پاسخ فعالیتهای درس «سبکهای ارتباطی ما» – صفحات ۵۳، ۵۴، ۵۵ و ۵۶
**فعالیت صفحه ۵۳**
هر فرد در موقعیتهای مختلف، ممکن است از یکی از این سبکهای ارتباطی استفاده کند. به عنوان مثال:
* **سبک قاطعانه:** وقتی که یکی از همکلاسیها بدون اجازه شما، خودکارتان را برمیدارد، به آرامی اما محکم میگویید: “لطفاً قبل از برداشتن وسایلم از من اجازه بگیر.”
* **سبک پرخاشگرانه:** در همان موقعیت، با صدای بلند و خشمگین فریاد بزنید: “چرا بدون اجازه دست به وسایل من میزنی؟!”
* **سبک منفعلانه:** اگرچه از این کار ناراحت هستید، اما چیزی نمیگویید و فقط سکوت میکنید.
**فعالیت صفحه ۵۴**
* **جمله اول (پرخاشگرانه):** این جمله حالت تهدید و تحکم دارد و باعث ایجاد ترس یا خشم در طرف مقابل میشود.
* **جمله دوم (منفعلانه):** این جمله نشان میدهد گوینده از حق خود میگذرد و ترجیح میدهد برای جلوگیری از درگیری، سکوت کند.
* **جمله سوم (قاطعانه):** این جمله محترمانه است، احساسات گوینده را بیان میکند و درخواست مشخصی دارد. این روش، بهترین راه برای حل مسئله است.
**فعالیت صفحه ۵۵**
**موقعیت: دوستتان قول داده کتابی را برایتان بیاورد اما آن را فراموش کرده است.**
* **پاسخ پرخاشگرانه:** “خیلی بیملاحظهای! همیشه قول میدی و فراموش میکنی. دیگه به حرفات اعتماد ندارم.”
* **پاسخ منفعلانه:** (با وجود ناراحتی) “اشکالی نداره، مهم نیست.” و در دل خود رنجش را نگه میدارد.
* **پاسخ قاطعانه:** “از اینکه کتاب را فراموش کردی، کمی ناراحت شدم porque واقعاً مشتاق خواندن آن بودم. لطفاً دفعه بعد که قولی میدهی، سعی کن به آن عمل کنی.”
**فعالیت صفحه ۵۶**
**گفتوگوی نمونه با سبک قاطعانه:**
**شما:** “سلام. میتونم چند دقیقه با تو صحبت کنم؟”
**دوستتان:** “بله، حتماً. چی شده؟”
**شما:** “وقتی در جمع دوستان، مدام اشتباهات گفتاری من را تصحیح میکنی، احساس خجالت میکنم. این کار باعث میشود اعتماد به نفس من کم شود.”
**دوستتان:** “اوه! من واقعاً قصد نداشتم تو را ناراحت کنم. فقط فکر میکردم کمکت میکنم.”
**شما:** “متشکرم که منظورت را گفتی. اما لطفاً از این به بعد، اگر اشتباه کوچکی داشتم، در جمع به من تذکر نده. اگر تنها باشیم خوشحال میشوم که اصلاحم کنی.”
**دوستتان:** “حتماً! این کار را میکنم. ببخشید که باعث ناراحتیت شدم.”
**شما:** “قبول داری؟ ممنون از تو که به احساسات من توجه کردی.”
در این گفتوگو، شما احساسات خود را به وضوح بیان کردید، بدون اینکه به طرف مقابل حمله کنید یا خشمگین شوید. همچنین درخواست مشخص و منطقی خود را مطرح کردید.

**عنوان درس:** روشهای برقراری ارتباط ما با دیگران
**موضوع:** پاسخ تمرینها
**پایه هفتم**
—
ما در زندگی روزمره با افراد مختلفی در ارتباط هستیم. این ارتباطات میتواند با اعضای خانواده، دوستان، همکلاسیها و معلمان باشد. هر فردی روش خاص خود را برای حرف زدن و رفتار کردن دارد که به آن “سبک ارتباطی” میگویند.
به طور کلی، سه سبک اصلی در ارتباطات وجود دارد:
۱. **سبک ارتباطی منفعلانه:**
در این روش، فرد معمولاً نظرات و احساسات خود را پنهان میکند و به خواستههای دیگران بیش از حد توجه میکند. چنین افرادی ممکن است همیشه سکوت کنند، حتی اگر نظر مخالف داشته باشند.
۲. **سبک ارتباطی پرخاشگرانه:**
این سبک برعکس روش قبلی است. فردی که پرخاشگرانه برخورد میکند، فقط به فکر خواستههای خودش است و ممکن است با بلند صحبت کردن، توهین یا بیاحترامی سعی کند نظر خود را به دیگران تحمیل کند.
۳. **سبک ارتباطی قاطعانه:**
این روش، بهترین راه برای برقراری ارتباط سالم است. در این سبک، فرد با آرامش و احترام، نظرات و احساسات خود را بیان میکند و در عین حال به حقوق و نظرات دیگران نیز گوش میدهد.
—
**پاسخ فعالیتها:**
– **فعالیت ۱:**
در این بخش، از شما خواسته شده موقعیتهای مختلف را بررسی کنید و بگویید هر یک مربوط به کدام سبک ارتباطی است. به عنوان مثال، اگر کسی در صف جلوی شما بایستد و شما بدون اعتراض سکوت کنید، این رفتار “منفعلانه” است. اما اگر با ادب و قاطعیت به او توضیح دهید که نباید این کار را بکند، این رفتار “قاطعانه” است.
– **فعالیت ۲:**
در این قسمت باید یک موقعیت ارتباطی را انتخاب کرده و آن را به دو روش پرخاشگرانه و قاطعانه تحلیل کنید. مثلاً اگر دوستتان بدون اجازه وسیله شما را بردارد، پاسخ پرخاشگرانه ممکن است فریاد زدن و توهین باشد، در حالی که پاسخ قاطعانه شامل بیان محترمانه ناراحتی و درخواست برای رعایت حریم شخصی است.
– **فعالیت ۳:**
این تمرین از شما میخواهد که یک گفتوگوی ساده را به صورت نمایشی بنویسید و در آن از سبک قاطعانه استفاده کنید. مثلاً:
*”من از اینکه بدون پرسیدن، خودکارم را برمیداری ناراحت میشوم. لطفاً دفعه بعد اول از من اجازه بگیری.”*
با تمرین سبک قاطعانه، میتوانیم رابطههای بهتری با دیگران داشته باشیم و احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا کنیم.
جواب فعالیت های بخش 2 تفکر هفتم(سبک های ارتباطی ما)
انتخاب سریع صفحه:
پاسخ تمرین های بخش دوم تفکر هفتم (شیوه های برقراری ارتباط ما)
پاسخ تمرین ۱ صفحه ۷۴ درس شیوه های برقراری ارتباط تفکر هفتم
پاسخ موقعیت های صفحه ۷۴ و ۷۵ درس شیوه های برقراری ارتباط ما تفکر هفتم
پاسخ صفحه ۷۶ تفکر هفتم
پاسخ تمرین صفحه ۷۷ درس شیوه های برقراری ارتباط تفکر هفتم
ما چگونه با دیگران ارتباط برقرار میکنیم؟
پاسخ تمرین ۱ صفحه ۵۳
پاسخ موقعیت های صفحه ۵۴
پاسخ صفحه ۵۵
پاسخ تمرین صفحه ۵۶ درس شیوه های برقراری ارتباط تفکر هفتم
جواب فعالیت 1 صفحه 74 سبک های ارتباطی تفکر هفتم
این فیلم کوتاه را که درباره روشهای مختلف رفتار کردن است تماشا کنید. سپس موقعیتهای نوشته شده را بخوانید و نظر خود را درباره شیوه برخورد هر فرد بیان کنید.
جواب موقعیت های صفحه 74 و 75 سبک های ارتباطی ما تفکر هفتم
![]()
فرهاد دانشآموز خاصی است. او نه تنها با خودش مشکل دارد، بلکه به دلایل مختلف با بقیه هم درگیر میشود…
به نظر من، رفتار فرهاد را میتوان سلطهطلب و پرخاشگر توصیف کرد.
![]()
سارا به همراه مادرش برای خرید لباس به بازار رفتند. در مغازه، یک بلوز زیبا نظر سارا را جلب کرد. او از مادرش خواست که اگر امکان دارد، آن بلوز را برایش بخرد.
بررسی رفتار سارا… آیا این کار منطقی است یا تنها یک واکنش احساسی است؟
![]()
مهشید یک کتاب آموزشی جدید خریده بود. دوستش سودابه وقتی کتاب را دید، از او خواست که کتاب را برای چند روز به او قرض بدهد.
بررسی رفتار سودابه نشان میدهد که او رفتاری تحکمآمیز و زورگویانه دارد.
![]()
یک خانواده جدید به همسایگی سحر آمدهاند. دختر این خانواده هم سن سحر است و پدر و مادرش او را در همان مدرسهای که سحر میرود ثبتنام کردهاند.
بررسی رفتار سحر و فاطمه نشان میدهد که آنان مهارت خوبی در برقراری ارتباط با دیگران دارند و رفتارشان بسیار معقول و منطقی است.
جواب صفحه 76 تفکر هفتم
![]()
چنگیز، همکلاسی خود به نام حمید را مدام اذیت میکند و مسخره میگیرد. او رفتاری خشن و ناخوشایند دارد و مشخص نیست چرا هر روز این کار را تکرار میکند. حمید در مقابل این آزارها سکوت میکند، چون میترسد اگر چیزی بگوید، کار به درگیری و دعوا بکشد. او واقعاً نمیداند چه کار باید بکند و چطور باید با این شرایط روبهرو شود.
به نظر میرسد حمید کمی ترسو است و در برابر مشکلات سکوت میکند. برای حل این مشکل، لازم است که او کمکم یاد بگیرد بر ترسش غلبه کند و با اعتماد به نفس بیشتری از خودش دفاع کند.
![]()
تیمور پسری بیادب است. کارهایش غیرعادی و نامتعارف است. اگر کسی با او دوست شود، بدون شک برایش دردسر درست میکند. او حتی با آدم های خوب و درست هم معاشرت نمیکند. …
بررسی رفتار کامران … شیوه برخورد او عاقلانه و منطقی است، هم مودب است و هم با شهامت، و میتواند در مواقع لازم “نه” بگوید.
جواب فعالیت صفحه 77 سبک های ارتباطی تفکر هفتم
🔵 روش برخورد خودت، یکی از همکلاسیها، پدر یا مادر یا همسایهات را در یک موقعیت خاص بررسی کن و نتیجه را در کلاس بیان کن.
پاسخ: همکلاسی من آدم باهوشی است و با اطمینان با دیگران صحبت میکند. او به بقیه احترام میگذارد و بسیار باادب است. همیشه دوست دارد به دیگران کمک کند و در درسها نیز همراه دوستانش است. او از بیان نظر خود نمیترسد و در برابر رفتارهای نادرست مقاومت میکند. در فعالیتهای گروهی روحیه خوبی دارد و میتواند به درخواستهای نامعقول «نه» بگوید.
🔵 من از این درس یاد گرفتم که:
پاسخ:
۱- با ادب و خوشرفتار باشم.
۲- در شرایط مختلف، بهترین انتخاب را انجام دهم.
۳- برای خودم هدفهای روشن تعیین کنم.
۴- به شکل محکم و واضح با دیگران ارتباط برقرار کنم.
۵- اگر کسی خواسته نابجایی از من داشت، بتوانم به او «نه» بگویم.
