جواب درس نارنجی پوش امانت دار تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ و ۲۴

در این بخش می‌خواهیم به پرسش‌های درس “نارنجی‌پوش امین” از کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم پاسخ دهیم. این پاسخ‌ها مربوط به صفحه‌های ۲۱ تا ۲۴ می‌شود.

**صفحه ۲۱:**
در این صفحه، داستانی درباره یک پستچی مهربان و امین می‌خوانیم. او به همه مردم شهر محبت می‌کرد و در کارش بسیار مسئولیت‌پذیر بود. یک روز، یک نامه بسیار مهم به دستش رسید که باید به سرعت به دست فرد مشخصی می‌رسید. با وجود باران شدید، او تمام سعی خود را کرد تا نامه را به موقع برساند. این کار او نشان می‌دهد که چقدر به قول و مسئولیت خود پایبند بوده است.

**صفحه ۲۲:**
در این بخش، از ما خواسته شده تا درباره مفهوم “امانت‌داری” فکر کنیم. امانت‌داری فقط مربوط به وسایل مادی نیست. وقتی کسی رازی را به ما می‌گوید یا کاری را به ما می‌سپارند، در قبال آن مسئول هستیم. حتی وقتی معلم درس می‌دهد، این درس یک امانت است و ما باید با دقت به آن گوش دهیم و از آن استفاده کنیم.

**صفحه ۲۳:**
فعالیت این صفحه از ما می‌خواهد که موقعیت‌های مختلف را بررسی کنیم. برای مثال، اگر دوستتان کتابش را به شما قرض دهد، شما در قبال آن کتاب مسئول هستید و باید آن را سالم برگردانید. این یک نمونه ساده از امانت‌داری است. در زندگی روزمره، فرصت‌های زیادی برای نشان دادن مسئولیت‌پذیری و امانت‌داری پیش می‌آید.

**صفحه ۲۴:**
در پایان این درس، نتیجه می‌گیریم که امانت‌داری یک ویژگی اخلاقی بسیار ارزشمند است. وقتی مردم بدانند که می‌توانند به ما اعتماد کنند، روابط محکم‌تر و بهتری شکل می‌گیرد. امانت‌داری باعث می‌شود جامعه‌ی ما جای بهتری برای زندگی کردن باشد.

جواب درس نارنجی پوش امانت دار تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ و ۲۴

در این درس، با داستان پسری به نام نارنجی پوش آشنا می‌شویم که بسیار امانتدار بود. این داستان به ما می‌آموزد که چگونه باید در قبال اموال و وسایل دیگران مسئول باشیم و امانت‌داری را در زندگی خود به کار ببریم.

نارنجی پوش همیشه مراقب بود که وسایلی که به او سپرده می‌شد را سالم و بی‌کم و کاست به صاحبش بازگرداند. این کار او باعث می‌شد همه به او اعتماد کنند و او را به خاطر راستی و درستکاری‌اش بشناسند.

این درس به ما نشان می‌دهد که امانت‌داری تنها مربوط به وسایل گرانقیمت نیست، بلکه حتی در مورد چیزهای کوچک و ساده نیز اهمیت دارد. وقتی ما امانتدار باشیم، احترام دیگران را جلب می‌کنیم و روابطمان با اطرافیان صمیمی‌تر و قابل اعتمادتر می‌شود.

پس از خواندن این داستان، پی می‌بریم که یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های هر فرد، امانت‌داری است. این صفت نه تنها در کودکی، بلکه در تمام دوران زندگی، ما را به فردی قابل اعتماد و محترم تبدیل می‌کند.

جواب سوالات نارنجی پوش امانت دار تفکر ششم

انتخاب صفحه مورد نظر:
پاسخ سوالات درس «نارنجی پوش امانت دار» کتاب تفکر و پژوهش ششم
پاسخ بخش «کار فردی» صفحه ۲۲ کتاب تفکر و پژوهش ششم
پاسخ صفحه ۲۳ کتاب تفکر و پژوهش ششم
بخش «گفت‌وگو کنید» صفحه ۲۳ کتاب تفکر و پژوهش ششم
پاسخ بخش «فعالیت در خانه» صفحه ۲۴ کتاب تفکر و پژوهش ششم

راهنمای درس به درس تفکر و پژوهش ششم / پاسخ‌های درس «نارنجی پوش امانت دار» برای صفحات ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ / بخش گفت‌وگو کنید صفحه ۲۳، پاسخ‌های صفحه ۲۳، پاسخ کار فردی صفحه ۲۲ و پاسخ فعالیت در خانه صفحه ۲۴ کتاب تفکر و پژوهش ششم

جواب کار فردی صفحه 22 تفکر و پژوهش ششم

بعد از خواندن خبرهایی که در صفحه قبل بود، چه سؤال‌هایی برایتان پیش آمد؟ دو مورد را بیان کنید.
پاسخ: ۱- چرا رفتگر ترجیح داد پول را پس بدهد، به جای این‌که آن را برای خود نگه دارد و پولدار شود؟
۲- این آدم‌ها بعد از پس دادن کیف به صاحبش، چه احساسی پیدا کردند؟

خودتان را جای شخصیت‌های این خبرها بگذارید.
چه احساسی در شما به وجود می‌آید؟

اگر من صاحب کیف بودم:
پاسخ: ناراحت می‌شدم، اما سعی می‌کردم آرامشم را حفظ کنم و بر خدا توکل کنم.

