این مطلب با همکاری دو مجموعه رونیکس و آچاره تهیه شده است تا اطلاعات مفیدی را درباره روشها و ریزهکاریهای شارژ کولر خودرو در اختیار تکنسینها و تعمیرکاران قرار دهد.
سرویس و نگهداری کولر خودرو از مهمترین نگرانیهای رانندگان به شمار میرود. علاوه بر مشکلاتی مثل خرابی کمپرسور یا شیر انبساط، یکی از رایجترین مواردی که با آن روبرو میشویم، اتمام گاز کولر است. این مسئله باعث میشود کمککم سرمای کولر کمتر شود و حتی در نهایت هوای گرم از دریچهها خارج گردد. در صورتی که سیستم کولر نشتی نداشته باشد، با شارژ مجدد گاز میتوان این مشکل را برطرف کرد. فرآیند شارژ گاز کولر نیز مانند بسیاری از کارهای فنی، نکات و ظرافتهای خاص خود را دارد.
به همین دلیل در این مقاله قصد داریم نکات کلیدی شارژ کولر ماشین را از زبان یکی از متخصصان آچاره با شما در میان بگذاریم.
رونیکس را بخوانید.
نکات شارژ کولر ماشین
قبل از اینکه به سراغ راهنمای شارژ کولر خودرو برویم، لازم است دو نکته مهم را بدانید: اول اینکه هنگام شارژ گاز کولر، خودرو باید روشن باشد. دوم اینکه برای بررسی نشتی و تست فشار در سیستم کولر، معمولاً از گاز نیتروژن استفاده میشود. در ادامه، اصلیترین نکات مربوط به شارژ کولر ماشین را با هم مرور میکنیم.
بیشتر بخوانید: “چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟”
عدم استفاده از کمپرسور یخچال برای وکیوم کردن کولر خودرو
پس از پیدا کردن محل نشتی، مهمترین مرحله قبل از پر کردن گاز کولر، وکیوم کردن سیستم است. متأسفانه بسیاری از تعمیرکاران برای این کار از کمپرسورهای یخچال استفاده میکنند که روشی نادرست است. دلیل این است که این کمپرسورها قدرت کافی برای خارج کردن کامل رطوبت موجود در مدار کولر را ندارند.
استفاده از پمپ وکیوم برای تخلیه کامل رطوبت داخل مدار
وظیفه اصلی کمپرسور، ایجاد فشار و فشردهسازی است و نمیتوان از آن برای ایجاد خلاء استفاده کرد. برای تخلیه کامل رطوبت از داخل سیستم، حتماً باید از پمپهای مخصوص ایجاد خلاء استفاده شود. هدف اصلی از این کار، خارج کردن رطوبت از مدار کولر است. با ایجاد خلاء، نقطه جوش آب کاهش مییابد. این امر باعث میشود رطوبت موجود در مدار به جوش آمده و تبخیر شود و در نهایت از سیستم خارج گردد.

همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است هر ماه یک بار، روغن پمپ وکیوم تعویض شود. اگر این کار انجام نشود، ممکن است روغن به دلیل جذب رطوبت خراب شود.
بیشتر بخوانید:“آموزش ۰ تا ۱۰۰ سرویس کولر ماشین“
استفاده از گیج برای چک کردن سیکل کولر
در هنگام شارژ کولر، برای بررسی و نظارت بر مدار گاز باید از فشارسنج (گیج) کمک بگیریم. در واقع این فشارسنج، وسیلهای است که کپسول گاز و پمپ تخلیه را به مدار کولر متصل میکند. اما یک نکته مهم اینجا وجود دارد: اگر فقط از فشارسنج برای شارژ گاز استفاده کنیم، به دلیل تغییر فشار گاز در دمایهای گوناگون، عملیات شارژ به شکل دقیق انجام نخواهد شد. زیرا مقدار گاز ورودی به درستی تنظیم نمیشود و این موضوع باعث میشود کارایی کولر در شرایط مختلف دمایی کاهش پیدا کند.
استفاده از ترازوی دیجیتال برای شارژ استاندارد با توجه به وزن اعلامی تولیدکننده خودرو
پس از تخلیه هوای کولر، حتماً باید گاز آن را با ترازو شارژ کنید. مقدار گازی که باید وارد سیستم شود، دقیقاً همان عددی است که شرکت سازنده مشخص کرده است. با رعایت دقیق این وزن، کولر در هر دمایی بهترین عملکرد و بازدهی را خواهد داشت.
سخن آخر
در این مطلب، نکات مهم مربوط به شارژ کولر خودرو را با شما مرور کردیم؛ راهکارهایی که میتواند کارایی سیستم خنککننده ماشین شما را بهتر کند. امیدواریم این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.
همچنین میتوانید با تماشای ویدئوی «فوت و فنهای شارژ گاز کولر ماشین» که با همراهی شرکت آچاره تولید شده، مهمترین نکات این کار را به شکل تصویری بیاموزید. پرسشها و دیدگاههای خود را نیز در این زمینه با ما در میان بگذارید.
سوالات متداول
1. چطور بفهمیم گاز کولر ماشین نیاز به شارژ دارد؟ اگر کولر به اندازه کافی خنک نمیکند، باد گرم میدهد، روی کمپرسور یخ میبندد یا کلاچ کمپرسور به درستی کار نمیکند، اینها نشانههای اصلی اتمام گاز کولر هستند.
2. چرا گاز کولر خودرو کم میشود؟ اصلیترین دلیل کم شدن گاز کولر، خرابی کمپرسور یا نشتی در بخشهای مختلف سیستم خنککننده است.
3. آیا روغن پمپ وکیوم باید تعویض شود؟ بله، چون روغن پمپ وکیوم رطوبت را جذب میکند و احتمال خراب شدن آن زیاد است. بهتر است هر یک ماه یکبار، روغن پمپ وکیوم تعویض شود.
