انواع کانن در موسیقی

انواع کانن در موسیقی

در نوشته‌های قبل، با معنای کلمه «کانن» در موسیقی آشنا شدیم. همانطور که قبلاً گفتیم، کانن یک روش و قالب برای ساختن آهنگ است که بر اساس تکرار دقیق یک ملودی اولیه شکل می‌گیرد. در این روش، یک ملودی در فاصله‌های مشخص، توسط یک یا چند بخش دیگر تکرار می‌شود. این تکرار می‌تواند دقیقاً با نت‌های مشابه باشد یا با تغییر اکتاو، اما ساختار اصلی حفظ شود.
در ادامه این نوشته از وبلاگ ندابلاگ، قصد داریم انواع مختلف کانن را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع کانن 

۱- کانن دو صدایی

کانن‌های دو، سه و چهار قسمتی، در واقع تکرار یک ملودی اصلی هستند. در این روش، پس از شروع شدن ملودی اول، همان ملودی با فاصله‌ای کوتاه (چند نت یا چند میزان بعد) در بخش دیگری از موسیقی و با فاصله‌ای مشخص، دوباره نواخته می‌شود.

۲ – کانن چهارم ،پنجم و…

اگر یک ملودی توسط صدای دوم، دقیقاً با همان فواصل اما در محدوده‌ای پایین‌تر یا بالاتر از صدای اول تکرار شود، به آن کانن می‌گویند. وقتی این تکرار در فاصله‌ی چهارم، پنجم یا هر فاصله‌ی دیگری انجام شود، آن را به ترتیب کانن چهارم، کانن پنجم و … نامگذاری می‌کنند.

۳ –  کانن معکوس

در کانن معکوس، بخش دوم در خلاف جهت بخش اصلی حرکت می‌کند، یعنی اگر ملودی اصلی به سمت بالا رود، بخش دوم به سمت پایین می‌رود و برعکس.

کانن افزایشی نیز نوع دیگری از کانن است. در این نوع، طول نت‌ها در بخش دوم بیشتر از ملودی اصلی است، به این معنی که ملودی با سرعت کمتری اجرا می‌شود.

 ۵- کانن کاهشی 

در کانن کاهشی، نت‌های بخش دوم با سرعت کمتری نسبت به خط ملودی اصلی پیش می‌روند.

۶ – کانن قهقرایی

در کانن قهقرایی، روش کار کمی پیچیده‌تر از سایر انواع کانن است. در این نوع، صدای دوم، ملودی اصلی را از انتهای آن کپی می‌کند و به سمت ابتدای قطعه پیش می‌رود. در نهایت، هنگامی که ملودی اصلی به پایان خود می‌رسد، صدای دوم به آغاز آن رسیده است.

۷ – کانن مدور

در کانُنِ مداوم، هر قسمت از آهنگ که تمام می‌شود، دوباره و دوباره از نو تکرار می‌گردد.

۸- کانن دوبل

کانن مضاعف یا دوگانه، نوعی از کانن است که در آن دو بخش مستقل و متفاوت، هر کدام با ملودی خاص خود، به صورت همزمان نواخته می‌شوند. در این روش، ممکن است بخش دوم نقش همراهی و کم‌رنگ‌تری داشته باشد، یا اینکه هر دو بخش از اهمیت و وزن یکسانی در قطعه برخوردار باشند.

۹- کانن همراهی شده

در این روش، سازهای دیگر نیز به گروه نوازندگان اضافه می‌شوند و هر کدام به طور مستقل و با هماهنگی‌های آزاد، بخش اصلی قطعه را همراهی می‌کنند.

۱۰ – کانن آزاد

یک کانن آزاد، نوعی از کانن است که در بخش تقلید ملودی، از نت‌های کروماتیک و تغییر یافته استفاده می‌کند و در نتیجه با ملودی اصلی تفاوت دارد.

۱۱-  کانن ریتمیک

در سبک موسیقی امروزی، به جای کپی‌برداری از نغمه‌های اصلی، از الگوی ضرب‌آهنگ و گام‌های صوتی استفاده می‌شود.

۱۲-  کانن همصدا

در کانن هم‌صدا، هنگامی که بخش دوم دقیقاً همان ملودی بخش اول را در همان محدوده صوتی تکرار کند، به آن کانن هم‌صدا گفته می‌شود.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *