جواب درس ۱۶ هدیه چهارم ؛ صفحه ۱۰۶ و ۱۰۷ و ۱۰۸

**پاسخ درس شانزدهم هدیه‌های آسمانی چهارم ابتدایی**

**صفحه ۱۰۶**

**فعالیت کلاسی**
با دقت به تصویر نگاه کنید. به نظر شما آن مرد چه کار می‌کند؟ چرا این کار را انجام می‌دهد؟ در مورد این تصویر با دوستان خود گفت‌وگو کنید.

**صفحه ۱۰۷**

**بخوان و بیندیش**
داستان: مردی که دوست داشت دیگران شاد باشند

در زمان‌های قدیم، مرد نیکوکاری زندگی می‌کرد که همیشه دوست داشت لبخند روی لبان دیگران ببیند. او هر کاری که می‌کرد، به فکر خوشحال کردن مردم بود.

یک روز، متوجه شد که کنار مسجد و مدرسه، زمین خالی و بی‌استفادی وجود دارد. به ذهنش رسید که می‌تواند از این زمین برای کاری استفاده کند که هم به مردم کمک کند و هم آن‌ها را خوشحال کند.

به همین خاطر، شروع به تمیز کردن و آماده‌سازی آن زمین کرد. سپس، چاه آبی در آنجا حفر کرد تا مردم بتوانند از آب آن استفاده کنند. بعد، سایبانی برای استراحت مسافران و عابران ساخت. او حتی ظرف‌های آب نیز در آنجا گذاشت تا هر رهگذری که تشنه است، بتواند به راحتی آب بنوشد.

مرد مهربان، هر روز به آنجا سر می‌زد تا مطمئن شود همه چیز مرتب است و مردم می‌توانند از این مکان به خوبی استفاده کنند. او با انجام این کار، احساس آرامش و خوشحالی زیادی می‌کرد.

**صفحه ۱۰۸**

**فعالیت کامل کنید**
مرد نیکوکار در این داستان، کارهای خوب زیادی انجام داد. این کارها را در جدول زیر بنویسید.

| **کارهای نیک مرد** |
| ———————————————– |
| تمیز کردن و آماده‌سازی زمین خالی |
| حفر چاه آب برای استفاده مردم |
| ساختن سایبان برای استراحت مسافران و رهگذران |
| قرار دادن ظرف‌های آب برای استفاده تشنگان |
| رسیدگی و سرکشی روزانه به آن مکان |

**فکر کنید**
به نظر شما، چرا مرد این کارها را انجام می‌داد؟ چه احساسی پس از انجام این کارها داشت؟

**با خانواده**
در خانه، با کمک پدر و مادر خود، یک کار نیک و خیرخواهانه برنامه‌ریزی کنید و آن را انجام دهید. سپس، احساس خودتان پس از انجام آن کار را برای کلاس تعریف کنید.

جواب درس ۱۶ هدیه چهارم ؛ صفحه ۱۰۶ و ۱۰۷ و ۱۰۸

**عنوان درس:** درس شانزدهم | **محتوای این بخش:** پاسخ تمرین‌ها | پایه چهارم دبستان

گام به گام درس شانزدهم هدیه های آسمانی چهارم دبستان

**درس شانزدهم: اسب طلایی**

**صفحه ۱۰۶: برایم بگو**
در این قسمت، از تو می‌خواهند که درباره داستان درس فکر کنی و به چند پرسش پاسخ بدهی. موضوع اصلی داستان، کمک به دیگران و راستگویی است. قهرمان داستان با انجام کار درست و کمک به افراد نیازمند، در نهایت به موفقیت و پاداش خوبی می‌رسد.

**صفحه ۱۰۷: تدبر کنیم**
در این بخش، باید در مفهوم یک آیه یا جمله از درس که درباره نیکی و پاداش کارهای خوب است، دقیق شوی. از تو خواسته شده که درباره این جمله فکر کنی و ببینی چگونه می‌توانی این پیام را در زندگی روزمره خود به کار بگیری.

**صفحه ۱۰۷: ایستگاه فکر**
اینجا یک موقعیت فرضی یا یک پرسش برای تو مطرح شده تا با فکر کردن به آن، دیدگاه خود را درباره درستکاری و نتایج آن بیان کنی. این بخش کمک می‌کند تا بهتر مفهوم درس را درک کنی.

**صفحه ۱۰۸: بازی و شادی**
در این قسمت، یک فعالیت گروهی یا بازی پیشنهاد شده است. این بازی به گونه‌ای طراحی شده که مفهوم همکاری، صداقت و کمک به دیگران را به صورت عملی و مفرح به تو نشان بدهد.

**صفحه ۱۰۸: گفت‌وگو کنید**
در این بخش، از تو و همکلاسی‌هایتان خواسته شده است تا در مورد یک موضوع مرتبط با درس، مانند اهمیت کمک به همنوع یا ارزش راستگویی، با یکدیگر گفت‌وگو کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارید و از تجربیات یکدیگر یاد بگیرید.

جواب برایم بگو صفحه 106 هدیه چهارم

حمید با خودش فکر کرد که این دوچرخه را به او امانت داده‌اند، پس باید درست و به موقع آن را به صاحبش پس بدهد. به همین خاطر تصمیم گرفت دوچرخه را تمیز کند و به احسان بازگرداند.

جواب تدبر کنیم صفحه 107 هدیه چهارم

جواب تدبر کنیم صفحه ۱۰۷ هدیه چهارم درس شانزدهم

همگام درس Hamgamdars.com

با توجه به داستانی که خواندیم، به نظرتان ما چطور می‌توانیم این آیه را در زندگی خود به کار ببندیم؟

-امانت دیگران را به موقع به صاحبش برگردانیم.
-در حفظ و نگهداری از امانت دیگران کوشا باشیم.
-امانت دیگران را بدون اجاز هی صاحبشبه کسی ندهیم.

به نظر شما کدام یک از این کودکان در نگهداری امانت درست عمل کرد؟
پاسخ: مریم؛ زیرا او تمام سعی خود را برای حفظ و مراقبت از امانت به کار برد.

جواب ایستگاه فکر صفحه 107 هدیه چهارم

اگر به وسایل یا دارایی دیگران آسیب بزنیم، چه کاری باید انجام دهیم؟
پاسخ: باید هزینه و زیان وارد شده را جبران کنیم.

همگام درس
Hamgamdars.com

جواب بازی، شادی صفحه 108 کتاب درسی

معلم کلاس ما، بچه‌ها را به تیم‌های پنج‌نفره تقسیم کرد و یک بازی انتقال پیام را بین گروه‌ها شروع کرد. او نزد من آمد، خم شد و آرام جمله‌ای در گوشم گفت. بعد بلند شد و گفت: «این جمله را به نفر بعدی گروه بگو. می‌خواهم ببینم وقتی پیام به آخرین نفر می‌رسد، چه تغییری کرده است!»

پاسخ: وقتی کسی حرفی به ما می‌زند، آن حرف نزد ما امانت است و هنگام بازگو کردن آن، نباید به آن چیزی اضافه یا کم کنیم یا چیزی از آن کم کنیم.

جواب گفت وگو کنید صفحه 108 هدیه چهارم

چه ارتباطی بین ضرب‌المثل “یک کلاغ و چهل کلاغ” و “امانت‌داری” وجود دارد؟

این ضرب‌المثل زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم بگوییم چیزی که در واقعیت وجود دارد، بسیار کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر از چیزی است که در شایعات و صحبت‌های مردم مطرح می‌شود. وقتی حرفی از شخصی به ما می‌رسد، در حکم امانتی است که به ما سپرده شده است. بنابراین وقتی می‌خواهیم آن را برای دیگران تعریف کنیم، باید عین آنچه را که شنیده‌ایم، بدون کم و زیاد کردن بیان کنیم.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *