جواب درس لی لی حوضک تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه 68 و 69

در فعالیت «لی لی حوضک» از کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم، از شما خواسته شده تا دربارهٔ یک مسئله فکر کنید.
در این داستان، چند کودک در حال بازی «لی لی حوضک» هستند که یکی از آن‌ها زمین می‌خورد و دیگران به جای کمک، او را مسخره می‌کنند.

هدف این درس این است که بیاموزیم در برخورد با مشکلات دیگران، چگونه رفتاری مناسب و مهربانانه داشته باشیم.
به جای قضاوت یا تمسخر، بهتر است به فردی که دچار مشکل شده کمک کنیم یا حداقل دلداریش دهیم.

در پاسخ به پرسش‌های صفحهٔ ۶۸ و ۶۹، باید دربارهٔ احساسات فرد زمین خورده و کارهای درستی که دیگر بچه‌ها می‌توانستند انجام دهند، فکر کنید و پاسخ خود را با دلیل بیان کنید.

جواب درس لی لی حوضک تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه 68 و 69

**نام درس:** لی لی حوضک
**موضوع:** پاسخ تمرین‌ها
**پایه:** ششم دبستان

**فعالیت ۱: درک مطلب**
۱. در این شعر، کودک با حوضچه صحبت می‌کند و از آن می‌خواهد تا برایش ماهی بدهد.
۲. شاعر از کلمه «لیلی» استفاده کرده تا حالت بازی و شادی کودک را نشان دهد.
۳. به نظر می‌رسد کودک در این شعر، آرزوهای کوچک و ساده خود را بیان می‌کند.

**فعالیت ۲: معنی کلمات**
– **حوضک:** حوض کوچک
– **ماهی:** موجودی که در آب زندگی می‌کند
– **بچه:** کودک

**فعالیت ۳: کامل کردن جمله**
کودک در شعر می‌گوید: «لیلی حوضک، برای من یک ماهی بده.»

**فعالیت ۴: پرسش و پاسخ**
– **پرسش:** چرا کودک از حوضک درخواست ماهی می‌کند؟
**پاسخ:** چون دوست دارد با ماهی‌ها بازی کند یا آن‌ها را ببیند.

**فعالیت ۵: نقاشی**
یک حوض کوچک با چند ماهی رنگارنگ در آن نقاشی کنید و یک کودک در کنار حوض در حال نگاه کردن به ماهی‌ها باشد.

جواب سوالات از لی لی حوضک تفکر ششم

انتخاب آسان صفحه‌ها:

* پاسخ پرسش‌های بخش «لی لی حوضک» از کتاب تفکر و پژوهش ششم
* پاسخ بخش «گفت‌وگو کنید» صفحه ۶۸ کتاب تفکر و پژوهش ششم
* پاسخ پرسش‌های صفحه ۶۹ کتاب تفکر و پژوهش ششم
* پاسخ بخش «فعالیت در خانه» صفحه ۶۹ کتاب تفکر و پژوهش ششم

فصل سوم: لی لی حوضک

جواب گفت و گو کنید صفحه 68 تفکر و پژوهش ششم

بعد از تماشای فیلم، درباره این پرسش‌ها با هم گفت‌وگو کنید:

**در این فیلم چه دیدید؟**
(برای پاسخ به این سؤال، در مورد خصوصیات اخلاقی حیوانات، چگونگی رخ دادن اتفاقات، تغییرات پیش آمده، نمادها و جزئیات صحنه‌های فیلم بحث کنید.)

**پاسخ:**
داستان فیلم به این شکل بود که یک مرغ و خروس صاحب یک جوجه شدند. جوجه که هنوز تجربه‌ی زیادی نداشت، در حین بازی، توجهش به ماهی‌ها جلب شد و درون یک حوض آب افتاد. پدر و مادرش، مرغ و خروس، برای نجات جان جوجه سریعاً اقدام کردند و از بقیه‌ی حیوانات جنگل کمک خواستند. اما حیوانات دیگر به درخواست آن‌ها توجهی نکردند و هر کدام فقط به فکر خود و مشکلاتشان بودند.

بعد از نگرانی‌های فراوان و زمانی که مرغ و خروس تقریباً ناامید شده بودند، کمک از جایی رسید که انتظارش را نداشتند. حیوانی که جوجه را نجات داد، یک بز بود. برخلاف دیگران، بز در برابر مشکلی که برای جوجه پیش آمده بود احساس مسئولیت کرد. او سعی کرد بقیه‌ی حیوانات را نیز برای نجات جوجه با خود همراه کند و با آن‌ها صحبت کند.

حیوانات جنگل حرف‌های بز را شنیدند و با هم متحد شدند. آن‌ها با کمک لاکِ لاک‌پشت، کرم و پروانه، یک قایق ساختند تا جوجه را از داخل حوض بیرون بکشند. حضور بز به عنوان ناجی در این داستان، می‌تواند به نقش بز کوهی به عنوان نماد ایران باستان اشاره داشته باشد.

جواب سوالات صفحه 69 تفکر و پژوهش ششم

۲. هر کدام از حیوانات وقتی صدای کمک خواستن خروس را شنیدند، چه واکنشی نشان دادند؟
پاسخ: آنها به درخواست خروس توجهی نکردند و بدون اینکه کمکی کنند، از کنارش رد شدند.

۳. بز چطور روی بقیهٔ حیوانات تأثیر گذاشت؟ چطور باعث تغییر رفتار آنها شد؟ و چرا درخواست کمک خروس نتیجهای نداشت؟
پاسخ: بز با آرامش و احترام، درخواستش را مطرح کرد و توانست حیوانات را دور هم جمع کند. اما خروس به خاطر نگرانی و ترسی که برای جوجهاش داشت، آنقدر مضطرب بود که نتوانست خواستهاش را به خوبی به دیگران بفهماند.

۴. رفتار حیوانات در این داستان، چه چیزهایی را از رفتارهای مردم به یادتان می‌آورد؟
پاسخ: همکاری، مشورت کردن، کمک به یکدیگر و در نهایت، رسیدن به هدف مشترک.

جواب فعالیت در خانه صفحه 69 تفکر و پژوهش ششم

هر فردی در زندگی معیارها و استانداردهای خاص خود را دارد و بر اساس آنها رفتار می‌کند و عملکرد خود و دیگران را ارزیابی می‌کند. این معیارها از منابع مختلفی به دست می‌آیند؛ برخی از این منابع قابل اعتماد هستند و برخی دیگر کمتر.
منابع تأثیرگذار شامل اطرافیان مثل خانواده، دوستان، معلمان و کارشناسان می‌شوند، و همچنین رسانه‌هایی مانند کتاب‌ها، تلویزیون، روزنامه‌ها و فضای مجازی.

ما بیشتر معیار های زندگی خود یا در درجه نخست از شناخت خود از خداوند به دست آورده ایم.
سپس با قرار گرفتن در محیط های خانوادگی و آموزش ها تربیت هایی که توسط پدر و مادر خود به دست آورده ایم.
سپس با قدم نهادن در راه مدرسه ، از معلمین خود آموخته ایم.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *