**جواب درس “من عاقبت از این پل خواهم گذشت” – تفکر و پژوهش ششم؛ صفحه ۹۹ و ۱۰۰**
در این درس، ما با مفهوم مرگ و پایان زندگی آشنا میشویم. مرگ یک رویداد طبیعی است و برای همه موجودات زنده اتفاق میافتد. این موضوع به ما یادآوری میکند که زندگی همیشگی نیست و باید از زمان خود به خوبی استفاده کنیم.
در بخشی از درس، شعری از پروین اعتصامی با این مطلع آمده است:
> من عاقبت از این پل خواهم گذشت
> خواهی گذر من از ره این پل ببین
این شعر به ما میگوید که مرگ مانند یک پل است که همه باید از آن عبور کنند. این پل نمادی از پایان زندگی دنیایی و رفتن به دنیای دیگر است.
هدف از این درس این است که به ما بیاموزد زندگی ارزشمند است و باید از هر لحظه آن برای کارهای خوب و کمک به دیگران استفاده کنیم. همچنین، این درس به ما کمک میکند تا با فکر کردن درباره مرگ، بیشتر به رفتارها و انتخابهای خود توجه کنیم و زندگی بهتری داشته باشیم.
در صفحه ۹۹ و ۱۰۰، فعالیتهایی طراحی شده است تا دانشآموزان با تفکر درباره این موضوع، پاسخ سوالات را بنویسند و درک خود را از درس بیان کنند.

نام درس: من عاقبت از این پل خواهم گذشت
موضوع: پاسخ فعالیتها
پایه: ششم دبستان
پاسخهای درس «من عاقبت از این پل خواهم گذشت»:
۱. **درک مطلب**
– در این درس، نویسنده از احساسات و تجربههای خود در زندگی میگوید. او به ما نشان میدهد که هر انسان در طول زندگی با چالشها و سختیهایی روبرو میشود، اما در نهایت میتواند از آنها عبور کند.
– مفهوم اصلی درس این است که ما همیشه در زندگی در حال گذر از مرحلهای به مرحلهی دیگر هستیم، مانند کسی که از یک پل عبور میکند.
۲. **واژهنامه**
– **عاقبت**: پایان، نتیجه
– **پل**: سازهای برای عبور از رودخانه یا موانع
– **گذشت**: عبور کردن، پشت سر گذاشتن
۳. **فعالیت نگارشی**
– از دانشآموزان خواسته شده دربارهی یک تجربهی شخصی بنویسند که در آن از یک مشکل یا چالش عبور کردهاند.
– مثال: «یک بار در درس ریاضی مشکل داشتم، اما با تلاش و کمک معلم، توانستم آن را یاد بگیرم و از این مشکل گذر کنم.»
۴. **فعالیت گروهی**
– دانشآموزان در گروههای خود داستانهایی از افرادی تعریف میکنند که با perseverance (پشتکار) بر مشکلات غلبه کردهاند.
۵. **پرسش و پاسخ**
– **پرسش**: چرا نویسنده از کلمهی «پل» استفاده کرده است؟
**پاسخ**: چون پل نماد عبور از مشکلات و رسیدن به جایگاه بهتر است.
– **پرسش**: چه چیزهایی به ما در گذشتن از «پل»های زندگی کمک میکنند؟
**پاسخ**: امید، تلاش، اعتماد به نفس و کمک دیگران.
جواب گفت و گو کنید صفحه 99 درس من عاقبت از این پل خواهم گذشت
🔸 به نظر شما فیلم چه پیامی داشت؟
پاسخ: فیلم به ما یادآوری میکند که حتی با وجود مشکلات جسمی هم میتوانیم از تواناییهای خود استفاده کنیم و نباید ناامید شویم.
🔸 زندگی از نگاه شما چه معنایی دارد؟ آیا میترا زندگی واقعی و پویایی داشت؟ وضعیت خواهرش چگونه بود؟
پاسخ: زندگی یعنی به کارگیری تمام استعدادها و قابلیتها، پیشرفت کردن روزبهروز و بندهٔ خوبی برای خدا بودن.
– بله، میترا با وجود همه چالشها، امیدوار و پرانرژی بود و از توانمندیهایش نهایت استفاده را میکرد. خواهرش نیز مانند او بود و این دو، یکدیگر را تکمیل میکردند.
🔸 رضایت از زندگی به چه معناست؟ آیا افرادی را میشناسید که از زندگی خود ناراضی باشند؟ دلیل این نارضایتی چیست؟
پاسخ: رضایت از زندگی یعنی انسان از شرایط خود خشنود باشد، شکرگزار خداوند بماند، از موقعیت کنونی نهایت بهره را ببرد و در عین حال برای بهتر شدن تلاش کند.
– بله، برخی افراد با وجود سلامتی جسم و استعدادهای فراوان، ناامید و ناشکر هستند و از زندگی خود راضی نیستند.
🔸 آیا پلی به نام خوشبختی وجود دارد؟ این پل برای شما چه مفهومی دارد؟
پاسخ: بله، پل خوشبختی همان آرزوها و اهدافی است که در ذهن داریم و برای رسیدن به آنها تلاش میکنیم.
انسان همیشه با امید زنده است و خوشبختی زمانی معنا پیدا میکند که آدمی قدر داشتههایش را بداند و برای بهبود زندگی بکوشد.
🔸 آیا نگاه شما قبل و بعد از تماشای فیلم دربارهٔ افراد دارای محدودیت جسمی تغییر کرد؟ دربارهٔ دیگران چطور؟ دربارهٔ زندگی چه دیدی پیدا کردید؟ چرا؟
پاسخ: حالا متوجه شدهام که اگر انسان امیدوار باشد و به خدا توکل کند، در هر شرایطی میتواند کارهای بزرگی انجام دهد؛ مانند میترا که با وجود محدودیتهای جسمی، نقاش چیرهدستی شد.
🔸 تغییر نگرش خوب است یا بد؟ چرا؟ با مثال توضیح دهید.
پاسخ: تغییر نگرش زمانی که در جهت مثبت باشد و باعث شود دیدگاه بهتری پیدا کنیم، بسیار خوب است.
مثلاً اگر قبلاً فکر میکردیم با داشتن محدودیتها نمیتوان موفق شد، اما حالا میبینیم که چنین نیست و با اراده میتوان بر بسیاری از موانع غلبه کرد.
جواب فعالیت در خانه صفحه 100 تفکر و پژوهش ششم
میتوانیم شخصیتهای داستان را اینگونه معرفی کنیم:
**میترا:**
میترا دختری بسیار بااستعداد و سختکوش بود. باوجود محدودیتهای جسمانی، هیچوقت اجازه نمیداد این موضوع مانع رشد و پیشرفتش شود. او در کشیدن نقاشی بسیار توانا بود. نقاشیهایش پر از معنا و مفهوم بودند و نشان میداد که او درکی عمیق از دنیای اطرافش دارد و نگاه ویژه و زیبایی به زندگی دارد.
**جمیله:**
جمیله خواهری دلسوز و بااخلاق بود که تمام زندگی خود را صرف مراقبت از خواهرش کرده بود. او همیشه در کنار میترا بود و با مهربانی و روی خوش، در کنار پدرشان زندگی میکرد.
**پدرشان:**
پدرشان همیشه شکرگزار خدا بود. بااینکه هر دو دخترش با چالشهای جسمی روبرو بودند، اما آنها را بزرگترین موهبت و روشنایی زندگی خود میدانست و همیشه روحیهای مثبت داشت. او عاشق دخترانش بود و با کار و تلاش فراوان، آرامش و راحتی آنها را فراهم میکرد.
