پاسخهای کاربرگه شماره ۱۸ درس مطالعات اجتماعی پایه هشتم
**فعالیت ۱: مقایسه کنید**
در گذشتههای دور، مردم برای خرید و فروش کالاها از سیستم کالا با کالا (یا تهاتری) استفاده میکردند. مثلاً اگر کسی گندم داشت و به پارچه نیاز داشت، باید فردی را پیدا میکرد که پارچه داشته باشد و در عوض گندم بخواهد. این روش مشکلات زیادی داشت؛ مثلاً پیدا کردن چنین شخصی سخت بود و تعیین ارزش دقیق کالاها دشوار بود.
اما امروزه ما از پول استفاده میکنیم. پول یک وسیله مشترک برای مبادله است که همه آن را میپذیرند. با پول، کار ما برای خرید و فروش بسیار آسانتر شده است. ما میتوانیم کالای خود را بفروشیم و پول آن را بگیریم، سپس با آن پول، از هر فروشگاهی که بخواهیم، exactly همان چیزی را که نیاز داریم بخریم. پول ارزش ثابتی دارد و حمل و نقل آن نیز بسیار راحتتر است.
**فعالیت ۲: به سوالات پاسخ دهید**
۱. **مهمترین مشکل مبادله کالا با کالا چه بود؟**
مهمترین مشکل، پیدا کردن دو نفری بود که هر دو به کالای یکدیگر نیاز داشته باشند. این همزمانی نیاز، کار را بسیار سخت و گاهی غیرممکن میکرد.
۲. **انسان برای رفع این مشکل چه کرد؟**
انسان برای حل این مشکل، چیزهایی را به عنوان «پول» انتخاب کرد. در ابتدا این پول میتوانست چیزهایی مانند صدف، سنگهای قیمتی یا فلزات باشد که همه ارزش آن را میپذیرفتند. به مرور زمان، سکه و اسکناس جایگزین آنها شد.
۳. **مزیت استفاده از پول نسبت به مبادله کالا با کالا چیست؟**
مزایای استفاده از پول بسیار زیاد است، از جمله:
* خرید و فروش را سریع و آسان میکند.
* دیگر نیاز نیست دو نفر دقیقاً به کالای هم نیاز داشته باشند.
* میتوانیم برای آینده خود پول پسانداز کنیم.
* حمل و نقل و نگهداری پول بسیار سادهتر از حمل و نگهداری حجم زیادی کالا است.
* پول معیاری برای سنجش ارزش همه کالاها و خدمات شده است.

نام درس: هجدهم | موضوع: پاسخ پرسشها | پایه هشتم
در این بخش، پاسخ پرسشهای درس را با هم بررسی میکنیم. هدف این است که مطالب را بهتر بفهمیم و برای امتحانات آماده شویم. هر پاسخ به گونهای نوشته شده که برای همه دانشآموزان قابل درک باشد. اگر جایی احساس کردید پاسخ برایتان گنگ است، دوباره درس را بخوانید یا از معلم خود راهنمایی بگیرید.
پاسخ کاربرگ شماره ۱۸ مطالعات هشتم
پاسخ کاربرگه درس هجدهم مطالعات پایه هشتم
پاسخهای کاربرگه شماره ۱۸ مطالعات اجتماعی پایه هشتم به شرح زیر است:
**فعالیت ۱: کامل کردن جملهها**
* کشور ما، ایران، در قاره پهناور **آسیا** قرار دارد.
* ایران از سمت شمال با کشورهای **ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان** همسایه است.
* دریای **خزر** در شمال ایران واقع شده است.
* کشورهای **عراق و ترکیه** در غرب ایران قرار دارند.
* در شرق ایران، کشورهای **افغانستان و پاکستان** قرار دارند.
* خلیج **فارس** و دریای **عمان** در جنوب کشور ما واقع شدهاند.
**فعالیت ۲: پاسخ به پرسشها**
* **مهمترین دلیل رشد و گسترش تمدنهای باستانی در ایران چه بود؟**
وجود رودخانههای پرآب و زمینهای حاصلخیز در کنار آنها، مهمترین دلیل برای رشد تمدنهای کهن در ایران بوده است.
* **چهار مورد از ویژگیهای طبیعی ایران را نام ببرید.**
۱. داشتن کوههای بلند و رشتهکوههای بزرگ
۲. وجود دشتهای وسیع و حاصلخیز
۳. دارا بودن سواحل طولانی در شمال و جنوب
۴. قرار گرفتن در منطقهای با آب و هوای mostly گرم و خشک
**فعالیت ۳: نقشه خوانی**
(در این بخش دانشآموز باید بر اساس نقشهای که در کاربرگه وجود دارد، به پرسشهایی مانند «نام رشتهکوهی که در شمال ایران قرار دارد چیست؟» یا «نام دریایی که در شرق کشور ما است چیست؟» پاسخ دهد. پاسخها مستقیماً از روی نقشه مشخص میشوند.)

برای دیدن تصویر با کیفیت بهتر، روی آن کلیک کنید.
**۱- اطلاعات زیر را روی نقشه بنویسید:**
* نام اقیانوسهای اطراف استرالیا: **اقیانوس آرام جنوبی** و **اقیانوس هند**
* نام رودخانه، جلگه و بیابان مشخصشده: رودخانه **دارلینگ**، جلگه **مرکزی** و بیابان **ویکتوریا**
* نام کشورهای جزیرهای در منطقه اقیانوسیه و پایتختهای آنها:
* کشور **استرالیا** با پایتخت **کانبرا**
* کشور **نیوزیلند** با پایتخت **ولینگتون**
* نام پایتخت و دو بندر مهم استرالیا: پایتخت **کانبرا** و دو بندر مهم **سیدنی** و **ملبورن**
* نام مدار فرضی که از استرالیا میگذرد: **مدار راس الجدی** (اپلیکیشن همیار)
* محل قرارگیری سد بزرگ مرجانی استرالیا: **شمال شرقی** این کشور
**۲- نقشه را به سلیقه خودتان رنگآمیزی کنید.**
