**پاسخ درس پنجم هدیههای آسمان کلاس سوم**
**بخش «برایم بگو»**
در این درس یاد گرفتیم که خداوند بسیار بخشنده و مهربان است و دوست دارد بندگانش را ببخشد. هر وقت کار اشتباهی انجام دهیم، اگر искренانه از خدا عذرخواهی کنیم و تصمیم بگیریم دیگر آن کار را تکرار نکنیم، خداوند ما را میبخشد. این بخشش و مهربانی خدا، به ما آرامش میدهد و کمک میکند تا انسانهای بهتری شویم.
**بخش «ایستگاه فکر»**
وقتی کسی به ما بدی میکند، اگر او را ببخشیم و با او مهربان باشیم، احساس بسیار خوبی پیدا میکنیم. دل ما سبک و شاد میشود و رابطه ما با آن فرد دوباره خوب خواهد شد. این کار باعث میشود دیگران نیز با ما همین رفتار خوب را داشته باشند و دوستی و محبت بین همه بیشتر شود. بخشیدن دیگران، یکی از کارهای پسندیدهای است که خداوند بسیار دوست دارد.
**بخش «بررسی کنید»**
۱. مهربانی و بخشش خداوند شامل همه انسانها میشود. او همیشه درِ بخشش خود را به روی بندگانش باز کرده است.
۲. وقتی کسی را میبخشیم، در واقع از کینه و ناراحتی دل خود کم میکنیم و اجازه میدهیم آرامش به قلب ما بازگردد.
۳. اگر دوستمان اشتباهی مرتکب شد و سپس عذرخواهی کرد، بهتر است او را ببخشیم. این بخشش باعث قویتر شدن دوستی ما میشود و به هر دوی ما یادآوری میکند که همه ممکن است اشتباه کنند.

**عنوان درس: روز دهم | موضوع: پاسخ تمرینها | پایه سوم دبستان**
در این بخش، پاسخ پرسشها و تمرینهای درس روز دهم را با هم مرور میکنیم.
**فعالیت اول: درک مطلب**
پاسخها بر اساس داستان درس نوشته شدهاند. دانشآموزان با توجه به متنی که خواندهاند، باید بتوانند به این سوالات جواب دهند. برای مثال، ممکن است سوال دربارهٔ شخصیتهای اصلی داستان یا کاری که انجام دادند باشد.
**فعالیت دوم: واژهها و معانی**
در این بخش، دانشآموزان با کلمات جدید آشنا میشوند. آنها باید بتوانند برای هر کلمه، یک جملهٔ ساده بسازند یا کلمههای هممعنی و مخالف آن را پیدا کنند. این کار به تقویت دایرهٔ واژگان آنها کمک میکند.
**فعالیت سوم: پرسشهای دستور زبان**
در این قسمت، تمرینهایی دربارهٔ نکات سادهٔ دستور زبان مانند شناسایی اسم، فعل و صفت وجود دارد. دانشآموزان با انجام این تمرینها، کاربرد درست کلمات را در جمله بهتر یاد میگیرند.
**فعالیت چهارم: نگارش و انشا**
اینجا از دانشآموزان خواسته میشود چند خط دربارهٔ یک موضوع ساده بنویسند. هدف این است که افکار خود را به صورت منظم روی کاغذ بیاورند و در نوشتن از جملههای کامل و صحیح استفاده کنند.
**فعالیت پنجم: نقاشی و خلاقیت**
در این بخش، دانشآموزان میتوانند قسمتی از درس را که بیشتر دوست داشتند، نقاشی کنند. این کار به درک بهتر آنها از درس و تقویت قوهٔ تخیلشان کمک میکند.
با انجام این فعالیتها، مطالب درس روز دهم به خوبی در ذهن دانشآموزان تثبیت میشود.
جواب برایم بگو و ایستگاه فکر و بررسی کنید درس پنجم
انتخاب صفحه مورد نظر:
پاسخ بخش «برایم بگو» و «ایستگاه فکر و بررسی کنید» – درس پنجم
پاسخ بخش «فکر میکنم» صفحه ۳۴ کتاب هدیههای آسمان سوم
پاسخ بخش «دوست دارم» صفحه ۳۴ کتاب هدیههای آسمان سوم
پاسخ بخش «کامل کنید» صفحه ۳۵ کتاب هدیههای آسمان سوم
پاسخ صفحه ۳۶ کتاب هدیههای آسمان سوم
درس پنجم: روز دهم
جواب فکر میکنم صفحه 34 هدیه سوم
🌐 محرم، ماهِ…
پاسخ: الگو گرفتن از زندگی امام حسین (ع) و همراهان و خاندان اوست.
دوست دارم صفحه 34 هدیه سوم
وقتی یک لیوان آب مینوشم، یاد تشنگی کشیدگان در کربلا میافتم و میگویم:
سلام بر حسین (ع)
در برگزاری مراسم عزاداری در مدرسه یا مسجد محل همکاری میکنم. برای این کار میتوانم:
۱- در مراسم سوگواری حضور داشته باشم.
۲- در پخش کردن غذای نذری به بزرگترها یاری دهم.
۳- در نظافت و تمیزکاری محل برگزاری مراسم کمک کنم.
همگام درس
Hamgamdars.com
جواب کامل کنید صفحه 35 هدیه سوم
نخست حرف آغازین پاسخهای زیر را پشت سر هم بگذار تا بخشی از سخن امام حسین علیهالسلام کامل شود.
🌐 1- نام سورهای از قرآن که به نام پیامبری است که کشتی ساخت:
پاسخ: نوح (ع)
🌐 2- سورهای از قرآن به نام آخرین فرستاده خدا:
پاسخ: محمد (ص)
🌐 3- نام سورهای از قرآن به نام پیامبری که بتها را شکست:
پاسخ: ابراهیم (ع)
🌐 4- سورهای از قرآن به نام رویدادی که زمین را به لرزه درمیآورد:
پاسخ: زلزال

جواب صفحه 36 هدیه های آسمانی سوم
اگر من در کربلا همراه امام حسین (ع) بودم…
پاسخ: در کنار یاران وفادار امام، در برابر ستم و بیعدالتی میجنگیدم. برای آب رساندن به کودکان تشنه، هر کاری از دستم برمیآمد، انجام میدادم.
همگام درس
Hamgamdars.com
