جواب کاروفناوری ششم درس چهارم / هنر های دستی

پاسخ فعالیت‌های درس چهارم کتاب کار و فناوری پایه ششم

در این بخش، پاسخ سوالات و تمرین‌های درس چهارم کتاب کار و فناوری کلاس ششم را با هم مرور می‌کنیم. هدف این است که مطالب این درس را به زبانی ساده و قابل درک برای همه دانش‌آموزان بیان کنیم.

**فعالیت اول: آشنایی با مفاهیم اصلی**

در این بخش، درباره موضوع اصلی درس توضیح داده شده است. ما یاد گرفتیم که چگونه از ابزارها و روش‌های ساده برای انجام بهتر کارها استفاده کنیم. تمرکز اصلی بر روی این است که کارها را به صورت مرحله‌ای و منظم انجام دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

**فعالیت دوم: کار عملی**

در قسمت کار عملی، از دانش‌آموزان خواسته شده تا یک پروژه کوچک و ساده را انجام دهند. این پروژه به ما کمک می‌کند تا چیزهایی که در تئوری یاد گرفته‌ایم، در عمل نیز تجربه کنیم. برای انجام این کار، باید به نکات ایمنی توجه کنیم و از ابزارها به درستی استفاده کنیم.

**فعالیت سوم: پرسش و پاسخ**

سوالات این بخش برای سنجش میزان یادگیری ما طراحی شده‌اند. پاسخ به این سوالات به ما کمک می‌کند تا بفهمیم کدام قسمت‌ها را به خوبی متوجه شده‌ایم و کدام بخش‌ها نیاز به مطالعه بیشتری دارند. بهتر است قبل از نگاه کردن به پاسخ‌ها، خودمان سعی کنیم به سوالات جواب دهیم.

**نتیجه‌گیری**

درس چهارم کتاب کار و فناوری، مهارت‌های مفید و کاربردی را به ما آموزش می‌دهد. با یادگیری این مهارت‌ها، می‌توانیم در زندگی روزمره کارهایمان را بهتر و سریع‌تر انجام دهیم. انجام دادن تمام فعالیت‌ها به صورت عملی، باعث می‌شود این درس را به خوبی یاد بگیریم و فراموش نکنیم.

جواب کاروفناوری ششم درس چهارم

**عنوان درس: کارهای هنری با دست**
**بخش: آموزش مرحله به مرحله**
**پایه: ششم دبستان**

در این درس، می‌خواهیم با هم چند کاردستی زیبا و ساده را یاد بگیریم. این کارها به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از وسایل ساده، چیزهای جدید و قشنگ درست کنید. هر پروژه را گام به گام با دقت دنبال کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

ابتدا وسایل مورد نیاز را آماده کنید. برای بیشتر این کارها به کاغذ، قیچی، چسب و مداد رنگی نیاز دارید. سعی کنید از مواد اولیه بی‌خطر و مناسب استفاده کنید.

در هر مرحله، شکل‌ها و روش کار به طور واضح نشان داده شده است. اگر قسمتی برایتان سخت بود، نگران نباشید. می‌توانید از معلم یا والدین خود کمک بگیرید. هدف اصلی این است که با patience و دقت پیش بروید و از ساختن لذت ببرید.

در پایان هر پروژه، یک کاردستی منحصر به فرد خواهید داشت که می‌توانید آن را به دوستان یا خانواده نشان دهید یا حتی از آن به عنوان هدیه استفاده کنید. به یاد داشته باشید: مهم نیست نتیجه کار چقدر شبیه نمونه اولیه است؛ مهم این است که شما تلاش کرده‌اید و چیز جدیدی یاد گرفته‌اید.

جواب درس 4 کاروفناوری ششم / هنر های دستی

منوی دسترسی سریع:
پاسخ درس ۴ کار و فناوری ششم – هنرهای دستی
پاسخ گفت‌وگوی کلاسی صفحه ۲۱
پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۲۲
پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۲۷
پاسخ فعالیت غیرکلاسی صفحات ۲۹ و ۳۰

درس چهارم: هنرهای دستی
در این قسمت می‌توانید پاسخ گفت‌وگوی کلاسی صفحه ۲۱ و همچنین پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۲۲ کتاب کار و فناوری ششم را ببینید. علاوه بر این، پاسخ فعالیت‌های کلاسی و غیرکلاسی درس چهارم این کتاب نیز در همین بخش قرار دارد.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 21 کار و فناوری ششم

الف) به نظرتان با کمک دوخت و دوز می‌توان چه چیزهایی درست کرد؟
با استفاده از تکه‌های پارچه اضافی می‌توان چیزهای زیادی ساخت؛ مثل قالیچه‌های کوچک، پرده، تزیینات خانه، اسباب‌بازی، گل‌های پارچه‌ای، کیف و چیزهای دیگر.

ب) آیا می‌دانید برای دوختن با پارچه چه کارهایی باید انجام دهید؟
– فراهم کردن سوزن، نخ و پارچه‌ای که لازم دارید
– درست کردن الگو یا طرح کار
– کشیدن الگو روی پارچه با کمک خط‌کش
– برش دقیق پارچه با قیچی
– کوک زدن و سپس دوختن با دقت و حوصله

ج) چند نمونه از صنایع دستی استان خود را نام ببرید.
از آنجا که استان هر فرد ممکن است متفاوت باشد، در ادامه چند نمونه از صنایع دستی استان‌های مختلف آورده شده که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید:

صنایع دستی زنجان: چاقوسازی، ملیله‌سازی، حکاکی روی مس، چاروق‌دوزی و…
صنایع دستی سیستان و بلوچستان: قالی‌بافی، گلیم‌بافی، سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، سیاه‌دوزی، سکه‌دوزی، سفالگری
صنایع دستی آذربایجان شرقی: سفالگری و سرامیک‌سازی، محصولات پوست و چرم، رنگرزی سنتی و چاپ کلاقه‌ای، سوزن‌دوزی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی
صنایع دستی اصفهان: خاتم‌کاری، میناکاری، کاشی‌سازی، منبت‌کاری، نگارگری، فیروزه‌کوبی، صحافی

جواب فعالیت کلاسی صفحه 22 کار و فناوری ششم

با توجه به چیزهایی که از تماشای فیلم یاد گرفتید، در گروه خود با دوستانتان گفت‌وگو کنید و برای هر یک از تصاویر زیر، نام روش دوخت مربوط به آن را مشخص کنید.

جواب فعالیت کلاسی صفحه 22 کار و فناوری ششم

جواب فعالیت کلاسی صفحه 27 کار و فناوری ششم

با توجه به مطالبی که از تماشای فیلم یاد گرفتید، در گروه با همکلاسی‌های خود گفت‌وگو کنید و نام هر یک از این روش‌های دوخت را مشخص کنید:

جواب فعالیت کلاسی صفحه 27 کار و فناوری ششم

جواب فعالیت غیر کلاسی صفحه 29 و 30 کار و فناوری ششم

گزارش درس ساخت جامدادی را در صفحه بعد کامل کنید.

🔶 در این پروژه چه چیزهایی یاد گرفتید؟
یاد گرفتم چگونه یک جامدادی پارچه‌ای مناسب برای خودم طراحی کنم، آن را بدوزم و به سلیقه خودم تزیینش کنم.

🔶 برای دوخت جامدادی چه کارهایی انجام دادید؟
۱) قبل از دوخت: کشیدن الگو و بریدن پارچه
۲) در حین دوخت: کوک زدن و به هم متصل کردن تکه‌های پارچه
۳) بعد از دوخت: تزیین و زیباسازی جامدادی

🔶 برای دوخت جامدادی، به چه مشکلاتی برخورد کردید؟
۱) انتخاب روش دوخت مناسب
۲) انتخاب رنگ‌های هماهنگ برای زیباتر شدن جامدادی
۳) چگونه دوخت‌هایی مرتب و یکدست بزنیم

🔶 مشکلات را چگونه برطرف کردید؟
با تمرین کردن در دوخت، مشورت با معلم هنر برای انتخاب رنگ و تجربه کردن دوباره دوخت، توانستم بیشتر مشکلات را حل کنم.

🔶 چه موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کردید؟
مراقبت در زمان کار با سوزن و استفاده از نخ کوتاه برای ایمنی بیشتر

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *