پاسخ تمرینهای صفحه ۲ ریاضی پایه ششم
راهنمای حل مسئلههای صفحه ۲ ریاضی ششم به همراه پاسخ
**فعالیت ۱:**
اعداد زیر را به صورت حروفی بنویسید:
– ۱۲۳: صد و بیست و سه
– ۴۵۶۷: چهار هزار و پانصد و شصت و هفت
– ۸۰۰۹: هشت هزار و نه
**فعالیت ۲:**
اعداد حروفی را به عددی تبدیل کنید:
– هفتصد و هشتاد و پنج: ۷۸۵
– سه هزار و دویست و چهل و یک: ۳۲۴۱
– نه هزار و سی: ۹۰۳۰
**فعالیت ۳:**
در هر الگوی عددی، دو عدد بعدی را پیدا کنید:
– الگوی اول: ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰
– الگوی دوم: ۲، ۴، ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴
– الگوی سوم: ۱۰۰، ۹۰، ۸۰، ۷۰، ۶۰، ۵۰

**عنوان درس: دنبالههای عددی | موضوع: یادگیری مرحله به مرحله | پایه ششم دبستان**
در این درس با دنبالههای عددی آشنا میشویم. دنباله عددی یعنی چه؟ یعنی یک سری عدد که پشت سر هم و با نظم خاصی چیده شدهاند. این اعداد به صورت تصادفی کنار هم نیستند، بلکه بین آنها یک رابطه و الگوی مشخص وجود دارد.
**الگوی عددی چیست؟**
الگوی عددی مانند یک رمز است. شما با پیدا کردن این رمز میتوانید عددهای بعدی را پیشبینی کنید. برای مثال، به این اعداد نگاه کنید: ۲، ۴، ۶، ۸، …
آیا میتوانید بگویید عدد بعدی چه خواهد بود؟ بله، عدد ۱۰. چون در این الگو، هر عدد ۲ واحد از عدد قبلی بیشتر است.
**چگونه الگو را پیدا کنیم؟**
برای پیدا کردن رابطه بین اعداد، به اختلاف آنها یا نحوه تغییرشان دقت کنید. گاهی اعداد یکییکی زیاد میشوند، گاهی دو تا دو تا، و گاهی حتی در خودشان ضرب میشوند.
**یک مثال دیگر:**
به این اعداد توجه کنید: ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، …
در اینجا چه الگویی میبینید؟ هر عدد ۵ واحد از عدد قبلش بزرگتر است. پس عدد بعدی میشود ۲۵.
**چرا یادگیری الگوها مهم است؟**
یادگیری این الگوها به تقویت ذهن شما کمک میکند و باعث میشود در حل مسائل ریاضی تواناتر شوید. شما با پیدا کردن الگوها، مانند یک کارآگاه ریاضی عمل میکنید!
حالا نوبت شماست. سعی کنید با دقت به اعداد نگاه کنید و رابطه پنهان بین آنها را کشف کنید.
گام به گام ریاضی ششم صفحه 2 با جواب
در این قسمت، پاسخ سوالات صفحهی ۲ ریاضی پایهی ششم را برایتان آماده کردهایم. در پایان این بخش میتوانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد میکنیم از بخش مربوط به فصل اول ریاضی ششم نیز بازدید کنید.
۱- جدول زیر رابطه بین تعداد دوچرخهها و تعداد چرخهای لازم برای ساخت آنها را در یک کارخانهی دوچرخهسازی نشان میدهد. این جدول را تکمیل کنید و سپس به پرسشهای مطرح شده پاسخ دهید.

برای ساخت ده دستگاه دوچرخه، چه تعداد چرخ لازم داریم؟

برای ساخت چند دستگاه دوچرخه به ۲۸ عدد چرخ نیاز داریم؟
پاسخ ۱۴ دستگاه دوچرخه است، چون هر دوچرخه دو چرخ دارد.
![]()
آیا ممکن است برای ساختن چند دوچرخه، دقیقاً ۱۹ تا چرخ لازم باشد؟ چرا؟
پاسخ خیر است، چون عدد ۱۹ بر دو بخشپذیر نیست.
رابطه بین تعداد چرخها و تعداد دوچرخهها چگونه است؟

اگر تعداد دوچرخهها را با 🟪 و تعداد چرخها را با 🔵 نشان بدهیم، چطور میتوانیم رابطهی بین آنها را بنویسیم؟


با توجه به الگویی که مشاهده میکنید، شکل شماره پنج را رسم کنید و سپس جدول را تکمیل نمایید.


دوازدهمین شکل با ۲۳ مربع ساخته میشود.
![]()
آیا میتوان یک شکل با ۲۸ مربع درست کرد؟ چرا؟
پاسخ: خیر — چون تعداد مربعهای هر شکل در الگو، عدد فرد است.
با توجه به الگوی دادهشده، رابطهی مقابل را کامل کنید.
![]()
در هر شکل به جای تعداد مربعها 🟪 و به جای شماره شکل 🔵 قرار بده و رابطه بین آنها را بیان کن.
![]()

