهیلیزاده |
| ۱۳۸۴ | نیمکت | محمد رحمانیان |
| ۱۳۸۴ | او یک فرشته بود | علیرضا افخمی |
| ۱۳۸۵ | آخرین گناه | حسین سهیلیزاده |
| ۱۳۸۶ | پریدخت | سامان مقدم |
| ۱۳۸۷ | روز حسرت | سیروس مقدم |
| ۱۳۸۸ | رستگاران | سیروس مقدم |
| ۱۳۸۸ | جراحت | محمدمهدی عسگرپور |
| ۱۳۸۸ | پس از سالها | اکبر خواجوی |
| ۱۳۸۹ | چاردیواری | سیروس مقدم |
| ۱۳۸۹ | زیر هشت | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۰ | پایتخت ۱ | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۰ | تا ثریا | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۰ | پنج کیلومتر تا بهشت | علیرضا افخمی |
| ۱۳۹۰ | مثل یک کابوس | شهرام شاهحسینی |
| ۱۳۹۱ | چک برگشتی | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۱ | راه طولانی | رضا کریمی |
| ۱۳۹۱ | بیدار باش | احمد کاوری |
| ۱۳۹۱ | دیوار | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۱ | آسه آسه قصه قصه | حمید گلی و علی فروتن |
| ۱۳۹۲ | پایتخت ۲ | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۲ | دودکش | محمدحسین لطیفی |
| ۱۳۹۳ | پایتخت ۳ | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۴ | میکائیل | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۴ | پایتخت ۴ | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۵ | قرعه | برزو نیکنژاد |
| ۱۳۹۶ | علیالبدل | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۷ | سفر در خانه | بهمن گودرزی |
| ۱۳۹۷ | پایتخت ۵ | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۹ | پایتخت ۶ | سیروس مقدم |
| ۱۳۹۹ | با خانمان | برزو نیک نژاد |
| ۱۴۰۰ | احضار | علیرضا افخمی |
| ۱۴۰۰ | دودکش ۲ | برزو نیک نژاد |
| ۱۴۰۴ | پایتخت ۷ | سیروس مقدم |
آهنگسازی فیلم های سینمایی:
| سال تولید | عنوان | سازنده |
|---|---|---|
| ۱۳۸۱ | عروس خوشقدم | کاظم راستگفتار |
| ۱۳۸۳ | نقاب | کاظم راستگفتار |
| ۱۳۸۴ | من و دبورا | سید ضیاءالدین دری |
| ۱۳۸۴ | عروسک فرنگی | فرهاد صبا |
| ۱۳۸۴ | صحنه جرم، ورود ممنوع! | ابراهیم شیبانی |
| ۱۳۸۴ | چند کیلو خرما برای مراسم تدفین | سامان سالور |
| ۱۳۸۴ | عشق ممنوع | سید ضیاءالدین دری |
| ۲۰۰۵ | بازرس حکومتی | پیتر کاسمینسکی |
| ۱۳۸۵ | میم مثل مادر | رسول ملاقلیپور |
| ۱۳۸۵ | پارک وی | فریدون جیرانی |
| ۱۳۸۶ | همیشه پای یک زن در میان است | کمال تبریزی |
| ۱۳۸۶ | فرش ایرانی | کمال تبریزی |
| ۱۳۸۶ | فرزند خاک | محمدعلی باشه آهنگر |
| ۱۳۸۷ | آن سوی رودخانه | عباس احمدی مطلق |
| ۱۳۸۷ | نفوذی | احمد کاوری و مهدی فیوضی |
| ۱۳۸۸ | طلا و مس | همایون اسعدیان |
| ۱۳۸۸ | آدمکش | رضا کریمی |
| ۱۳۸۸ | بیداری رؤیاها | محمدعلی باشه آهنگر |
| ۱۳۸۹ | بهشت اینجاست | حمیدرضا سلیمیان |
| ۱۳۹۰ | زندگی خصوصی | محمدحسین فرحبخش |
| ۱۳۹۰ | کاغذ خروسنشان | مریم میلانی |
| ۱۳۹۰ | چک | کاظم راستگفتار |
| ۱۳۹۲ | خوابزدهها | فریدون جیرانی |
| ۱۳۹۲ | تراژدی | آزیتا موگویی |
| ۱۳۹۳ | مستانه | محمدحسین فرحبخش |
| ۱۳۹۳ | ع ش ق | قاسم جعفری |
| ۱۳۹۳ | شاهزاده روم | گروه هنر پویا |
| ۱۳۹۳ | در مدت معلوم | وحید امیرخانی |
| ۱۳۹۳ | گینس | محسن تنابنده |
| ۱۳۹۴ | نیم | بهمن کامیار |
| ۱۳۹۴ | پروندهای برای سارا | نادر مقدس |
| ۱۳۹۴ | آبنبات چوبی | محمدحسین فرحبخش |
| ۱۳۹۴ | ژانویه خونین | وحید مصطفایف |
| ۱۳۹۴ | هلن | علی اکبر ثقفی |
| ۱۳۹۵ | خوب، بد، جلف | پیمان قاسمخانی |
| ۱۳۹۵ | جانان | کامران قدکچیان |
| ۱۳۹۷ | تختهگاز | محمد آهنگرانی |
| ۱۳۹۷ | همه چی عادیه | محسن دامادی |
| ۱۳۹۷ | ۲۳ نفر | مهدی جعفری |
| ۱۳۹۷ | بیحسی موضعی | حسین مهکام |
| ۱۳۹۸ | جوجه تیغی | مستانه مهاجر |
| ۱۴۰۰ | سیارک | — |
آهنگسازی تئاترها:
| عنوان اثر | کارگردان |
|---|---|
| آن سوی آیینه | آزیتا حاجیان |
| گرگ و میش | آزیتا حاجیان |
| تلخبازی قمر در عقرب | شهره لرستانی |
| سه سال و نیم | امیر آقایی |
| اژدهاک | وحید عیوضی |
| هُتل عروس | سیما تیرانداز |
آهنگسازی تله فیلمهای تلویزیونی:
| سال | عنوان اثر | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۳۸۶ | پرنده شاهین | — |
| ۱۳۸۷ | سایههای آرزو | ابراهیم سلطانیفر |
| ۱۳۸۹ | Zنگار | عباس احمدی مطلق |
نماهنگ ها:
| عنوان / توضیح نماهنگ | گوینده / خواننده | ویژه / سفارش |
|---|---|---|
| موسیقی نماهنگ «لحظههای ماندگار» | — | — |
| موسیقی نماهنگ برای علی بن ابیطالب | — | — |
| موسیقی نماهنگ «بیانتها» | گوینده: احسان علیخانی، آواز: حمیدرضا ترکاشوند | به سفارش شبکه نسیم |
| موسیقی نماهنگ «انابت» | — | مناجات و ربنا ویژه ماه مبارک رمضان |
| موسیقی نماهنگ ویژه تحویل سال ۱۳۹۸ | — | برنامه «عصر جدید» |
آهنگسازی فیلم کوتاه:
| سال | عنوان اثر | کارگردان |
|---|---|---|
| — | سه خواهر | — |
| — | کیف | — |
| — | درس آخر | — |
| — | پشتسر باد نمیآید | — |
| — | آن | — |
| ۱۳۸۵ | زرد، آبی، قرمز | علی کریم |
| ۱۳۸۶ | رؤیای زمین | مریم فخیمی |
آهنگسازی شبکه نمایش خانگی:
| سال تولید | عنوان | سازنده |
|---|---|---|
| ۱۳۹۷ | احضار | رامین عباسیزاده |
| ۱۴۰۰ | نیسان آبی | منوچهر هادی |
| ۱۴۰۱ | عقرب عاشق | حسین سهیلیزاده |
| ۱۴۰۱ | آفتابپرست | برزو نیک نژاد |
آهنگسازی مستند:
| سال | عنوان مستند | موضوع / توضیحات | کارگردان |
|---|---|---|---|
| ۱۳۸۲ | زارچ | قناتهای کهن شهر یزد | مسعود امینی تیرانی |
| ۱۳۸۴ | آوای ماه | موسیقی نواحی ایران | مسعود امینی تیرانی |
| ۱۳۸۶ | باز آی | مولانا | سهیل نصیری |
| ۱۳۸۸ | حقیقت گمشده | تایتانیک، خیام و فیتز جرالد | محمدعلی فارسی |
| ۱۳۹۰ | وقتی ابرها پایین میآیند | — | معین کریمالدّینی |
| ۱۳۹۳ | آتلان | — | معین کریمالدّینی |
| ۱۳۹۴ | نشانی | — | اصغر بختیاری / با همکاری کارن همایونفر |
| — | به پشت تابلو نگاه کن | — | محسن برمهانی |
| ۱۳۹۱ | لبیک | پیادهروی اربعین | وحید امیرخانی |
| — | در جستجوی سایه | قطب جنوب | حمید خداشناس |
| ۱۳۹۶ | وزرا جنگ | — | مهناز صبور |
| ۱۳۹۸ | مهدی که به دنیا آمد | — | امیرمهدی حکیمی، حجت بامروت |
سایر پروژهها:
| شرح اثر | آلبوم / فیلم / رویداد | خواننده / توضیحات |
|---|---|---|
| قطعه «شکایت هجران» | نون و دلقک | محمد اصفهانی |
| قطعات مقدمهٔ «بر آتش»، «مرو ای دوست»، «مُناجات» (موسیقی آوایی) | برکت | محمد اصفهانی |
| قطعه «غزال» | بیواژه | محمد اصفهانی (برای علی بن موسی الرضا) |
| قطعه «زائر بهار» | — | محمد اصفهانی |
| قطعه «هروله» اربعین حسینی | — | امیرحسین مدرس و حمیدرضا ترکاشوند |
| قطعه «عبور» | — | حمیدرضا ترکاشوند |
| قطعه «ضربه دوازدهم» | — | حجت اشرفزاده |
| قطعه «فقط عشق» | — | رضا صادقی |
| قطعه «سوره زلف» | — | امیرحسین مدرس |
| قطعه «در این قطعه از بهشت» معروف به «آمدهام ای شاه پناهم بده» | — | محمدعلی کریمخانی (برای علی بن موسی الرضا) |
| مجموعه قطعات موسیقایی «رنگین کمان درد» | — | — |
| مجموعه قطعات موسیقایی «شهادتنامه» | — | — |
| همکاری در آهنگسازی آلبوم | در سایهسار مهتاب | مقداد شاه حسینی |
| تیزر فیلم سینمایی | بوسیدن روی ماه | محمد اصفهانی |
| قطعه «جان خستگان» | — | محمدعلی کریمخانی (برای علی بن موسی الرضا) |
