پاسخ تمرینهای درس سوم کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم
**صفحه ۹**
**فعالیت ۱: با هم گفتوگو کنید**
تصویرهای این صفحه، مراحل مختلف کاشت گندم تا تولید نان را نشان میدهد. درباره این که در هر تصویر چه کاری انجام میشود، با دوستانتان صحبت کنید.
**پاسخ:**
1. شخم زدن زمین با تراکتور
2. پاشیدن بذر (دانه گندم) در زمین
3. آبیاری مزرعه
4. سبز شدن گندم و رشد آن
5. درو کردن و جمعآوری گندم با کمباین
6. انتقال گندم به سیلو (انبار بزرگ)
7. آرد کردن گندم در کارخانه آرد
8. پخت نان در نانوایی
**فعالیت ۲: به تصویر زیر توجه کنید**
این تصویر یک کوره آجرپزی را نشان میدهد. توضیح دهید آجر چگونه ساخته میشود.
**پاسخ:** برای درست کردن آجر، اول خاک رس را با آب مخلوط میکنند تا گل شود. سپس این گل را در قالبهای کوچک مستطیلی میریزند. بعد قالبها را در آفتاب میگذارند تا خشک شوند. در مرحله آخر، آجرهای خشک شده را درون کوره میگذارند و با حرارت زیاد میپزند تا محکم شوند.
—
**صفحه ۱۲**
**فعالیت ۱: کامل کنید**
مشاغل زیر را در جای خالی بنویسید:
(کشاورز، نانوا، آجرپز، بنّا، کارگر کارخانه)
**پاسخ:**
* فردی که گندم میکارد: **کشاورز**
* فردی که گندم را به آرد تبدیل میکند: **کارگر کارخانه**
* فردی که آرد را به نان تبدیل میکند: **نانوا**
* فردی که آجر میسازد: **آجرپز**
* فردی که با آجر خانه میسازد: **بنّا**
**فعالیت ۲: با هم گفتوگو کنید**
آیا تا به حال به نانوایی یا کارگاه آجرپزی رفتهاید؟ درباره آنچه دیدهاید، برای دوستان خود تعریف کنید.
**پاسخ پیشنهادی:** بله، رفتهام. در نانوایی، نانوا خمیرها را پهن میکرد و داخل تنور داغ میچسباند. بوی نان تازه بسیار مطبوع بود. در کارگاه آجرپزی هم کورههای بزرگ و داغی دیدم که آجرها داخل آن قرار داشتند تا بپزند و محکم شوند.

**نام درس:** درس جامعهشناسی
**موضوع:** پاسخ تمرینها
**پایه:** کلاس چهارم دبستان
فعالیتهای این درس به شما کمک میکنند تا بهتر با محیط اطراف خود آشنا شوید. در این بخش، پاسخ سوالات و تمرینها را به زبانی ساده و گام به گام یاد میگیرید.
هدف اصلی این است که شما بتوانید:
– نقش خود را در خانواده و مدرسه درک کنید.
– با مکانهای مهم محل زندگی خود آشنا شوید.
– دربارهٔ شغلهای مختلف اطلاعات کسب کنید.
– اهمیت قوانین و مقررات را در زندگی روزمره بفهمید.
برای هر فعالیت، راهنمای کامل و واضح ارائه شده تا مطالب را به راحتی یاد بگیرید و بتوانید سوالات را به درستی پاسخ دهید.
گام به گام درس سوم مطالعات اجتماعی چهارم
درس سوم: خرید و فروش در محلّه
در این درس میخواهیم دربارهٔ خرید و فروش در محلّه صحبت کنیم. همهٔ ما برای زندگی روزمره به خرید کردن نیاز داریم. معمولاً نزدیک خانههای ما مغازهها و فروشگاههای مختلفی وجود دارد که میتوانیم از آنها خرید کنیم.
خرید از مغازههای محلّه چندین فایده دارد. اوّل این که راه دوری نمیرویم و در وقت و هزینهٔ خود صرفهجویی میکنیم. دوم این که با فروشندگان و دیگر همسایهها آشنا میشویم و ارتباط بهتری با آنها پیدا میکنیم. این کار باعث میشود محلّهٔ ما صمیمیتر و شادابتر شود.
وقتی برای خرید میرویم، باید به چند نکته توجه کنیم. بهتر است قبل از خرید، فهرستی از چیزهایی که لازم داریم تهیه کنیم تا چیزی را فراموش نکنیم. همچنین باید پول خود را به خوبی مدیریت کنیم و فقط چیزهای لازم را بخریم. یادمان باشد که از فروشگاههای کوچک و کسبوکارهای محلّهای خودمان حمایت کنیم.
خرید و فروش در محلّه، یک فرآیند ساده و دوستانه است که همهٔ ما در آن نقش داریم. با این کار هم نیازهایمان برطرف میشود و هم به رونق کسبوکارهای اطرافمان کمک میکنیم.
جواب فعالیت صفحه ۱۱ مطالعات چهارم
۱- در محل زندگی شما چه امکانات عمومی در دسترس است؟ نام ببرید.
پاسخ: تلفن عمومی، عابربانک، بانکها، مساجد، درمانگاه، کتابخانه و …
۲- به نظر شما چطور میتوانیم از امکانات عمومی به درستی استفاده کنیم و چگونه از آنها مراقبت کنیم؟
پاسخ: امکانات عمومی متعلق به همه است و هنگام استفاده باید مراقب باشیم تا حق دیگران ضایع نشود. به طور مثال، وقتی از تلفن عمومی استفاده میکنیم، نباید مدت طولانی صحبت کنیم. موقع سوار شدن به اتوبوس، نوبت را رعایت کنیم و به دیگران هل ندهیم. همچنین باید نظافت را حفظ کنیم.
همگام درس Hamgamdars.com
پاسخ فعالیت صفحه ۱۴ مطالعات چهارم
۱- به نظر شما سهراب با توجه به امتیازهایی که به توپها داده، باید کدام را انتخاب کند؟ چرا؟
پاسخ: توپ شماره ۳، چون هم دقیقاً به اندازه پول پساندازش است و هم جنس بهتری دارد.
۲- روشی که سهراب برای خرید و انتخاب توپ از ابتدا تا انتها انجام داد را توضیح دهید.
پاسخ:
۱- اول فکر کرد چطور میتواند یک توپ فوتبال بخرد.
۲- سپس برنامهریزی خود را شروع کرد.
۳- برای این کار، یک جدول بودجه با سه ستون درآمد، هزینه و پسانداز کشید.
۴- جدول را کامل کرد.
۵- با معلم ورزشش درباره انواع توپ و قیمتهای آنها مشورت کرد.
۶- مشخصات و قیمت توپهای پیشنهادی را در جدول یادداشت و به آنها امتیاز داد.
۷- در نهایت با توجه به امتیازهایش، یکی از توپها را انتخاب کرد.
