مصاحبه آموزشگاه الهام با فرهاد بادپا،مدرس دف،تنبک و …

مصاحبه آموزشگاه الهام با فرهاد بادپا،مدرس دف / تنبک / سازهای کوبه‌ای / ریتم

فرهاد بادپا، یک مدرس ماهر و با سابقه در وبلاگ ندابلاگ است. او در آموزش سازهای کوبه‌ای مانند دف و تنبک و همچنین مباحث ریتم، تخصص دارد. در ادامه، گفت‌وگوی ویژه‌ای از آموزشگاه الهام با این استاد را می‌توانید مطالعه کنید.

مصاحبه آموزشگاه الهام با فرهاد بادپا، مدرس دف / تنبک / سازهای کوبه‌ای / ریتم

 

لطفا یک معرفی مختصر از خودتون برای ما داشته باشید.

فرهاد بادپا، نوازنده، آموزگار و پژوهشگر سازهای تنبک و دف است. او همچنین مدرس دانش ریتم‌شناسی می‌باشد که به بیان ساده، همان شناخت ریتم است. روش آموزشی او کاملاً شخصی و منحصر به فرد است. او نزدیک به ۲۵ سال است که در مراکز آموزشی گوناگون مانند دانشگاه، هنرستان عالی موسیقی، بنیاد رودکی (تالار وحدت) و دیگر مؤسسات به تدریس مشغول است. وی نخستین کسی است که کارگاه‌های تخصصی برای شناخت ریتم و آموزش سازهای دف و تنبک را در تهران و دیگر شهرها برگزار کرده است.

چرا ساز تنبک رو به عنوان ساز اصلی خودتون انتخاب کردید؟

تنبک را مادر همه سازهای کوبه‌ای می‌دانند. من در دهه شصت، با راهنمایی استادان بزرگ، به سمت یادگیری این ساز جذب شدم. همزمان، نواختن ساز دف را نیز آغاز کردم که می‌توان آن را خانواده‌ای دیگر از سازهای ضربه‌ای به شمار آورد. دلیل این انتخاب آن بود که ریتم، یکی از پایه‌های اساسی موسیقی است و آموختن این سازها، شناخت عمیقی از ریتم به من می‌داد. برای آنکه در نوازندگی به سطح بالایی برسیم، نیاز داریم درک قوی و روشنی از ریتم پیدا کنیم.

فکر می کنید انتخاب موسیقی چه تاثیری در زندگی شما داشته؟

موسیقی بخش جدا نشدنی زندگی همه ما انسان‌هاست. این هنر تخصصی و زیبا، در دنیای پر از شلوغی و آشوب امروز، مانند یک نجات‌دهنده و آرامش‌بخش قدرتمند عمل می‌کند. هنگامی که به دنیای موسیقی قدم می‌گذاریم، بهتر و عمیق‌تر با زیبایی‌ها و آفریده‌های خداوند آشنا می‌شویم. یادگیری این هنر به معنای واقعی کلمه — نه به عنوان یک هنر لوکس و تجملی — می‌تواند قدرت تمرکز، احساس تعهد و مسئولیت‌پذیری (در صورت داشتن وجدان بیدار) را در ما افزایش دهد. همچنین می‌توان گفت که تأثیر بسیار زیادی بر هوش و حتی زندگی روزمره ما خواهد گذاشت.

چند سال هست که در ندابلاگ تدریس می کنید؟

حدود دوازده یا سیزده سالی می‌شود که در این آموزشگاه تدریس می‌کنم. می‌توان گفت این مرکز، پایگاه اصلی آموزشی من در شرق تهران است.

از ابتدا به تدریس فکر می کردید؟چرا تدریس رو انتخاب کردید؟

نه، تنها آرزویم این بود که در محضر استادم ساز بزنم یا با گروه موسیقی همراه شوم. اما با تشویق یکی از بزرگان و استادانم، کمانچه‌نواز چیره‌دست و خوش‌نواز، استاد کامران داروغه (روحشان شاد) به آموزش روی آوردم و حالا با تمام وجود عاشق تدریس هستم.

در مدت زمان تدریستون خاطره جالب یا آموزنده ای دارید که برامون بگید؟

خاطرات بسیار است. شاید هر کلاس درس، خاطره‌ای به یاد ماندنی بوده. اما یک روز، یکی از شاگردانم به من گفت: استاد، من خیلی دوست دارم مثل فلانی ساز بزنم. هر روز مادرم به من می‌گوید: وقتی نزد استاد درس می‌خوانی، سعی کن در نوازندگی به سطح فلانی برسی. نکته جالب این بود که آن‌ها اصلاً نمی‌دانستند همان شخصی که این همه از او تعریف می‌کنند، از شاگردان قدیمی خود من بوده است. من هم در ابتدا چیزی نگفتم. بعداً یک روز به او گفتم: حتماً درباره نوازندگان و مدرسان تحقیق کن و سابقه آن‌ها را پیدا کن.

جلسه بعد، این هنرجو به همراه مادرشان، خوشحال و با یک جعبه شیرینی به کلاس آمدند و پرسیدند: چرا شما به ما نگفتید که فلانی شاگرد خودتان بوده است؟ من هم گفتم: زیبایی ماجرا در همین بود که خودتان آن را کشف کنید.

چه ویژگی ندابلاگ باعث شد این آموزشگاه رو برای تدریس انتخاب کنید؟

ندابلاگ با توجه به موقعیت خوب و دسترسی آسان، فضایی صمیمی و دوستانه در محیط آموزشی ایجاد کرده است. استفاده از مربیان و اساتید با تجربه و متخصص، همراه با رعایت اصول حرفه‌ای آموزش، باعث شده فضایی آرام و جذاب فراهم شود که نه تنها مدرسان، بلکه هنرجویان با سلیقه‌های مختلف را به سمت خود می‌کشد. برای من نیز همکاری با دوستان عزیز در این مجموعه، مایه افتخار است.

چه پیشنهادی برای افرادی که به تازگی  می خوان موسیقی رو شروع کنن دارید؟

به هنرجویان عزیز پیشنهاد می‌کنم که پیش از هر چیز، درباره آموزشگاه و استاد سازی که قصد یادگیری آن را دارند، به اندازه کافی تحقیق و بررسی کنند. متأسفانه بسیاری از مراکز آموزشی، استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند و برخی از مدرسان با تبلیغات اغراق‌آمیز به ویژه در فضای مجازی، هنرجویان را به مسیر اشتباه می‌کشانند. خانواده‌ها و هنرجویان عزیز فراموش نکنند که برای یادگیری یک ساز، به نوازنده‌ی خوب نیاز ندارند، بلکه به یک معلم خوب و باتجربه نیازمندند. یک مدرس خوب مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را دارد؛ مانند دانش موسیقی، توانایی بیان خوب و انتقال درست مفاهیم، آگاهی از شرایط روز جامعه و …

یک مدرس باید تا حدی با جامعه‌شناسی و روانشناسی نیز آشنا باشد. اگر هنرجویان در این مسیر، انتخاب درستی داشته باشند، بدون شک آینده‌ی روشنی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

ممنون از شما استاد گرامی که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.
 

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *