**پاسخ تمرینهای درس هشتم نگارش پایه هفتم**
**صفحات ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵**
**راهنمای گامبهگام درس هشتم کتاب نگارش کلاس هفتم**

عنوان درس: راهنمای نوشتن درباره مفاهیم ذهنی
موضوع: قدم به قدم
پایه هفتم
گام به گام درس ۸ نگارش هفتم
انتخاب فوری صفحه:
راهنمای کامل درس هشتم نگارش پایه هفتم
پاسخ تمرین صفحه ۹۱ درس هشتم نگارش هفتم
پاسخ تمرین صفحه ۹۲ درس هشتم نگارش هفتم
پاسخ بخش بررسی و داوری صفحه ۹۳ نگارش هفتم
پاسخ بخش درستنویسی صفحه ۹۴ درس هشتم نگارش هفتم
پاسخ بخش حکایتنویسی صفحه ۹۵ درس هشتم نگارش هفتم
راهنمای نگارش هفتم / پاسخهای درس هشتم نگارش هفتم؛ صفحات ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵
راهنمای درس هشتم نگارش هفتم
عنوان درس هشتم: راهی برای نوشتن درباره موضوعهای ذهنی و درونی
جواب فعالیت صفحه 91 درس 8 نگارش هفتم
در اینجا یک متن بازنویسی شده با لحن ساده و قابل فهم ارائه میشود:
**موضوع: راهنمای مطالعه مؤثر**
برای یادگیری بهتر، لازم است روش درست مطالعه را بلد باشید. در ادامه، چند پرسش مطرح میشود که با پاسخ دادن به آنها میتوانید مهارت مطالعه خود را تقویت کنید.
**بخش اول: برنامهریزی برای مطالعه**
* آیا برای مطالعه خود یک برنامه منظم دارید؟
* بهترین زمان روز برای یادگیری مطالب جدید، چه زمانی است؟
* چگونه محیط خانه را برای یک مطالعه آرام و مؤثر آماده میکنید؟
**بخش دوم: روش درست خواندن**
* هنگام برخورد با یک متن جدید، اولین کاری که میکنید چیست؟
* برای درک بهتر موضوع، چه کارهایی besides خواندن ساده انجام میدهید؟
* چگونه مطمئن میشوید که مفهوم اصلی متن را به خوبی فهمیدهاید؟
**بخش سوم: مرور و به خاطر سپاری**
* چه روشی برای به خاطر آوردن اطلاعات مهم به کار میبرید؟
* هر چند وقت یکبار مطالب خوانده شده را مرور میکنید؟
* چگونه میزان یادگیری خود را میسنجید و از پیشرفتتان مطمئن میشوید؟

جواب فعالیت صفحه 92 درس 8 نگارش هفتم
**پرسشها درباره فداکاری:**
* فداکاری یعنی چه؟
* چرا بعضی از افراد برای دیگران فداکاری میکنند؟
* فداکاری چه فوایدی برای فرد فداکار و جامعه دارد؟
* آیا فداکاری همیشه کار درستی است؟
* نمونههایی از فداکاری در زندگی روزمره چیست؟
**متن درباره فداکاری:**
فداکاری یک ویژگی بسیار زیبا و انسانی است. به زبان ساده، فداکاری یعنی اینکه فردی برای حفظ منافع، آرامش یا سعادت فردی دیگر، از برخی منافع شخصی خود بگذرد. این گذشت میتواند کوچک یا بزرگ باشد.
افراد به دلایل مختلفی فداکاری میکنند. مهمترین دلیل، عشق و محبت است. وقتی ما کسی را دوست داریم، به راحتی میتوانیم برای خوشحالی و آسایش او، از چیزهایی که داریم بگذریم. دلیل دیگر، احساس مسئولیت و نوع دوستی است. برخی افراد به طور ذاتی دوست دارند به دیگران کمک کنند و برای رفاه جامعه خود تلاش کنند.
فداکاری فواید زیادی دارد. برای فرد فداکار، احساس رضایت درونی و آرامش به ارمغان میآورد. وقتی بدانی باعث خوشحالی یا نجات دیگری شدهای، احساسی فوقالعاده خواهی داشت. برای جامعه نیز، فداکاری مانند چسبی است که افراد را به هم پیوند میدهد و محیطی امن و پر از محبت ایجاد میکند.
اما گاهی اوقات باید مراقب بود. فداکاری زمانی ارزشمند است که از روی اختیار و آگاهی باشد، نه اجبار. همچنین، فداکاری نباید آنقدر زیاد شود که فرد، خودش را کاملاً فراموش کند و به سلامتی یا کرامت خود آسیب بزند. فداکاری عاقلانه، فداکاری است که تعادل را حفظ کند.
نمونههای فداکاری را همهجا میتوان دید: پدر و مادری که شبها بیدار میمانند تا فرزندشان راحت بخوابد، معلمی که برای موفقیت شاگردانش وقت بیشتری میگذارد، یا کسی که در یک حادثه، جان دیگری را نجات میدهد. اینها همه نشاندهنده زیبایی و قدرت فداکاری در زندگی ما هستند.

پرسشها:
سؤال: فرق بین فداکاری و ایثار چیست؟
انواع ایثار را بیان کنید.
بالاترین مرحلهٔ ایثار چه چیزی است؟
پاسخها:
پاسخ: فداکاری و ایثار در اصل یک معنا دارند.
ایثار یعنی گذشتن از خواستههای خود و اولویت دادن به دیگران.
ایثار شکلهای گوناگونی دارد. اگر کسی از دارایی خود به دیگران ببخشد، ایثار مالی کرده است. اگر کسی جان خود را برای بهبود جامعه و در راه خدا از دست بدهد، ایثار جان کرده است.
شهادت، بالاترین مرحلهٔ ایثار است.
ما شهیدان بسیار زیادی داریم.
برخی از آنان با انفجار بمب، سلاح شیمیایی، مین یا نارنجک به شهادت رسیدهاند.
بعضی از آنان نیز هنوز زندهاند، اما رنج زیادی کشیدهاند و همچنان میکشند.
همهٔ این شهیدان، ایثار کردهاند.
صفحه ۹۱ و ۹۲ درس هشتم نگارش هفتم
❤همگام درس❤
جواب نتیجه برسی و داوری صفحه 93 نگارش هفتم
هر گروه باید یکی از نوشتههای گروه دیگر را که در بخش پیشین آمده است، انتخاب کند. سپس آن نوشته را بر اساس معیارهایی که در ادامه میآید، بررسی و ارزیابی نماید.

نتیجه بررسی و ارزیابی: نوشته دوستم
* پیشنویس دارد.
* نشانههای نگارشی به درستی استفاده شده است.
* به املای صحیح کلمات توجه شده است.
* هیچ غلط املایی در متن دیده نمیشود.
* نوشته دارای بخش ابتدایی، اصلی و پایانی است.
* متن با پرسشهای مناسب طراحی و سازماندهی شده است.
* جملهها روان، گویا و به راحتی خوانده میشوند.
* حاشیههای صفحات به شکل صحیح رعایت شده است.
حالا شما نوشته دوستتان را با معیارهای بالا بررسی کنید تا بتوانید پاسخ قسمت “نتیجه بررسی و داوری” صفحه ۷۴ کتاب نگارش هفتم را بنویسید.
جواب درست نویسی صفحه 94 درس هفتم نگارش هفتم
گفتن و نوشتن از یکدیگر جدا نیستند.
آنها هم هر کدام باورها و عقاید خاص خود را دارند.
جواب حکایت نگاری صفحه 95 درس 8 نگارش هفتم
روزی مردی شتر خود را گم کرد. با خدا عهد بست که اگر شترش پیدا شود، آن را به قیمت بسیار کمی بفروشد. پس از مدتی، شتر پیدا شد. اما مرد به شترش علاقه داشت و دلتنگ شده بود که آن را با قیمت کم بفروشد. برای همین فکر حیلهگری به ذهنش رسید. تصمیم گرفت شتر را همراه یک گربه به بازار ببرد و با هم بفروشد. در بازار فریاد میزد: “شتر یک درهم، گربه صد درهم؛ اما هر دو را با هم میفروشم!”
یکی از خریداران که از این حیله آگاه شد، به او گفت: “اگر این گربه را بر گردن شتر آویزان نمیکردی، شترت خریداران بیشتری داشت.”
