واشر سر سیلندر قطعهای حیاتی در خودرو است. این قطعه با ایجاد درزگیری بین سر سیلندر و بدنه موتور، مانع از نفوذ مایعاتی مانند آب و روغن به داخل موتور و نیز جلوگیری از خروج سوخت میشود. با تشخیص بهموقع علائم خرابی این واشر، میتوانید از موتور خود محافظت کرده و هزینههای تعمیر را کاهش دهید.
در این نوشته از مجله رونیکس، کارکردهای اصلی واشر سر سیلندر و نشانههای سوختگی آن را مرور میکنیم. همچنین پس از بررسی دلایل احتمالی مشکل، راههایی برای پیشگیری از خرابی این قطعه را یاد خواهیم گرفت.
رونیکس را دنبال کنید.
واشر سرسیلندر ماشین چه وظایفی دارد؟
موتور خودرو از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش بالا که سرسیلندر نام دارد و بخش پایینی که بلوک موتور نامیده میشود. سرسیلندر شامل قطعاتی مانند سوپاپهای ورود و خروج هوا، فنر، لیفتر، میلسوپاپ، شمع و فضای احتراق است. این بخش با کنترل ورود و خروج هوا، سوخت و گازها، جریان داخل سیلندر را تنظیم میکند.
واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار میگیرد. کار اصلی آن، جدا نگه داشتن فضای سیلندر و سرسیلندر از یکدیگر و جلوگیری از نفوذ مایعات ناخواسته به هر دو بخش است. به دلیل نقش مهم این قطعه، تشخیص بهموقع علائم خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر بسیار اهمیت دارد.
بیشتر بخوانید: چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟

وظیفه اصلی واشر سر سیلندر در موتور خودرو اینهاست:
* جلوگیری از نشت آب و روغن به بخشهای داخلی موتور
* جلوگیری از خارج شدن گازهای ناشی از احتراق از موتور
* کمک به روانکاری سیلندر با تعیین مسیر عبور آب و روغن
7 نشانه سوختن واشر سر سیلندر
با توجه به کارهایی که واشر سرسیلندر انجام میدهد، اگر این قطعه بسوزد یا خراب شود، میتواند آسیبهای جدی به ماشین شما وارد کند. برای جلوگیری از این آسیبها، بهتر است نشانههای سوختن واشر سرسیلندر را بشناسید. برخی از این نشانهها عبارتند از:
1.افزایش دمای موتور
یکی از مهمترین علامتهای خرابی واشر سرسیلندر، داغ شدن بیش از حد موتور خودرو است. این واشر در حالت سالم، مانع از نشت مایع خنککننده میشود؛ اما وقتی میسوزد یا آسیب میبیند، راهی برای ورود این مایع به داخل سیلندر باز میکند.
اگر به این موضوع علاقه دارید، حتماً چطور ماساژور به کاهش استرس و بهتر شدن حال روان کمک میکند؟ را بخوانید.
در اثر این اتفاق، سطح مایع خنککننده کم میشود و در نتیجه، دمای موتور به شکل چشمگیری بالا میرود.

2.مشاهده حباب در رادیاتور
واشر سرسیلندر با پوشاندن فاصله بین سرسیلندر و بدنه اصلی موتور، از نفوذ گازهای ناشی از احتراق به داخل سیستم خنککاری نیز جلوگیری میکند. در صورت آسیب دیدن این واشر، گازها میتوانند به درون سیستم خنککننده نشت کنند و به صورت حباب در رادیاتور خودرو دیده شوند.
3.نشت آب و روغن در بدنه موتور
وقتی واشر سرسیلندر میسوزد، لایهای که مانع از ترکیب آب و روغن موتور میشود از بین میرود. در نتیجه، آب و روغن با هم مخلوط میشوند. گاهی این مخلوط از موتور خارج شده و روی سطح آن به شکل جرم و رسوب خود را نشان میدهد.
این نشتیها که معمولاً در اطراف سرسیلندر دیده میشوند، یکی از اصلیترین نشانههای سوختن واشر سرسیلندر محسوب میگردند.
4.خارج شدن دود سفید از اگزوز
گاهی اوقات واشر سرسیلندر میسوزد و باعث میشود مایع خنککننده به داخل موتور نفوذ کند. این مایع در اثر حرارت موتور بخار میشود و سپس به صورت دود سفید یا دود آبی رنگ از اگزوز خودرو خارج میگردد.
رنگ این دود به شما نشان میدهد که واشر سرسیلندر چقدر آسیب دیده است. اگر رنگ دود بیشتر به آبی بزند، یعنی مقدار بیشتری مایع خنککننده در حال نشت است و این یک هشدار جدی است که نشان میدهد واشر سرسیلندر به طور کامل سوخته است.

5.افت توان موتور
سلامتی و کارکرد درست موتور به وضعیت مناسب بلوک و سرسیلندر بستگی دارد. اگر واشر سرسیلندر بسوزد، گازهای ناشی از احتراق از فضای احتراق خارج میشوند. این اتفاق باعث میشود فشار داخل آن فضا کم شود و در نتیجه قدرت موتور به شکل محسوسی کاهش پیدا کند.
همچنین، وقتی واشر میسوزد، ممکن است آب و روغن موتور با هم مخلوط شوند. این مسئله به بخشهای داخلی موتور آسیب میزند و بر توان آن تأثیر منفی میگذارد. گاهی اوقات نشانه این مشکل، دیدهشدن بخار از درپوش رادیاتور است.
6.روشنشدن چراغ چک موتور
یکی دیگر از علائم سوختن واشر سرسیلندر، روشن شدن چراغ هشدار موتور (چک) است. این چراغ که برای اعلام مشکلات احتمالی در خودرو طراحی شده، اطلاعات خود را از کامپیوتر مرکزی خودرو دریافت میکند.
وقتی به دلیل سوختن واشر سرسیلندر، عملکرد موتور دچار مشکل میشود، کامپیوتر خودرو این وضعیت را غیرطبیعی تشخیص داده و چراغ هشدار موتور را روشن میکند.
7.صدای غیر عادی موتور
اختلال در عملکرد موتور، نفوذ گازهای حاصل از احتراق یا نشتی مایعات خنککننده و روغن، فشار زیادی به بخشهای مختلف موتور وارد کرده و به آنها آسیب میرساند. پیدایش صداهای غیرعادی، بهویژه در زمان روشنکردن خودرو، از دیگر نشانههای سوختن واشر سرسیلندر محسوب میشود.
همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله علائم خرابی دینام ماشین و روشهای تشخیص و تعمیر را مطالعه کنید.

علت سوختن واشر سر سیلندر
پس از آشنایی با نشانههای سوختن واشر سرسیلندر، تشخیص دلایل ایجاد این مشکل به ما کمک میکند تا از موتور خودروی خود به بهترین شکل ممکن نگهداری کنیم.
یکی از مهمترین علتهای سوختن واشر سرسیلندر یا همان واشر زدن، خراب شدن ترموستات خودرو است. ترموستات نقش کلیدی در کنترل دمای موتور دارد و وقتی خراب میشود، باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور میگردد و شرایط را برای سوختن واشر فراهم میکند.
به طور خلاصه، اصلیترین دلایل سوختن واشر سرسیلندر عبارت است از:
1.نقص سیستم خنککننده
اگر بخشهای خنککننده موتور مانند ترموستات، رادیاتور یا پمپ آب به درستی کار نکنند، سیستم خنککاری دچار مشکل میشود. این موضوع باعث داغ شدن بیش از حد موتور میگردد و احتمال آسیب دیدن واشر سرسیلندر را بسیار بالا میبرد. در واقع، مشکل در سیستم خنککننده هم میتواند نشانهای از سوختن این واشر باشد و هم خودش یکی از دلایل اصلی این خرابی محسوب شود.
همچنین، وقتی قطعات مهم موتور مانند میللنگ، پیستونها یا سوپاپها خراب شوند، فشار داخل سیلندر موتور بیش از حد افزایش مییابد. این فشار زیاد نیز میتواند باعث شود که واشر سرسیلندر بسوزد یا آسیب ببیند.
2.نصب نادرست واشر سر سیلندر
انتخاب واشر نادرست برای آببندی سر سیلندر یا نصب اشتباه آن، میتواند از دلایل سوختن واشر سر سیلندر باشد. همچنین، اگر پیچهای سر سیلندر با گشتاور مناسب بسته نشوند یا به اندازه کافی سفت نباشند، به مرور زمان به واشر آسیب رسانده و باعث سوختن آن میشوند.
برای بستن دقیق پیچها میتوانید از بکس بادی رونیکس استفاده کنید.
3.نقص در اجزای موتور
شکستن یا کج شدن قطعات اصلی موتور مانند بلوک یا سر سیلندر در زمانی کوتاه، میتواند به سوختن واشر سر سیلندر منجر شود. اگر هر یک از بخشهای موتور مشکل پیدا کند، ممکن است واشر کارایی خود را از دست بدهد، درزگیری آن ضعیف شود و از جای خود شل گردد.
همانگونه که پیشتر در مورد علائم سوختن واشر سرسیلندر گفته شد، در اثر این خرابی، خروج گازهای داغ و نفوذ مایعات خنککننده و روغن به یکدیگر اتفاق میافتد. این مسئله باعث داغشدن بیش از حد موتور میشود و در نهایت به سوختن کامل واشر میانجامد.

جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر
مراقبت درست از خودرو جلوی آسیبهایی را میگیرد که نهتنها کارکرد موتور را مختل میکنند، بلکه ایمنی شما را کم کرده و هزینههای سنگین تعمیر در پی دارند. این مراقبت در وقت و انرژی شما صرفهجویی خواهد کرد.
دقت به نشانههای سوختن واشر سرسیلندر و جلوگیری از بروز آن، عمر موتور را بیشتر کرده و کارایی آن را بهبود میبخشد. کارهای پیشگیرانهای که برای محافظت از واشر سرسیلندر میتوان انجام داد، اینها هستند:
– بهکار بردن واشر سرسیلندر خوب و باکیفیت از همان ابتدا
– مطمئن شدن از نصب درست واشر سرسیلندر در مرحله اول
– نگهداری مناسب برای اطمینان از کارکرد درست ترموستات، رادیاتور و پمپ آب
– بررسی منظم سرسیلندر و قطعات موتور برای دیدن هرگونه ترک
– پایش همیشگی سیستم تهویه خودرو
– کنترل مرتب سطح آب و روغن خودرو و عملکرد صحیح پمپ روغن
– جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور
– تعویض روغن پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی
– استفاده از ضد یخ برای پایین آوردن دمای موتور
– بررسی فشار سیلندر

سخن آخر
علائم سوختن واشر سرسیلندر هشداری جدی برای توجه به این قطعه حیاتی خودرو محسوب میشوند. با دیدن این نشانهها و به منظور پیشگیری از صدمه دیدن موتور، باید در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به تعویض واشر سرسیلندر اقدام نمایید.
به کار بردن قطعات باکیفیت و نصب دقیق واشر در مرحله اول، از هزینههای اضافی آینده جلوگیری کرده و شما را از مشکلات احتمالی پس از تعویض این قطعه بینیاز میکند. پس از تعویض واشر، برای اطمینان از عدم نشتی روغن، عملیات آببندی را به درستی انجام دهید.
آیا شما نشانههای دیگری برای تشخیص سوختن واشر سرسیلندر میشناسید؟
سوالات متداول
چه مشکلاتی در صورت سوختن واشر سرسیلندر پیش میآید؟
اگر واشر سرسیلندر بسوزد، موتور بیش از حد داغ میکند، روغن و مایع خنککننده نشت میکنند و به موتور آسیب جدی وارد میشود.
چگونه میتوان فهمید واشر سرسیلندر سوخته است؟
علائم اصلی سوختن این واشر عبارتند از: دیدن حباب در رادیاتور، خروج دود سفید از اگزوز، روشن شدن چراغ هشدار موتور، شنیدن صدای غیرعادی از موتور و همچنین نشت آب یا روغن از بخشهایی از خودرو.
مطمئنترین راه برای بررسی سلامت واشر سرسیلندر چیست؟
بهترین و دقیقترین روش برای آزمایش واشر سرسیلندر، انجام تست تراکم سیلندر (کمپرسسنجی) است.
