بیوگرافی مریلا زارعی
مریلا زارعی، بازیگر ایرانی، در ۲۵ فروردینماه سال ۱۳۵۳ به دنیا آمد. او به خاطر بازی در فیلمهای “سربازهای جمعه” (۱۳۸۲)، “شیار ۱۴۳” (۱۳۹۲) و “زیر سقف دودی” (۱۳۹۵) سه بار جایزهٔ بهترین بازیگر زن را از جشنوارهٔ فیلم فجر دریافت کرده است. همچنین، با بازی در سریال “مانکن” در سال ۱۳۹۸، توانست تندیس حافظ را از جشنوارهٔ دنیای تصویر کسب کند.
او در طول سالهای فعالیت هنری خود با کارگردانان سرشناس و باتجربهای مانند تهمینه میلانی، ابراهیم حاتمیکیا، اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی و احمد مرادپور همکاری داشته است. بسیاری از مردم، این بازیگر را با نقشآفرینیهای تأثیرگذار و طبیعیاش به خاطر میآورند؛ مانند شخصیت مادر شهید در فیلم “شیار ۱۴۳”.
مریلا زارعی بازیگر توانا و خوشقدرتی است که در اجرای نقشهایش، احساسات عمیق و باورپذیری را نشان میدهد و همین موضوع، باعث میشود تماشاگران به راحتی با نقشهایش ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، چهرهٔ طبیعی و سادهاش که هیچ عمل زیبایی روی آن انجام نشده، حس صمیمیت و نزدیکی بیشتری را با بینندگان ایجاد میکند.
منوی دسترسی سریع
خلاصهای از زندگی
داستان زندگی
ازدواج و همسرگزینی
صفحات مجازی
فعالیتهای هنری
کارهای سینمایی و تلویزیونی
دستاوردها و تقدیرها
حواشی و جنجالها
گفتوگوها

خلاصه زندگینامه
نام: مریلا
نام خانوادگی: زارعی
تاریخ تولد: ۲۵ فروردین ۱۳۵۳
محل تولد: تهران، ایران
تحصیلات: دارای مدرک کارشناسی در رشته صنایع غذایی
محل تحصیل: دانشگاه آزاد اسلامی
وضعیت تاهل: مجرد
شغل: بازیگری
سالهای فعالیت در سینما و تلویزیون: از سال ۱۳۷۴ تا امروز
اعضای خانواده: ملیکا زارعی (خواهر)
زندگینامه
زندگی شخصی و خانواده:
مریلا زارعی، بازیگر توانا و شناختهشده سینما و تلویزیون ایران، در ۲۵ فروردین ۱۳۵۳ در تهران چشم به جهان گشود.
او که در سریال جیران، نقش مهدعلیا (مادر ناصرالدینشاه) را ایفا کرد، با اینکه در تهران به دنیا آمده، اصالتاً اهل اصفهان است.
مریلا یک خواهر و یک برادر دارد. برادرش اکنون خارج از ایران زندگی میکند و خواهر کوچکترش ملیکا زارعی، مجری برنامههای کودک تلویزیون است که با نام خاله شادونه شناخته میشود.
ملیکا زارعی، خواهر این بازیگر، از مجریان محبوب و نامآشنا در حوزه برنامههای کودک است. او متولد سال ۱۳۶۴ میباشد و ازدواج کرده است. حاصل این ازدواج، دختری به نام مانلی است.
تحصیلات:
مریلا زارعی در رشته مهندسی علوم صنایع غذایی از دانشگاه آزاد اسلامی فارغالتحصیل شد و مدرک کارشناسی خود را گرفت. اما علاقه و کشش زیادی که به بازیگری داشت، باعث شد مسیر شغلیاش را تغییر دهد.
او در یک مصاحبه درباره تأثیر سینما بر زندگی خود گفته است:
سینما برایم مثل رود جاری زندگی بود. از آن آموختم که برای رسیدن به موفقیت، باید از شکستها و روزهای سخت درس بگیریم و راه تازهای را در پیش بگیریم. سینما به من صبر و شکیبایی یاد داد و اینکه برای به نتیجه رسیدن کارها، باید تحمل کرد و استقامت داشت.
کارگردانان مورد علاقه:
مریلا زارعی درباره کارگردانهایی که از همکاری با آنها بسیار خوشحال بوده و دوست دارد دوباره با آنها فیلم بسازد، میگوید: فقط دو نفر هستند که آرزو دارم حتی برای یک صحنه کوتاه هم که شده، در فیلمهایشان بازی کنم. یکی از آنها اصغر فرهادی است و دیگری ابراهیم حاتمیکیا.
روش کار این دو کارگردان به گونهای است که بازی کردن در فیلمهایشان، یک تجربه ارزشمند و ویژه برای بازیگر محسوب میشود. پشتکار زیاد، تمرینهای پیوسته و دقت به همه نقشها باعث شده که هر دوی این کارگردانها در کار خود موفق باشند. همین ویژگیها باعث شده که برای من، مهم نباشد چه نقشی در فیلمهای آنها بازی میکنم؛ بلکه همین که فرصتی برای همکاری با آنها پیدا کنم، برایم کافی است.
شایعه مجریگری:
اخیراً در فضای مجازی مطالبی در حال انتشار بود که ادعا میکرد مریلا زارعی به زودی مجری یک برنامه تلویزیونی خواهد شد. اما خواهر او، ملیکا، این خبر را رد کرده و تأکید کرد که این موضوع فقط یک شایعه بیاساس است.
ماجرای نجات از مرگ حتمی:
هنگامی که مریلا زارعی در طی تهیه و مراحل تصویربرداری فیلم خوابم میاد مشغول به کار بود، ایجاد یک رخداد و سانحه موجب در خطر افتادن زندگی او گردید. ولی او از این جریان جان سالم به در برد. هنگامی که فیلمبردار فیلم خوابم میاد به نام هومن بهمنش به عنوان مهمان در برنامه خندوانه حضور داشت، به شرح این ماجرا پرداخت:
به یاد دارم پیش از این واقعه دردناک من و خانم زارعی در یک خودرویی بودیم که کاملاً در آستانه پرتگاه پاک شده بود. من از ایشان سوال کردم چنانچه ماشین شروع به حرکت کند، چه عکس العملی انجام میدهی؟ او در جواب گفت یک مرتبه ترمز اتومبیل از کار افتاده بود و من به بیرون پریدم … این موضوع در حد یک گفتگو بوده و حتی به فکرمان خطور نمیکرد مطالبی که به زبان آوردیم، اتفاق بیفتد. سپس به فیلمبرداری این سکانس پرداختیم.
مریلا زارعی به عنوان راننده در یک پیکان آبی رنگ نشسته و تنها مقرر بود او استارت زده و پدال را رها کند. به این ترتیب بدون اصابت اتومبیل پشت سری با خودرو مذکور، ماشین تکان کوچکی خورده و این حرکت تصویری را برای تماشاگر تداعی میکرد که خودرو دیگری از پشت به او زده است.
ولی علی رغم برنامهها و پیشبینیهای گروه، اتومبیل پشتی به خودرو مریلا زارعی برخورد کرده و پیکان به سوی دره به حرکت درآمد. علاوه بر این چیزی که مسئله را سختتر میکرد، دو درب جلوی پیکان کاملاً قفل شده و او قادر نبود در را باز کرده و از این شرایط بیرون آید.
سپس این هنرپیشه ناچار شد از شیشه سمت شاگرد خودرو خودش را به بیرون پرتاب کند. به طوری که تنها چند لحظه پس از بیرون آمدن او از خودرو، ماشین به ته دره سقوط کرد! حتی تا یک الی دو ساعت پس از این واقعه وحشتناک، همه اعضای گروه منقلب شده و اشک چشمان من قطع نمیشد.
علاقمندی ها:
مریلا زارعی عشق و علاقه زیادی به کتاب خواندن دارد. او تعریف میکند که وقتی پنج یا شش سال بیشتر نداشت، پدرش بعضی از کتابهایش، مثل کتابهای فلسفه غرب و آثار فیلسوفان غربی را در اختیارش میگذاشت و از او میخواست با مداد زیر کلمههایی که حروفشان را بلد است خط بکشد. این روش تأثیر زیادی در علاقهمند شدن او به مطالعه داشت.
نکته جالب دیگر این که این بازیگر، یکی از سفیران مؤسسه خیریه مهرآفرین است. او چندان به مراسم پرتجمل و برنامههای خاص علاقهای ندارد و همیشه سبک ساده و زندگی معمولی، بخشی از شخصیت او بوده است.
ازدواج
به دفعات بسیاری از سایتها و شبکههای مجازی اخباری مبنی بر ازدواج مریلا زارعی با مردی به نام مهدی رجبی منتشر کردهاند که این موضوع صحت نداشته و این هنرپیشه در تجرد به سر میبرد. او در طول این سالها تا به حال هیچگونه خبری در خصوص ازدواجش مطرح نکرده و به نظر میرسد هیچ وقت ازدواج نکرده است.
این بازیگر توانمند در خصوص علت ازدواج نکردنش چنین اظهار داشته؛ ممکن است علت اصلی این موضوع مواجه نشدن با شخصی است که معیارهای مد نظر مرا دارا باشد.
با وجودی که پیشنهادات و فرصتهای فراوان و متنوعی برایم مهیا شد، ولی از نظر من ازدواج کردن یا مجرد ماندن افراد چندان اهمیت ندارد، بلکه داشتن شرایط زندگی مطلوب و سالم به مراتب اهمیت بیشتری دارد. من عشق و دلبستگی زیادی نسبت به بچهها داشته و فرزندان خواهرم همانند فرزندان خودم محسوب میشوند. به طوری که حتی دقت نظر و وسواس رفتاری من نسبت به آنها با مادرشان ملیکا برابری میکند. به شکر خدا من دارای یک زندگی مملو از آرامش و آسایش بوده و این زندگی برایم بسیار مطلوب و خوشایند است.
مریلا زارعی در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
merilaazareii@
زندگی هنری

ورود به عرصه هنر:
علاقه این بازیگر به هنر از زمان کودکی و در دوران تحصیل در مدرسه علوی اسلامی در او شکل گرفت. زیرا در این مدرسه، جلساتی برای بررسی و نقد فیلمها و سریالها برگزار میشد. مریلا زارعی اولین بار در سال ۱۳۷۳ با بازی در فیلم سینمایی «سلام سینما» به کارگردانی محسن مخملباف جلوی دوربین رفت و وارد دنیای سینما شد. یک سال بعد، در سن ۲۱ سالگی، در مجموعه «کارآگاه» حاضر شد و اینطور بود که در تلویزیون نیز به ایفای نقش پرداخت. در ادامه همان سال، بازی در سینما را با ایفای نقشی در فیلم «پاتک» ادامه داد.
درخشش در تلویزیون:
این بازیگر در سال ۱۳۷۵ با بازی در مجموعه تلویزیونی “دبیرستان خضرا” که ساخته علی اکبر خواجویی بود، به چهرهای آشنا برای مردم تبدیل شد. پس از آن، با ایفای نقش در سریال “هوای تازه” به کارگردانی محمد رحمانیان، توانست به موفقیت و محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند.
شهرت در دنیای سینما:
مریلا زارعی با بازی در فیلم “دو زن” ساخته تهمینه میلانی در سال ۱۳۷۷، فرصت بسیار خوبی برای نمایش تواناییهایش پیدا کرد. او برای این نقش، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از جشن خانه سینما دریافت کرد. پس از آن، در فیلم “واکنش پنجم” که آن هم ساخته تهمینه میلانی و در سال ۱۳۸۱ منتشر شد، استعدادهای بیشتری از خود به نمایش گذاشت.
حضور کوتاه اما تأثیرگذار او در فیلم “سربازهای جمعه” به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۸۲، باعث شد در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، اولین سیمرغ بلورین خود را برای نقش مکمل کسب کند. او برای همین نقش، در هشتمین دوره جشن خانه سینما و نیز در جشن منتقدان و نویسندگان نیز جایزه گرفت.
پس از آن، مریلا زارعی با بازی در فیلم “شیار ۱۴۳” در سال ۱۳۹۲، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد. همچنین، او برای بازی در فیلم “دختر” نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴ شد. در نهایت، در سال ۱۳۹۵، برای بازی در فیلم “زیر سقف دودی” موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر گردید.
مروری بر فیلم ها:
سریال جیران:
یکی از تازهترین کارهای مریلا زارعی، مجموعهی «جیران» است که حسن فتحی آن را کارگردانی و اسماعیل عفیفه تهیهکنندگی آن را بر عهده داشته است. این سریال داستان عشق ناصرالدین شاه با بازی بهرام رادان به دختری به نام جیران با ایفای نقش پریناز ایزدیار را روایت میکند.
مریلا زارعی در این سریال، نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه را بازی کرده است. مهدعلیا زنی بسیار قدرتمند و با نفوذ در سیاست بود که در رویدادهای سیاسی آن زمان نقش مهمی داشت.
در ابتدا قرار بود نقش مهدعلیا را شبنم مقدمی بازی کند، اما پس از انصراف او از همکاری در این پروژه، این نقش به مریلا زارعی پیشنهاد شد. او در «جیران» همراه با بازیگران سرشناسی مانند بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادیور، کتانه افشارنژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری و… ظاهر شد و مجموعهی زیبایی را خلق کردند.
فیلم نوبت لیلی:
فیلم “نوبت لیلی” به کارگردانی روحالله حجازی، داستانی پر از ابهام و عاشقانه را در فضایی رؤیایی و اسرارآمیز روایت میکند. در این فیلم، دختری به نام لیلی با بازی پردیس احمدیه، با خواندن کتابی مرموز درمییابد که او و خانوادهاش در طول زمان، در دورهها و مکانهای مختلفی زندگی کردهاند. حالا او باید با رمزگشایی از این کتاب و درک تابلوی ارزشمند اجدادش، تصمیم مهمی بگیرد تا به تمام زمانهایی که در آنها زیسته، معنای تازهای ببخشد.
مریلا زارعی نیز در نقش مادر لیلی بازی میکند و صحنهی لالایی خواندن او، یکی از لحظات بهیادماندنی فیلم است که در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
از دیگر بازیگران این فیلم میتوان به حمید فرخنژاد، مریلا زارعی، پردیس احمدیه، لادن مستوفی، محمدامین شعرباف، مهران غفوریان، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، مسعود کرامتی، خسرو احمدی، فرزین محدث، علیرضا جعفری و … اشاره کرد.
فیلم هناس:
فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه ساخته شده است. این فیلم برای اولین بار در چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد. داستان فیلم درباره تلاشهای خستگیناپذیر و پراحساس یک زن است که برای رهایی زندگی خود از تنشها و نابسامانیها، تمام سعی خود را به کار میگیرد. در این فیلم، مریلا زارعی نقش همسر شهید داریوش رضایینژاد را بازی میکند که یکی از دانشمندان هستهای شهید کشور ماست.
مریلا زارعی در خصوص این نقش بیان کرده:
در طول تمام مراحل ساخت این فیلم، خانم شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی نژاد، همواره در کنار من بودند و در هر لحظه برای درک بهتر این شخصیت به من کمک کردند. این فیلم و نقشی که من ایفا کردم، مانند امانتی است در دستان من، امانتی که متعلق به تمام همسران باایمان و صبوری است که سرنوشتی مانند خانم پیرانی دارند.
از میان بازیگران این فیلم میتوان به این عزیزان اشاره کرد: بهروز شعیبی، مریلا زارعی، وحید رهبانی، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و کوثر حیدری که هنرپیشه خردسال فیلم هستند. همچنین سیاوش طهمورث نیز به صورت افتخاری در این پروژه هنرنمایی کردند.
سریال مانکن:
یکی از کارهای دیگر مریلا زارعی، بازی در سریال «مانکن» است. این سریال را حسین سهیلیزاده کارگردانی کرده، ایرج محمدی تهیهکننده آن بوده و فیلمنامه آن را بابک کایدان نوشته است. این مجموعه در شبکه نمایش خانگی پخش شد و داستان آن به بیعدالتی و اختلاف طبقاتی در جامعه میپردازد. در این سریال، زندگی ثروتمندان با زندگی افراد کمدرآمد مقایسه شده است.
مریلا زارعی در این سریال، نقش زنی به نام «کتایون سوفیان» را بازی میکند. کتایون زنی ثروتمند، بدقلق و منفور است که سالها از پسرعموی خود کینه و حسادت به دل دارد. بازی درخشان مریلا زارعی در نقش کتی، احساسات مختلفی مانند خشم، اندوه، تنفر و ترحم را در بینندگان برمیانگیزد.
از دیگر بازیگران این سریال میتوان به محمدرضا فروتن، نازنین بیاتی، امیرحسین آرمان، فرزاد فرزین، لیندا کیانی، حسین پاکدل و الهام پاوهنژاد اشاره کرد.
فیلم شیار ۱۴۳:
یکی از نقشهای بهیادماندنی مریلا زارعی در سینما، فیلم «شیار ۱۴۳» است. این فیلم را نرگس آبیار نوشته و کارگردانی کرده و تهیهکنندگی آن را محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی با هم انجام دادهاند. فیلمنامه این کار از خاطرهای به نام «شیار ۱۴۳» در کتاب «تفحص» نوشته حمید داودآبادی برداشته شده است.
مریلا زارعی در این فیلم نقش زنی به نام «الفَت» را بازی میکند که مادر یک شهید است. به این مادر گفته شده پسرش یونس، در زمان جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس مفقود شده است. اما پس از سالها، فقط چند تکه استخوان و جمجمه از او به خانواده بازگردانده میشود.
این بازیگر به خاطر بازی قدرتمند و تأثیرگذاری که در این فیلم داشت، توانست چندین جایزه معتبر دریافت کند. از جمله این جوایز میتوان به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر و نیز جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره آسیا-پاسیفیک در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد.
در کنار مریلا زارعی، بازیگران دیگری همچون مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، یدالله شادمانی، سامان صفاری، حسام بیگدلو، زهرا مرادی، محیا دهقانی و علی نفیسی نیز در این فیلم ایفای نقش کردهاند.
فیلم سربازهای جمعه:
فیلم “سربازهای جمعه” ساخته مسعود کیمیایی است که خودش نیز نویسنده فیلمنامه آن بوده و مرتضی شایسته تهیهکنندگی آن را بر عهده داشته است. این فیلم داستان چند سرباز را روایت میکند که در یک روز تعطیل، همراه گروهبان خود به شهر میروند و اتفاقات مختلفی برایشان پیش میآید.
مریلا زارعی در این فیلم، هنرنمایی قابل توجهی در نقش “نیر” داشت. او با وجود اینکه تنها حدود پانزده دقیقه در فیلم حاضر بود، توانست برای بازی تحسینبرانگیزش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از بیستودومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۲ دریافت کند.
از جمله بازیگران دیگری که در این فیلم ایفای نقش کردهاند، میتوان به بهرام رادان، سعید پیردوست، پولاد کیمیایی، محمدرضا فروتن و مریلا زارعی اشاره کرد.
فیلم زیر سقف دودی:
یکی دیگر از کارهای مریلا زارعی، فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» است که پوران درخشنده نویسنده، کارگردان و تهیهکننده آن بود. این فیلم داستان زندگی زنی به نام شیرین را روایت میکند که مریلا زارعی با مهارت زیادی این نقش را بازی کرد.
شیرین در زندگی مشترک خود، در کنار همسر و فرزندش، به تدریج با مشکلات و دشواریهایی روبهرو میشود. او تلاش میکند راهی برای ایجاد رابطه درست با آنان پیدا کند، اما در این کار موفق نمیشود و اوضاع به مرور بدتر میگردد.
در میان بازیگرانی که در فیلم «زیر سقف دودی» حضور داشتند، میتوان از فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقتدوست و دیگران نام برد.
مریلا زارعی برای بازی در این فیلم، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ دریافت کند.
فیلمشناسی
مریلا زارعی هنرمند پرکاری است و در زمینههای گوناگونی مانند سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. در ادامه، فهرست کاملی از کارهای هنری او را با جزئیات کامل برای شما آوردهایم.
فیلم های سینمایی:
| سال | نام فیلم | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۴۰۳ | موسی کلیمالله | ابراهیم حاتمیکیا |
| ۱۴۰۰ | هناس | حسین دارابی |
| ۱۳۹۸ | کارو | احمد مرادپور |
| ۱۳۹۷ | ایده اصلی | آزیتا موگویی |
| ۱۳۹۶ | سوءتفاهم | احمدرضا معتمدی |
| ۱۳۹۵ | اسرافیل | آیدا پناهنده |
| زیر سقف دودی | پوران درخشنده | |
| ۱۳۹۴ | بادیگارد | ابراهیم حاتمیکیا |
| دختر | رضا میرکریمی | |
| گیتا | مسعود مددی | |
| ۱۳۹۳ | ماهی سیاه کوچولو | مجید اسماعیلی |
| ۱۳۹۲ | شیار ۱۴۳ | نرگس آبیار |
| چ | ابراهیم حاتمیکیا | |
| ۱۳۹۱ | رژیم طلایی | رضا سبحانی |
| همه چیز برای فروش | امیرحسین ثقفی | |
| هیس! دخترها فریاد نمیزنند | پوران درخشنده | |
| ۱۳۹۰ | خرس | خسرو معصومی |
| خوابم میآد | رضا عطاران | |
| ۱۳۸۹ | جدایی نادر از سیمین | اصغر فرهادی |
| گزارش یک جشن | ابراهیم حاتمیکیا | |
| ۱۳۸۸ | دیگری | مهدی رحمانی |
| کیفر | حسن فتحی | |
| نیش زنبور | حمیدرضا صلاحمند | |
| ۱۳۸۷ | یک اشتباه کوچولو | محسن دامادی |
| دربارهٔ الی | اصغر فرهادی | |
| شیرین | عباس کیارستمی | |
| مدیوم | علی توکلنیا | |
| پریشانی | علی توکلنیا | |
| ۱۳۸۶ | دعوت | ابراهیم حاتمیکیا |
| خروس جنگی | مسعود اطیابی | |
| ۱۳۸۵ | آفتاب بر همه یکسان میتابد | عباس رافعی |
| دستهای خالی | ابوالقاسم طالبی | |
| نصف مال من، نصف مال تو | وحید نیکخواه آزاد | |
| ۱۳۸۴ | زاگرس | محمدعلی نجفی |
| ۱۳۸۳ | حکم | مسعود کیمیایی |
| مجردها | اصغر هاشمی | |
| زن زیادی | تهمینه میلانی | |
| ۱۳۸۲ | سربازهای جمعه | مسعود کیمیایی |
| معادله | ابراهیم وحیدزاده | |
| هم نفس | مهدی فخیمزاده | |
| ۱۳۸۱ | سیزده گربه روی شیروانی | علی عبدالعلیزاده |
| واکنش پنجم | تهمینه میلانی | |
| ۱۳۷۹ | تکیه بر باد | داریوش فرهنگ |
| ۱۳۷۷ | دو زن | تهمینه میلانی |
| ۱۳۷۶ | زن شرقی | رامبد لطفی |
| ۱۳۷۵ | روی خط مرگ | شفیع آقامحمدیان |
| ۱۳۷۴ | پاتک | علیاصغر شادروان |
سریال های تلویزیونی:
| سال | نام فیلم | کارگردان | توضیحات |
|---|---|---|---|
| ۱۳۹۱ | کلاه پهلوی | سید ضیاءالدین دری | شبکه ۱ |
| ۱۳۸۲ | هم نفس | مهدی فخیمزاده | شبکه ۱ |
| ۱۳۸۱ | دریاییها | سیروس مقدم | شبکه ۵ |
| ۱۳۸۰ | پلیس جوان | سیروس مقدم | شبکه ۳ |
| ۱۳۷۹ | بازگشت به زندگی | سید احمد سید پایداری | شبکه تهران |
| ۱۳۷۹ | ولایت عشق | مهدی فخیمزاده | شبکه ۱ |
| ۱۳۷۸ | زمان شوریدگی | محمدعلی نجفی | شبکه ۱ |
| ۱۳۷۶ | فردا دیر است | حسن فتحی | شبکه ۳ / بازیگر مهمان |
| ۱۳۷۶ | شنهای کف رودخانه | یوسف سید مهدوی | شبکه ۳ |
| ۱۳۷۶ | کهنهسوار | اکبر خواجویی | شبکه ۳ |
| ۱۳۷۵ | هوای تازه | حسن فتحی | شبکه ۲ |
| ۱۳۷۵ | دبیرستان خضراء | اکبر خواجویی | شبکه ۲ |
| ۱۳۷۴ | جهان وارونه | بهمن زرینپور | شبکه ۳ / پخش در نوروز ۱۳۷۵ |
| ۱۳۷۴ | مهر خوبان | یوسف سید مهدوی | شبکه ۳ |
| ۱۳۷۴ | کارآگاه | حسن هدایت | شبکه ۱ |
شبکه نمایش خانگی:
| سال | نام فیلم | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۳۹۸ | مانکن | حسین سهیلیزاده |
| ۱۴۰۰ | جیران | حسن فتحی |
| ۱۴۰۱ | نوبت لیلی | روحالله حجازی |
| ۱۴۰۲ | افعی تهران | سامان مقدم |
| ۱۴۰۳ | جنگل آسفالت | پژمان تیمورتاش |
| بیعاطفه | کمال تبریزی | |
| کوری | سجاد پهلوانزاده |
جوایز و افتخارات
| سال | جشنواره | بخش | اثر | نتیجه | جایزه |
|---|---|---|---|---|---|
| ۱۳۸۲ | بیست و دومین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش مکمل زن | سربازهای جمعه | برنده | سیمرغ بلورین |
| ۱۳۸۳ | بیست و سومین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | زن زیادی | نامزد شده | سیمرغ بلورین |
| ۱۳۸۷ | بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش مکمل زن | دربارهٔ الی | نامزد شده | سیمرغ بلورین |
| ۱۳۸۸ | بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | کیفر | دیپلم افتخار | دیپلم افتخار |
| ۱۳۹۱ | سی و یکمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش مکمل زن | هیس! دخترها فریاد نمیزنند | نامزد شده | سیمرغ بلورین |
| ۱۳۹۲ | سی و دومین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | شیار ۱۴۳ | برنده | سیمرغ بلورین |
| ۲۰۱۴ | جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک استرالیا | بهترین بازیگر نقش اول زن | شیار ۱۴۳ | جایزه ویژه | تقدیر ویژه |
| ۱۳۹۴ | سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش مکمل زن | دختر | نامزد شده | سیمرغ بلورین |
| ۱۳۹۵ | سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | زیر سقف دودی | برنده | سیمرغ بلورین |
| ۱۳۹۹ | بیستمین جشن حافظ | بهترین بازیگر زن درام | مانکن | برنده | تندیس حافظ |
جوایز:
| سال | افتخار / نامزدی |
|---|---|
| ۱۳۹۲ | کسب جایزه تندیس سیمرغ بلورین برترین هنرپیشه نقش اول زن در جشنواره بینالمللی فیلم فجر به جهت بازی در فیلم شیار ۱۴۳ |
| ۱۳۹۲ | نامزد کسب جایزه برترین هنرپیشه نقش مکمل زن در مراسم انجمن منتقدان و نویسندگان به جهت بازی در فیلم هیس دخترها فریاد نمیزنند |
| ۱۳۹۱ | نامزد کسب جایزه برترین هنرپیشه نقش اول زن در جشنواره منتقدان و نویسندگان به جهت بازی در فیلم خرس |
| ۱۳۸۹ | دریافت جایزه تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما به جهت بازی در فیلم درباره الی |
| ۱۳۸۷ | نامزد جایزه تندیس زرین برترین هنرپیشه نقش اول زن به جهت بازی در فیلم دعوت |
| ۱۳۸۶ | نامزد جایزه تندیس زرین برترین هنرپیشه نقش اول زن به جهت بازی در فیلم دستهای خالی |
| ۱۳۸۴ | نامزد دریافت لوح زرین برترین هنرپیشه زن به جهت بازی در فیلم زن زیادی |
| ۱۳۸۴ | نامزد دریافت جایزه زرین برترین هنرپیشه نقش اول زن به جهت بازی در فیلم زن زیادی |
| ۱۳۸۳ | کسب لوح زرین برترین هنرپیشه زن به جهت بازی در فیلم سربازهای جمعه |
| ۱۳۸۳ | دریافت تندیس زرین برترین هنرپیشه نقش مکمل زن به جهت بازی در فیلم سربازهای جمعه |
| ۱۳۸۱ | دریافت جایزه تندیس برترین هنرپیشه زن تلویزیون |
| ۱۳۸۰ | تمجید و سپاس به جهت هنرنمایی در مجموعه تلویزیونی ولایت عشق |
| ۱۳۷۸ | کسب جایزه تندیس برترین هنرپیشه نقش مکمل زن در جشن خانه سینما به جهت بازی در فیلم دو زن |
حاشیه ها
مریلا زارعی به همراه ملت غیور و مسلمان ایران در راهپیمایی روز قدس به سال ۱۳۹۳ شرکت کرد.
همچنین اصغر فرهادی در کنار نسرین ستوده اقدام به راهاندازی جریانی در شبکه مجازی فیسبوک نمودند که به موضوع کشتار مردم بیگناه در غزه میپرداخت.
آنها مخاطبین را دعوت کردند تا پس از درج عبارت «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» از آنها عکس گرفته و تصاویر خود را جهت صفحه مذکور در فیسبوک ارسال کنند.
این موضوع بسیار مورد استقبال قرار گرفته و افزون بر ۴۰ هزار نفر در آن شرکت کردند که اشخاص سرشناس و مطرحی همچون ابواسعد کارگردان نامدار فلسطینی و خاویر باردم بازیگر مشهور و برنده اسکار به این جریان ملحق شدند. ولی از آنجا که مریلا زارعی نگاه تیزبین و دقیقی به موضوعات داشته و همواره مواضع خود را به صراحت مطرح میکند، با بیان این مطلب که جریان مذکور به شیوه دو پهلو رفتار کرده و صراحت لازم را ندارد، به جمع این افراد وارد نشد.
در عین حال او از شیوه عکس العمل و واکنش اصغر فرهادی نسبت به فاجعههای صورت گرفته در غزه اظهار تعجب و انتقاد نمود. این هنرپیشه با سابقه در گفتگویی که با روزنامه شرق انجام داد، اعلام کرد:
«من از این حرکت خیلی خوشحالم. مطمئنم که واکنش همکارانم از سر خیرخواهی بوده و خیلی هم زیباست. من از همکارانم در این کمپین درخواست میکنم که به حرکت مثبتشان ادامه بدهند و بهطور مشخص از جنایاتی که در حق مردم بیدفاع غزه شده هم نامی ببرند … نگران واکنشهای جهانی از عملکردمان و از اینکه ممکن است در جشنوارههای جهانی مورد هجمه قرار گیریم، نباشیم.»
سپس روزنامه کیهان در بررسی این موضوع چنین نوشت:
اسم اصغر فرهادی در میان اشخاص امضا کننده بیانیه اعتراضی سینماگران خطاب به رئیس سازمان ملل مشاهده نمیشود. به نظر میرسد این کارگردان تنها به این علت موافقت نکرده در جریانی که خودش راه اندازی کرده، هیچ اسمی از رژیم غاصب صهیونیست و نسل کشی غزه گفته نشود که تصور میکند در حالت انتقاد و اعتراض، در آینده در جشنوارههای غربی دیگر جایزه و مبالغی به او اختصاص نخواهد یافت.
تلاش جهت بخشش شهلا جاهد:
یکی از موضوعاتی که حاشیههای زیادی را برای مریلا زارعی در سالهای خیلی قبل ایجاد کرد، جریان سعی و کوشش زیاد او جهت کسب رضایت و بخشش اولیای دم برای شهلا جاهد همسر سابق ناصر محمدخانی در ماجرای قتل همسر اولش بوده است.
در عین حال او در چند پرونده که متهم به قصاص محکوم شده بود، به منظور جلب نظر مساعد خانواده مقتول تلاش زیادی به خرج داد. در پرونده شهلا جاهد همسر ناصر محمدخانی، این هنرپیشه حتی جهت بخشش متهم به منزل خانواده مقتول مراجعه کرده بود.
هرچند که در آخر او بدون دریافت رضایت از آنها بازگشته و این موضوع را به شهلا جاهد منعکس او در این زمینه بیان نمود:
هنگامی که به ملاقات شهلا جاهد رفتم، او به طور کامل سکوت کرده بود. از او خواستم چنانچه جریانی وجود دارد که آن را به زبان نیاورده، مطرح کند. ولی شهلا هیچ حرفی برای گفتن نداشته و تنها چشم انتظار رفتن به دنیای آخرت بود. لذا از همه تقاضای حلالیت کرد.
شهلا جاهد همسر دوم ناصر محمدخانی جهت اقدام به قتل همسر اول شوهرش، محکوم به اعدام شد. در این راستا مریلا زارعی هنرپیشه کشورمان با نهایت دلسوزی جهت جلب نظر مساعد و بخشش خانواده مقتول بسیار تلاش کرد که نتیجه ای عاید نشده و سرانجام شهلا جاهد اعدام گردید.
