پاسخ فعالیتهای درس اول علوم کلاس سوم
در این بخش، پاسخ پرسشها و کارهای درسی درس اول کتاب علوم را با هم مرور میکنیم. هدف این است که مطالب را به زبانی ساده و روشن یاد بگیریم.
**فعالیتهای درسی:**
* **پرسش اول:** دانشآموزان باید چیزهایی را که در کلاس درس میبینند، نام ببرند. مانند: میز، صندلی، تخته سیاه، کتاب، همکلاسیها و معلم.
* **پرسش دوم:** از دانشآموزان خواسته میشود چیزهایی را که در حیاط مدرسه مشاهده میکنند، فهرست کنند. مثلاً: درخت، زمین بازی، دوستان، آسمان و ساختمان مدرسه.
* **کار عملی:** در این بخش، معمولاً از بچهها خواسته میشود با دقت به یک تصویر نگاه کنند و چیزهای خاصی را در آن پیدا و نام ببرند. این کار به تقویت مهارت دقت و مشاهده آنان کمک میکند.
هدف اصلی این درس و فعالیتهای آن، آموزش دقیق دیدن و افزایش قدرت مشاهده به دانشآموزان است.

درس اول | همراه با شما | پایه سوم دبستان
جواب فعالیت های درس 1 علوم سوم ابتدایی
درس 1 : زنگ علوم
جواب سوال متن صفحه 9 کتاب درسی
مریم، سارا و زهرا در مورد خوراکیهایی که برای زنگ تفریح همراه خود آوردهاند، صحبت میکنند:
سارا: من با خودم نان، پنیر، گردو و سبزی آوردهام.
مریم: من هم یک سیب دارم.
زهرا: من هم شیر آوردهام.
مریم: دوست دارم بدانم بقیه بچههای کلاس چه چیزهایی دوست دارند در زنگ تفریح بخورند.
زهرا: پیشنهاد میکنم اول با معلم صحبت کنیم.
معلم: بهتر است اول سوال خود را روی کاغذ بنویسید، بعد از همکلاسیهایتان بپرسید و جوابها را داخل یک جدول مثل جدول زیر یادداشت کنید.
سارا: ما باید اطلاعاتی که جمعآوری میکنیم را منظم کنیم، اما نمیدانیم چطور.
معلم: پیشنهاد میکنم اطلاعاتی که به دست میآورید را در یک جدول شبیه جدول زیر مرتب کنید.
| ردیف | نام دانشآموز | میوه | لقمه | خشکبار | نوشیدنی | چیزهای دیگر |
| 1- | زهرا | سیب | نان و کره و عسل | انجیر خشک | شیر | بستنی |
| 2- | سارا | نان و پنیر و گردو و سبزی | نخود و کشمش | آب و میوه | کیک |
پیشنهاد میکنم از والدین هم نظرخواهی کنیم و ببینیم به نظرشان چه خوراکیهایی برای زنگ تفریچ دانشآموزان مناسب است؟
| ردیف | نام خانوادگی پدر و مادر | خوراکیهایی را که مناسب میدانند |
| 1- | علوی | آبمیوه، نان و سبزی، خرما و عسل |
| 2- | موسوی | شیر، سیب، نان و پنیر و گردو |
معلم: برای گرفتن پاسخ پرسشهایتان، میتوانید از افراد آگاه در زمینه تغذیه مانند پزشکان، کارشناسان بهداشت و مشاوران تغذیه نیز کمک بگیرید.
معلم: اکنون میتوانید دادههایی که جمعآوری کردهاید را در یک جدول شبیه به نمونهی زیر دستهبندی و منظم کنید.
| نام خوراکی | میوه | لقمه | خشکبار | نوشیدنی | چیزهای دیگر |
| تعداد دانشآموزانی که خوراکی را دوست دارند. | 15 | 10 | 8 | 12 | 14 |
| تعداد پدر و مادرهایی که خوراکی را مناسب میدانند. | 12 | 15 | 13 | 10 | 10 |
| تعداد کسانی که در مورد تغذیه اطلاعاتی دارند، که خوراکی را مناسب میدانند. | 15 | 16 | 16 | 13 | 8 |
با نگاهی به جدول، میتوان دید که نظر والدین و دانشآموزان درباره خشکبار با هم تفاوت دارد. بیشتر پدر و مادرها با ارائه خشکبار موافق هستند و تعداد موافقان در بین آنها از دانشآموزان بیشتر است.
