در این نوشته از مجله بدونیم، روش انجام استخاره با تسبیح را به صورت آنلاین یاد میگیریم.
در ادامه، شیوههای استخاره با تسبیح که از کتاب مفاتحالغیب علامه مجلسی نقل شده است، به زبان ساده آموزش داده میشود.
اگر تمایل دارید استخاره با تسبیح به صورت آنلاین و توسط کارشناسان مطمئن بدونیم انجام شود، میتوانید درخواست خود را از طریق کادر ارتباطی پایین صفحه برای ما ارسال کنید.

در روش استخاره با تسبیح آنلاین، شما میتوانید به صورت اینترنتی برای گرفتن راهنمایی در تصمیمگیریهای خود اقدام کنید. در این شیوه، معمولاً یک نیت میکنید و سپس با فشردن دکمهای مجازی، گردش تسبیح به صورت تصادفی شبیهسازی میشود. در پایان، بر اساس تعداد دانههای تسبیح که به صورت مجازی شمارش میشود، نتیجهای مانند “خیر”، “خوب” یا “میانه” نمایش داده میشود.
این روش برای کسانی که دسترسی به تسبیح فیزیکی ندارند یا ترجیح میدهند به صورت دیجیتالی استخاره بگیرند، طراحی شده است. با این حال، به یاد داشته باشید که این تنها یک ابزار کمککننده است و بهتر است برای تصمیمهای مهم، از عقل و مشورت با افراد آگاه نیز استفاده کنید.
استخاره با تسبیح چگونه است؟
علامه حلی (قدس اللَّه روحه) در کتاب منهاج الصلاح از پدر بزرگوار خود سدید الدین یوسف (رحمه اللَّه) روایت کرده است، و او از حضرت صاحب الزمان (صلوات اللَّه علیه) روایت کرده، که چون در امری کسی خواهد استخاره کند، سوره فاتحه را ده مرتبه میخواند و به سه مرتبه و به یک مرتبه نیز اکتفا میتواند کرد.
پس ده مرتبه سوره انا أنزلناه را می خواند، پس این دعا را سه مرتبه می خواند:
اللّهمّ انّی أستخیرک لعلمک بعواقب الامور، و أستشیرک لحسن ظنّی بک فی المأمول و المحذور.
اللّهمّ ان کان الامر الفلانیّ ممّا قد نیطت بالبرکة أعجازه و بوادیه، و حفّت بالکرامة أیامه و لیالیه،
فخرلی فیه خیرة تردّ شموسه ذلولاً، و تقعض أیامه سروراً،
اللّهمّ امّا أمر فأء تمر، و امّا نهی فأنتهی،
اللّهمّ انّی أستخیرک برحمتک خیرة فی عافیة
پس قصد میکند که اگر این امر برای من خوب است، طاق می آید، و اگر بد است جفت می آید یا برعکس آن را در ذهن خود، قصد می کند.
پس قطعه از تسبیح را میگیرد و میشمارد تا معلوم شود که طاق است یا جفت است
[منبع: بحار الانوار، ۲۴۸/۹۱ از منهاج الصلاح.]
و سید (قدس سره) در فتح الابواب گفته است که یافتم به خط برادر صالح پسندیده محمد بن محمد حسینی آوی خدا سعادتش را مضاعف گرداند و مشرف گرداند خاتمه او را:
که روایت منقول است از حضرت صادق (صلوات اللَّه علیه) که هر که خواهد طلب خیر خود از خدا بکند، پس سوره حمد و انا أنزلناه را هر یک ده مرتبه بخواند، پس سه مرتبه این دعا را بخواند، و آن دعای سابق را ذکر کرده است، پس گفته است که کفّی از سنگ ریزه یا تسبیح بگیرد، و سید گفته است که مراد آن است که قصد کند که اگر طاق باشد بکن و اگر جفت باشد مکن.
پس باز سید گفته است: که بعضی از اصحاب ما حدیث مرسلی نقل کرده است در صفت قرعه به تسبیح، که سوره حمد را یک مرتبه، و سوره انا أنزلناه را یازده مرتبه بخواند، پس آن دعا که گذشت بخواند، و رفیقی به هم رساند و خود کردن را، و او نکردن را یا برعکس به خاطر بگذرانند، پس دو رقعه بنویسد یکی به اسم خود و دیگری به اسم رفیقش و در جایی بگذارد و دست کند و بدر آورد اسم هر یک که بدر آید به خاطر گرفته، او عمل کند [منبع: بحار الانوار، ۲۴۷/۹۱] .
طریق دیگر: شیخ یوسف بن حسین، از خط شیخ شهید (قدس اللَّه روحهما) روایت کرده است، که ده مرتبه سوره انا أنزلناه میخوانی، پس میگوئی:
اللّهمّ انّی أستخیرک لعلمک بعاقبة الامور، و أستشیرک لحسن ظنّی بک فی المأمول و المحذور.
اللّهمّ ان کان الامر الّذی عزمت ممّا قد نیطت البرکة بأعجازه و بوادیه، و حفّت بالکرامة أیّامه و لیالیه،
فأسألک بمحمد و علی و فاطمة و الحسن و الحسین و علیّ و محمد و جعفر و موسی و علیّ و محمد و علیّ و الحسن و الحجة القائم علیهم السلام أن تصّلی علی محمد و علیهم أجمعین،
و أن تخیرلی فیه خیرة تردّ شموسه ذلولاً، و تقیّض أیّامه سروراً.
اللّهمّ ان کان أمراً فاجعله فی قبضة الفرد، و ان کان نهیاً فاجعله فی قبضة الزّوج
پس تسبیح را میگیری و عمل میکنی به آنچه میآید،
یعنی: اگر یک می ماند عمل می کنی و اگر دو می ماند ترک میکنی
[منبع: بحار الانوار، ۲۵۱/۹۱].
البته آورنده مطلب آورده که عبارت سید، اجمالی دارد، فقیر از عبارت او چنین می فهمم و اللَّه یعلم.
پیشنهاد مطالعه:
نحوه استخاره با تسبیح در کتاب مفاتیح
و بدان که ظاهر روایات آن است که از سنگ ریزه چند یا دانه تسبیحی چند دست کند و مشتی بردارد و بشمارد نه به روشی که متعارف است.
و بعضی از مشایخ ما (رضوان اللَّه علیهم) تسبیح منظوم را در میان کف می گرفتند و دانهها که در میان کف واقع میشد می شمردند که طاق است یا جفت که این نوع نیز با روایت فی الجمله انطباقی دارد.
اما آنچه دست بدست از اکثر مشایخ دیده و شنیده ایم همان روش متعارف است که به انگشت میان تسبیح را بگیرند.
و اگر حمد و انا أنزلناه و آن دعا را به یکی از آن عددها که در روایات مذکور شد بخواند و نیت کند و تسبیح را بگیرد و دو تا دو تا بشمارد و اگر یک بماند عمل کند و اگر دو بماند ترک کند ظاهراً بد نباشد.
از شیخ عظیم الشأن بهاءالدین محمد (علیه الرحمة و الرضوان) نقل شده: که ما دست بدست، از مشایخ خود شنیده ایم که از حضرت صاحب الامر (صلوات اللَّه علیه) روایت می کردند در طریق استخاره تسبیح که سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستند و تسبیح را بگیرند و دو تا دو تا بشمارند، اگر طاق میماند خوب است و اگر جفت میماند بد است.
و برخی بزرگان به این روش در اکثر اوقاتی که امرشان استعجالی بود، استخاره می کردند.
و طریق دیگر در میان عوام شهرت دارد که سه تا سه تا بشمارند، اگر یک بماند خوب است و دو وسط است و سه بد است.
و لیکن یکی از فضلای بحرین از کتاب السعادات از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که حمد را یک مرتبه و سوره قل هواللَّه را سه مرتبه بخواند و پانزده مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد، پس بگوید:
اللّهمّ انّی أسألک بحقّ الحسین و جدّه و أبیه و أمه و أخیه و الائمة من ذریّته
أن تصّلّی علی محمد و آل محمد، و أن تجعل لی الخیرة فی هذه السّبحة،
و أن ترینی ما هو الاصلح لی فی الدین و الدّنیا.
اللّهمّ ان کان الاصلح فی دینی و دنیای و عاجل أمری و آجله فعل ما أنا عازم علیه فأمرنی و الاّ فانهنی، فانّک علی کلّ شیء قدیر
پس قبضه از تسبیح میگیری و میشماری و میگویی:
سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لا اله الاّ اللَّه تا آن قبضه تمام شود.
اگر آخرش سبحان اللَّه باشد مخیری میان کردن و نکردن، و اگر الحمدللَّه باشد امر است، و اگر لا اله الاّ اللَّه باشد نهی است.
[منبع: بحار الانوار، ۲۵۰/۹۱] .