دست ندادن با مرد سینماگر چینی:
در جریان سی و ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر که مریلا زارعی در جایگاه یکی از اعضای هیئت داوران در کاخ جشنواره حضور داشت، در هنگام مواجهه با اعضای مرد گروه فیلمسازی کشور چین، از دست دادن با آنها اجتناب کرد. این موضوع از سوی مردم و مخاطبین بازتاب های مثبت زیادی را به همراه داشت.
مصاحبه
انگار دنیای بازیگری به عنوان یک فعالیت شما را راضی می کند و مثل بعضی بازیگران دیگر سراغ حوزه های دیگر مثل عکاسی و موسیقی و … نرفته اید. چرا بازیگری اینقدر برای شما جدی است؟ ظاهرا بازیگری برای شما فقط یک شغل نیست و دغدغه جدی زندگی تان است.
پیش از اینکه فعالیت خود را در یک حوزه آغاز کنم، آگاه بودم بازیگرانی که در برابر دوربین ایفای نقش میکنند، اثرات عمیقی را بر روی افراد و بستر جامعه میگذارند.
این موضوع سبب شد که همواره هنرپیشگی برایم خوشایند و جذاب باشد. به طور معمول لازم است یک هنرپیشه در سایر زمینهها نیز فعالیت داشته و به آگاهیهای خود بیافزاید. ولی من همیشه این رفتارها را در زندگی فردی انجام میدهم تا به این ترتیب سطح افکار و شخصیتم بهتر شده و متعاقباً دیدگاه خود را در جایگاه یک هنرپیشه ارتقا دهم.
به همین علت نسبت به سایر حوزههای هنری و فعالیتها چندان غریبه نیستم. موقعیتهای هنرپیشگی برای من بسیار ارزشمند بوده و این شرایط به راحتی برایم حاصل نشده است. از این رو با تعهد و مسئولیت پذیری زیاد آن را دنبال میکنم.
همیشه هم جزو بی حاشیه ترین بازیگرها بوده اید. چرا این مشی را انتخاب کرده اید؟
حاشیه جریانی است که برای همه افرادی که میان مردم به شهرت میرسند، رخ میدهد و راه گریزی از آن نیست. بسیاری از حاشیهها برایم ناخوشایند بوده و کوشش میکنم از موقعیتهایی که مسائل و چالشهایی را به همراه دارد، اجتناب کنم.
فکر میکنم سایر افراد نیز به این حال من احترام قائل شده و چنانچه جریانی شکل گرفته بود به حرمت این دیدگاه و روحیهام، موجب رنجش من نشدند. باور دارم هر بازتابی که بازیگر را در محدودیت قرار داده و آزادی او را کم کند، نادرست است. حتی چنانچه برای او شهرت دوچندانی بیاورد.
نگران نیستید که مثل بقیه به خاطر حاشیه نداشتن شهرت پیدا نکنید؟
افزون بر آنکه دستیابی به شهرت هنرپیشگی برایم ارزشمند باشد، محبوب بودن در میان مردم برایم مهمتر است. لذا اولویتم بر این است که با تعهد و مسئولیت پذیری در حوزه بازیگری به شهرت و محبوبیت برسم. سطح اعتبار من در میان مردم و اطمینان آنها به من، برایم بیش از همه چیز ارزش دارد.
در کارنامه تان کارهای طنز زیادی هم دارید. به فیلم های طنز و کمدی دلبستگی خاصی دارید؟ فیلم هایی مثل «خوابم می آد»
من بسیار به فیلمهای طنز علاقه دارم. به این دلیل در فیلم خوابم می آد حاضر شدم، چرا که نخستین تجربه سینمایی رضا عطاران محسوب میشد. من تاکنون در کنار رضا عطاران به عنوان هنرپیشه در دو اثر همکاری داشته و از دعوت ایشان استقبال کردم. لذا پس از پیشنهاد او، همه توان و انرژی خود را در این اثر به کار گرفته و برایشان انجام دادم.
با وجودی که سبک فیلم خوابم می آد مربوط به حوزه طنز میباشد، ولی دارای دیدگاه منتقدانه بوده و بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی را در پس جریانات فیلم به نمایش در میآورد.
هنگامی که موقعیتی برایم مهیا میشود در کنار فردی که فعالیت او را در زمینه کمدی قبول داشته و در جایگاه هنرپیشه در برابر دوربین فیلمبرداری او قرار بگیرم، قطع به یقین این پیشنهاد را میپذیرم. احتمال دارد او به عنوان کارگردان در باشد استعداد و توانمندیهای تازهای را در من بیابد. به عبارت دیگر من با بازی در چنین فیلمهایی خودم را سنجش دوباره میکنم.
شما الان در دوره اوج کارتان هستید. هنوز از بازیگری لذت می برید؟
بله هنرپیشگی برای من لذت زیادی دارد. هر چند برخی اوقات افکارم متمایل به کارگردانی میشود. اینطور نیست که کارگردانی برای من گام دیگری پس از هنرپیشگی باشد.
در حقیقت کارگردانی حوزه متفاوتی است که نیازمند ممارست، تمرین، دیدگاه، دانش، آگاهی و تبحر زیادی بوده و هم اکنون فقط به آن فکر میکنم. به امید خدا دورهای برسد که این افکار من به مرحله عمل دست یابد. در چنین حالتی دوباره فعالیتم را از نقطه صفر آغاز میکنم.
یک بار گفته بودید از واکنش های پدر و مادرتان درباره فیلم ها و بازی هایتان می ترسید و مثل یک مرغ کوچولو کنار اتاق می نشینید. هنوز هم واکنش های آنها برایتان مهم است؟
هم اکنون این موضوع بیشتر از قبل برایم مهم است. اعضای خانوادهام از مهمترین و بزرگترین منتقدان آثار من محسوب میشوند. چرا که من با بازتابها و عکسالعملهای خانوادهام میتوانم به کارم جهت بدهم.
الان نیز همانند گذشته جهت شنیدن انتقاد و شکواییههای شدیدشان مهیا بوده و دلنگرانی من جلب رضایت آنهاست. در عین حال دعای خیر و موافقتشان را یکی از شروط حتمی برای موفقیت خود قلمداد میکنم.
اگر چند فیلم مثل «شیار ۱۴۳» را کنار بگذاریم، در کارنامه کاریتان نقش های کمی وجود دارد. این اتفاق حاصل انتخاب های شما بوده یا پیش آمده؟
در این زمینه با شما هم عقیده نیستم. هم در طول فعالیت نقشهای زیادی را به عنوان نقش اول بازی کردم ولی چیزی که منجر به چنین افکاری شده، چنین است حضور من در این نقشها ماندگاری زیادی را در ذهن مخاطب به جا گذاشته و بیشتر آنها نقش مکمل بودهاند.
در همین جا اعتراف میکنم این موضوعات با آگاهی و بصیرت کامل شکل گرفته و من این نقشها را خودم برگزیدم. در بسیاری از فیلمنامهها نقشهای اساسی و اصلی وجود داشت. ولی من در آنها متوجه شخصیت دیگری شدم که ویژگی و اثرات بیشتری داشت.
هیچگاه کمیت نقشی که عهدهدار میشوم، برایم ملاک انتخاب نبوده و نیست. در عین حال که امکان دارد در برخی از آثار با یک بازی مختصر، نقش آفرینی اصلی و بزرگ دیگری تحت تاثیر واقع شود.
این ویژگی به چشم آمدن شما در نقش هایی غیرمحوری مثل نقش های تان در «درباره الی ..» و «چ» از کجا می آید؟
همه آنها نتیجه انتخابهایی است که توسط من انجام شده نه اینکه من را برای این نقشها برگزیده باشند. همواره معیارهایی را برای انتخابهای خود در نظر گرفتهام. یک مورد چنین بود که تصور میکردم این نقش به مراتب بیشتر مورد توجه قرار گیرد و یا اینکه بیشتر سازگار با علایق و استعدادهای من است.
با وجودی که برخی نقشها گاهی حضور پیوسته و مداومی را در فیلم دارند، ولی ریشه و موجودیت این شخصیت چندان پیچیده و دشوار نیست. لذا در این حالت شما فقط مشاهده میشوید، به این ترتیب اثرگذار نبوده و قادر نیستید در ذهنها ماندگار شوید.
من بسیار مشتاق هستم در نقشهایی حاضر شوم که موثر باشند. این موضوع بیشتر در نقشهای محوری رخ میدهد. در چنین حالتی معمولاً این نقش اول را قبول میکنم. ولی چنانچه در نقشهای طولانی و اول این موضوع برایم وجود نداشته باشد، آن را نپذیرفته و نقش آفرینی نمیکنم.
همیشه من این موضوعات را به خدا سپردهام. باور دارم چنانچه هر نقشی سهم و نصیب هر کسی باشد، قطعاً به او واگذار میشود. زمانی که این بازیگر همه سعی و تلاش خود را به کار گیرد، در نهایت مورد توجه قرار خواهد گرفت.
نمونه آشکار این موضوع، نقشی بود که در فیلم درباره الی … بازی کردم. در فیلمنامه نقش من چندان مهم جلوه نمیکرد. ولی من به توانمندی و استعدادهای خود آگاه بودم. همچنین سبک فعالیت آقای فرهادی را به علت حضور در برخی مجموعههای ایشان شناخته و امید و اشتیاق زیادی در من وجود داشت.
در آخر چنین شد که من با به نمایش گذاشتن همین نقش توانستم به عنوان نامزد دریافت جایزه در جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی شوم. در عین حال در جشن خانه سینما هم کاندیدا شده و هم موفق به دریافت جایزه خانه سینما گردیدم.
شما در فیلم های شاخص زیادی بازی کرده اید و با کارگردان های بزرگی مثل آقای حاتمی کیا، فرهادی، کیمیایی و … کار کرده اید. با اینحال چند فیلم تجاری مثل «رژیم طلایی»، «یک اشتباه کوچولو» و … هم در کارنامه تان هست که سطح کیفی متفاوتی با بقیه فیلم هایتان دارد. دلیل انتخاب و بازی در چنین فیلم هایی چیست؟
دیدگاه من نسبت به فیلمهای تجاری تا حدودی فرق دارد. برترین امتیاز فیلمهایی که مربوط به سینمای بدنه است، ایجاد وفاق و سازگاری بیشتر مردم و مخاطبان با عرصه سینما است.
همچنین اینگونه فیلمها به مراتب تماشاگر را با هنرپیشگان آن اثر نزدیکتر کرده و فاصله میانشان را کمتر میکند. به عبارت دیگر بازیگر در میان قشرهای دیده میشود. بیشتر چنین مخاطبانی سینما را تنها به منزله تفریح و سرگرمی قلمداد میکنند.
لذا احتمال دارد چنین مخاطبانی در میانههای پخش فیلم های با موضوع مشکلات و مسائل زندگی از سالن سینما بیرون آیند. از این رو من همواره سعی داشتم مخاطبان ماندگاری را برای خودم داشته باشم. چرا که من هنرپیشهای نیستم که همه موفقیتها و دستاوردهای خود را در عرض یک روز و یک شب حاصل کرده و یا اینکه تنها به واسطه حضور در یک فیلم به این مرحله رسیده باشم.
لذا در پی زمانهای زیاد و به تدریج پیش رفتم. بدین ترتیب این موضوع نیز در زمره راهی است که من در آن حرکت میکنم.
همواره تلاش کردم در آثاری بازی کنم که در ترکیب یک اثر ویژه، کلیشه و تکراری نباشم. تمایل ندارم در فیلمهایی حاضر شوم که تماشاگران آن تنها افراد خاص و ویژهای باشند.
علاقه دارم در میان همه اقشار و حوزههای مختلف مردم شناخته شده و با من ارتباط بگیرند. دلیل سوم من چنین است که این گونه فیلمها برایم به منزله زنگ تفریح است. با وجودی که این فیلمها همچنان برایم جدیت دارد، ولی نقش پردازی در آنها همانند آن است که در میان کارهای دشوار، حساس و استراتژیک اقدام به نواختن یک آهنگ موسیقی شاد نمایید و یا اینکه شروع به تماشای یک فیلم لذت بخش و نشاط آور کرده و یا به انجام نقاشی و ورزش روی آورید.
بازی در این فیلمها به این معناست که تمام تبعات فکری و روحی حضور در سایر آثار را برایم پاکسازی کرده و در عین حال من را مهیا میکند تا بتوانم یک شمایل و شخصیت جدیدی را عهدهدار شوم.
برخی فیلمها همانند فیلم خروس جنگی نیز به همین گونه است. فیلم مذکور کاملاً در یک زمان با فیلم درباره الی … به روی پرده نمایش رفت. لذا من کاملاً عکسالعمل افراد را در قبال این دو فیلم در همه جای جامعه لمس کردم. فیلم درباره الی به اعتقاد بسیاری از افراد اندیشمند جامعه فیلم ویژه و درخشندهای محسوب میشد.
با این وجود بسیاری از افراد پس از مواجهه با من در سطح خیابانها، به علت حضور در این فیلم من را سرزنش کردند! این موضوع به این معناست که لازم است برای همه انواع مختلف گرایشها، غذاهایهای متنوعی را تدارک ببینیم.
من تصمیم گرفتم که برای گرایشها و سلیقههای مختلف ایفای نقش کنم. چرا که من به مردم علاقه داشته و تعیین حد و مرز را نمیپسندم. دوست دارم مخاطب به دیدن برخی فیلمها همانند خروس جنگی و فیلم درباره الی … برود.
همچنین فیلم «چ» را نیز مشاهده کرده و از دیدن فیلم شیار ۱۴۳ متاثر شود. ولی با قاطعیت بیان میکنم بازی من در فیلمهای تجاری به هیچ وجه از نظر منافع مادی انجام نمی شود.
یک خطر هم وجوددارد؛ در سینمای ما معمولا بازیگرها را براساس شمایلی که از نقش های قبلی شکل گرفته انتخاب می کنند. شما در نقش های متفاوت زیادی بازی می کنید. از این تنوع کاری نمی ترسید؟ این تنوع کاری ممکن است جایگاه بازیگریتان را به خطر بیندازد.
به هیچ وجه. این موضوع تاکنون در معرض خطر نبوده و به یاری و خواست خدا و مردم، پس از این نیز دچار خطر نخواهد شد. در عین حال که هنرپیشه هنگامی قادر است استعدادها و قابلیتهای خود را در معرض نمایش بگذارد که در نقشهای متفاوت به شیوه باورپذیر بازی کند.
به این ترتیب همان مقدار که با بازی در شخصیت یک خانم خانهدار در فیلم خروس جنگی مخاطب مرا میپذیرد، موفق شوم در فیلمهای دیگری همچون سربازهای جمعه، درباره الی … ، «چ» و شیار ۱۴۳ ایفای نقش باورپذیری داشته باشم.
این گوناگونی و تنوع نقشها در عین حال که برای من یک آزمون محسوب میشود، میتواند موجب بروز قابلیتهای بیشتری در من شود.
لذا خطرپذیری و ریسک در قبول نقشها موجب میشود با دقت و احتیاط بیشتری بازی در فیلمها را برگزینم. چنانچه هنرپیشگان خودشان را در یک موقعیت محدود نمایند، حتی در صورتی که تا پایان زندگیشان در فیلمهای گرانقدر و نقشهای درجه اول نقش آفرینی کنند، همیشه نقش و شخصیتهایی وجود دارند که این افراد قادر به تجربه آنها نبودند و زمانی که در اوج شهرت و محبوبیت بازیگری قشهای مذکور به آنها ارائه شود، حتماً نمیتوانند به خوبی آنها را به نمایش بگذارند. چرا که حوزه رسیدگی و پرداختن به استعدادها و قابلیتهایشان را گسترده نکردند. من از کاهلی و تنبلی در کار به شدت بیزارم.
برای من هنرپیشه نقشهایی وجود دارد که کاملاً به جوانب و موضوعات آن آگاه بوده و ایفای نقش در آنها در مقایسه با موقعیتهای دشوار به مراتب برایم راحتتر است.
نقشهای بسیاری که تاکنون در آنها حضور داشتهام، احتمال دارد از نظر سینمایی با ذائقه و سلیقه من تناسب نداشته باشد، ولی بازی در آنها را میپذیرم چرا که دوست داشتم خودم را در قالب این شخصیتها محک بزنم. حتی به این بها که در آن ناکام شوم. برای نمونه یکی از عواملی که باعث همکاری من در فیلم رژیم طلایی شد، نقش آفرینی در کنار آقای مهدی هاشمی بود.
آخه چقدر احتمال دارد چنین موقعیتی دوباره برای من مهیا شود؟
من در هر یک از این تجربهها مطالب متعددی فرا گرفته و آنها را در مسیر بازیگری به کار میگیرم. به همین دلیل تا حدودی خودپسند هستم.
از طرفی تثبیت شدن یک شمایل ثابت، خوب یا بد به ستاره شدن خیلی از بازیگرهای سینمای ما کمک کرده. نمی ترسید به خاطر این تنوع کاری ستاره نشوید؟
هیچگاه ستاره شدن مد نظرم نبوده است. ستاره تنها در آسمانها وجود دارد!
هر شخصی که بتواند در کار و حرفه خود وظایف و فعالیتهای خود را به طرز صحیحی به انجام برساند، ستاره محسوب شده و احتمال دارد گذشت زمان ثابت کند که چه شخصی ستاره حقیقی است. در هنگام وقوع رخدادهایی که برای افرادی همچون ما شکل میگیرد، یک پوشش دروغین وجود داشته که چنانچه گول این پوشش را خورده و آن را بپذیریم، از نظر حرفهای کارمان به آخر میرسد.
زمانی که در یک فیلم بازی زیبا و درخشندهای را از خود بروز داده و پس از تمجید و سپاسها به عزت نفس و در نهایت به نارسیس و خودشیفتگی برسید، بدانید که به یقین مرگ کار شما حتمی است.
دوست دارم این دوران زودتر برای من سپری شود، ناراحتیها حبتیها ناکامیها و سختیهای آن را متحمل شده و از آنها بگذرم، ولی اطمینان دارم که سعی و تلاش من در یک زمان مشخص و در یک موقعیت به پاسخ مطلوب دست مییابد.
در آن هنگام مردم میتوانند بیان کنند من هنرپیشه در کدام مرحله آسمان و دنیای هنر قرار گرفتهام. معتقدم در این زمان افراد بیشتر از اینکه ستاره محسوب شوند، در کرانه آسمان در یک موقعیت مطمئن و ایمن ماندگار و ساکن میشوند. آیا شما موقعیتی دلپذیرتر و امنتر از دلهای مردم کشورمان ایران میشناسید؟
اولویت من در این است در ازای تبدیل شدن به ستاره و قرار گرفتن دور از دسترس، در جایگاه یک چهره و تصویر ماندنی در ذهن مردم قرار بگیرم تا اینکه در دنیای شهرت به عنوان ستاره مطرح شوم.
یکی از خبرنگاران از یک هنرپیشه سرشناس هالیوود سوال کرده بود، به چه علت زمانی که شما قادر هستید ستاره شوید، تنها به قبول یک نقش مختصر اکتفا میکنید؟
او در جواب گفته بود من قصد دارم ماندگار شوم. لذا یکی از شروط مهم و اساسی ماندگاری پیشرفت تدریجی و پله پله است. چنانچه مراحل را گام به گام بالا روید، در اثر وزش یک نسیم بلافاصله به نقطه صفر سقوط نمیکنید. هر چند که مسبب و دلیل همه این رخدادها در زندگی تنها خداوند است.
از راهی که آمدم، راضی ام:
تا به این مرحله خداوند همواره عنایت و مرحمت خود را شامل حال من کرده و از مسیری که طی کردهام، رضایت دارم. انشاالله سعادت ماندگاری را داشته باشم. ماندگار بودن به مدت طولانی در افکار مخاطبان و همچنین در دل مردم که تنها به موجب دلبستگی و علاقه به آنها در قالب نقشهای متفاوت حضور داشتهام.
