جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم

پاسخ تمرین‌های صفحه ۶ کتاب ریاضی پایه ششم

**فعالیت صفحه ۶**

۱. در این قسمت، شما باید با توجه به شکل داده شده، کسرهای مربوطه را بنویسید. به عنوان مثال، اگر شکلی به چند قسمت مساوی تقسیم شده و برخی از قسمت‌ها رنگ‌آمیزی شده باشند، کسر نشان‌دهنده‌ی قسمت‌های رنگی را می‌نویسید.

۲. در این تمرین، باید شکل‌هایی بکشید که کسرهای مشخص شده را نشان دهند. برای این کار، یک شکل مانند یک مستطیل یا دایره را به تعداد قسمت‌های مساوی که در مخرج کسر آمده تقسیم می‌کنید (مثلاً برای کسر ۳/۵، شکل را به ۵ قسمت مساوی تقسیم می‌کنید) و سپس به تعداد عدد صورت کسر (در این مثال ۳ قسمت) از آن را رنگ می‌زنید یا علامت می‌زنید.

**کار در کلاس صفحه ۶**

در این بخش، معمولاً تمرین‌هایی شبیه به فعالیت وجود دارد. شما باید با توجه به راه‌حلی که در بخش “فعالیت” یاد گرفتید، کسرهای خواسته شده را برای شکل‌های جدید بنویسید یا برعکس، برای کسرهای داده شده، شکل‌های جدیدی بکشید. دقت کنید که شکل‌هایی که می‌کشید باید کاملاً واضح و قسمت‌ها باید با هم مساوی باشند.

جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم

**عنوان درس: دنباله‌های عددی | موضوع: یادگیری مرحله به مرحله | پایه ششم دبستان**

در این درس با دنباله‌های عددی آشنا می‌شویم. دنباله عددی یعنی یک سری از اعداد که پشت سر هم و با نظم خاصی چیده شده‌اند. این اعداد معمولاً از یک الگو یا قانون پیروی می‌کنند.

**الگوی جمع کردن:**
در بعضی از دنباله‌ها، برای پیدا کردن عدد بعدی، یک عدد ثابت به عدد قبلی اضافه می‌شود. مثلاً در دنباله ۲، ۵، ۸، ۱۱، … برای رفتن از یک عدد به عدد بعدی، همیشه عدد ۳ را جمع می‌کنیم.

**الگوی کم کردن:**
گاهی هم برعکس است و برای پیدا کردن عدد بعدی، یک عدد ثابت از عدد قبلی کم می‌شود. مانند دنباله ۲۰، ۱۷، ۱۴، ۱۱، … که در آن برای پیدا کردن عدد بعدی، هر بار عدد ۳ را از عدد قبلی کم می‌کنیم.

**الگوی ضرب کردن:**
بعضی از دنباله‌ها با ضرب کردن عدد قبلی در یک عدد ثابت به دست می‌آیند. مثلاً در دنباله ۳، ۶، ۱۲، ۲۴، … هر عدد از ضرب عدد قبلی در عدد ۲ به دست می‌آید.

**الگوی تقسیم کردن:**
برعکس الگوی ضرب، در این الگو هر عدد از تقسیم عدد قبلی بر یک عدد ثابت به دست می‌آید. مانند دنباله ۳۲، ۱۶، ۸، ۴، … که در آن هر عدد، نصف عدد قبلی است (یعنی بر ۲ تقسیم شده است).

**اعداد فرد و زوج:**
یک دنباله معروف، دنباله اعداد فرد است مانند: ۱، ۳، ۵، ۷، …
یک دنباله معروف دیگر، دنباله اعداد زوج است مانند: ۲، ۴، ۶، ۸، …
در هر دوی این دنباله‌ها، برای پیدا کردن عدد بعدی، عدد ۲ را به عدد قبلی اضافه می‌کنیم.

**چگونه الگو را پیدا کنیم؟**
برای پیدا کردن قانون یک دنباله، به اعداد داده شده دقت کنید. ببینید بین هر دو عدد پشت سر هم چه تغییری رخ داده است. آیا عددی اضافه شده؟ کم شده؟ ضرب شده؟ یا تقسیم شده؟ وقتی تغییر بین اعداد را پیدا کردید، می‌توانید عددهای بعدی دنباله را هم به دست آورید.

