جواب درس ماه بود و روباه تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه ۲۹ و ۳۰

**پاسخ درس «ماه بود و روباه» (کتاب تفکر و پژوهش ششم – صفحه‌های ۲۹ و ۳۰)**

**سوال ۱: داستان را به زبان خودت بازگو کن.**

در یک شب آرام، روباهی کنار برکه‌ای نشسته بود و تصویر ماه را در آب دید. او فکر کرد که ماه واقعاً در آب افتاده است. برای نجات ماه، روباه خودش را به داخل آب پرتاب کرد. با این کار، تصویر ماه در آب ناپدید شد. روباه که خیس و خسته شده بود، به ساحل برگشت. وقتی دوباره به آسمان نگاه کرد، دید که ماه در آسمان است و با تعجب فهمید که ماه هرگز در آب نیفتاده بود.

**سوال ۲: چرا روباه فکر کرد ماه در برکه افتاده است؟**

چون روباه تصویر بازتاب‌شدهٔ ماه را در آب برکه دید. او نتوانست تشخیص دهد که این فقط یک تصویر است و فکر کرد خودِ ماه داخل آب افتاده است.

**سوال ۳: اگر تو به جای روباه بودی، چه کار می‌کردی؟**

پاسخ این سوال می‌تواند برای هر کس متفاوت باشد. برای مثال:
* اول با دقت بیشتری نگاه می‌کردم تا بفهمم این خود ماه است یا فقط تصویر آن.
* با یک چوب آب را تکان می‌دادم تا ببینم تصویر ماه تغییر می‌کند یا نه.
* از یک بزرگتر یا کسی که بیشتر می‌داند سوال می‌کردم.

**سوال ۴: این داستان چه پیامی برای ما دارد؟**

این داستان به ما یادآوری می‌کند که:
* قبل از انجام هر کاری، اول خوب فکر کنیم و عجله نکنیم.
* همیشه چیزی که با چشمان خود می‌بینیم، ممکن است واقعیت نداشته باشد. باید با دقت و فکر کردن، حقیقت را پیدا کنیم.
* گاهی اوقات یک اتفاق ساده می‌تواند برای ما یک درس مهم داشته باشد.

جواب درس ماه بود و روباه تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه 29 و 30

ماه زیبا و روباه باهوش

این درس داستانی است درباره یک روباه که می‌خواهد به ماه برسد. او فکر می‌کند ماه در برکه افتاده است و سعی می‌کند آن را از آب بیرون بکشد. اما هر بار که دستش را در آب می‌برد، ماه ناپدید می‌شود و تصویرش به هم می‌ریزد.

روباه خسته و ناامید کنار برکه می‌نشیند و به آسمان نگاه می‌کند. در این لحظه متوجه می‌شود ماه واقعی در آسمان است و آنچه در آب دیده فقط تصویر ماه بوده است.

در پایان داستان، روباه به این نتیجه می‌رسد که بعضی چیزها فقط از دور زیبا و دست یافتنی به نظر می‌رسند، اما در واقعیت ممکن است رسیدن به آنها غیرممکن باشد. این داستان به ما یادآوری می‌کند که گاهی باید واقع‌بین باشیم و انرژی خود را برای اهداف دست‌یافتنی صرف کنیم.

جواب سوالات ماه بود و روباه تفکر ششم

**پاسخ درس «ماه بود و روباه» تفکر و پژوهش ششم؛ صفحه‌های ۲۹ و ۳۰**

در این درس، داستانی بین ماه و روباه اتفاق می‌افتد. روباه به ماه نگاه می‌کند و از او سوالاتی می‌پرسد. ماه هم با مهربانی به سوالات روباه پاسخ می‌دهد.

در این گفت‌وگو، روباه می‌خواهد بداند که ماه چطور در آسمان می‌درخشد و چرا گاهی بزرگ و گاهی کوچک به نظر می‌رسد. ماه هم با زبان ساده، دلیل این تغییرات را برای روباه توضیح می‌دهد.

هدف از این درس، این است که دانش‌آموزان یاد بگیرند چگونه درباره‌ی پدیده‌های طبیعی فکر کنند و سوال بپرسند. همچنین، این داستان نشان می‌دهد که با پرسش کردن و کنجکاوی، می‌توان چیزهای زیادی یاد گرفت.

در پایان، از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که درباره‌ی موضوعات مختلف فکر کنند و سوالات خود را بیان کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا قدرت تفکر و پژوهش در آن‌ها تقویت شود.

جواب درس ماه بود و روباه تفکر و پژوهش ششم

جواب گفت و گو کنید صفحه 30 تفکر و پژوهش ششم

بعد از شنیدن قصه یا تماشای فیلم، می‌توانید در مورد این موضوع‌ها با هم گفت‌وگو کنید:

– موضوع اصلی و پیام داستان چه بود؟
پاسخ: هر فکری که در سر داشته باشیم، در نهایت به آن عمل می‌کنیم.

– چه چیزی باعث شد روباه به فکر مالکیت ماه بیفتد؟
پاسخ: علاقه‌ی زیاد روباه به ماه و زیبایی و نور آن.

– چرا تلاش‌های روباه برای راضی کردن ماه به جایی نرسید؟
پاسخ: چون ماه خود را متعلق به همه می‌دانست و آرزو داشت در آسمان برای همه بدرخشد.

– چرا نویسنده این شخصیت‌ها را انتخاب کرده؟ مثلاً چرا به جای روباه، حیوان دیگری مثل خرس یا فیل را انتخاب نکرده است؟
پاسخ: چون روباه حیله‌گر شناخته می‌شود و ماه هم نماد چیزی دست‌نیافتنی است.

– به نظر شما از نتیجه‌ی این داستان چه درسی برای زندگی می‌توان گرفت؟
پاسخ: در زندگی نباید طمع کنیم و فقط به خواسته‌های خودمان فکر نکنیم. باید خواسته‌ها و احساسات دیگران را هم درک کنیم و به آنها احترام بگذاریم.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *