**درس چهارم: داستان من و شما**
**توضیح درس:**
این درس به ما نشان میدهد که هر کس در زندگی خود داستانهایی دارد که از تجربههایش به دست آمده است. این داستانها میتوانند شاد، غمگین، پندآموز یا ماجراجویانه باشند. درس به ما میگوید که با شنیدن داستانهای دیگران، میتوانیم چیزهای تازهای یاد بگیریم و با احساسات و زندگی آنها بیشتر آشنا شویم. همچنین، با تعریف کردن داستانهای خودمان برای دیگران، میتوانیم دوستیهای بهتری بسازیم و احساسات خود را با آنها تقسیم کنیم.
—
**حکایت علم و عمل**
**توضیح حکایت:**
این حکایت در مورد دو چیز بسیار مهم صحبت میکند: “دانش” و “انجام دادن”. حکایت به ما یادآوری میکند که تنها داشتن دانش و معلومات کافی نیست؛ بلکه باید از این دانش در زندگی خود استفاده کنیم و آن را به کار بگیریم. اگر دانش داشته باشیم اما از آن استفاده نکنیم، مانند درختی است که میوه نمیدهد. دانش زمانی ارزش دارد که آن را در زندگی به کار ببندیم و از آن برای بهتر کردن خود و دنیای اطرافمان استفاده کنیم.
—
**واژهنامه و متضادها (مخالفها)**
* **خاطره:** یاد، یادبود / *مخالف:* فراموشی
* **تجربه:** آزمودن، آزمایش / *مخالف:* بیتجربگی
* **داستان:** قصه، حکایت / *مخالف:* واقعیت (در برخی موارد)
* **احساس:** عاطفه، هیجان / *مخالف:* بیاحساسی
* **علم:** دانش، دانستنیها / *مخالف:* جهل، نادانی
* **عمل:** کار، کردار، انجام دادن / *مخالف:* بیکاری، تنبلی
* **دانش:** علم، آگاهی / *مخالف:* نادانی
* **کوشش:** تلاش، سعی / *مخالف:* سستی، تنبلی
**همخانوادهها**
* خاطره: خاطر، یادآوری
* تجربه: تجربه کردن، مجرب
* داستان: داستانسرایی، داستانگو
* احساس: احساسات، حساس
* علم: عالم، علوم، علمی
* عمل: عامل، عمل کردن، فعال
* دانش: دانشمند، دانشآموز، دانستن
* کوشش: کوشا، کوشیدن

نام درس: درس چهارم | موضوع: مفهوم واژهها و درک شعر | پایه ششم دبستان
معنی حکایت علم و عمل
اولین موهبتی که خداوند به من ارزانی داشت، محبت پدر و مادر و دلسوزی بیاندازه آنها نسبت به من بود. زمانی که هفت ساله شدم، مرا به یادگیری دانش تشویق کردند. من هم به محض اینکه کمی با ارزش و اهمیت علم آشنا شدم، با علاقهای فراوان به دنبال آموختن آن رفتم.
بر همه مردم لازم است که برای کسب دانش تلاش کنند و فهمیدن را ارزشمند بدانند. چرا که یادگیری از بهترین کارهاست و انسان تا زمانی که زنده است، باید پیگیر علم، ادب و رفتار شایسته باشد.
آداب نیکو، دل را روشن میکند و کسب تجربه، انسان را از نادانی و تباهی نجات میدهد. همانطور که زیبایی خورشید، زمین را روشن میکند، علم نیز با عمل نیکو، ارزش و شکوه پیدا میکند. زیرا میوهٔ درخت دانش، نیکوکاری و آزار نرساندن به دیگران است.
معنی کلمات حکایت علم و عمل فارسی ششم
خدای بزرگ و بلندمرتبه، مردم را تشویق کرد تا برای یادگیری دانش تلاش کنند. این آموزشهای نیکو، روشنی و زیبایی به زندگی انسان میبخشد و مانند نوری است که تاریکی ناآگاهی را از بین میبرد. همچنین، انجام کارهای خوب و کمک به دیگران، راهی برای رسیدن به رضایت و ساختن جامعهای بهتر است.
مخالف کلمات علم و عمل فارسی ششم
دانستن با ندانستن فرق دارد.
مهربانی با بدجنسی یکسان نیست.
نور و تاریکی مخالف هم هستند.
رابطه دوستانه با دشمنی تفاوت دارد.
راستگویی در نقطه مقابل دروغگویی است.
شادی و ناراحتی با هم متفاوتند.
کامیابی و ناکامی دو حالت متضاد هستند.
قشنگی و زشتی مخالف یکدیگرند.
آرامش و جنگ در مقابل هم قرار دارند.
امیدواری با ناامیدی فرق دارد.
