چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟

چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟

جک‌های ماشین برای بلند کردن خودروها و اجسام سنگین استفاده می‌شوند. جک‌های هیدرولیکی یا روغنی، نیروی بالاتری نسبت به انواع دیگر جک دارند و در زمینه‌های مختلفی مانند صنعت خودرو و پروژه‌های ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارند.

یکی از رایج‌ترین مشکلات جک‌های روغنی، ورود هوا به داخل مخزن هیدرولیک آن‌هاست. این اتفاق ممکن است به دلایلی مانند نفوذ هوا هنگام تعویض روغن هیدرولیک یا تعویض قطعات داخلی جک رخ دهد. در این مطلب از مجله رونیکس، می‌خواهیم روش ساده‌ای برای خارج کردن هوا از جک روغنی آموزش دهیم.

در جک‌های هیدرولیکی، از روغن مخصوص برای بالا بردن بار یا وسیله نقلیه استفاده می‌شود. داخل این دستگاه دو مخزن با اندازه‌های متفاوت وجود دارد. وقتی کاربر با استفاده از اهرم جک به آن نیرو وارد می‌کند، روغن از مخزن کوچک‌تر به مخزن بزرگ‌تر منتقل شده و به پیستون‌ها فشار می‌آورد. این فشار باعث بلند شدن بار یا خودرو می‌شود.

چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟

چگونه هوای جک هیدرولیک را خارج کنیم

شرکت رونیکس، مدل‌های متنوعی از جک‌های هیدرولیک را در بازار ابزار ایران ارائه می‌ده. برای دیدن انواع این محصولات، می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

همه جک‌های هیدرولیک، یک مخزن برای روغن دارند که روی آن یک پیچ مخصوص برای خالی کردن هوا تعبیه شده است. روغن هیدرولیک به گونه‌ای است که فشرده نمی‌شود تا بتواند نیروی تولید شده در جک را منتقل کند. اما مولکول‌های هوا به راحتی فشرده می‌شوند. به همین دلیل، اگر در مخزن روغن هوا وجود داشته باشد، حرکت بالا و پایین دستگاه آرام و منظم نخواهد بود و روغن به سختی درون سیلندر جریان می‌یابد. بنابراین، لازم است هر چند وقت یک بار مطمئن شویم که هوایی داخل جک هیدرولیک نباشد. در ادامه، روش خارج کردن هوا از جک هیدرولیک را توضیح می‌دهیم.

طرز هواگیری جک روغنی

جک را زیر فشار نسبی قرار دهید

در این راهنما، جک روغنی از نوعی است که با پیچ هواگیری کار می‌کند. البته در برخی از جک‌های روغنی، برای راحت‌تر شدن کار، به جای پیچ از یک شیر مخصوص برای هواگیری استفاده شده است. برای خارج کردن هوای داخل جک، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

قبل از هر کاری، اول مطمئن شوید که پیچ هواگیری جک کاملاً بسته و محکم است. سپس جک را زیر یک بار نسبتاً سبک قرار دهید و آن را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید. این کار باعث می‌شود جک تحت یک فشار مناسب قرار گیرد.

اگر هنگام هواگیری، جک تحت فشار نباشد، ممکن است هوای داخل آن به طور کامل خارج نشود و عملیات به درستی انجام نگیرد. البته توجه داشته باشید که نباید فشار خیلی زیادی به جک وارد کنید؛ زیرا اگر در حالی که پیچ هواگیری باز است، بار خیلی سنگینی را بلند کنید، ممکن است به جک آسیب برسد.

جک روغنی رونیکس

جک روغنی برند رونیکس

این نوع جک، یک ابزار کاربردی و مهم برای بلند کردن خودرو است. از آن هنگام تعویض چرخ‌ها یا انجام کارهای فنی زیر ماشین استفاده می‌شود. عملکرد آن به این شکل است که با پمپاژ روغن، نیروی لازم برای بالا بردن کفه جک ایجاد می‌شود. استفاده از آن نسبت به انواع دیگر جک‌ها ساده‌تر است و به کاربر این امکان را می‌دهد که با اعمال نیروی کمتر، وزن بیشتری را بلند کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره نوع دیگری از این ابزار می‌توانید مطلب «جک سوسماری چیست؟» را مطالعه کنید.

پیچ هواگیری را باز کنید

وقتی جک زیر بار است، با استفاده از یک آچار، پیچ هواگیری را کمی باز کنید تا ترکیب هوا و روغن به آهستگی خارج شود. اجازه دهید پیچ باز بماند تا زمانی که هوای داخل به طور کامل تخلیه شود. پس از خروج کامل هوا و زمانی که فقط روغن به صورت یکنواخت جاری شد، پیچ هواگیری را کاملاً سفت کنید و سپس جک را پایین بیاورید. برای اینکه مطمئن شوید هوای داخل جک روغنی به طور کامل خارج شده، این مراحل را چند بار تکرار نمایید.

جک را زیر فشار نسبی قرار دهید

فشار وارد شده بر جک هیدرولیک

در هنگام استفاده از جک روغنی، میزان فشاری که به آن وارد می‌شود، نسبی است. این فشار به عوامل مختلفی مانند وزن خودرو، نقطه‌ای که جک زیر آن قرار می‌گیرد و وضعیت سطح زمین بستگی دارد. همیشه باید دقت کنید که جک را روی یک سطح صاف و محکم قرار دهید و از سالم بودن آن مطمئن شوید تا هنگام بلند کردن خودرو، خطری ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید:
«آموزش قدم به قدم پنچرگیری خودرو با ابزارآلات مکانیکی رونیکس»
«جک سوسماری چیست؟»

علت بالا نرفتن جک روغنی چیست

اگر جک روغنی به خوبی بالا نرود، ممکن است چند علت مختلف داشته باشد. در اینجا به برخی از این دلایل می‌پردازیم:

**کمبود یا مشکل در روغن**
گاهی اوقات مقدار روغن در جک کافی نیست یا روغن به دلیل کیفیت پایین یا آلودگی، نمی‌تواند به درستی کار کند. در چنین شرایطی، معمولاً باید روغن را عوض کنید یا آن را تصفیه نمایید. در بسیاری از موارد، مشکل بالا نرفتن جک با تعویض روغن برطرف می‌شود.

**وجود هوا در سیستم**
اگر هوا داخل سیستم جک باشد، عملکرد آن دچار مشکل می‌شود. برای رفع این موضوع، اغلب لازم است هوای داخل سیستم را تخلیه کنید.

**خرابی در سیستم هیدرولیک**
ممکن است بخش‌هایی از سیستم هیدرولیک جک آسیب دیده یا فرسوده شده باشد. در این حالت، تعمیر یا تعویض قطعات خراب می‌تواند مشکل بالا نرفتن جک را حل کند.

**بیشتر بخوانید:** نحوه‌ کار با تراز لیزری

به نقل از سایت همیار مکانیک کوشا درباره می‌توان گفت:

“شناخت عملکرد جک روغنی و نقش آن در سیستم اجرایی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی، گام بلندی برای شروع هواگیری جک روغنی درون این دستگاه‌ها است. این جک‌ها عملکرد بسیار آسانی دارند؛ اما در عین سادگی مسئولیت‌های پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که به افزایش راندمان کاری بالابرها کمک می‌کند.

وجود هوا درون جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی باعث افزایش سرعت فرایند اکسیداسیون روغن و عدم کنترل صحیح حرکت جک و عملکرد اسفنجی این قطعه می‌شود. به همین دلیل برای تخلیه هوای موجود، بر روی درپوش انتهایی یک پورت تخلیه اضطراری و بوش راهنمای قرار دارد که توسط یک پیچ بسته شده‌اند. به‌طورکلی اصلی‌ترین الگوریتم مورد استفاده در جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی ضرورت عدم متراکم بودن روغن است تا بتواند به روغن موجود در آن نیروی مناسب را وارد کند.”

رونیکس را می‌شناسید

در این نوشتار نحوه هواگیری جک روغنی را به زبانی ساده آموزش دادیم. شرکت رونیکس به‌عنوان بزرگترین برند بازار ابزار ایران، انواع جک‌های ماشین شامل جک‌های روغنی و سوسماری را در ابعاد و وزن‌های مختلفی تولید کرده تا کاربران مختلف بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. برای خرید هریک از این ابزار می‌توانید به عاملین فروش ما در سراسر کشور مراجعه کنید.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”دلیل وجود هوا در جک‌های روغنی چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”وجود هوا می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ورود هوا در زمان تعویض روغن هیدرولیک، تعویض قطعات داخلی دستگاه و … اتفاق بیفتد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”هوا در جک روغنی می‌تواند چه مشکلی ایجاد کند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”وجود هوا در مخزن روغن هیدرولیک، باعث می‌شود فرآیند بالا و پایین رفتن دستگاه منظم و نرم انجام نشود و روغن به‌راحتی ‌نتواند داخل سیلندر در حرکت باشد. پس حتما هرچندوقت یک‌بار جک روغنی را هواگیری کنید. “}}]}

سوالات متداول:

دلیل وجود هوا در جک‌های روغنی چیست؟
وجود هوا می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ورود هوا در زمان تعویض روغن هیدرولیک، تعویض قطعات داخلی دستگاه و … اتفاق بیفتد.

هوا در جک روغنی می‌تواند چه مشکلی ایجاد کند؟
وجود هوا در مخزن روغن هیدرولیک، باعث می‌شود فرآیند بالا و پایین رفتن دستگاه منظم و نرم انجام نشود و روغن به‌راحتی ‌نتواند داخل سیلندر در حرکت باشد. پس حتما هرچندوقت یک‌بار جک روغنی را هواگیری کنید.

برای درک بهتر دلایل روغن کاری منظم جک ها خوب است نیم نگاهی به تعریف جک های روغنی در سایت صدرا شیمی بندازید: “جک های روغنی تجهیزات صنعتی هستند که بر اساس روغن هیدرولیک عمل می کنند و اشیا را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهند. جک های هیدرولیکی ابزارهای مناسبی برای حمل و نقل وسایل سنگین هستند. در انبارها، صنایع، پالایشگاه، موقعیت حفاری زمین، تعمیرگاه خودروهای سنگین، اسکله و بنادر از انواع جک های هیدرولیکی یا جک های روغنی استفاده می شود.

عملکرد جک های روغنی بر اساس روغن هیدرولیک است. روغن هیدرولیک با یک فشار از طریق یک پیستون به مخزن وارد می شود و بر همان اساس می تواند جک را به سمت بالا حرکت دهد. با تخلیه روغن هیدرولیکی، جک به سمت پایین به حالت عادی باز می‌گردد. از آنجایی که حمل و نقل وسایل سنگین با تجهیزات ایمن و کارآمد در بسیاری صنایع اهمیت دارد، طراحی و تولید جک های روغنی یک حرفه ای تخصصی در صنعت محسوب می شود.

روغن هیدرولیک جزء اصلی جک های روغنی هستند. شناسایی انواع این روغن ها می تواند به عملکرد بهتر جک هیدرولیکی کمک کند.”

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *