پاسخ تمرینهای درس اول عربی پایه دهم
راهنمای کامل حل سوالات درس ۱ عربی دهم
**تمرین اول: ترجمه جملات**
۱. این یک مداد جدید است.
۲. آن یک میز چوبی است.
۳. این کتابها مفید هستند.
۴. آن پنجرهها باز هستند.
۵. این یک معلم خوب است.
**تمرین دوم: تکمیل جدول**
| کلمه عربی | جمع مکسر |
|————|————|
| کِتاب | کُتُب |
| قَلَم | أقلام |
| بَیت | بُیوت |
| مَدْرَسَة | مَدارس |
**تمرین سوم: تشخیص نوع کلمه**
۱. المعلّم – اسم
۲. جدید – صفت
۳. فی – حرف
۴. یدرس – فعل
**تمرین چهارم: پاسخ به سوالات**
۱. نعم، هذا قلم جدید.
۲. لا، تلک الکتب قدیمة.
۳. نعم، هذه مدرسة کبیرة.
**تمرین پنجم: وصل کردن**
الطالب المجتهد ← یکون ناجحاً
الحدیقة الجميلة ← تکون خضراء
الکتاب المفید ← یکون مُمْتعاً
**تمرین ششم: درست و نادرست**
۱. صحیح
۲. خطأ
۳. صحیح
۴. خطأ

عنوان درس: درس اول | موضوع: آموزش مرحلهای | پایه دهم رشتههای ریاضی و علوم تجربی
گام به گام درس ۱ عربی دهم
فهرست دسترسی سریع:
پاسخ گام به گام درس ۱ عربی پایه دهم
مفهوم و ترجمه صفحه ۲ درس اول عربی دهم
مفهوم و ترجمه صفحه ۳ درس اول عربی دهم
معنای واژههای درس اول عربی دهم
پاسخ جدول صفحه ۴ درس اول عربی دهم
حل تمرین صفحه ۱۰ درس اول عربی دهم
حل تمرین صفحه ۱۱ درس اول عربی دهم
حل تمرین صفحه ۱۲ درس اول عربی دهم
ترجمه بخش گفتوگوی علمی صفحه ۱۳ درس ۱ عربی دهم
پاسخهای کامل درس اول عربی دهم
در این بخش، پاسخ تمام تمرینها و ترجمه صفحات ۲، ۳، ۴، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ از درس اول عربی دهم ارائه شده است.
معنی صفحه ۲ درس اول عربی دهم
آن، همان خدای یکاست.
به آن درخت پرشکوفه نگاه کن
که شاخههای سرسبز و شاداب دارد.
ببین چگونه از دانهای کوچک جوانه زد
و رفتهرفته درختی تنومند شد.
حالا در این باره بیندیش و بپرس:
چه کسی است که میوههای گوناگون را از آن پدید میآورد؟

وَ انْظُرْ إِلَی الشَّمسِ الَّتی *** جَذوَتُها مُسْتَعِرَه
معنی: و به خورشیدی که پارۀ آتش آن فروزان است، نگاه کن.
فیها ضیاءٌ وَ بِها *** حَرارَهٌ مُنتَشِرَه
معنی: در آن روشنایی است و با آن حرارتی پراکنده است.
مَنْ ذَا الَّذی أَوْجَدَها *** فی الْجَوِّ مِثلَ الشَّرَرَه
معنی: و این کیست که آن را در هوا مانند پاره آتش پیدا کرده است.
معنی صفحه ۳ درس اول عربی دهم

آن همان خدایی است که نعمتهایش بیوقفه و فراوان بر جهان میبارد.
او دارای حکمتی رسا و توانایی بیچون و چراست.

به تاریکی شب نگاه کن. چه کسی است که ماه درخشان را در دل آن قرار داده است؟
و چه کسی است که آن را با ستارگان پرشماری آراسته است؛ مانند دانههای مروارینی که در آسمان پخش شدهاند.

به ابرها در آسمان نگاه کن. چه کسی است که باران را از میان آنها فرود میآورد؟
معنی کلمات درس اول عربی دهم
| أَنجُم: ستارگان «مفرد: نَجم، نَجمَه» | ذات: دارای | قُلْ: بگو |
| أَنزَلَ: نازل کرد | ذاکَ: آن | مُستَعِرَه: فروزان |
| أَنعُم: نعمتها «مفرد: نِعمَه» | ذو: دارای | مُفتَکِرَه: اندیشمند |
| أَوْجَدَ: پدید آورد | زانَ: زینت داد | مُنهَمِرَه: ریزان |
| بالِغ: کامل | شَرَرَه: اخگر (پارۀ آتش) | نَضِرَه: تر و تازه |
| جَذوَه: پارۀ آتش | ضیاء: روشنایی | نَمَتْ: رشد کرد «مؤنّثِ نَما» |
| دُرَر: مرواریدها (مفرد: دُرّ) | غُصون: شاخهها (مفرد: غُصْن) | یُخْرِجُ: درمیآورَد |
| ذا: این ⬅ هٰذا «مَنْ ذا: این کیست؟» | غَیم: ابر |
معنی جدول صفحه ۴ درس اول عربی دهم
در کلاس، به صورت دو نفره، یک گفتوگوی مشابه نمونه زیر را انجام دهید.
**مکالمه**
گفت و گو
| زائِرُ مَرقَدِ أمیرِالْمُؤمِنینَ عَلیّ (ع) معنی: زائر مرقد امیرالمؤمنین علی (ع) |
أَحَدُ الْمُوَظَّفینَ فی قاعَهِ الْمَطارِ معنی: یکی از کارمندان در سالن فرودگاه |
| اَلسَّلامُ عَلَیکُم. معنی: سلام علیکم. |
وَ عَلَیکُمُ السَّلامُ وَ رَحمَهُ اللّٰهِ وَ بَرَکاتُهُ. معنی: سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد. |
| صَباحَ الْخَیرِ یا أَخی. معنی: صبح بخیر، ای برادرم. |
صَباحَ النّورِ وَ السُّرورِ. معنی: صبح بخیر و شادی |
| کَیفَ حالُکَ؟ معنی: حالت چطور است؟ |
أَنَا بِخَیرٍ، وَ کَیفَ أَنتَ؟ معنی: من خوبم، تو چطوری؟ |
| بِخَیرٍ وَ الْحَمدُ لِلّٰهِ. معنی: خوبم خدا را شکر. |
عَفواً، مِنْ أَینَ أَنتَ؟ معنی: ببخشید، تو اهل کجایی؟ |
| أَنا مِنَ الْجُمهوریَّهِ الْإسلامیَّهِ الْإیرانیَّهِ. معنی: من از جمهوری اسلامی ایران هستم. |
مَا اسْمُکَ الْکَریمُ؟ معنی: اسم شریف شما؟ |
| اِسمی حُسَینٌ وَ مَا اسْمُکَ الْکَریمُ؟ معنی: اسم من حسین است و اسم شریف شما؟ |
اِسمی عَبدُ الرَّحمانِ. معنی: اسم من عبدالرحمان است. |
| هَل سافَرْتَ إلَی إیرانَ حَتَّی الْآنَ؟ معنی: آیا تاکنون به ایران سفر کردهای؟ |
لا؛ مَعَ الْأَسَفِ. لٰکِنّی أُحِبُّ أَنْ أُسافِرَ. معنی: نه. متاسفانه. ولی من دوست دارم سفر کنم. |
| إنْ شاءَاللّٰهُ تُسافِرُ إلَی إیرانَ! معنی: اگر خدا بخواهد به ایران سفر میکنی؟ |
إن شاءَاللّٰهُ؛ إلَی اللِّقاءِ؛ مَعَ السَّلامَهِ. معنی: اگر خدا بخواهد؛ به امید دیدار؛ به سلامت |
| فی أَمانِ اللّٰهِ. معنی: در امان خدا. |
فی أَمانِ اللّٰهِ وَ حِفظِهِ، یا حَبیبی. معنی: در امان و پناه خداوند، ای دوست من. |
جواب تمرین صفحه ۱۰ درس اول عربی دهم
تمرین اول – بخش یک
این جملات را به فارسی ترجمه کرده و نوع فعل را مشخص کنید.
🔹 نامه خود را بنویس:
معنی: نامهات را بنویس
نوع فعل: فعل امر
🔹 تکالیف خود را بنویسید:
معنی: تکالیف خود را بنویسید
نوع فعل: فعل امر
🔹 من درسم را خواهم نوشت:
معنی: درسم را خواهم نوشت
نوع فعل: فعل آینده
🔹 شما تمرینهای خود را ننوشتید:
معنی: تمرینهای خود را ننوشتید
نوع فعل: فعل نهی
🔹 روی دیوار ننویس:
معنی: بر روی دیوار ننویس
نوع فعل: فعل نهی
🔹 آنها با سرعت نمینویسند:
معنی: آنها با سرعت نمینویسند
نوع فعل: فعل نفی
🔹 ما قطعاً تحقیقهایی خواهیم نوشت:
معنی: همانا ما بحثهای خود را خواهیم داشت
نوع فعل: فعل آینده
🔹 آنها با دقت مینوشتند:
معنی: آنها با دقت مینوشتند
نوع فعل: فعل حال
جواب تمرین صفحه ۱۱ درس اول عربی دهم
تمرین دوم
عدد درست را داخل دایره بنویسید. یک کلمه اضافی وجود دارد.

۱- شَرَرَه: یک تکه آتش است.
خورشید: توده آتش آن شعلهور است. در آن روشنایی وجود دارد و به وسیله آن گرمایی در همه جا پخش میشود.
ماه: ستارهای است که به دور زمین میگردد؛ نور آن از خورشید گرفته میشود.
نعمتها: (الأنعم)
ابر: بخار انباشته شده در آسمان است که باران از آن فرو میریزد.
لباس زنانه: از پوشاک مخصوص زنان است که رنگهای گوناگونی دارد.
مروارید: از سنگهای زیبا و ارزشمند با رنگ سفید است.
🔶 تمرین سوم
📘 این جملهها و ترکیبها را در جای درست خود بگذارید.
اینها برندگان هستند = هٰؤلاءِ فائزِاتٌ
این دو راهنما هستند = هٰذانِ الدَّلیلانِ
آن یک باتری است = تلکَ بَطّاریَّهٌ
آن افراد شایسته هستند = أوُلئٰکَِ الصّالحِونَ
اینها دشمنان هستند = هٰؤلاء الْأَعداءُ
این دو لیوان هستند = هاتانِ الزُّجاجَتانِ
| مفرد مؤنّث | مثنّی مذکّر | مثنّی مؤنّث |
| تلکَ بَطّاریَّهٌ | هٰذانِ الدَّلیلانِ | هاتانِ الزُّجاجَتانِ |
| جمع مذکّر سالم | جمع مونّث سالم | جمع مکسّر |
| أوُلئٰکَِ الصّالحِونَ | هٰؤلاءِ فائزِاتٌ | هؤلاء الأصدقاء |
جواب تمرین صفحه ۱۲ درس اول عربی دهم
🔶 تمرین چهارم
📘برای کلمات زیر، وزن و حروف اصلی آنها را بنویس.
۱- ناصِر، مَنصور، أَنْصار:
پاسخ: فاعل، مفعول، افعال (ن ص ر)
۲- صَبّار، صَبور، صابِر:
پاسخ: فعال، فعول، فاعل (ص ب ر)
🔶 تمرین پنجم
📘مترادفها و متضادها را در جای خالی مناسب قرار بده.
(از علامت = برای مترادف و ≠ برای متضاد استفاده کن.)
ضیاء = روشنایی
نامَ ≠ بیدار
ناجِح = موفق
مسَرور = شاد
قَریب = نزدیک
جَمیل = زیبا
نِهایَه = پایان
یَمین ≠ چپ
غالیَه ≠ ارزان
شِراء ≠ فروش
مَسموح = مجاز
مُجِدّ = بزرگی
| خیصَه ≠ غالیَه | راسِب ≠ ناجِح | یَسار ≠ یَمین |
| بَیْع = شِراء | بِدایَه ≠ نِهایَه | بَعید ≠ قَریب |
| رَقَدَ = نامَ | قَبیح ≠ جَمیل | نور = ضیاء |
| حَزین ≠ مسَرور | مُجتَهِد = مُجِدّ | مَمنوع ≠ مَسموح |
عقربههای ساعتها را بکشید.
یک ربع به شش |
هشت و نیم |
پنچ و ربع |
معنی بحث علمی صفحه ۱۳ درس ۱ عربی دهم
جستجوی علمی
در اینترنت یا کتابخانه، به دنبال یک متن کوتاه یا چند جمله به زبان عربی درباره بزرگی و شکوه آفریدههای خداوند بگرد. سپس با کمک یک فرهنگ لغت عربی به فارسی، آن را به زبان فارسی برگردان.

در آیه قرآن میخوانیم:
﴿وَ یَتَفَکَّرونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً﴾
این آیه درباره کسانی است که در مورد آفرینش آسمانها و زمین فکر میکنند. آنان با نگاه به جهان هستی، به این نتیجه میرسند که همه اینها بیهوده و بیهدف آفریده نشده است. آنان با دیدن نظم و زیبایی جهان، به خدا میگویند: “پروردگارا، تو این جهان را بیهوده و بیدلیل نیافریدی.” این جمله نشان میدهد که جهان آفرینش، هدفمند و پر از نشانههای خرد و حکمت است.

یک ربع به شش
