پاسخ فعالیتهای درس صنایع دستی پایه هشتم
**فعالیت کلاسی ۱**
در این بخش، از شما خواسته شده دربارهٔ صنایع دستی منطقهٔ خود اطلاعات جمعآوری کنید. برای این کار میتوانید از بزرگترها بپرسید، در اینترنت جستوجو کنید یا به موزههای محلی سر بزنید. سپس، نام چند صنعت دستی معروف شهر یا استان خود و ویژگیهای هر کدام را در کلاس بیان کنید.
**فعالیت غیرکلاسی ۱**
برای این فعالیت باید یک گزارش تصویری از یک هنرمند صنایع دستی محل زندگی خود تهیه کنید. با او گفتوگو کنید، از مراحل کارش عکس یا فیلم بگیرید و مشکلات و چالشهای پیش روی او را یادداشت کنید. این گزارش را میتوانید به صورت یک پاورپوینت یا یک پوستر به کلاس ارائه دهید.
**پرسشهای نمونه درس**
**۱. صنایع دستی به چه محصولاتی گفته میشود؟**
به محصولاتی که با استفاده از دست و ابزار ساخته میشوند و در هر کدام، بخشی از هنر و فرهنگ یک منطقه نمایان است، صنایع دستی میگویند. این کالاها معمولاً جنبهٔ تزئینی و کاربردی دارند.
**۲. سه گروه اصلی مواد اولیه در صنایع دستی را نام ببرید.**
* مواد اولیهٔ گیاهی (مانند چوب، برگ درختان و الیاف)
* مواد اولیهٔ حیوانی (مانند چرم، پشم و استخوان)
* مواد اولیهٔ معدنی (مانند خاک، سنگ و فلز)
**۳. چرا باید از صنایع دستی ایران حمایت کنیم؟**
حمایت از صنایع دستی باعث میشود این هنرهای ارزشمند از بین نروند، برای هنرمندان شغل ایجاد شود، فرهنگ و تاریخ ایران زنده بماند و اقتصاد کشور نیز تقویت شود.
**۴. چگونه میتوان یک محصول صنایع دستی را به درستی انتخاب کرد؟**
برای یک انتخاب خوب، باید به کیفیت ساخت، زیبایی، اصالت (ساخته شده در همان منطقهٔ معروف)، مناسب بودن برای کاری که میخواهید و همچنین قیمت منصفانه آن توجه کنید.
**۵. نقش صنایع دستی در توسعهٔ گردشگری چیست؟**
صنایع دستی مانند یک آهنربا برای جذب گردشگران عمل میکنند. بسیاری از مردم برای دیدن هنرهای سنتی یک منطقه و خرید سوغات به آنجا سفر میکنند که این موضوع به رونق اقتصادی و معرفی فرهنگ آن منطقه کمک زیادی میکند.

**عنوان درس: هنرهای دستی | موضوع: آموزش مرحله به مرحله | پایه هفتم**
در این درس، با دنیای زیبای هنرهای دستی آشنا میشویم. هنرهای دستی، کارهایی هستند که با مهارت و خلاقیت انسان و معمولاً با استفاده از دست و ابزارهای ساده ساخته میشوند. این هنرها نشاندهندهی فرهنگ و ذوق مردم هر منطقه هستند.
در این بخش، میخواهیم به صورت گام به گام، چگونگی ساخت یک وسیله یا اثر هنری را یاد بگیریم. یادگیری مرحله به مرحله کمک میکند که کار را به آرامی و با دقت پیش ببریم و نتیجهی بهتری بگیریم.
برای شروع، ابتدا باید ابزار و مواد لازم را آماده کنیم. سپس، طبق دستورالعمل و به ترتیب، هر مرحله را با حوصله انجام میدهیم. اگر در بین راه مشکلی پیش آمد، نباید ناامید شویم. با تمرین و صبر، مهارت ما بیشتر میشود.
هدف از این درس، تنها ساختن یک چیز نیست؛ بلکه تقویت صبر، دقت و خلاقیت در ماست. هر کدام از ما میتوانیم با یادگیری این مهارتها، چیزهای جدید و زیبا خلق کنیم.
سوالات درس صنایع دستی هشتم
انتخاب سریع صفحه:
پرسشهای درس صنایع دستی پایه هشتم
سوالات صفحه ۸۵ کتاب کار و فناوری هشتم
فعالیت خارج از کلاس صفحه ۸۷ کار و فناوری هشتم
سوالات صفحه ۸۷ کار و فناوری هشتم
سوالات صفحه ۹۰ کار و فناوری هشتم
بارش فکری صفحه ۹۱ کار و فناوری هشتم
سوالات صفحه ۹۲ کار و فناوری هشتم
سوالات صفحه ۹۳ کار و فناوری هشتم
فعالیت کلاسی صفحه ۹۵ کار و فناوری هشتم
فعالیت خارج از کلاس صفحه ۹۶ کار و فناوری هشتم
فعالیت خارج از کلاس صفحه ۵۶
سوالات صفحه ۵۶
سوالات صفحه ۵۹
بارش فکری صفحه ۶۰
سوالات صفحه ۶۱
سوالات صفحه ۶۲
فعالیت کلاسی صفحه ۶۴
فعالیت خارج از کلاس صفحه ۶۵
کار و فناوری هشتم
پودمان صنایع دستی (بافت) – درس ۴
پرسش صفحه 85 کار و فناوری هشتم
اگر ابعاد طرح شما از طول نیهای معمولی بیشتر باشد، چه راهحلی دارید؟
میتوانید از این روشها استفاده کنید:
1. دو یا چند نی را به هم وصل کنید تا یک نی بلندتر بسازید.
2. از مواد و وسایلی شبیه به نی استفاده کنید.
3. از شیلنگهای نازک و بلند (مانند شلنگ سرم) بهره ببرید و آنها را به اندازه دلخواه ببرید.
4. اگر نخواستید از نی استفاده کنید، گزینههای دیگری هم دارید؛ مثل نخ، الیاف پلاستیکی یا نایلون.
کار غیر کلاسی صفحه 87 کاروفناوری هشتم
در اینترنت درباره انواع دفتین و کاربردهای آن تحقیق کنید. سپس نتیجه تحقیقات خود را به صورت یک گزارش در کلاس ارائه دهید.
نخها را از لابهلای نیها مرتباً از بالا به پایین و از پایین به بالا عبور دهید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا طول کار شما تقریباً دو برابر طول طرح اولیه شود. آیا میدانید دلیل این کار چیست؟ در گروه خود گفتوگو کنید و پاسخ این سؤال را پیدا کنید.
دفتین: برای محکم کردن، فشردهسازی و استحکام بخشیدن به بافت تار و پود، از وسیلهای به نام دفتین استفاده میشود. این ابزار در مناطق و میان اقوام مختلف، نامهای دیگری نیز دارد؛ مانند: دفه، کرکیت، کلکیت، شانه، کلوزار، دستوک و غیره.
دفتین ابزاری است که برای کوبیدن گرههای فرش پس از بافتن هر رج و همچنین برای خواباندن پودهای ضخیم و نازک در قالیبافی به کار میرود. این کار باعث میشود گرهها در جای خود محکم شوند و همچنین پشت فرش صاف، یکدست و ظریف شود. دفتین معمولاً فلزی و شبیه شانه است و یک دسته چوبی یا فلزی دارد. دندانههای این وسیله که معمولاً باریک هستند، با فاصلههای مناسب و متناسب با فاصله تارهای فرش، روی دسته فلزی یا چوبی نصب میشوند.
بافنده پس از عبور دادن هر پود افقی از میان تارهای عمودی، با استفاده از دفتین، ضربههایی به قسمت بافتهشده وارد میکند تا تار و پود به خوبی در هم تنیده شده و عمل بافت انجام شود.
در مناطق مختلف ایران، انواع مختلفی از دفتین با توجه به نوع بافت وجود دارد که به سه گروه اصلی تقسیم میشوند: دفتین دستی کوچک، دفتین دستی متوسط و دفتین دستی بزرگ. برخی از دفتینهای سنگین وزنشان تا حدود ۲ کیلوگرم نیز میرسد و بافنده مجبور است با هر دو دست از آن استفاده کند. همچنین در بافندگی ماشینی، از دفتینهای ماشینی دستی و خودکار نیز استفاده میشود.
پرسش صفحه 87 کاروفناوری هشتم
در هنگام بافتن پارچه، رابطه مشخصی بین قطر نخ پود و بلندی بافت وجود دارد.
اگر نخ پود کلفتتر باشد، مقدار کمتری از آن برای بافتن یک سطح مشخص استفاده میشود.
اما اگر نخ پود نازکتر باشد، برای همان سطح باید نخ بیشتری به کار برد.
پرسش صفحه 90 کاروفناوری هشتم
اگر از همان ابتدا برآورد درستی از مقدار نخی که برای بافت کار نیاز دارید نداشته باشید یا به اشتباه طول نخ را کمتر محاسبه کنید، ممکن است قبل از اتمام کار، نخ شما تمام شود و تارها به هم نرسند. در این صورت، برای رفع این مشکل میتوانید سرنخ جدید را با کمک یک سوزن، به دقت در میان بافتهای قبلی مخفی کنید و سپس کار خود را از همان نقطه ادامه دهید.
بارش فکری صفحه 91 کاروفناوری هشتم
به پارچهای که بافتهاید دقت کنید. اگر در آن از دو رنگ نخ استفاده کردهاید و جای گرهها یا قسمتهای اضافی نخ دیده میشود، میتوانید همراه دوستانتان راههایی برای پنهان کردن آنها پیدا کنید.
یکی از روشها این است که با نوک سوزن، قسمت اضافی نخ را به پشت کار بکشید تا این گرهها دیگر دیده نشوند.
پرسش صفحه 92 کاروفناوری هشتم
انواع مختلف دیگری از شیرازهپیچی وجود دارد و هر کدام برای چه نوع بافتهایی کاربرد دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، میتوانید به همراه دوستان و همکلاسیهای خود از کارگاههای قالیبافی و گلیمبافی دیدن کنید یا در اینترنت درباره آنها جستوجو نمایید.
پاسخ: پس از اتمام بافت، برای جلوگیری از بیرونزدن تارها و افزایش استحکام کار، لبههای طولی بافته را شیرازهپیچی میکنند. مانند فرش و قالی که در امتداد طول خود شیرازهپیچی شدهاند.
انواع شیرازهپیچی عبارتاند از:
۱- متصل: برای بافتهای متقاطع، چندردیفه و مشابه آن استفاده میشود.
۲- منفصل: در انتهای کار، توسط چرخ خیاطی به لبههای فرش دوخته میشود.
۳- پیچشی
۴- زنجیرهای
پرسش صفحه 93 کاروفناوری هشتم
اگر از دو رنگ نخ در هر طرف استفاده کنیم، طرح نهایی بند چگونه به نظر میرسد؟
پاسخ: در این حالت، بافت بند به صورت دو رنگ و با ترتیب متناوب و پشت سر هم از دو رنگ تشکیل میشود.
کار کلاسی صفحه 95 کاروفناوری هشتم
آیا میتوانید با روش بافتی که بلدید، یک کیف تازه و خلاقانه درست کنید؟ مثلاً آیا میتوانید طوری آن را ببافید که دو طرفش همزمان به هم وصل شوند؟
در گروه خودتان گفتوگو کنید، سپس تجربههای تازهتان را برای بقیه همکلاسیها تعریف کنید و کار دستی خودتان را هم به همه نشان دهید.
کار غیر کلاسی صفحه 96 کاروفناوری هشتم
در جدول ۱-۴، نام چند شغل مختلف را یادداشت کنید و سپس بررسی کنید که این پودمان (واحد درسی) چه کاربردی در هر یک از این مشاغل دارد.
| نام شغل | نقش و کاربرد |
| فروشنده | صنایع دستی را می فروشد. |
| طراح | یک طراح می تواند طرح های تکمیل شده اش را به افراد ذی ربط معرفی کند. |
| قالی باف | می تواند قالی بافته شده را به شرکت ها عرضه کند و آنها را بفروشد. |
