مصاحبه کیمیانیوز با فرهاد بادپا مدرس و موزیسین

مصاحبه کیمیانیوز با فرهاد بادپا مدرس و موزیسین

در هجدهمین روز دی ماه، تیم کیمیانیوز و کافه خبر به ندابلاگ در شرق تهران، محله نارمک، آمدند. در این دیدار، گفت‌وگویی صمیمی بین استاد فرهاد بادپا، از مربیان ندابلاگ، و اعضای این گروه انجام شد. در ادامه، متن کوتاهی از این گفت‌وگو که در وبلاگ ندابلاگ منتشر شده، آورده می‌شود. امیدواریم تا پایان این نوشته با ما همراه بمانید.

مصاحبه کیمیانیوز با فرهاد بادپا مدرس و موزیسین

استاد بادپا یادگیری موسیقی را از سال ۱۳۶۶ آغاز کرد، در حالی که خانواده‌ی مذهبی‌اش با این کار مخالف بودند. ابتدا به ساز پیانو علاقه داشت، اما با راهنمایی استادش، ساز تخصصی خود را از میان سازهای کوبه‌ای و به صورت مشخص تنبک انتخاب کرد. او کار هنری تخصصی خود را زیر نظر استاد “بهمن رجبی” شروع نمود.

بادپا در پاسخ به این پرسش که با توجه به سی سال سابقه‌اش، آموزشگاه‌های موسیقی امروز را چگونه می‌بیند، گفت: تعداد این آموزشگاه‌ها زیاد شده، اما آنچه مهم است کیفیت کار آنهاست. به نظر او، نظارت بر گزینش استادان و انتخاب درست مدرسان موضوع بسیار مهمی است. او همچنین افزود: دانش موسیقی، تجربه‌ی آموزشی و آگاهی از روانشناسی از موارد پایه‌ای‌ای هستند که آموزشگاه‌ها و هنرجویان باید در انتخاب معلم به آنها توجه کنند.

وی در ادامه گفت: نوازندگی و آموزش دو مهارت جداگانه هستند و نباید تصور کرد که هر نوازنده‌ی خوبی، لزوماً معلم خوبی نیز هست.

انتخاب ساز،کشف استعداد ، علاقه خانواده ها و هنرجو

در بخش بعدی گفتگو، درباره نحوه انتخاب ساز، پیدا کردن استعداد هنرجو و نقش خانواده‌ها پرسیده شد. بادپا در این باره توضیح داد که هنرستان عالی موسیقی تنها مرکزی است که به طور تخصصی ساز را برای هنرجو انتخاب می‌کند. اما در آموزشگاه ندابلاگ، با مدیریت سرکار خانم نسیم دارا، برای خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندانشان آموزش اصولی موسیقی ببینند، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام شده است. بر این اساس، با همفکری خانواده و هنرجو، آزمون و مشاوره دقیقی انجام می‌شود و در صورت نیاز، پس از شناسایی درست استعداد، هنرجو به مسیر مناسب راهنمایی می‌شود.

سپس درباره علاقه و کشف استعداد هنرجو پرسیده شد؛ اینکه چرا ممکن است استعداد یک هنرجو دیده نشود یا در میانه راه انگیزه خود را از دست بدهد. بادپا در پاسخ گفت:
هر دو عامل خانواده و مدرس می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند. اصرار بیش از حد خانواده برای یادگیری ساز خاص از یک سو، و روش تدریس نادرست برخی مدرسان، به ویژه در آموزش به کودکان، از سوی دیگر، می‌تواند باعث شود هنرجو مسیر هنری را رها کند.

در پایان درباره خوانندگی، سلفژ و صداسازی نیز صحبت شد. استاد بادپا بر این باور است که برای علاقه‌مندان به خوانندگی، آشنایی با دانش موسیقی و سلفژ بسیار اهمیت دارد و بهتر است این مهارت در آموزشگاه‌های معتبری مانند ندابلاگ و زیر نظر استادان باتجربه آموخته شود. زیرا خواننده واقعی کسی است که حتی بدون استفاده از دستگاه یا میکروفن نیز بتواند صدای زیبایی داشته باشد.
 

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *