**جواب تمرینهای درس یازدهم کتاب نگارش کلاس چهارم – صفحههای ۶۳ تا ۶۸**
**صفحه ۶۳**
**فعالیتهای نگارشی**
**۱. درک مطلب**
– دانشآموزان باید به سوالات مربوط به درس با دقت پاسخ دهند.
– آنها میتوانند از متن درس کمک بگیرند تا پاسخ درست را پیدا کنند.
**۲. واژهسازی**
– در این بخش باید کلمههای جدیدی بسازید.
– برای مثال، با اضافه کردن پسوندهای مناسب، کلمههای تازه به وجود آورید.
**صفحه ۶۴**
**۳. نگارش**
– یک متن کوتاه درباره موضوع مشخص شده بنویسید.
– در نوشته خود از کلمات درس استفاده کنید.
– دقت کنید که جملات شما کامل و روان باشند.
**۴. درست و نادرست**
– جملهها را با دقت بخوانید.
– اگر جمله با متن درس مطابقت دارد، گزینه “درست” و اگر مطابقت ندارد، گزینه “نادرست” را انتخاب کنید.
**صفحه ۶۵**
**۵. کامل کردنی**
– جای خالی را با کلمه مناسب پر کنید.
– کلمهای را انتخاب کنید که مفهوم جمله را به بهترین شکل کامل کند.
**۶. خودارزیابی**
– از خودتان بپرسید که چقدر مطالب درس را یاد گرفتهاید.
– اگر قسمتی برایتان سخت بود، دوباره آن را مطالعه کنید.
**صفحه ۶۶**
**فعالیتهای گروهی**
**۱. داستاننویسی**
– به صورت گروهی یک داستان کوتاه بنویسید.
– هر نفر میتواند یک قسمت از داستان را بنویسد.
– در پایان، داستان خود را برای کلاس بخوانید.
**صفحه ۶۷**
**۲. تصویرخوانی**
– به تصویر نگاه کنید.
– داستان یا توضیحی برای آن بنویسید.
– سعی کنید از کلمات جدید و زیبا استفاده کنید.
**صفحه ۶۸**
**کاربرد درس در زندگی**
– درباره این فکر کنید که مطالب این درس چطور در زندگی روزمره به کار میآید.
– یک مثال از زندگی خودتان بزنید که با موضوع درس ارتباط دارد.
**جمعبندی**
– در پایان، همه تمرینها را دوباره بررسی کنید.
– مطمئن شوید که همه سوالات را به درستی پاسخ دادهاید.

**عنوان درس: باغچه کودکان**
**موضوع: پاسخ فعالیتها**
**پایه: چهارم دبستان**
در این بخش، پاسخ سوالات و فعالیتهای درس ارائه میشود تا دانشآموزان عزیز بتوانند با مقایسه پاسخ خود با جوابهای صحیح، یادگیری بهتری داشته باشند.
**فعالیت اول:**
در این قسمت، از دانشآموزان خواسته شده است تا دربارهٔ گیاهان و چگونگی رشد آنها توضیح دهند.
پاسخ: گیاهان برای رشد به نور خورشید، آب و خاک مناسب نیاز دارند. آنها با جذب آب و مواد مغذی از خاک و دریافت نور خورشید، رشد میکنند و بزرگ میشوند.
**فعالیت دوم:**
در این فعالیت، دانشآموزان باید دربارهٔ اهمیت درختان و نقش آنها در زندگی انسانها و حیوانات توضیح دهند.
پاسخ: درختان هوای تازه تولید میکنند، سایه فراهم میکنند و خانهٔ بسیاری از حیوانات هستند. همچنین، میوهها و چوب آنها برای انسانها مفید است.
**فعالیت سوم:**
این بخش دربارهٔ مراقبت از گیاهان و درختان است. از دانشآموزان خواسته شده است راههای محافظت از گیاهان را بیان کنند.
پاسخ: برای مراقبت از گیاهان، باید به آنها به اندازهٔ کافی آب بدهیم، از شکستن شاخههای آنها خودداری کنیم و در صورت نیاز، خاک آنها را تقویت کنیم.
**فعالیت چهارم:**
در این قسمت، دانشآموزان باید دربارهٔ فواید باغبانی و کاشت گیاهان توضیح دهند.
پاسخ: باغبانی به ما کمک میکند تا با طبیعت ارتباط بهتری داشته باشیم، هوای تازه تنفس کنیم و از زیبایی گیاهان لذت ببریم. همچنین، کاشت گیاهان به پاکیزگی هوا و محیط زندگی کمک میکند.
امیدواریم با مطالعهٔ این پاسخها، بتوانید به خوبی مفاهیم درس را درک کنید و از یادگیری آن لذت ببرید.
جواب سوالات درس 11 نگارش چهارم دبستان
درس یازدهم: راهنمای پاسخها
دسترسی سریع به صفحههای درس:
– پاسخ سوالات درس ۱۱ نگارش چهارم دبستان
– املا و یادگیری واژهها – صفحه ۶۳ کتاب نگارش چهارم
– پاسخ تمرینهای صفحه ۶۴ نگارش چهارم
– تمرین املا – صفحه ۶۵ نگارش چهارم
– پاسخ صفحه ۶۶ – فرمانده دلها
– پاسخ درک متن – صفحه ۶۷ نگارش چهارم
– پاسخ سوالات صفحه ۶۸ نگارش چهارم – درس یازدهم
املا و واژهآموزی صفحه ۶۳ نگارش چهارم
او همیشه داستانهایش را نیمهکاره رها میکرد تا کودکان برای دیدار بعدی و شنیدن ادامهٔ ماجرا مشتاق بمانند. برای عروسکهایشان لالایی میخواند و تفنگ پلاستیکی پسرها را به سمت دشمنان نشانه میگرفت. حتی مسئولیتهای سخت و سنگین زندگی، نمیتوانست او را از بازی کردن با فرزندان شهدا بازدارد. حسین به دعاهایی که از دل و لبهای کوچک آنان جاری میشد، باوری ژرف داشت. کودکان دستهای کوچک خود را به سوی آسمان بلند میکردند و برای پیروزی رزمندگان اسلام دعا میکردند.
جواب صفحه ۶۴ نگارش چهارم
کلمات زیر را با دقت مطالعه کنید. سپس آن دسته از کلماتی که در متن درس حاضر هستند را مشخص کرده و یک بار آنها را در دفتر خود یادداشت کنید.

با استفاده از هر یک از واژههای زیر، یک جملهی تازه و مرتبط بسازید.
**وصف ناپذیر:**
پاسخ: شکوه یک طلوع آفتاب کامل، واقعاً وصف ناپذیر است.
**تسخیر ناپذیر:**
پاسخ: اراده و عزم مردم این سرزمین، تسخیرناپذیر است.
**خستگی ناپذیر:**
پاسخ: داوطلبان خستگیناپذیر، در کمک به آسیبدیدگان تلاش کردند.
املا صفحه ۶۵ نگارش چهارم
۱- بخش سوم درس را با دقت مطالعه کن و واژههایی که در آنها صدای «ز» به کار رفته است، پیدا کرده و یادداشت کن.
پاسخ: مظلوم، مرز، آزادی، آرزو، متجاوزان، روز، ضربه، آمادسازی، رزمندگان، نبض، فضا، تسخیرناپذیر
۲- حالا واژههایی که نوشتی را با توجه به انواع مختلف نوشتاری صدای «ز» دستهبندی کن.
![]()
در این بخش، هر کلمه معنای ویژهای دارد:
**ز:** این حرف نشانگر روز است، زمانی که خورشید طلوع میکند و همه چیز روشن میشود. همچنین نماد مرز است، مانند خطی که دو چیز را از هم جدا میکند. در نهایت، نشانه آزادی است، یعنی رهایی از هرگونه محدودیت.
**از:** این کلمه نشان میدهد که چیزی از جایی شروع میشود یا از چیزی جدا میشود.
**آرزو:** این همان خواستههای قلبی و امیدهایی است که در دل داریم.
**متجاوزان:** این واژه به افرادی گفته میشود که به حقوق دیگران احترام نمیگذارند و به حریم آنها وارد میشوند.
**رزمندگان:** این کلمه به کسانی اشاره دارد که برای دفاع از حق و حقیقت میجنگند و در راه هدف خود استوار هستند.
**آمادهسازی:** این به معنای فراهم کردن همه چیز برای روبرو شدن با یک موقعیت خاص است.
ذ: تسخیرناپذیر
ض: فضا، نبض،ضربه
![]()
ظ: ستمدیده
۲- با توجه به محتوای درس، واژههای پنهان در جدول را بیابید و یادداشت کنید.

برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
مرخصی
در اختیار گرفتن
روبهرو شدن
اقدام
موقعیت مناسب
پیروزی
خالص
ستمدیده
هنر و تفریح
پاسخ تمرین درس ۱۱ نگارش کلاس چهارم صفحه ۶۵
جواب صفحه 66 فرمانده دل ها نگارش چهارم
در جدولی که در ادامه میآید، یکی از کلمات با بقیه متفاوت است. میتوانید تشخیص دهید کدام است؟

پاسخ صحیح، کلمه «میرفت» است. این کلمه در تصویر با علامت مشخص شده. دلیل این انتخاب این است که تمام کلمات دیگر، اسم هستند و تنها «میرفت» است که نقش فعل را دارد.
جواب درک متن صفحه ۶۷ نگارش چهارم
متن صفحه ۶۷ را مطالعه کنید و به پرسشهای آن پاسخ دهید.
۱- چرا نویسنده در ابتدای سطر دوم از پاراگراف اول، از کلمه «اما» استفاده کرده است؟
زیرا مفهوم دو جمله در تضاد با یکدیگر قرار دارد.
۲- آقا ابراهیم بعد از نیم ساعت بازی، چه چیزی به بچهها گفت؟
به آنها گفت: «بچهها، فکر نمیکنید الآن وقت خواب است؟ مردم میخواهند استراحت کنند.»
۳- ابراهیم در کدام رشتههای ورزشی توانایی داشت؟
ورزشهای باستانی، والیبال و کشتی.
۴- آیا خداوند دعای ابراهیم را مستجاب کرد؟ به چه شکل؟
بله، ایشان در فکه جاویدالثر هستند و هنوز پیکر مطهرشان به دست نیامده است.
پاسخهای نگارش چهارم، صفحه ۶۷، درس یازدهم.
جواب صفحه ۶۸ نگارش چهارم درس یازدهم
نان، این خوراکی ساده و حیاتی، از دیرباز تاکنون نقش بیبدیلی در سیر کردن انسانها و شکلگیری فرهنگهای مختلف داشته است. در این نوشته، به سه جنبه مهم از این موهبت الهی میپردازیم.
نان، بیش از آن که تنها یک خوراک برای سیر شدن باشد، نماد برکت و نعمت است. در بسیاری از فرهنگها، احترام به نان نشانهای از شکرگزاری در برابر روزی است که خداوند داده است. این احترام را میتوان در پرهیز از اسراف، جمعآوری ریزههای نان و استفاده کامل از آن دید.
فرآیند تهیه نان، از کشت گندم تا پخت، داستانی طولانی و پرزحمت است. کشاورز با عشق دانه میکارد، آردین با دقت گندم را آرد میکند و نانوا با هنرمندی خمیر را به نانی طلایی و خوشبو تبدیل میکند. این زنجیره پرزحمت، یادآور ارزش رنج و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است.
در نهایت، نان در زندگی اجتماعی ما جایگاهی ویژه دارد. نان گرم، محور جمع شدن خانواده بر سر سفره است. در گذشته، نان پختن کاری جمعی و فرصتی برای همکاری و گفتوگو بود. این خوراکی ساده، پیوند بین انسانها را محکمتر میکند و نماد اشتراک و مهربانی است.