| قطعه «ای کربلا» (منتشر نشده) | — | محمد اصفهانی |
| آلبوم مجموعه اشعار عبدالجبار کاکایی با خوانش | — | امین تارخ |
| تکآهنگ «دلشدگان» (بازسازی «غلام چشم آذر» از فیلم دلشدگان به مناسبت زادروز محمدرضا شجریان) | — | — |
| میکس و مسترینگ آلبوم تکنوازی و دونوازی تنبک | بر مدار زمان | فرهاد صفری |
| تنظیم قطعه «creative person» | روی دیگر | بهرام رادان |
| اجرای موسیقی زنده در مراسم اختتامیه | سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر | — |
| اجرای موسیقی زنده در بخش یادبود درگذشتگان | پنجمین جشن سالانه موسیقی ما | — |
دیگر فعالیتها:
| شرح | آلبوم / فیلم | خواننده / آهنگساز / کشور |
|---|---|---|
| نوازندگی سهتار در قطعههای «بر آتش»، «مرو ای دوست»، «مُناجات» و «با تو ستاره میشوم» | برکت | محمد اصفهانی |
| نوازندگی سهتار در قطعه «شب افروز» | نون و دلقک | محمد اصفهانی |
| نوازندگی سهتار در قطعات «دیده بگشا» و «تا من بدیدم روی تو» | ماه غریبستان | محمد اصفهانی |
| نوازندگی سهتار در آلبوم کامل | حال منِ بیتو | علیرضا عصار |
| نوازندگی سهتار در آلبوم کامل | غریبه | فریدون آسرایی |
| نوازندگی سهتار در آلبوم کامل | راه بیپایان | پویا نیکپور |
| نوازندگی سهتار در آلبوم کامل | حامی | حمیدرضا حامی |
| نوازندگی سهتار در موسیقی فیلم | Caótica Ana | جاسلین پوک (اسپانیا) |
| نوازندگی سهتار در موسیقی فیلم | Brick Lane | جاسلین پوک (انگلستان) |
| نوازندگی گیتار در قطعه «آبی» | مسافر | شادمهر عقیلی |
آلبوم ها:
| ردیف | عنوان | سال تولید | تعداد قطعه | خواننده | توضیحات |
|---|---|---|---|---|---|
| ۱ | جادوی ایرانزمین | ۱۳۸۱ | ۸ | قنبر راستگو | — |
| ۲ | میم مثل مادر | ۱۳۷۳ | ۲۳ | مهیار فاضلی | نام آخرین ساخته مرحوم رسول ملاقلیپور. |
| ۳ | ساقی سرمست | ۱۳۹۱ | ۱۲ | محمدعلی کریمخانی | سوگنامهای برای شهیدان کربلا. |
| ۴ | جادوی ایران زمین ۲ | ۱۳۹۲ | — | — | — |
نامزدی ها و جوایز

| سال | رویداد / جشنواره | جایزه / عنوان | اثر مرتبط |
|---|---|---|---|
| ۲۰۰۴ | جشنواره جهانی موسیقی Langollen بریتانیا | کسب مقام دوم در رشته موسیقی فولکوریک جهانی (تک نوازی سه تار) | — |
| ۱۳۸۵ | دهمین جشن سینمای ایران (خانه سینما) | کاندید تندیس زرین برترین موسیقی متن | فیلم میم مثل مادر |
| ۱۳۸۷ | بیست و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر | کاندید سیمرغ بلورین برترین موسیقی متن | فیلم فرزند خاک |
| ۱۳۸۷ | دوازدهمین جشن سینمای ایران (خانه سینما) | کاندید تندیس زرین برترین موسیقی متن | فیلم فرزند خاک |
| ۱۳۸۹ | بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر | کاندید سیمرغ بلورین برترین موسیقی متن | فیلم طلا و مس |
| ۱۳۸۹ | چهاردهمین جشن سینمای ایران (خانه سینما) | کاندید تندیس زرین برترین موسیقی متن | فیلم طلا و مس |
| ۱۳۹۲ | نخستین جشن سالانه موسیقی ما | جایزه کارشناسی برترین قطعه موسیقی تلفیقی | آهنگ عزای عالم (آلبوم ساقی سرمست) |
| ۱۳۹۳ | مراسم سپاس و تمجید از برترینهای نوروزی سیما | جایزه برترین موسیقی | سریال پایتخت ۳ |
| ۱۳۹۴ | جشن سینمای مستند (هفدهمین جشن سالانه خانه سینما) | جایزه برترین موسیقی | مستند آتلان |
| ۱۳۹۶ | پنجمین جشن سالانه موسیقی ما | کاندید آهنگساز منتخب موسیقی پاپ | — |
| ۱۳۹۶ | پنجمین جشن سالانه موسیقی ما | کاندید تنظیمکننده منتخب موسیقی پاپ، راک و تلفیقی | — |
مصاحبه
تعدادی از مخاطبان معتقدند شما محافظه کارانه رای می دهید؟
“نه اینطور نیست. هر آن چیزی که از نظر من صحیح باشد، آن را بیان میکنم.”
رأی شما بیشتر احساسی است یا فنی؟
“رأی های صادره از سوی من، آمیختهای از عواطف، عقلانیت و منطق است.”
در این دوره دو خواننده از موسیقی نواحی به مراحل بالاتر رفتند، خواننده های پاپ ضعیف بودند؟
“بله آنها دچار ضعف بوده و همچنین در حوزه موسیقی پاپ نیز نقصهایی داشتند. هرچند خودم نیز پریشانی و ل مشغولیهای مربوط به موسیقی نواحی را در سر داشته و اولویتم در این است که باعث حمایت و یاری عظیم دوستان شوم. چرا که هم اکنون بازار بر روی موسیقی پاپ جریان داشته و حتی اگر دچار رکود و نابسامانی شود، ولی همچنان گردش خود را حفظ میکند.
موسیقی نواحی اینطور نبوده و همچون یک ذخیره ارزشمندی است که لازم است از آن محافظت شود.”
یعنی اگر دو نفر باشند که یکی پاپ و یکی نواحی اجرا کند، رأی شما در هر صورت نواحی است؟
“چنین رویکردی را نداشتهام. در طی مسابقه موسیقی نواحی بد نیز ارائه شده که من به آن رأی منفی دادم. در حقیقت باید به شرایطی برسد که منطق و عقلانیت پاسخگو باشد که به چه دلیل این مورد پذیرفتنی است.
در غیر این صورت چنانچه ادعا کنیم از آنجا که این آهنگ در زمره موسیقی نواحی بوده و به مرحله بعد برسانیم و یا به این علت که موسیقی پاپ است مانع پیشرفتش شویم، درست نیست.”
فکر می کنید جای چه هنرهایی در این برنامه خالی است؟
“موارد زیادی وجود دارد، از جمله میتوان به نوازندگی اشاره کرد. همچنین حرکات بدن یا پرفورمنس هم شامل می شود. چیزهای زیادی هست که با وجودی که در فصل اول برنامه عصر جدید قرار داشت، یا بسیاری از افراد از آن خبردار نشده و یا اینکه قصد شرکت در آن را نداشتند. ولی پس از آنکه به بررسی بازخوردها پرداخته و این موضوع که مهمترین رویکرد ما دیده شدن بوده است، اثرات بسیار مطلوبی داشته و افراد مورد توجه قرار گرفتند.”
فیدبک یا بازتاب برای شخص شما چطور بوده است؟
“بازخوردهای مربوط به من از دو منظر قابل بررسی است. در ابتدا نظرات افراد متخصص و کارشناسانی بود که تمایل چندانی به حضور من در این برنامه نداشته و ادعا میکردند شأن و مقام تو مناسب این موقعیت نیست. ولی در عین حال من از سوی مردم نظرات بسیار خوبی را دریافت کرده و برایم راضی کننده بود.”
این برنامه واقعا جنبه استعدادیابی دارد یا نمایشی است؟ می خواهم بگویم اینطور نیست که از قبل چیزهایی معلوم شده باشد؟
“به هیچ وجه برنامه نمایشی نبود. ولی دست کم عصر جدید نیز یک برنامه تلویزیونی بوده و گیرایی و کشش برای چنین برنامههایی حرف اول را میزند که باید معیارهای آن را لحاظ کنیم. چنانچه این رقابت تخصصی بود، تفاوت زیادی داشت. ولی از آنجا که این رقابت تخصصی نیست، همه امورات و جوانب انسانها مد نظر قرار داده شده است.
این امر میتواند جریان زندگی افراد، پیشینه و حتی شرایط حالشان و آنچه در گذشته بر آنها رخ داده باشد. این موارد است که جذابیت برنامه را دوچندان میکند. تنها محدود به انجام یک رفتار یا عملکرد نبوده که سپس صحنه را ترک کنند.”
به شما می گویند چگونه برخورد کنید؟
“خیر، خیر ما در هنگام اجرای برنامهها با رخدادهای تازه غافلگیر میشویم.
منظور من از لحاظ رفتارهایی است که در رسانه ای مثل تلویزیون باید رعایت شود.
هر یک از ما تمثیل واقعی از انسانهایی هستیم که در این کشور سکونت داشته و نسبت به عرف و هنجارها شناخت داریم. نیازی نیست کسی مطلبی را به ما گوشزد کند.”
شرایط موسیقی امروز را چگونه می بینید؟
“در مقایسه با سایر حوزههای هنری موقعیت بهتری داشته و رشد بیشتری در آن صورت میگیرد. برای نمونه سینما که به عنوان ابزاری جهت بازاریابی و کسب درآمد تبدیل شده است، موسیقی نیز دارای بازار مختص خودش میباشد.
این موضوع در نقاط مختلف دنیا مصداق داشته و موسیقی پاپ بیشترین دنبال کننده را به خود اختصاص میدهد. به طوری که تجارت خودش را انجام داده و تمام مخارج و هزینههای خودش را حاصل میکند.
علاوه بر این سایر موسیقیهای متمایز نیز به پیشرفت رسیده و گروههای ویژهای تشکیل شدهاند. فعالیتهای گروهی افزایش یافته و من بسیار امید داشته و معتقدم شرایط موسیقی از سایر هنرها به مراتب بهتر است.”
اینکه می گویند موسیقی به سمت بی محتوایی می رود، موافق هستید؟
“در نقاط مختلف دنیا و در موسیقی پاپ به همین شکل میباشد. این موضوع ارتباط مستقیمی با شرایط، چگونگی اثر و میزان ماندگاری او در بین مخاطبان دارد.
به طور کلی من از مخالفان این امر هستم که خط مشی را برای هنر تعیین کنند که چه فعالیتهایی انجام داده و از چه رویکردهایی اجتناب کند. بهتر از هر کسی به هر شیوهای که تمایل دارد عمل کند.
در آخر مخاطب این اثر مردم میباشند. حالا بر اساس کار، ممکن است یک موسیقی تنها دو مخاطب پیدا کرده و یا آهنگ دیگری در حدود ۲ میلیون طرفدار پیدا میکند.
هم اکنون نیز چنانچه یک آهنگ و یا قطعه موسیقی به شهرت رسیده و در زندگی مردم جریان مییابد، لازم است به بافت فرهنگی آن سرزمین توجه کرد.”
مثلا ترانه ای از «ساسی مانکن» که چند وقت پیش خیلی فراگیر شد، چه ویژگی هایی داشت؟
“من باور دارم هم اکنون اکثریت مخاطبهای موسیقی پاپ شامل کودکان میشوند. به ویژه در مدارس و محدودیتها به کرات از آنها بهرهبرداری میشود. هم اکنون پسر خودم مهد کودکی بوده و به طور میانگین او همه «هیت» موسیقی پاپ را از بر است.
خودش شروع به خواندن کرده و حتی از من درخواست میکند، آهنگهای آن را در ماشین پخش کنم که من نیز این کار را انجام میدهم. حتی ممکن است از نظر من جالب نباشد، ولی این موضوع از نیازهای جامعه بوده و به انجام میرسد. چرا که ما قادر نبودیم پاسخگوی آن نیاز باشیم. مردم نیز به چنین آهنگهایی علاقه دارند. خاطرم هست در یک دوره علیرضا عصار ترانهای به نام خیال نکن نباشی میخواند که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت.
در آن هنگام بسیاری از افراد بیان میکردند، عشقهای دنیایی بی معنی است و عرفانی باشد! پس از چندی به یکباره این ترانه باب شد و مردم به دنبال داشتن چنین موضوعی بودند.”
خیلی از مردم شما را با آن ویدئوی معروف با شادمهر عقیلی می شناسند.
“همواره میان من و شادمهر دوستی و رفاقت وجود داشت. آن کلیپ ویدیویی هم یک رویداد ویژه بود. فواد حجازی با من تماس گرفته و بیان نمود به یاری و حمایت تو نیاز داشته و به نزد من بیا. پس از آنکه من به آنجا رفتم مرتبه اول با محمد اصفهانی مواجه شدم، حسین زمان را دیده و پیش از این علیرضا عصار را دیده بودم. در این موقعیت بود که برای نخستین بار باب آشنایی من با این عزیزان گشوده شد. من از سال ۱۳۶۸ با شادمهر، عصار و کاوه یغمایی ارتباط دوستانه داشتم.”
با شادمهر هنوز ارتباط دارید؟
“با کمال تاسف خیر. حسب اتفاق در چند روز گذشته تلاش کردم تا لینکی را با شادمهر برقرار کرده و با او گفتگو کنم که انجام نشد. بسیار برایم خوشایند است که این موضوع صورت گیرد.”
نظر شما در مورد کارهای این خواننده؟
“من باور دارم چنانچه شادمهر هنوز در ایران بود، به موفقیت زیاد میرسید. در اینجا او میتوانست با شرایط بسیار خوبی ادامه دهد. هرچند در آنجا نیز شرایط بدی ندارد.
در نهایت هر هنرمندی فراز و نشیبهایی را در زندگی پشت سر میگذارد. من نیز سابقه زندگی در خارج از کشور را داشتهام. برای شخص من هیچ موضوعی ناخوشایندتر از این نیست که فرد خارج از سرزمین خود سکونت کند. اثراتی که شرایط اطراف بر روی هنرمند به جا میگذارد، موجب تغییر در احوال او میگردد.
ما در کشورمان با مشکلاتی همچون ازدحام، ترافیک، آلودگی هوا و مسائل دیگر مواجه هستیم. احتمال دارد مسائل مالی، سیاسی و فرهنگی شما را در مضیقه بگذارد، ولی من در این شرایط رشد کرده و هم اکنون به این موقعیت دست یافتهام. زمانی که به محل دیگری مهاجرت میکنم که این مشکلات وجود ندارد، ولی قطعاً مسائل و چالشهای دیگری در حوزههای مختلف برایم آشکار میشود.
پس از چندی به شدت روحیه خود را باخته و دیگر آن شخصیت سابق نیستم. هرچند این موضوع کاملاً عادی است. آمار بسیار حیرت آوری از هنرمندان و بازیگرانی که به خارج از کشور رفته و دوران اوج و موفقیت خود را از دست دادهاند، وجود دارد. هر یک از آنها ممکن است در حوزههای گوناگون همچون موسیقی، نویسندگی و سینما باشند. حتی سوار شدن در مترو و مواجهه با افراد، تاثیرات زیادی بر روی شما به جا میگذارد.
کاملاً طبیعی است که یک جمعیت هفتاد الی هشتاد میلیون نفری کاملاً متمایز از چندین میلیون جمعیت در خارج از ایران باشد. چنانچه شادمهر همچنان در داخل کشور بوده و کنسرت برگزار میکرد، به آسانی قادر بود استادیوم آزادی را مملو از مخاطبان خود کند.”
اگر شرایط کوچ شما فراهم شود، می روید؟
“تاکنون چندین مرتبه این موضوع برای من میسر شد. لذا من به خارج از ایران رفته و در آنجا فعالیت کردم. لاکن خاک سرزمینم برایم همه چیز است. من تعصب ملی نداشته و بلد نیستم که چنین شعارهایی را سر دهم. ولی در حقیقت آریا عظیمی نژاد در این خاک و اقلیم رشد کرده و به ثمر نشسته است.”
ایده آل شما چیست؟
“حال و هوای موسیقی من نه مثل گذشته بوده و نه حالا. به طور کلی دنیای من بسیار متمایز است. هنگامی که مشغول گفتگو با عوامل و دستاندرکاران برنامه عصر جدید بودیم، احسان از من سوال کرد به چه آهنگهایی گوش میکنید؟ و دیگران بسیار حیرت زده بودند که من به هیچ وجه به موسیقی پاپ گوش نمیکنم. مگر آنکه به صورت تصادفی به گوشم برسد که این موضوع در تاکسی، دورهمی، مجالس و یا فضاهای عمومی باشد.
خواب موسیقی مورد علاقه من نبوده و موسیقی من یک موسیقی خاص است، موسیقی فضاسازی است، موسیقی که قادر باشد شنونده را در یک حال و هوای تازه منتقل کند، موسیقی که بر اساس کلام متمرکز نبوده و حتی اگر در آن کلام وجود داشته باشد، این موضوع بر اساساساس نمی چرخد.
با توجه به اینکه حوزه تخصصی من موسیقی فیلم است، وارد موسیقی سینما شدم. چرا که موسیقی من توصیفی و تصویری میباشد. به تدریج شرایط سینما دچار تحول شد. شرایط مطلوب و ایدهآل من سینمای دهه شصت و هفتاد میباشد.
به یکباره همه چیز دچار تغییرات ناگهانی شده و طبق گفته شما مضمون فیلم در ازای فروش بالا و گیشه عوض شد. به این ترتیب احوال من به شدت در حال و هوای ویژهتری قرار گرفت.
در گذشته در طول یک سال بیش از یک یا دو فیلم را در دست نمیگرفتم و هم اکنون نیز تنها به اندازه یک یا دو مجموعه فعالیت میکنم. ولی از آنجا که هر یک از آنها بسیار برجسته و ویژه بودند، به شدت مورد توجه قرار میگرفت.
دیگران تصور میکنند من بسیار پرکار هستم، در شرایطی که این موضوع صحت ندارد. چنانچه در طی سال در دو سریال همکاری کردم، از آنجا که اثر من در آن وجود داشته، برجسته شده و به نظر میرسد. ولی من نیز حال و هواهای شخصی و منحصر به خود را دارم.
شرایط دلخواه و ایدهآل من انواع موسیقی فولک جهان بوده و تمایل دارم این رویداد در مناطق مختلف جهان صورت گیرد.”
امروز خواننده ای داریم که قابلیت ماندگار شدن داشته باشد؟
“بله استاد شجریان خواننده هم و ماندگاری به شما میروند. در میان خوانندههایی که هم اکنون مشغول به کار هستند، افرادی که دارای منش و دیدگاه روشن و جهان بینی بوده و در عین حال از صدای مناسب و طرز فکر خوبی برخوردار باشند. به طور طبیعی چنین افرادی میتوانند با پیشرفت و پشتکار رشد کرده و ماندگار شوند. در صورتی که بخواهم نام کسی را بر زبان آورم، با وجودی که محسن چاوشی تطابقی با سلیقه من ندارد، شخصیتی است که کارهایش دارای جهان بینی است. همه خوانندگانی که پیش از انقلاب مشغول به کار بودند، دارای شخصیت و وجه جهانی شده و این موضوع آنها را ماندگار کرده است. ولی هم اکنون بسیاری مواقع که اثری از یک خواننده به گوشتان میرسد، نمیدانید متعلق به چه کسی است! لذا اسم خواننده را پرس و جو میکنید. ولی صدای خوانندگان قدیمی را به هیچ وجه نیاز به پرسیدن ندارید. اینطور نیست!”
موافق هستید تلویزیون ریزش مخاطب داشته است؟
“قطع به یقین همینطور است. سالهای زیادی من در مجموعههای تلویزیونی همکاری کردهام که در اقشار مختلف تماشاگران فراوانی را به پای خود نشانده است. به عبارت دیگر بازخوردی که ما در زمینه موسیقی دریافت کرده و بازتابی که از مضمون داستان و فیلمنامه آن داشتهایم، بسیار گسترده بود. برای نمونه در مورد مجموعه تلویزیونی او یک فرشته بود، تصور میکنم روابط عمومی تلویزیون مطلبی به اندازه چهارصد صفحه از دیدگاههای ارائه شده توسط مردم را به من منعکس کرد. این چهارصد صفحه تنها منحصر به موسیقی این سریال بوده است. به این معنا که اثر مذکور تا به این حد بر روی مردم موثر بوده است. در نهایت عکسالعملی وجود داشت. ولی هم اکنون این موضوع اصلاً رخ نمیدهد. چرا که تلویزیون مسیری را در دست گرفته که احتمال میرود به همین شکل ادامه یابد. الا اینکه به یکباره تغییر و تحولات اساسی در برنامهها و سیاستهای خود لحاظ کرده و آن را تغییر دهد. در حال حاضر نیز به نظر میرسد بسیاری از محدودیتها و مرزها را پشت سر گذاشتهایم. بسیاری از مطالبی که تاکنون در تلویزیون مشاهده نشده یا در آن زمینه گفتگو نشده، همچون موضوعات مورد علاقه مردم و جوانها بسیار اهمیت دارد.”
نظر مخاطبانتان را چقدر پیگیری می کنید و چقدر برای شما مهم است؟
“تاکنون بی سابقه بوده من دست به کاری بزنم و برای مردم و مخاطبان خوشایند نباشد. این موضوع را با افتخار اعلام میکنم و شاید از مرحمت و الطاف الهی بوده یا برگرفته از شرایط و ویژگیهای خودم است که پیش نیامده اثری را به انجام برسانم و به موفقیت نرسد. هنگامی که فرد اقدام به تهیه موسیقی مستقل نماید، شکل های دیگری از آن وجود دارد. ولی جهت ساخت یک اثر مطلوب لازم است همه شرایط و عوامل مهیا شود تا کار به نحو مطلوبی حاصل شود. امکان ندارد شما در یک فیلم بعد بتوانید یک موسیقی خوب تولید کنید. چرا که این موسیقی در این کار به هیچ وجه مورد توجه قرار نمیگیرد. به طور مثال در فیلم سینمایی میم مثل مادر همه موقعیت آن به شکلی بود که با یکدیگر متناسب بوده و امکان دیده شدن در آن وجود داشت. در مورد سریال پایتخت نیز این موضوع صدق میکند. به اعتقاد من چه موضوعی فراتر از اینکه مردم بتوانند با یک اثر خاطره سازی کنند! این موضوع احساس بسیار خوبی را در فرد ایجاد میکند. من به دفعات افرادی را مشاهده کردهام که با آثار و قطعههای موسیقی که من ساختهام، به زندگی خود نشاط دادهاند. اطلاع از این جریانات برایم بسیار مطلوب و خوشایند است.”
علاقه مندی های شما چیست؟
“من به شدت خود را مشغول کار میکنم. به طوری که برخی از افراد بیان میکنند گندش را در آورده ام! آخرین کتابی که موفق به مطالعه آن شدم کتاب کلمات بارانی نوشته مسعود رباعی بوده و در حال حاضر اغلب مواقع به موسیقی الترنتیو گوش میکنم.”
آن چیزی که انتظار داشتید امروز باشید، هستید؟
“دل نگرانی و پریشانی من در خصوص انسان بودنم، به مراتب بیشتر از آهنگساز بودنم میباشد. به طور طبیعی همچنان از این موضوع رضایت ندارم. هرچند آدم بدی نیستم، ولی تصور میکنم ظرفیت بهتر شدن در من وجود دارد.”
ده سال بعد کجا هستید؟
“این موضوع ارتباط مستقیمی با کارهایی دارد که در دست گرفته و یا چه مسیری را دنبال کنم. از خداوند درخواست میکنم همواره مسیرهای نیک و خیری را در مقابل من آشکار کند و این موضوع هم در زمینه امور کاری و هم مسائل شخصی ام شامل شود. بعضی مواقع نیز مسیرهای خوب در برابر انسان وجود داشته، ولی ما قادر به دیدن آنها نیستیم. همیشه دعایم این است که بتوانم این راهها و شرایط خوب را متوجه شوم و از خداوند لب میکنم که قدرت ادراک و تشخیص را در من بهبود ببخشد. چرا که بسیاری از مواقع افراد آگاه نیستند مسیر صحیح را از مسیر نادرست تشخیص دهند. من در این زمینه همواره نرمافزار ویز را مثال میزنم. برای نمونه من قصد دارم آهنگساز شوم، لذا مبدا و مقصد راه را انتخاب کرده و او چگونگی راه را نشان میداد. ای کاش در زندگی انسان نیز برنامهای با این عملکرد وجود داشت.”
چند شخصیت که دوست دارید از نزدیک ببینید؟
“علاقه دارم راجر واترز را از نزدیک دیدار کنم. بد نبود با هیتلر نیز روبرو شده و گپ و گفتگو سادهای داشتم. همچنین امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام.”
یک بیت شعر برای مخاطبان ما؟
“در اغلب مواقع این قطعات در ذهن من تکرار میشود:
بی دلی در همه احوال خدا با او بود/ او نمی دیدش و از دور خدایا می کرد/ این همه شعبده خویش که می کرد این جا/ سامری پیش عصا و ید بیضا می کرد.”
عاشق سه تارم:
“از نظر من بیشتر سازها و ابزار موسیقی جهت شناخت و آشنایی با موسیقی مناسب است. ولی خودم به طور تخصصی با سه تار کار میکنم که بسیار مورد علاقهام است.”
استرس:
“در ابتدا و هنگام پرداختن به کار شخصیت آرامی دارم. ولی همواره جهت آغاز هر کار و فعالیت تازه دچار اضطراب و دلهره میشوم که مبادا دچار تکرار شده و نتوانم جذابیتهای لازم را در کارم اعمال نمایم.”
بیماری آریا عظیمی نژاد و ۱۰ سال ناشنوایی!
“من در یک دوران در حدود ۱۰ سال به صورت مطلق ناشنوا شدم. وقتی که در سن ۲۰ سالگی بودم از یک آسیب در گوشم مطلع شده و پس از قرار گرفتن تحت نظر پزشک، بیان کردند که تا یک سال آینده شنواییتان را از دست داده و لازم است از کار موسیقی دست بکشی و این موضوع اتفاق افتاد. لذا من در سن ۳۰ سالگی به معنای واقعی کر بوده و قادر به شنیدن هیچ صدایی نبودم. تنها به واسطه لب خوانی از صحبتها و مطالب دیگران متوجه میشدم. ولی پس از گذشته ۱۰ سال و انجام پیگیریهای مستمر، در یکی از روزها به نزد یک پزشک چیره دست و حاذقی مراجعه کرده و پس از آنکه تحت معالجه ایشان درآمدم، به شکر خدا توانستم به طور کامل شنوایی خود را بازیابم.”
اهداف و آرزوها:
“بزرگترین هدف من چنین است که قادر باشم در هر زمینهای که مشغول به کار میشوم، خودم را به تکامل رسانده و ارتقا یابم. این موضوع برایم بسیار اهمیت دارد.
هرچند این رشد و پیشرفت ممکن است در زمینههای گوناگون باشد.
احتمال دارد همکاری با یک گروه ارکستر مناسبتر و یا کار در یک مرکز استودیو مجهزتر را شامل شود. هر یک از اینها جنبهای از این تکامل است.”
امیر تتلو پیچیده است:
“من به هیچ وجه دنبال کننده موسیقی رپ نیستم، ولی همواره به این میاندیشم که چگونه امکان دارد یک شخص از نقطه آ به نقطه بی برسد. فکر میکنم امیر تتلو یک رخداد مبهم و پیچیده است.
من هیچ آگاهی از زندگی شخصی او نداشته و از پریشانیهای او مطلع نیستم. ولی مطمئنم زیادهروی در هیچ زمینهای مطلوب نبوده و سرانجام خوبی ندارد.”
دوستی با شادمهر:
“من تا به حال هیچ کار مشترکی را در کنار شادمهر عقیلی انجام ندادم. ولی در عین حال با افرادی همچون فواد حجازی، کاوه یغمایی و شادمهر عقیلی دوستان صمیمی و نزدیک بودیم.
دوستی ما به این شکل بود که برای نمونه به پشت بام منزل ما رفته و جای خوابمان را در آنجا پهن کرده و میخوابیدیم. او از دوستان خوب من بود. خاطرم هست یک مرتبه به خاطر من یک نفر را کتک زده و از خجالتش درآمد.”