**یک مثال:**
در دنباله ۱، ۴، ۷، ۱۰، … چه الگویی وجود دارد؟
بین اعداد را نگاه می‌کنیم:
۴ منهای ۱ می‌شود ۳
۷ منهای ۴ می‌شود ۳
۱۰ منهای ۷ می‌شود ۳
پس قانون این است: برای پیدا کردن عدد بعدی، همیشه عدد ۳ را به عدد قبلی اضافه می‌کنیم. بنابراین عدد بعدی می‌شود ۱۳ (۱۰ + ۳ = ۱۳).

گام به گام ریاضی ششم صفحه 6 با جواب

در ادامه، پاسخ‌های تمرین صفحه ۶ کتاب ریاضی پایه ششم را برای شما آماده کرده‌ایم. در پایان این مطلب می‌توانید دیدگاه و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه‌ی سایر بخش‌ها، به فصل اول کتاب ریاضی ششم هم سری بزنید.

۱- در جدول روبرو، خانه‌هایی را که عدد زوج دارند، رنگ آمیزی کنید.

جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم

– اعدادی که خانه‌هایشان رنگ نخورده است، چه نوع اعدادی هستند؟
پاسخ: اعداد فرد

– در اعداد زوج، رقم یکان چه رقم‌هایی می‌تواند باشد؟
پاسخ: ۰، ۲، ۴، ۶، ۸

– آیا رقم دهگان در اعداد زوج همیشه زوج است؟
پاسخ: نه، مثلاً در عدد ۵۲، رقم دهگان ۵ است که فرد است.

– آیا رقم دهگان در اعداد فرد همیشه فرد است؟
پاسخ: نه، مثلاً در عدد ۴۵، رقم دهگان ۴ است که زوج است.

– چطور می‌توانیم بفهمیم یک عدد زوج است یا فرد؟
پاسخ: اگر رقم یکان زوج باشد، آن عدد زوج است و اگر رقم یکان فرد باشد، آن عدد فرد است.

۲- در یک جدول مانند جدول شماره ۱، اعداد ۱ تا ۱۰۰ را بنویسید و اعدادی که مضرب ۳ و ۵ هستند را رنگ کنید.
یک سؤال درباره این جدول طراحی کنید و از دوستانتان بخواهید به آن جواب بدهند.

۳- با توجه به الگوی داده‌شده، شکل چهارم را بکشید و جدول را پر کنید.

جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم

بین شماره شکل و تعداد مربع‌ها چه ارتباطی وجود دارد؟ جواب خود را با دوستانتان در کلاس مقایسه کنید.
پاسخ:

تعداد مربع‌ها = ۲ + (۳ × شماره شکل)

حالا این رابطه را با گذاشتن □ به جای تعداد مربع‌ها و ○ به جای شماره شکل بنویسید.

جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم

در شکل اول الگو، ۱ مکعب وجود دارد. در شکل دوم، ۵ مکعب دیده می‌شود. در شکل سوم، تعداد مکعب‌ها به ۹ عدد می‌رسد. اگر به این ترتیب پیش برویم، برای شکل چهارم چند مکعب لازم است؟

پاسخ: ۱۳ عدد

جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم

شکل چندم را می‌توان با ۲۵ مکعب ساخت؟

جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم

شکل هشتم

– رابطه‌ی بین تعداد مکعّب‌ها و شماره‌ی شکل را پیدا کنید و آن را بیان کنید.

مکعّب‌ها و شماره‌ی شکل‌ها

۵- فاطمه در یک صف ۳۱ نفره، دقیقاً در مرکز ایستاده است. در مورد هر یک از گزاره‌های زیر، صحیح یا غلط بودن آن را مشخص کرده و دلیل آن را توضیح دهید.
– فاطمه پانزدهمین نفر در صف است. ❌ غلط
– ۱۵ نفر قبل از فاطمه و ۱۵ نفر بعد از او در صف قرار دارند. ✅ صحیح
– ۱۵ نفر قبل از فاطمه و ۱۶ نفر بعد از او در صف هستند. ❌ غلط
– فاطمه شانزدهمین نفر در صف است. ✅ صحیح

۶- به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.
– عدد ۱۲ می‌تواند مضرب چه اعدادی باشد؟
پاسخ: ۱۲ ، ۶ ، ۴ ، ۳ ، ۲ ، ۱
– عدد ۱۵ می‌تواند مضرب چه اعدادی باشد؟
پاسخ: ۱۵ ، ۵ ، ۳ ، ۱

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *