پاسخ تمرینهای درس چهاردهم فارسی پایهٔ چهارم – صفحهٔ ۱۱۰
**پاسخ پرسشهای درس چهاردهم کتاب فارسی کلاس چهارم دبستان**

**نام درس:** درس چهاردهم: مهربانی خدا
**موضوع:** پاسخِ تمرینها
**پایه:** چهارم دبستان
**پاسخِ پرسشها:**
۱. خداوند با مهربانی تمام، همهٔ نیازهای ما را برآورده میکند.
۲. وقتی به طبیعت نگاه میکنیم، نشانههای زیادی از محبت خدا را میبینیم.
۳. آب، هوا، نور خورشید و همهٔ نعمتهای دیگر، از الطاف خداوند به ما هستند.
۴. ما باید با تشکر و انجام کارهای خوب، قدردان این همه مهربانی باشیم.
۵. هر یک از ما میتوانیم با کمک به دیگران، بخشی از مهربانی خدا را به آنان برسانیم.
جواب سوالات درس چهاردهم فارسی چهارم دبستان
انتخاب بخشهای مختلف درس:
پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی چهارم دبستان
پاسخ سوالات درست و نادرست صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
پاسخ بخش درک مطلب صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
پاسخ بخش دانش زبانی صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
پاسخ بخش گوش کن و بگو صفحه ۱۱۱ فارسی چهارم
راهنمای فارسی چهارم / راهنمای درس چهاردهم فارسی چهارم / پاسخ بخشهای درست و نادرست، درک مطلب و واژهآموزی، گوش کن و بگو و درک و دریافت درس ۱۴ «آفریدگار زیبایی» صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم ابتدایی
درس چهاردهم: ادب را از چه کسی یاد گرفتی؟
جواب درست و نادرست صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
📘 ۱- میتوان از افراد بیادب هم ادب یاد گرفت.
پاسخ: درست ✅
📘 ۲- کسی که از کارهای خودش تعریف میکند، لزوماً فرد دانایی نیست.
پاسخ: نادرست ❌
جواب درک مطلب صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
۱- معنی «آموخت و نکرد» چیست؟
پاسخ: یعنی شخص چیزهایی یاد گرفته، اما از آنها در زندگی خود استفاده نمیکند و به آنها عمل نمیکند.
۲- چرا سعدی دانشمندی را که به علمش عمل نمیکند، به زنبور بیعسل تشبیه کرده است؟
پاسخ: چون ارزش اصلی زنبور، درست کردن عسل است. اگر زنبوری عسل نداشته باشد، دیگر فایدهای ندارد. به همین ترتیب، اگر انسان دانشمند از علمش استفاده نکند یا آن را به دیگران یاد ندهد، وجودش بیفایده است؛ درست مثل زنبوری که عسلی ندارد.
۳- سعدی افراد دانا و نادان را به چه چیزی تشبیه کرده است؟
پاسخ: دانا را به جعبهٔ عطرفروش تشبیه کرده است. این جعبه گرچه بسته است، اما بوی خوش آن به همه میرسد و درونش پر از عطرهای ارزشمند است. در مقابل، نادان را به طبل جنگ تشبیه کرده است: طبل ظاهری پرسروصدا دارد، اما درونش کاملاً خالی است.
۴- در پایان درس، منظور از «بلند آواز و میانتهی» چیست؟
پاسخ: یعنی کسی که بسیار پرحرف است و ادعاهای زیادی دارد، اما در واقع دانش و تجربهٔ مفیدی ندارد و حرفهایش پوچ و بیمحتواست.
جواب دانش زبانی صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
جملات زیر را با دقت بخوانید.
🔽 محمد، معلم را دید. 🔽 علی، سیب را خورد. 🔽 برادرم، گلدان را خرید.
حالا به شکلهایی که جملات را نشان میدهند نگاه کنید. با همکلاسیهای خود گفتوگو کنید و به پرسشهای صفحه بعد پاسخ دهید.

این جملهها از چند بخش درست شدهاند؟ چرا؟
پاسخ: این جملهها از سه بخش تشکیل شدهاند، چون اگر فقط دو بخش اصلی داشته باشیم، مفهوم جمله کامل نمیشود. برای مثال، اگر بگوییم «علی خورد»، ممکن است از ما بپرسند: «چه چیزی را خورد؟» پس باید بخش سومی هم اضافه کنیم تا منظورمان به طور کامل بیان شود.
چرا کلمههای «دید، خورد، خرید» در بالای نمودار قرار گرفتهاند؟
پاسخ: چون این کلمات، فعلهای سه جمله هستند و با پاسخ دادن به سوال «چه چیز را؟»، بین فاعل و مفعول جمله ارتباط برقرار میکنند.
جواب گوش کن و بگو صفحه ۱۱۱ فارسی چهارم
📘پرسشهایی درباره داستان:
۱. نام داستان چیست؟
پاسخ: کژدم و سنگپشت
۲. شخصیتهای داستان چه کسانی هستند؟
پاسخ: کژدم (عقرب) و سنگپشت (لاکپشت)
۳. داستان در کجا رخ داده است؟
پاسخ: کنار رودخانه
۴. از آغاز تا پایان داستان، رفتار سنگپشت چه تغییری کرد؟
پاسخ: سنگپشت در ابتدا تنها قصد داشت به کژدم کمک کند و او را از رودخانه عبور دهد. اما وقتی بیوفایی و رفتار زشت کژدم را دید، به فکر دیگران افتاد که ممکن است قربانی نیش زهرآلود او شوند. به همین دلیل، کژدم را در رودخانه رها کرد.
۵. نظر شما درباره رفتار سنگپشت چیست؟
پاسخ: به نظر من کارش درست بود، زیرا کسی که محبت دیگران را با بدی جواب میدهد، باید با او به گونهای رفتار شود که رفتارش را درک کند.
۶. نظر شما درباره رفتار کژدم چیست؟
پاسخ: رفتار او بسیار نادرست بود، زیرا به خوبی و کمک سنگپشت، پاداش بدی داد.
۷. چه رفتارهای خوب و بدی در این داستان وجود داشت؟
پاسخ: رفتار خوب: کمک کردن به دیگران | رفتار بد: پاسخ بد دادن به محبت دیگران