اگر من کسی بودم که کیف را پیدا کرده بودم:
پاسخ: اول کنجکاو می‌شدم، بعد وقتی محتویات داخل کیف را می‌دیدم، استرس می‌گرفتم. برای صاحب کیف نگران می‌شدم و با توکل به خدا از او می‌خواستم که کمکم کند تا صاحبش را پیدا کنم.

چه تصمیمی می‌گرفتید؟
اگر من کسی بودم که کیف را پیدا کرده بودم (بعد از باز کردن و دیدن چیزهای داخلش):
پاسخ: با خانواده‌ام صحبت می‌کردم تا ببینم چطور و از چه راهی می‌توانم کیف را به صاحبش برگردانم. در این مدت هم از آن به خوبی مراقبت می‌کردم تا سالم به دست صاحبش برسد.

جواب صفحه 23 تفکر و پژوهش ششم

اگر من صاحب کیف بودم، بعد از اینکه بفهمم کیفم پیدا شده، اینطور رفتار میکردم: به خاطر امانتداری و رفتار محترمانه‌اش، از کسی که کیف را پیدا کرده تشکر میکردم. سپس خدا را شکر می‌گفتم و بخشی از پولم را به نیازمندان کمک میکردم.

حالا فرض کنید این کیف مال یکی از اعضای خانواده شما باشد. از کسی که آن را پیدا کرده چه انتظاری دارید؟ چرا؟

پاسخ: انتظار داریم فردی که کیف را پیدا کرده، درستکار باشد و آن را بدون کم و کاست به صاحبش برگرداند. این موضوع فرقی ندارد که صاحب کیف از اعضای خانواده باشد یا نه.

گفت وگو کنید صفحه 23 تفکر و پژوهش ششم

وقتی در شرایط سخت قرار می‌گیرید و باید تصمیم بگیرید، چه کار می‌کنید؟ چرا؟
پاسخ: سعی می‌کنم آرامشم را حفظ کنم، به خدا توکل کنم و با دیگران مشورت کنم تا بهترین انتخاب را داشته باشم.

آیا ارزش مالی چیزی که پیدا می‌شود، در بازگرداندن آن به صاحبش تأثیر دارد؟ چرا بله، چرا نه؟
پاسخ: بله، اگر ارزش مالی که پیدا شده کم باشد، می‌توان آن را از طرف صاحبش صدقه داد.

آیا برای تعیین میزان پاداش (مژدگانی) باید به مقدار مالی که پیدا شده توجه کرد؟ چرا بله، چرا نه؟
پاسخ: خیر، چون بازگرداندن امانت، یک وظیفه‌ی اخلاقی است.

آیا اصلاً انتظار دریافت پاداش برای پس دادن مال پیدا شده، کار درستی است؟
پاسخ: خیر.

اگر صاحب مال، مبلغ کمی به عنوان پاداش داد، چه نظری درباره او دارید؟ چرا؟
پاسخ: هیچ نظری ندارم، چون از اول انتظار پاداش نداشتم.

آیا تا به حال چیزی پیدا کرده‌اید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ چرا؟
پاسخ این بخش را خودتان بدهید 😊

جواب فعالیت در خانه صفحه 24 تفکر و پژوهش ششم

احساسات ما نقش مهمی در انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌هایمان دارند. این تأثیر می‌تواند هم خوب و مفید باشد و هم گاهی نتیجه‌ی نامطلوبی به همراه داشته باشد.
در برخی شرایط، تصمیم گرفتن بر اساس احساس کاملاً درست و منطقی است. مثلاً وقتی به دلیل عشق و علاقه به پدر و مادر، به آنان محبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم رفتار و اخلاقمان را برای خوشحالی آنان بهبود ببخشیم، این یک تصمیم احساسی مناسب است که تأثیر مثبتی بر زندگی ما خواهد گذاشت.

اما در موقعیت‌های دیگر، تصمیم‌گیری صرفاً بر اساس احساس ممکن است نادرست باشد. به عنوان نمونه، اگر دوست ما به هر دلیلی ترک تحصیل کند و ما فقط تحت تأثیر احساسات، همین کار را تکرار کنیم، این انتخاب نه تنها درست نیست، بلکه می‌تواند آینده‌ی ما را به خطر بیندازد.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *