بیوگرافی مهران احمدی
مهران احمدی بازیگر و کارگردان ایرانی است که در سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت میکند. او در نهم اسفند ۱۳۵۲ به دنیا آمد. ورود او به دنیای بازیگری با ایفای نقش در فیلم «آدم» ساخته عبدالرضا کاهانی در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد. علاوه بر این، او در برخی از پروژهها به عنوان برنامهریز، دستیار کارگردان و مدیر تولید نیز همکاری کرده است.
مهران احمدی با بازی در فیلمهای جدی مانند «یک خانواده محترم»، «بغض» و «ماحی» توجه و تحسین بسیاری از منتقدان سینما را به دست آورد. در سال ۱۳۹۲ نیز در سریال «آوای باران» نقش شکیب را بازی کرد. از دیگر کارهای شاخص او میتوان به حضور در مجموعههای پرمخاطب «پایتخت ۲»، «پایتخت ۳» و «پایتخت ۶» اشاره کرد که در آنها شخصیت بهبود فریبا را خلق نمود.
او در سال ۱۳۹۶ اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «مصادره» کارگردانی و تولید کرد.
منوی دسترسی سریع
**خلاصهای از زندگی**
در این بخش، نگاهی کوتاه و کلی به سرگذشت و مهمترین رویدادهای زندگی خواهیم داشت.
**درباره زندگی**
در اینجا، داستان کامل زندگی از دوران کودکی تا به امروز شرح داده میشود.
**پیمان زناشویی**
این قسمت به چگونگی تشکیل خانواده و همسر فرد میپردازد.
**حضور در فضای مجازی**
صفحات و کانالهای رسمی که از طریق آنها با طرفداران و مردم در ارتباط است، در این بخش معرفی میشوند.
**عرصه فعالیتهای هنری**
این بخش به کارها و آثار هنری، سبک کاری و اتفاقات مهم در دنیای هنر میپردازد.
**فهرست آثار سینمایی**
لیست کامل فیلمها، سریالها یا دیگر کارهایی که در آنها حضور داشته، در اینجا آورده شده است.
**دستاوردها و تقدیرها**
همه جایزهها، نشانها و موفقیتهایی که در طول دوران فعالیت کسب کرده، در این قسمت گردآوری شده است.
**گفتوگوها**
متن یا ویدئوهای مصاحبههایی که با رسانههای مختلف انجام داده است، در این بخش قابل مشاهده است.

خلاصه زندگینامه
نام: مهران
نام خانوادگی: احمدی
تاریخ تولد: ۹ اسفند ۱۳۵۲ (۵۲ ساله)
محل تولد: تهران، ایران
ملیت: ایرانی
مدرک تحصیلی: لیسانس بازیگری از دانشگاه هنر و معماری تهران
حوزه کاری: بازیگر، کارگردان، مدیر تولید و برنامهریز
سالهای فعالیت: از ۱۳۷۰ تا امروز
وضعیت تأهل: متأهل
فرزندان: یک دختر به نام باران
قد: ۱۸۰ سانتیمتر
زندگینامه
زندگی شخصی:
مهران احمدی یکی از بازیگرانی است که در زمینههای کارگردانی تئاتر، سینما و تلویزیون هم فعالیت دارد. او در نهم اسفندماه ۱۳۵۲ در تهران متولد شد. مادر او اهل نیشابور بود. پدرش که پیش از این درگذشته است، فرهنگی بود و به عنوان دبیر در آموزش و پرورش کار میکرد. خانوادهاش چند سالی در نیشابور زندگی کردند و بعد به تهران نقل مکان کردند.
این بازیگر در سال ۱۳۷۳ در دانشکده هنر و معماری تهران قبول شد و در نهایت با مدرک کارشناسی بازیگری از آن دانشگاه فارغالتحصیل گردید. او در مصاحبهای درباره دوران دانشگاه و استادانش گفته است: اساتید برجسته و نام آوری در دانشکده ما به تدریس میپرداختند. در بدو ورودمان به دانشگاه، استاد عزت الله انتظامی تست بازیگری از ما گرفت و پس از آنکه ایشان نظر مساعد و تائید خود را نسبت به آزمون و تست ما اعلام کردند، مجوز راهیابی به دانشگاه را پیدا کردیم. پشت سر گذاشتن این مراحل سبب شد تا جایگاه و ارزش هنرپیشگی در نظرمان دوچندان شود.
مهران احمدی در طول سالهای دانشجویی، علاوه بر درس خواندن، در برنامههای مختلف تلویزیونی و تئاتر نیز همکاری میکرد. همچنین او اشاره کرده که برای تأمین هزینههای دانشگاه مجبور بوده در یک رستوران به عنوان کارگر مشغول به کار شود.
ازدواج

این بازیگر ایرانی در سال ۱۳۸۱ ازدواج کرد و زندگی خانوادگی خود را شروع نمود. همسر او در زمینه سینما و هنر فعالیت ندارد و به این عرصه نیز علاقهمند نیست.
دختر:
مهران احمدی و همسرش در سال ۱۳۸۴ صاحب یک دختر شدند که نام او را باران گذاشتند. باران به خاطر شغل و فعالیت پدرش در دنیای هنر، از همان کودکی به این فضا علاقهمند شد و وارد عرصه هنر گردید. به همین دلیل، در اولین مجموعهای که مهران احمدی در شبکه نمایش خانگی کارگردانی و بازیگری کرد، باران احمدی نقش دختر او را بر عهده گرفت. مهران احمدی همچنین گفته است که باران در میان خوانندگان، علاقه زیادی به امیر تتلو دارد و معمولاً در ماشین آهنگهای او را پخش میکند و من هم به این ترانهها گوش میدهم.
سفر به نیشابور:
مهران احمدی در دوران بچگی به همراه خانوادهاش به شهر نیشابور نقل مکان کرد. او مدت کوتاهی در آنجا زندگی کرد، اما خیلی زود با گویش و لهجه مردم آن شهر آشنا شد. این آشنایی بعدها به او کمک کرد تا در سریال مهرآباد، در نقش نعیم، بتواند این لهجه را به طور طبیعی و زیبا صحبت کند.
مهران احمدی در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
mehranahmadiofficial@
زندگی هنری
ورود به عرصه هنر:
مهران احمدی حتی قبل از ورود به دانشگاه، کار در دنیای تئاتر را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرد و آثارش را در تهران و چندین شهر دیگر به نمایش گذاشت. از اولین کارهای او در تئاتر میتوان به نمایشهایی مانند **چند و چون به چاه رفتن، محاکمه ژاندارک و آسید کاظم** اشاره کرد. چند سال بعد، وقتی ۲۴ سال داشت، با ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی **جدال با سرنوشت** در سال ۱۳۷۶ از شبکه اول سیما، برای اولین بار از صفحه تلویزیون دیده شد. او علاوه بر این، در چند سریال که به درخواست سیمای خانواده ساخته شده بود نیز بازی کرد. پس از آن، مهران احمدی در سال ۱۳۸۵ با بازی در فیلم سینمایی **آدم** پا به عرصه سینما گذاشت. اگرچه بازیگری فعالیت اصلی او در عرصه هنر است، اما او در نقشهای دیگری مثل دستیار کارگردان، برنامهریز و مدیر تولید نیز همکاری داشته است.
درخشش در تلویزیون:
مهران احمدی از ابتدای فعالیت هنری خود تا سال ۱۳۹۱ در سریالهای زیادی بازی کرد. از کارهای معروف او در آن سالها میتوان به “تنها در تاریکی”، “مهر و ماه”، “بیابان عشق” و “تا ثریا” اشاره کرد. اما نقش آفرینی او در شخصیت “بهبود فریبا” در سریال پایتخت ۲ بود که او را به چهرهای بسیار شناخته شده تبدیل کرد. پس از آن، بازی در نقش “شکیب” در سریال آوای باران و همچنین حضور در پایتخت ۳، این محبوبیت را بیشتر کرد.
این بازیگر برای اینکه در یک نوع نقش تکرار نشود، تصمیم گرفت در فصلهای چهارم و پنجم پایتخت حضور پیدا نکند. اما به دلیل درخواستهای فراوان مردم و طرفداران این مجموعه، در نهایت برای فصل ششم به گروه بازیگران پایتخت برگشت و دوباره نقش بهبود فریبا را بازی کرد.
کارگردانی در سینما و نمایش خانگی:
مهران احمدی، علاوه بر بازیگری، در تعدادی از فیلمها و سریالها به عنوان دستیار کارگردان نیز فعالیت کرده است. او اولین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۱۳۹۶ کارگردانی کرد و نام آن را «مصادره» گذاشت.
این هنرمند مشهور، دومین فیلم سینمایی خود با عنوان «سگ بند» را در سال ۱۳۹۸ ساخت. به دلیل همهگیری بیماری کرونا، این فیلم حدود دو سال موفق به دریافت مجوز اکران نشد، اما سرانجام در اسفندماه سال ۱۴۰۰ روی پرده سینماها رفت و با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شد.
یکی از آثار مجموعهای مهران احمدی، سریال «بیگناه» است که کارگردانی آن را بر عهده داشت و از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ از طریق شبکه نمایش خانگی پخش شد.
مروری بر نقش ها:
در ادامه مرور زندگی مهران احمدی، در این بخش به معرفی مهمترین و شناختهشدهترین آثار او در زمینههای گوناگون از جمله سینما، تلویزیون و فیلمهای مخصوص پخش خانگی خواهیم پرداخت.
سریال بی گناه:
مجموعه «بیگناه» یک سریال درام و خانوادگی است که کارگردانی آن را مهران احمدی بر عهده داشته و مصطفی کیایی تهیهکننده آن بوده است. این سریال در سال ۱۴۰۱ از طریق شبکه نمایش خانگی منتشر شد.
داستان سریال درباره مردی به نام بهمن است که پس از سالها دوری به ایران بازمیگردد. او به دیدار معشوقه قدیمی خود میرود و در این مسیر، رازهای پنهان زیادی از گذشته برایش آشکار میشود.
مهران احمدی علاوه بر کارگردانی، در نقش عطا معصومی نیز بازی کرده است. این شخصیت، داماد خانواده فرشباف است و دو فرزند او با مشکلات و چالشهای زیادی روبرو هستند.
جالب است بدانید که باران احمدی، دختر مهران احمدی، نیز در این سریال نقش فرزند عطا معصومی را بازی میکند.
از دیگر بازیگران این مجموعه میتوان به محسن کیایی، مسعود رایگان، مهرانه مهین ترابی، شبنم مقدمی، ویشکا آسایش، نسرین نصرتی، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی، هدیه بازوند و ماهور الوند اشاره کرد.
سریال می خواهم زنده بمانم:
یکی از مجموعههای جذاب در سبک عاشقانه و درام، سریال «میخواهم زنده بمانم» است که کارگردانی آن را شهرام شاهحسینی بر عهده داشت و محمد شایسته تهیهکننده آن بود. این سریال در سال ۱۳۹۹ تولید شد و از طریق پلتفرم فیلیمو در اختیار مخاطبان شبکه نمایش خانگی قرار گرفت.
داستان این سریال درباره دختری به نام هما حقی است که در سال ۱۳۶۸ با اتفاقات ناگوار زیادی روبرو میشود. پدرش به اتهام قاچاق مواد مخدر به دادگاه کشیده شده و به مرگ محکوم میشود، در حالی که کاملاً بیگناه است. هما برای نجات پدر و اثبات بیگناهی او، مجبور میشود عشق قدیمی خود را کنار بگذارد و با مردی به نام شایگان ازدواج کند تا از این طریق راهی برای آزادی پدرش پیدا کند.
در سریال «میخواهم زنده بمانم»، مهران احمدی در نقش بهمن دشتی، رئیس کمیته و دوست نزدیک شایگان ظاهر شد. او در کنار بازیگرانی مانند حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، آزاده صمدی، علی شادمان، بابک کریمی، مهدی حسینینیا، عزتالله مهرآوران، افسانه چهرهآزاد و مائده طهماسبی به ایفای نقش پرداخت.
سریال پایتخت:
مجموعه پایتخت، یک سریال تلویزیونی پرطرفدار است که کارگردانی آن را سیروس مقدم بر عهده داشت و الهام غفوری تهیهکننده آن بود. این سریال در دهه نود خورشیدی، بینندگان زیادی را جذب خود کرد. فصل اول آن در سال ۱۳۹۰ از شبکه یک پخش شد و از فصل دوم، مهران احمدی نیز به گروه بازیگران آن پیوست.
داستان سریال، ماجراهای نقی معمولی و خانوادهاش را روایت میکند. او به همراه همسر، بچهها، پدر، خواهر و پسرخالهاش، درگیر اتفاقاتی میشوند که هم خندهدار است و هم هیجانانگیز و بیننده را به دنبال قصه میکشاند. در فصل اول، این خانواده به تهران نقل مکان میکنند و در فصلهای بعد دوباره به زادگاهشان، شیرگاه، بازمیگردند.
مهران احمدی در این مجموعه، نقش “بهبود فریبا” را بازی میکند که شوهر خواهر نقی معمولی است. بهبود، محیطبان است و در حین انجام وظیفه، توسط شکارچیان غیرمجاز تیر خورده و مجروح میشود.
از بازیگران اصلی سریال پایتخت میتوان به محسن تنابنده، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، علیرضا خمسه، احمد مهران فر، هومن حاجی عبداللهی و بهرام افشاری اشاره کرد.
فیلم سگ بند:
فیلم سینمایی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی، برای نخستین بار در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰ روی پرده رفت.
این فیلم داستان زندگی مردی را روایت میکند که امیر جعفری نقش او را بازی میکند. او در گذشته یک کشتیگیر بوده است. حالا برای به دست آوردن پول زیاد، به همراه دوستش که مهران احمدی نقش او را ایفا میکند، نقشهای میکشند. همچنین فردی که برایش کار میکند، به او پیشنهاد میدهد که به خارج از کشور سفر کند. به همین خاطر، آنها تصمیم میگیرند برای رسیدن به ثروت، راهی کشور ارمنستان شوند. اتفاقاتی که پس از آن در این کشور برایشان رخ میدهد، صحنههای بامزه و خندهدار فیلم را میسازد.
مهران احمدی علاوه بر کارگردانی، در این فیلم به عنوان بازیگر نیز حضور دارد. از دیگر بازیگران این اثر سینمایی میتوان به این افراد اشاره کرد: امیر جعفری، بهرام افشاری، بهاره کیان افشار، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، ویدا جوان، میرطاهر مظلومی، سیامک صفری، عزتالله مهرآوران و ناهید مسلمی.
فیلم شیار ۱۴۳:
یکی دیگر از فیلمهایی که مهران احمدی در آن بازی کرده، فیلم “شیار ۱۴۳” است. این فیلم را نرگس آبیار کارگردانی کرده و تهیهکنندگی آن در سال ۱۳۹۲ بر عهده محمد حسین قاسمی بوده است. این اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر دو سیمرغ بلورین دریافت کرد.
داستان فیلم درباره گروهی از جوانان شهر بیجار است که به جبهههای جنگ میروند. برخی از این جوانان اسیر میشوند، بعضی به شهادت میرسند و تعدادی هم جانباز میگردند. در مرکز این ماجرا زنی به نام الفت قرار دارد که پس از اعزام پسرش به جبهه، سالها در انتظار بازگشت او میماند. او هر روز به امید شنیدن خبری از پسرش به رادیو گوش میدهد. اما در نهایت، تنها بخشهایی از پیکر بیجان پسرش به میهن بازگردانده شده و به او تحویل داده میشود.
بازیگرانی همچون مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، یدالله شادمانی، سامان صفاری و محیا دهقانی در این فیلم ایفای نقش کردهاند.
سریال آوای باران:
مجموعهٔ تلویزیونی آوای باران توسط حسین سهیلیزاده ساخته شده و در سال ۱۳۹۲ از شبکه سه پخش شد. این سریال با استقبال خوبی از سوی مردم روبهرو شد و داستان زندگی دختری به نام باران را روایت میکند.
در کودکی باران، پدرش به اتهام قاچاق دارو در یک کشور خارجی زندانی میشود، در حالی که بیگناه است. پس از این ماجرا، سرنوشت اتفاقات عجیب و دردناکی را برای باران رقم میزند. او که مادرش را از دست داده و هیچ کس را ندارد، نزد پسرعمهاش و همسرش میرود. اما آنها پس از مدتی تمام اموال پدرش را تصاحب میکنند و باران را در شهر رها میسازند.
در این شرایط، گروهی از گدایان به سرکردگی فردی به نام شکیب، باران را به جمع خود میپذیرند. نقش شکیب را مهران احمدی بازی میکند؛ مردی سختگیر و خسیس که از کودکان بیپناه برای کسب درآمد و ثروت استفاده میکند. او بچهها را مجبور به گدایی میکند و باران نیز در همین شرایط سخت بزرگ میشود.
در سریال آوای باران، بازیگران دیگری نیز alongside مهران احمدی ایفای نقش کردهاند، از جمله: حمیدرضا پگاه، سام درخشانی، آزاده زارعی، ثریا قاسمی، الهام چرخنده، سیاوش خیرابی، سپیده خداوردی، مهران رنجبر، امیر دژاکام، آرزو افشار و نیلوفر پارسا.
فیلم شناسی

در این قسمت، قصد داریم نگاهی به کارهای گوناگون مهران احمدی در زمینهی سینما و تلویزیون داشته باشیم.
فعالیت های سینمایی:
| سال | نام فیلم | کارگردان | سمت |
|---|---|---|---|
| ۱۴۰۳ | آقای زالو | مهران احمدی | بازیگر |
| ۱۴۰۲ | آبی روشن | بابک خواجهپاشا | |
| آریاشهر دو نفر | حمید بهرامیان | ||
| ۱۴۰۱ | روایت ناتمام سیما | علیرضا صمدی | |
| غریب | محمدحسین لطیفی | ||
| ۱۳۹۹ | روز ششم | حجت قاسمزاده اصل | |
| لیپار | حسین ریگی | ||
| کوسه | علی عطشانی | ||
| ابلق | نرگس آبیار | ||
| ۱۳۹۸ | سگبند | مهران احمدی | بازیگر، کارگردان |
| بیصدا حلزون | بهرنگ دزفولیزاده | بازیگر | |
| ۱۳۹۷ | مطرب | مصطفی کیایی | |
| من میترسم | بهنام بهزادی | ||
| قسم | محسن تنابنده | ||
| زیرنظر | مجید صالحی | ||
| آشفتهگی | فریدون جیرانی | ||
| ۱۳۹۶ | حورا | رضا ساغرچیان | |
| هزارپا | ابوالحسن داوودی | ||
| روزهای نارنجی | آرش لاهوتی | ||
| مصادره | مهران احمدی | بازیگر، کارگردان | |
| شاید عشق نبود | سعید ابراهیمیفر | بازیگر | |
| فیلم کوتاه ساکنین محترم | مهران احمدی | تهیهکننده، کارگردان | |
| ۱۳۹۵ | کاکا | علی سرآهنگ | بازیگر |
| لیلاج | داریوش یاری | ||
| من دیوانه نیستم | علیرضا امینی | ||
| ۱۳۹۴ | کارگر ساده نیازمندیم | منوچهر هادی | |
| ماحی | داود خیام | ||
| نفس | نرگس آبیار | ||
| ۱۳۹۳ | تگرگ و آفتاب | رضا کریمی | |
| ۱۳۹۲ | تتل و راز صندوقچه | وحید گلستان | |
| تمشک | سامان سالور | ||
| سیزده | هومن سیدی | ||
| شیار ۱۴۳ | نرگس آبیار | ||
| ۱۳۹۱ | آینه شمعدون | بهرام بهرامیان | |
| از تهران تا بهشت | ابوالفضل صفاری | ||
| روز روشن | حسین شهابی | ||
| ۱۳۹۰ | بغض | رضا درمیشیان | |
| یک خانواده محترم | مسعود بخشی | ||
| یکی برای همه | محمد آهنگرانی | ||
| بیخود و بیجهت | عبدالرضا کاهانی | مدیر تولید | |
| ۱۳۸۹ | آلزایمر | احمدرضا معتمدی | بازیگر |
| اسب حیوان نجیبی است | عبدالرضا کاهانی | ||
| خواب است پروانه | مزدک میرعابدینی | ||
| سیزده ۵۹ | سامان سالور | بازیگر، برنامهریز، دستیار اول کارگردان | |
| صدای پای من | مهرداد خوشبخت | بازیگر | |
| ۱۳۸۸ | خوابهای دنبالهدار | پوران درخشنده | بازیگر، برنامهریز، دستیار اول کارگردان |
| هیچ | عبدالرضا کاهانی | بازیگر، مدیر برنامهریزی | |
| ۱۳۸۷ | آنجا | بازیگر، برنامهریز، دستیار اول کارگردان | |
| بیست | |||
| ۱۳۸۵ | آدم | ||
| ۱۳۷۹ | دعوت به شام | داوود موثقی | بازیگر |
فیلم کوتاه:
| سال | کارگردان | نام مجموعه |
|---|---|---|
| ۱۳۹۶ | مهران احمدی | ساکنین محترم |
سریالهای تلویزیونی:
| سال | نام مجموعه | کارگردان | سمت | شبکه |
|---|---|---|---|---|
| ۱۳۹۹ | پایتخت ۶ | سیروس مقدم | بازیگر | شبکه ۱ |
| ۱۳۹۵ | چرخ فلک | عزیزالله حمیدنژاد | بازیگر | شبکه ۱ |
| ۱۳۹۴ | زعفرانی | حامد محمدی | بازیگر | شبکه ۲ |
| ۱۳۹۲ | پایتخت ۳ | سیروس مقدم | بازیگر | شبکه ۱ |
| مهرآباد | فرید سجادی حسینی | بازیگر | شبکه ۵ | |
| آوای باران | حسین سهیلیزاده | بازیگر | شبکه ۳ | |
| یادآوری | حجت قاسمزاده اصل | بازیگر | شبکه آیفیلم | |
| ۱۳۹۱ | پایتخت ۲ | سیروس مقدم | بازیگر | شبکه ۱ |
| ۱۳۹۰ | تا ثریا | سیروس مقدم | بازیگر | شبکه ۳ |
| ۱۳۸۸ | روزی بود، روزی نبود | سیدمحمد مختاری | بازیگر | شبکه ۱ |
| ۱۳۸۲ | مهر و ماه | فیاض موسوی | بازیگر | شبکه ۱ |
| روژان | ماشاالله شاهمرادیزاده | بازیگر | شبکه ۲ | |
| ۱۳۸۱ | خاتون | فیاض موسوی | بازیگر | شبکه ۱ |
| ۱۳۸۰ | آخرین روزهای شاد بودن | حجت قاسمزاده اصل | بازیگر | شبکه ۱ |
| بیابان عشق | هوشنگ هدایتی | بازیگر | شبکه ۱ | |
| ۱۳۷۹ | صدایم کن | مسعود نوابی | بازیگر | |
| روزهای مهآلود | فیاض موسوی | بازیگر | شبکه ۱ | |
| ۱۳۷۸ | تنها در تاریکی | مسعود رشیدی | بازیگر | شبکه ۲ |
| ۱۳۷۷ | ثقهالاسلام تبریزی | حجت قاسمزاده اصل | بازیگر | شبکه ۲ |
| ۱۳۷۶ | جدال با سرنوشت | مسعود رشیدی | بازیگر | شبکه ۱ |
| ۱۳۷۰ | جستجو | خسرو ملکان | بازیگر |
شبکه نمایش خانگی:
| سال | عنوان مجموعه | سمت | کارگردان | پلتفرم | توضیحات |
|---|---|---|---|---|---|
| ۱۴۰۲ | سیاهچاله | بازیگر | حسین نمازی | فیلمنت | در نقش «رستم عمویی» |
| ۱۴۰۱ | بیگناه | کارگردان | مهران احمدی | فیلیمو | در نقش «عطا معصومی» |
| ۱۳۹۹ | میخواهم زنده بمانم | بازیگر | شهرام شاهحسینی | شبکه نمایش خانگی | در نقش «بهمن دشتی» |
| ۱۳۹۷ | ساخت ایران ۲ | بازیگر | برزو نیکنژاد | در نقش «توتونچی» | |
| ۱۳۹۳ | ابله | بازیگر | کمال تبریزی | در نقش «هوشنگ تتلو» |
تئاتر:
**چگونه به چاه افتادیم**
**دادگاه ژان دارک**
**آقای کاظم**
**عروس مردگان شهر تیمبرتون**
جوایز و افتخارات

کسب جایزه تندیس سیمرغ بلورین برترین هنرپیشه نقش مکمل مرد از بخش جلوهگاه شرق در بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به جهت بازی در فیلم آلزایمر به سال ۱۳۸۹
مصاحبه

بسیاری از مردم هنگامی که نام مهران احمدی به گوششان میرسد، تصاویری از برخی شخصیتهای تلویزیون با ظاهری تهیدست، فلاکت زده، نیرنگ باز و مفلوک در ذهنشان تداعی میشود. این موضوع برگرفته از شخصیتهایی است که او به کرات در تلویزیون نقش پردازی آنها را عهدهدار شده است. توجه به آثار مختلفی که این هنرپیشه در آنها حضور یافته و در عین توانمندی و قابلیت، بازیهای زیبایی را از خود به نمایش گذاشت، موجب شد به پای صحبتهای هنرمندی بنشینیم که ارزش و اهمیت زیادی برای حرفه خود قائل شده و ایفای نقش در فیلمهای مطلوب تلویزیون را یک فرصت مهم و ارزشمند میداند. مهران احمدی بیان داشته، لازم است به طور مستمر تلویزیون به پیشرفت و ارتقاء رسیده و مجموعههای مطلوبتری را تولید کند تا مردم و مخاطبان هیچ اشتیاق و تمایلی جهت مشاهده مجموعههای ماهوارهای پیدا نکنند.
شما فعالیت حرفهای خود را در برنامه سیمای خانواده در کنار سعید دولت و فرشید نوایی آغاز کردید. هرچند در ابتدا نقشهای مهمی را عهدهدار نشدید، ولی پس از تلویزیون در سینما حضور یافته و در این عرصه موقعیت خود را به ثبات رساندید. سپس با ایفای نقش در برخی آثار همچون سریال های پایتخت، مهرآباد و آوای باران به قاب تلویزیون بازگشتید. در طی این مدت چه رخدادهایی برایتان صورت گرفت که تا این اندازه پیشرفت کردید؟ دوپینگ کردید!
آثاری که الان نام بردید، در زمره کارهایی است که ناچار به حضور در آنها شده و برای این موضوع دلایل موجهی داشتم. هرچند در آن زمان من از دانشجویان رشته تئاتر و بازیگری بودم، لذا چالشها و مسائلی در حیطه خانواده برایم شکل گرفته بود. مهمترین آنها وفات پدرم بود که پس از آن با مشکل پرداخت هزینه شهریه دانشگاه و مخارج شخصی مواجه شدم. قرار گرفتن در این موقعیت سخت و نابهنجار سبب شد چندان پیرامون کارهایم بررسی دقیق نکنم. پس از سپری شدن این دوران، هنگامی که شرایط به وضع عادی بازگشت و بهتر شد، مصمم شدم که در هیچ کدام ازها ایفای نقش نکنم. حتی این تصمیم را به بهای از دست دادن دائمی حرفه بازیگری گرفته و یا اینکه در این عرصه به فراموشی سپرده شوم. چرا که اعتقاد دارم فراموش شدن بسیار مطلوبتر از آن است که در شخصیتی ظاهر شوم که به هیچ وجه به آن علاقه نداشته و هیچ یک از ویژگیهای مناسب را نداشته باشد.
در حقیقت روی سخن من نوع کارهایی نیست که شما انجام دادهاید، بلکه جنس نقش پردازی تان در آن دوران چندان قابل دفاع نبود.
بله تمامی این موارد مرتبط با این موضوع است که در حال حاضر مهران احمدی آگاهی، تجربه و دانش بیشتری را اندوخته است. در آن ایام به عنوان دانشجوی رشته بازیگری در آغاز راه بوده و به تحصیل میپرداختم. پس از آن بود که با گذشت زمان و به تدریج همزمان با انجام تحصیلات و آموختن فنون و روشهای هنرپیشگی، رشد و پیشرفتی را کسب کردم. در عین حال خاطرنشان میکنم هنرپیشهای که از عرصه تئاتر به سایر عرصههای هنری همچون تلویزیون یا سینما منتقل میشود، شناخت کاملی نسبت به فضا و محدوده آن نداشته و به مرور بحر مییابد. من کاملاً میدانم که در آن زمان تا چه اندازه کارم دچار ضعف بوده و سخن شما را میپذیرم.
استنباط من از سخنان شما چنین است که چند عامل مختلف، موجب شد که رکود کاری شما متوقف شده و در عین حال ترقی می کند. گویا در آن ایامی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدید، به تجارب بیشتری دست یافته و همچنین زندگی شخصیتان به موقعیت پایدار رسید.
صحیح است. من در موقعیتی قرار گرفتم که آرامش و خیال آسوده پیدا کردم. به این ترتیب افکار من درگیر مشکلات مختلف نبوده و توانستم تمرکز بیشتری را بر روی بازیگری اعمال کنم. به این ترتیب کاملاً نقش مورد نظر را بررسی کرده و آن را حلاجی می کردم. بله درست میگویید.
ولی این قدر در این کار پیش رفته اید که دارید به خودتان صدمه می زنید.
متوجه منظورتان نمیشوم.
در سریال پایتخت با چشمان لوچ ظاهر می شوید، در سریال آوای باران تمام مدت یک چشمتان نیمه باز است و زیر لب بالا هم چیزی گذاشته اید که حتما نگاه داشتن اش سخت و آزاردهنده است. چطور شد این شیوه را در پیش گرفتید؟
این روش بازیگری من نیست، بلکه هنرپیشگی از نگاه من این چنین است. به زعم من بازیگری طرحریزی و به نمایش درآوردن یک نقشی است که در اذهان پذیرفته شود. این موضوع تنها در خواندن متن و بازی جلوی دوربین خلاصه نمیشود. بلکه لازم است پیش از بازی کاملاً شخصیت مورد نظر را در ذهن خود طراحی کنیم که امکان دارد به مدت یک یا دو ماه باشد. همچنین لازم است بررسی و تحقیقات لازم را در مورد یک شخصیت انجام دهید، همچنین جهت هر رویکرد و واکنشی که از نقش بروز میکند، طراحی آن را در ذهن داشته باشید. چرا که نمیتوان باری به هر جهت عمل کرده و به ثمره مطلوب دست یافت. در خصوص رفتارهای جزئی و کلی نقشهایی که عهدهدار شدم، کاملاً برنامهریزی کردم.
در این هنگام به هر کدام از نقشها اشاره کنید، دلیل این اجرا را برایتان شرح میدهم. امکان دارد در برخی مواقع اجرای موفقی نداشته یا بازی من صحیح نبوده، ولی در همه این موارد به علت رفتار و عکسالعملهایم واقف هستم. در واقع به سبب این مسائل است که هنرپیشگی از جمله مشکلترین حرفههای دنیا به شمار میرود. چنانچه قرار بود همواره مهران احمدی شخصیت خودش را در برابر دوربین به نمایش گذاشته و آن را تکرار کند و یا تنها در ازای سایر شخصیتها سخن بگوید، نام آن هنرپیشگی نیست.
هرچند افراد زیادی هستند که این روش با دنبال کرده و بر حسب تصادف این شیوه بسیار سهل و آسان است. بسیار راحت است که هر شخص با عهدهدار شدن هر شخصیت، تنها همانند خودش رفتار کرده و شروع به گریه، خنده و سخن گفتن کند و یا اینکه عشق بورزد. ولی من هنرپیشه مجاز نیستم در هنگام بازی در شخصیت شکیب تنها خودم را بروز داده و یا تصویری کلیشهای و خسته کننده را نمایان کنم که به دفعات مردم این نقش را در فیلمهای مختلف سینما و تلویزیون مشاهده کردهاند. اسم این موضوع هنر نیست! لذا بازیگری که با این شیوه عمل کند، هیچ برتری ندارد!
صحیح نیست که من چنین عملکردی را در پیش بگیرم. لازم است مردم و مخاطبان در هر کدام از اجراها، من را با یک نقش و شخصیت تازه مشاهده کنند. به طوری که دست کم قادر باشم در ده نوع شخصیت متفاوت ایفای نقش کنم. ولی با کمال تأسف رویکرد نامطلوب راحت طلبی در میان بسیاری از حرفهها همچون حرفه بازیگری شیوع یافته و پس از چندی یک عادت نادرست و نامطلوب در اثر تکرار به یک رفتار عادی مبدل میشود. پس از آن مردم در مواجهه با یک مسیر و جریان صحیح دچار حیرت میشوند. در هنرپیشگی نیز اینگونه است.
من که سعی دارم تا مسیر درستی را در نظر گرفته و طبق آن عمل کنم، نسبت به این عملکرد با تعجب دیگران و سوالات متعدد روبرو میشوم که به چه علت مسیر پیچیده را دنبال کرده و در عین حال افرادی که در ازای بازیگری، تنها راحت طلبانه عمل میکنند، بسیار عادی جلوه کرده و چنین سوالاتی از آنها پرسیده نمیشود! من عقیده دارم این افراد بازیگر واقعی نیستند، ولی در حقیقت با پررویی به دفعات با یک سبک نادرست در برابر مخاطبان عمل میکنند.
توصیه میکنم این موضوع را با عناوین درست و برجسته منتقل کنید که در حرفه هنرپیشگی عدهای به شیوه بازیگری رفتار نمیکنند، بلکه پررویی دارند. موضوعی که در اینجا توجه من را به خود جلب کرده، در این است که افراد متعددی از این بازیگرنماها فکر میکنند که نقشهای محوله را به شکل خاص و متفاوت اجرا میکنند.
در شرایطی که فقط پوشاک و سبک گریمشان تغییر کرده و هیچ کدام از موضوعات اصلی در آنها دچار تغییر نمیشود. این موارد شامل گویش، عملکرد، ارتباطات، موقعیت حاکم بر وابط شخصیت مورد نظر با سایر نقشها، عکس العملهایی همچون نحوه خنده، گریه، گام برداشتن، صحبت کردن و غیره
آیا همه ما انسانها گویشی همانند یکدیگر داریم، زمانی که هنرپیشه شخصیت یک راننده وانت را ایفا کند، به شیوهای سخن بگوید که نقش یک پزشک را اجرا مینماید! در این میان عدهای نیز این جریان را به قدری لوث کردهاند، چنانچه یک مرتبه نقش پلیس را بر عهده بگیرند، همواره در شخصیت پلیس در آثار مختلف ظاهر میشوند. همچنین اگر در نقش دکتر هنرنمایی کنند، باز هم به دفعات این شخصیت را به نمایش میگذارند. مسلماً شما نیز شاهد این موارد بودهاید!
در مورد بازیگرانی مانند شما هم اتفاق مشابه می افتد! و آن هم این است که وقتی شما بازیگری هستید که نقشتان را طراحی می کنید جنس خاصی از نقش ها به شما پیشنهاد می شود. به مرور زمان فقط یک جنس نقش به شما پیشنهاد می شود و مدام باید تلاش کنید که آنها را متفاوت بازی کنید. برای مثال یعنی به شما بیشتر نقش های چرک پیشنهاد می شود؛ شخصیت های ناموجه و از طبقه فرودست جامعه!
متوجه هستم منظور شما چیست. ولی مواردی را برایتان نام میبرم که مشخص کنم، این موضوع که شما بیان میکنید صحت ندارد. احتمال دارد اجرای شخصیتهایی از این دست در آثار هنری من تعدادشان زیاد باشد، ولی این موضوع فراگیر نبوده و همیشگی نیست. در فیلم اسب حیوان نجیبی است نقشی که بر عهده من قرار داشت، چه سنخیتی با نقشهای چرک دارد؟!؟ و یا اینکه نقش آقا رضا در مجموعه تلویزیونی تا ثریا نیز به همین شکل است.
اما تعداد نقش های چرک در کارنامه شما به حد قابل توجهی رسیده است!
بله این موضوع را انکار نمیکنم و این امر نیز دلایل خاص خود را دارد. در این اواخر من دعوت به کارهایی میشوم که به راحتی میتوان آنها را در دو یا چند گروه مجزا طبقه بندی کرد. قسمت اعظمی از این جریانات نیز وابسته به تصمیمات و انتخابهای من بوده است. در حقیقت من تمایل ندارم در شخصیتهایی ظاهر شوم که از لحاظ فیزیک و موضوعات مورد علاقه برایم جالب نیست.
ظاهر و فیزیک من جهت نقش پردازی در برخی از شخصیتها مطلوبتر است. در عین حال اینکه خانم محترم! بنا بر این نیست که من اجرای هر نقشی را عهدهدار شوم. چرا که از توان من خارج است! من گروه معینی از شخصیتها را به شیوه بهتری ایفا میکنم و اولویتم در این است که چنین نقشهایی را بازی کنم. به این ترتیب من اغلب در این نقشها ظاهر میشوم.
اجازه دهید این موضوع را کامل برایتان بشکافم: من در شخصیتهایی هنرنمایی میکنم که آن نقش برایم جالب باشد. لذا نقش پردازی شخصیتهای چرک یا حاشیه نشین به مراتب بالاتر و گستردهتر از نقشهای معمول یا ویژه شمال شهری است. من اینطور فکر میکنم. هرچند این موضوع تنها منحصر به ایفای نقش و شخصیتها نیست.
در فیلمهای درام نیز به همین گونه است. بیشتر فیلمهای درام که به یاد ماندنی بوده و بسیار مورد توجه قرار گرفت، روایتهایی از افراد طبقه متوسط و رو به پایین جامعه را به تصویر میکشد. به عبارت دیگر نقشهای افراد متمول و ثروتمند جامعه برای نویسندگان فیلمنامه نیز موضوع چندانی نداشته و در عین حال برای من نیز جذابیت ندارد. به همین دلیل است که من بازی در نقش طبقه مرفه و ثروتمند جامعه برایم مطلوب نبوده و ه ندرت در آنها ظاهر میشوم.
به عنوان بازیگر یا به طور کلی؟
طبیعتاً این مطالب را از منظر یک هنرپیشه و شخصی که نقش ها را جهت بازی در آنها مورد سنجش قرار میدهد، بیان میکنم. در غیر این صورت مهران احمدی که توجهی به این سخنان ندارد. در اینجا موضوع صحبت ما شخصیت و گرایشات مهران احمدی نیست. بلکه در خصوص نقشهای مورد پسند و علاقه او در فیلمها گفتگو کرده و و او گرایش بیشتری به نقشهای عادی و سطح پایین جامعه دارد. حتی اگر جذابیت خاصی را در این گونه نقشها بوده و از من دعوت به حضور در یک فیلم به سبک درام سینمایی یا مجموعه تلویزیونی شود، قطعاً در آن حضور مییابم.
مشروط بر آنکه قابلیت و پتانسیل لازم برای ایفای نقش در این شخصیت را در خود داشته باشم. من حتماً توجه میکنم که آیا توان بازی در این نقش را دارم و یا نسبت به مناسب و روابط آن آشنا بوده، رویکردها و رفتارهای او از نظر من قابل استنباط و بازی است یا خیر. من همه این موضوعات را با خود سنجش و حلاجی کرده و سپس آن را انتخاب میکنم. در عین حال که در کارنامه هنری من معمولاً پس از ایفای سه نقش چرک و سطح پایین، بازی در یک نقش مطلوب و تمیز مشاهده میشود.
ساخت فیلم مصادره:
همواره من در فیلمهای تولید کنندگان با اعتبار و سطح بالا به عنوان دستیار کارگردان و برنامهریز همکاری کردهام. دل مشغولی اصلی من انجام کارگردانی در سینما است، ولی در انتظار فیلمنامهای هستم که خصوصیات و کاراکترهای مورد نظر من را دارا باشد.
مدت زیادی سپری شد تا فیلمنامه مربوط به فیلم مصادره به من ارائه شد. سرانجام موفق شدم در سال ۱۳۹۶ آن را کارگردانی کرده و به نمایش بگذارم. این فیلم موفق شد در گیشههای سینما فروشی بالغ بر ۵.۱۵ میلیارد تومان حاصل کند.
در عین حال فیلم سینمایی مصادره هیچ پشتوانه دولتی نداشت تا قادر باشد از برخی تبلیغات موجود در شهر همچون بیلبوردها بهره بگیرد. با توجه به اینکه در برخی فیلمها، بودجه معینی جهت تبلیغات منظور میشود.
ثروت پدری تا کارگری:
پدر مرحوم من جزو قشر فرهنگی و شریف جامعه بود که پس از درگذشتش تنها یک تسبیح و یک کمربند از او به عنوان ارث دریافت کردم و هیچ چیز دیگری وجود نداشت.
زمانی که قصد داشتم برای تحصیل در اولین ترم دانشگاه ثبت نام کنم، مادرم اقدام به فروش یگانه یادگار ازدواجش کرده و پس از آن خودم با اشتغال در رستورانهای مختلف توانستم درآمدی را برای مخارج و هزینههای خود به دست آورم.
دغدغه محیط زیستی:
یک مرتبه زمانی که در جنگل به زبالههایی که توسط رهگذران و مردم ریخته بود، توجه کردم، به شدت اشک از چشمانم سرازیر شد. به طوری که همسرم به دفعات بر سر واکنشها و حساسیتهای من در خصوص مراقبت و توجه به محیط زیست، ابراز داشته که دیگر شورش را درآوردی ….
بازیگری یا کارگردانی:
هم اکنون به شدت دلباخته و اشتیاق برای کارگردانی سینما دارم. چرا که گروه عمدهای از مردم و مخاطبان به دیدن فیلمهای سینمایی رفته و این موضوع رویکرد تازهای برایم محسوب میشود.
مردم ایران هیجانی هستند:
مردم ایران علی رغم آنکه خودشان را بسیار احساساتی قلمداد میکنند، ولی اینگونه نیست و بر حسب تصادف فکر میکنم که بیشتر آنها رفتارهای هیجانی داشته و در مواجهه با چالشها و اتفاقات متعدد، از روی هیجان واکنش نشان میدهند.
به این ترتیب جریانی شکل گرفته و با شوق و هیجان زیاد از آن سخن میگویند. هرچند این موضوعات مدت زیادی دوام نداشته و به سرعت فروکش میکند و از یاد و خاطرهها میرود.
علاقه به سینمای دفاع مقدس:
در اغلب موارد به ایفای نقش در آثار دفاع مقدسی بسیار گرایش دارم. به طوری که تمایل دارم در آثار حقیقی و بدون در نظر گرفتن هرگونه تبلیغ و شعار در آنها ایفای نقش کنم.
من معتقدم در یک دورهای افراد کثیری از اقشار مختلف سرزمینمان جان و مال خود را برای دفاع از این کشور اختصاص دادند تا مملکت ما مورد دست اندازی و تجاوز قرار نگیرد و این موضوع بسیار برایم مهم و با ارزشمند است.
شانس در حرفه:
از نظر من شانس نتیجه قابلیت و استعدادهای انسان است.
هم اکنون در این موقعیتی که هستم بر اساس شانس بوده است. من در مقابل شرایط سخت و ناهمواریها بسیار مقاومت کرده و به اصطلاح پوست کلفت هستم. در غیر این صورت ممکن بود در سالهای خیلی قبل، به علت مورد توجه قرار نگرفتن کارهایم از این عرصه کنار میکشیدم.
مستقل بودن تاوان دارد:
من همچون بیشتر هنرپیشگان با گروه و یا افراد خاصی مراوده نداشته و بازیگر راست گرا و چپ گرا نیستم.
به عبارت دیگر همراه با گروههای چپ و راست نشده و مسیر خودم را طی میکنم. در سینمای ایران من هنرپیشه مستقلی بوده و در عین حال هر استقلالی تبعات و بازتابهای خاص خودش را دارد.
رضایت از زندگی:
من با یک نگاه دلم را باخته و عاشق شدم. من معتقدم افراد در نتیجه شرایط حاکم بر دوران خود هستند. به طوری که بر اساس موقعیت آن دوران تصمیم و انتخابهایی را انجام میدهند. خدا را شاکرم که من خوشنودی و رضایت زیادی از زندگی خانوادگیم دارم.
نظر خانواده در خصوص آثارتان:
همه تلاش خودم را انجام میدهم که به ساعت پخش مجموعههای تلویزیونی در منزل رسیده و در کنار اعضای خانوادهام قرار گرفته و آثار خودم را نگاه کنم. چرا که لازم است متوجه نقاط ضعف کارم شده و در عین حال از برخی از دوستان که از کارشناسان سینما بوده و در عین حال در زمره افراد عادی هستند، نظرسنجی میکنم. به طوری که مادرم یکی از مشاوران کاربلد من بوده و ایشان با دقت و نکته سنجی بسیار موارد موجود در کارهایم را به من گوشزد میکند. به طوری که متوجه میشوم، چقدر صحبتهای او صحیح است.
