بیوگرافی ستاره اسکندری
ستاره اسکندری، بازیگر شناختهشده تئاتر، تلویزیون و سینما، در بیستوپنجم خردادماه ۱۳۵۳ به دنیا آمد. او از سال ۱۳۷۳ بهصورت حرفهای در عرصه هنر فعالیت خود را شروع کرد و در نقشهای مختلفی مانند بازیگری، تهیهکنندگی، کارگردانی و همچنین به عنوان یک کنشگر اجتماعی در ایران مشغول به کار بوده است.
این هنرمند در سال ۱۳۹۹ اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان “خورشید آن ماه” ساخت. این فیلم به نمایش زیباییها و فرهنگ مردم استان بلوچستان پرداخت و توانست در جشنواره “یدرومنو” در آلبانی و نیز در مراسم “ایماجو” جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند. علاوه بر این، ستاره اسکندری نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره “گل علیه گلوله” در اتریش و جشنواره “آسیا پسیفیک” در ماکائو نیز شد.
منوی دسترسی سریع
**خلاصهای از زندگی**
در این بخش، نگاهی کوتاه و کلی به سرگذشت این فرد خواهیم داشت.
**درباره زندگی**
در این قسمت، داستان کامل زندگی از روزهای نخست تا به امروز روایت میشود.
**پیمان زناشویی**
این بخش به چگونگی تشکیل خانواده و همسر این فرد میپردازد.
**در فضای مجازی**
صفحات و کانالهای رسمی که شما میتوانید از طریق آنها با این شخص در ارتباط باشید، در اینجا معرفی شدهاند.
**دوران فعالیت حرفهای**
این قسمت، فراز و نشیبهای مسیر کاری، آثار و دستاوردهای هنری را شرح میدهد.
**فهرست آثار سینمایی**
تمام فیلمها و پروژههای تصویری که این هنرمند در آنها حضور داشته، در این بخش لیست شدهاند.
**تقدیرها و موفقیتها**
این بخش به تمامی جایزهها، نشانها و افتخاراتی که در طول career به دست آورده است، اختصاص دارد.
**حواشی و بحثها**
رویدادها و موضوعاتی که گاهی اطراف زندگی حرفهای این فرد جریان یافته و مورد توجه عموم قرار گرفته است.
**گفتوگوها**
متن کامل یا خلاصهای از مصاحبهها و گفتوگوهای انجام شده با این شخص در رسانههای مختلف.

خلاصه زندگینامه
نام: ستاره
نام خانوادگی: اسکندری
تاریخ تولد: ۲۵ خرداد ۱۳۵۳
محل تولد: تربت حیدریه
تحصیلات: فارغالتحصیل رشته مترجمی زبان
وضعیت تأهل: مجرد
زندگینامه
زندگی شخصی و خانواده:
ستاره اسکندری در ۲۵ خرداد ۱۳۵۳ در شهر تربت حیدریه متولد شد. او فرزند دوم خانواده است. پدرش اهل کاشمر و مادرش از مردم تربت حیدریه است. این بازیگر یک برادر بزرگتر، دو خواهر و یک برادر کوچکتر دارد.
فاصله سنی او با خواهر کوچکترش لاله بسیار کم است و تنها حدود یک سال و چند ماه از او بزرگتر است. دو خواهر ستاره نیز در عرصه هنر فعالیت دارند: لاله اسکندری بازیگر است و سارا اسکندری چهرهپرداز. همچنین عبدالحسین اسکندری، عموی او، به عنوان صداپیشه و مجری در رادیو و تلویزیون کار میکند.
برادر کوچکترش به نام روزبه در شهر تورنتوی کانادا زندگی میکند و برادر دیگرش سیامک نیز تحصیلاتش را در دانشکده هنرهای زیبا به پایان رسانده است.
بعضی از کاربران فضای مجازی تصور میکردند ستاره و خواهرش لاله دوقلو هستند، اما این باور درست نیست و بین آنها حدود یک سال و نیم تفاوت سنی وجود دارد.
شغل دوم:
ستاره اسکستری علاوه بر بازیگری، در زمینههای اقتصادی هم فعال است. او در یکی از پاساژهای معروف تهران، یک فروشگاه طراحی لباس دارد و تا به حال چندین شوی مد برگزار کرده است. همچنین او با دختر یکی از سرمایهداران تهران شراکت کرده و معتقد است که در کار طراحی لباسش، از فرهنگ سنتی ایران الهام نمیگیرد. نام کسبوکار او “تار اول” است که در پاساژ میلاد نور قرار دارد و تمرکز اصلی آن روی طراحی و بافت پارچه است.
ازدواج
یکی از موضوعاتی که درباره ستاره اسکندری بسیار پرسیده میشود، مسئله ازدواج اوست. حتی در نتایج جستجو هم میتوان دید که افراد زیادی این عبارت را جستجو کردهاند. بعضی از سایتها و صفحات فضای مجازی هم عکسهایی با عنوان عروسى ستاره اسکندری یا تصاویر او به همراه همسر و فرزندش منتشر کردهاند. با این حال، این بازیگر تا به حال در هیچ یک از مصاحبههایش در این باره صحبت نکرده و به نظر میرسد که او در گذشته ازدواج نکرده است.
وقتی لاله اسکندری در برنامه «دورهمی» حضور داشت، مهران مدیری از او درباره ازدواج خواهرش پرسید و لاله این موضوع را تأیید کرد. با این وجود، خبر رسمی در این زمینه منتشر نشده است.
ستاره اسکندری در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
setareheskandari@
زندگی هنری

علاقه به بازیگری:
در دوران نوجوانی ستاره اسکندری، عموی او حسین اسکندری، در زمینه تولید برنامههای تلویزیونی فعالیت داشت. به همین دلیل، ستاره به همراه خواهرش لاله، علاقه زیادی به بازیگری پیدا کردند و در چندین نمایش روی صحنه رفتند. ستاره در اولین سال تحصیل در مقطع راهنمایی، این فرصت را پیدا کرد که برای اولین بار در یک فیلم کوتاه بازی کند. بعدها، وقتی برادرش در دانشکده هنر درس میخواند، ستاره هم همراه او به کلاسهای بازیگری رفت و پس از آن، وارد دنیای تئاتر شد.
شروع بازیگری در تئاتر:
ستاره اسکندری در دانشگاه رشته مترجمی زبان خواند، اما به خاطر علاقهاش به تئاتر، تحصیل را رها کرد. او کار هنری را از صحنه تئاتر آغاز کرد و سه بار نامزد دریافت جایزه از جشنواره بینالمللی تئاتر دانشجویی شد.
در سال ۱۳۷۲ و در بیستسالگی، با پیوستن به تئاتر دانشکده هنرهای زیبا، به شکل رسمی در کنار هنرجویان این دانشکده به بازیگری مشغول شد. دو سال بعد، برای اولین بار در نمایش “افسانه” در جشنواره دانشجویی شرکت کرد و سپس در سال ۱۳۷۶، به خاطر بازی در نمایش “آخرین قهرمانان زمین”، نامزد دریافت جایزه از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شد.
بعد از آن، داوود میرباقری، کارگردان نمایش “دندون طلا”، از او دعوت کرد تا در این اثر بازی کند و این نقطهآغاز فعالیت حرفهای او در تئاتر بود. اسکندری به گروه تئاتر “دی” به سرپرستی علی رفیعی پیوست و همزمان، کار در تلویزیون و سینما را نیز آغاز کرد.
او در سال ۱۳۷۹، برای بازی در نمایش “سعادت لرزان مردمان تیرهروز”، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر دریافت کرد.
ستاره اسکندری علاوه بر کارگردانی دو تلهتئاتر، در برخی آثار تئاتری مانند نمایش “خانه برناردا آلبا” به کارگردانی علی رفیعی، در نقش تهیهکننده نیز همکاری داشت.
فعالیت در تلویزیون:
چند ماه بعد، در سال ۱۳۷۳، او این فرصت را پیدا کرد که در مجموعهی تلویزیونی “ماجراهای خانه شماره ۱۳” بازی کند و در کنار بازیگران با تجربهای مثل آزیتا لاچینی و گیتی معینی در تلویزیون حاضر شود.
همچنین، نقش آفرینی او در سریال “نرگس” بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از فوت بازیگر اصلی این سریال، پوپک گلدره، که بر اثر یک تصادف رانندگی درگذشت، نقش نرگس را او بر عهده گرفت و با این کار خیلی مشهور شد.
بازی او در این سریال با استقبال فراوان مردم و بینندگان روبرو شد.
پوپک گلدره در حالی که مشغول بازی در سریال نرگس بود و مجموعه در حال پخش از تلویزیون بود، بر اثر سانحهی رانندگی به کما رفت و سپس فوت کرد. به همین دلیل، ستاره اسکندری تا آخر سریال، نقش او را ادامه داد.
سینما:
ستاره اسکندری در سال ۱۳۷۵ با بازی در فیلم سینمایی «حریف دل» به کارگردانی عبدالرضا گنجی وارد دنیای سینما شد. پس از آن، فیلم «خورشید آن ماه» در جشنوارههای مختلف جهانی به نمایش درآمد و ستاره اسکندری به خاطر پرداختن به موضوعات مهم و چالشبرانگیز مانند مسائل زنان، زندگی روزمره و فرهنگ بلوچها، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. او در سال ۲۰۲۳ نیز به عنوان داور در بیست و دومین جشنواره جهانی فیلم پونای هند شرکت کرد.
این هنرمند در سال ۱۳۹۶، خانه فرهنگ و هنر مانا را تأسیس کرد. همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ به همراه سیاوش ستاری، خانه موزه خیمهشببازی ایران را بنیان گذاشت و برای ایجاد فضایی شاد و رویایی برای کودکان بلوچ، اولین ماشین خیمهشببازی را در منطقه آزاد چابهار راهاندازی کرد. در نهایت، در خرداد ماه سال ۱۴۰۳، اولین جشنواره سراسری خیمهشببازی به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز موزه، با مدیریت ستاره اسکندری به صورت آزاد برگزار شد.
دستمزد ۱۰ برابری بعد از شهرت:
بعد از بازی در سریال نرگس، درآمد ستاره اسکندری در کمتر از هفت سال، رشد چشمگیری پیدا کرد و تقریباً ده برابر قبل شد. او خودش گفته که این پیشرفت را مدیون فضای کاری تلویزیون است.
مروری بر فیلم ها:
در طول فعالیت هنری خود، ستاره اسکندری در فیلمهای مهم و شاخص زیادی حضور داشته است. در ادامه، نگاهی به برخی از این آثار خواهیم داشت.
سریال پدر گواردیولا:
در مجموعه نمایشی «پدر گواردیولا»، ستاره اسکندری در نقش همسر دوم اسماعیل، که توسط حمید فرخنژاد به تصویر کشیده شده، ظاهر میشود. او همچنین در نقش معشوقهٔ بیوک، با هنرمندی مهران مدیری هم بازی کرده است. این سریال را سعید نعمتالله ساخته و بازیگران شناختهشدهای مانند امیر مهدی ژوله، هنگامه قاضیانی و مرجانه گلچین در آن به ایفای نقش پرداختهاند. محتوای این داستان درباره یک خانواده است که پس از رخدادهای مختلف زندگی، روابط بین اعضای آن دگرگون میشود.
سریال خاتون:
یکی دیگر از کارهای ستاره اسکندری، بازی در سریال «خاتون» است. او در این سریال، نقش «ریحانه فخار» را که خواهر شخصیت «رضا» (با بازی میر سعید مولویان) است، ایفا کرده است. در این مجموعه، او همراه با بازیگران سرشناسی مانند نگار جواهریان، اشکان خطیبی، بابک حمیدیان و مهران مدیری به تصویر کشیده شده است. سریال خاتون، یک درام عاشقانه و تاریخی است که کارگردانی آن را تینا پاکروان بر عهده داشته است. داستان این سریال درباره زندگی یک زن و شوهر در دوران حضور نیروهای آلمانی در ایران و اشغال کشور است.
سریال نرگس:
مجموعه نمایشی «نرگس» به کارگردانی سیروس مقدم ساخته شده و بازیگرانی مانند ستاره اسکندری، زهرا امیرابراهیمی، مهدی سلوکی، حسن پورشیرازی و عاطفه نوری در آن ایفای نقش کردهاند. در این سریال، ستاره اسکندری نقش اصلی را بازی میکند و در قالب دختری به نام نرگس محتشم ظاهر میشود. البته در قسمتهای اولیه، پوپک گلدره این نقش را بر عهده داشت، اما پس از فوت این هنرمند، از قسمت سیوهفم به بعد، ستاره اسکندری جایگزین او شد و تا پایان سریال در این نقش حضور داشت.
سریال زعفرانی:
مجموعه تلویزیونی «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی ساخته شده است. این سریال حول یک محور اصلی داستان میچرخد و ماجراهای گوناگونی را به تصویر میکشد. در این اثر، ستاره اسکندری در نقش «نسرین زعفرانی» ظاهر میشود؛ او همسر ناصر و مادر خانواده است. از دیگر بازیگران این سریال میتوان به مهدی هاشمی، مهران احمدی، هادی کاظمی، نرگس محمدی، حدیث میرامینی و چندین چهره دیگر اشاره کرد.
سریال شوق پرواز:
یکی از مجموعههای تلویزیونی تاثیرگذار و واقعی ایران، سریال «شوق پرواز» است که فداکاری و شجاعت خلبانان نیروی هوایی ارتش، به ویژه شهید عباس بابایی را روایت میکند. در این سریال، ستاره اسکندری در نقش لیلی غفوری ظاهر شده و alongside هنرمندانی چون الهام حمیدی، شهاب حسینی، افسانه بایگان، اکبر عبدی و دیگران ایفای نقش کرده است. این مجموعه به کارگردانی یدالله صمدی، در قالب ژانرهای اجتماعی، خانوادگی، درام و جنگی تولید شده است.
فیلم چپ راست:
فیلم «چپ، راست» به کارگردانی منوچهر محمدی و نویسندگی حامد محمدی ساخته شده است. این اثر در ژانر سیاسی و طنز قرار دارد و اولین بار در ۲۱ دیماه ۱۴۰۱ اکران شد. داستان فیلم بر اساس یک ماجرای واقعی شکل گرفته و زندگی دو خانواده را روایت میکند که فرزندانشان در بدو تولد به اشتباه با هم عوض شدهاند. در این فیلم، ستاره اسکندری به همراه بازیگرانی چون سارا بهرامی، پیمان قاسمخانی و ویشکا آسایش به ایفای نقش پرداختهاند.
سریال مرگ تدریجی یک رویا:
در سریال تلویزیونی “مرگ تدریجی یک رویا”، ستاره اسکندری در نقش ساناز عظیمی بازی میکند. او در این داستان خواهر مارال است. این مجموعه با بازی هنرمندانی مانند سامیه لک، دانیال حکیمی، پولاد کیمیایی و آشا محرابی همراه است. کارگردانی این سریال را فریدون جیرانی بر عهده داشته و داستان آن درباره اتفاقات و رویدادهای زندگی یک نویسنده رمان است.
سریال تا صبح:
مجموعه تلویزیونی «تا صبح» در ژانر تاریخی ساخته شده و هنگام پخش، بینندگان زیادی را جذب خود کرد. در این سریال، او نقش دختری به نام شهرزاد (با بازی فاطمه موسوی) را ایفا کرده و در کنار هنرمندانی مانند محمد کاسبی، عسل بدیعی، امین زندگانی، پروانه معصومی و دیگران به بازیگری پرداخته است. این مجموعه حاصل همکاری مشترک مجید جوانمرد و محمدعلی باشه آهنگر است و درونمایهای احساسی و سیاسی دارد. داستان آن، فراز و نشیبهای زندگی شخصی و اجتماعی چند جوان را با تمام پیچیدگیهایش روایت میکند.
کارگردانی سینما:
فیلم خورشید آن ماه (۱۳۹۹):
ستاره اسکندری در سال ۱۳۹۹ فیلمی به نام «خورشید آن ماه» را کارگردانی کرد. تهیهکننده این فیلم منوچهر محمدی بود و نویسندگی آن را سمیه تاجیک بر عهده داشت. حسین علیزاده نیز مسئولیت تهیه موسیقی این اثر را پذیرفت. از دیگر افرادی که در ساخت این فیلم نقش داشتند، میتوان بهرام دهقانی (تدوینگر) و مهران ملکوتی (صداگذار) را نام برد.
بازیگران این فیلم عبارتاند از: نازنین فراهانی، پژمان بازغی، امیرحسین هاشمی، بنفشه صمدی، روژین صدرزاده، صادق سهرابی، مهتاب جامی، نکیسا نوری، صادق بلوچی، روژناک شیرانی و مریم بوبانی.
«خورشید آن ماه» نخستین فیلم سینمای ایران است که به زبان بلوچی ساخته شده و به آیین و فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان میپردازد. حضور شرکتهای اسحاق بلوچ نسب و برکت برجان در این پروژه، باعث ایجاد نگاهی تازه به این منطقه شد.
این فیلم با بهرهگیری از طبیعت بکر، موسیقی منحصربهفرد و آداب و رسوم بلوچستان، داستان یک عشق سرکوبشده را روایت میکند و میکوشد زندگی واقعی مردم این خطه را نشان دهد. در این اثر، جریان روزمره زندگی مردم بلوچستان به تصویر کشیده شده است.
ستاره اسکندری در یک مصاحبه گفته که ساخت این فیلم را وظیفه اجتماعی خود میدانسته تا کلیشههای موجود درباره زندگی بلوچها در سینمای ایران را از بین ببرد.
فیلم «خورشید آن ماه» سرشار از عناصر فرهنگی بلوچستان مانند گویش، پوشش، غذا و موسیقی است. هرچند در این فیلم مناظر زیبا و طبیعی استان سیستان و بلوچستان — مانند ریگزارها و کوههای مریخی — دیده میشود، اما هیچ کدام از این نماها صرفاً تزئینی نیست و همه در خدمت روایت یک داستان اجتماعی با پیشینه تاریخی هستند.
گریم و چهرهپردازی بازیگران به گونهای موفق انجام شده که آنها را به چهرههایی باورپذیر و هماهنگ با محیط تبدیل کرده است. همچنین طراحی صحنه، دکور و لباس بازیگران، همراه با موسیقی حسین علیزاده، نقش مهمی در غنای این فیلم داشتهاند.
فیلم شناسی
اگر دوست دارید با کارهای هنری ستاره اسکندری در زمینههای گوناگون آشنا شوید، ما در اینجا اطلاعات کامل همه آثار او را برای شما گردآوری کردهایم.
فیلمهای سینمایی:
| سال | نام فیلم | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۳۷۵ | حریف دل | رضا گنجی |
| ۱۳۷۹ | مسافر ری | داوود میرباقری |
| ۱۳۸۰ | تارزن و تارزان | علی عبدالعلیزاده |
| ۱۳۸۳ | مواجهه | سعید ابراهیمیفر |
| ۱۳۸۴ | شبانه | کیوان علیمحمدی و امید بنکدار |
| ۱۳۸۷ | شیرین | عباس کیارستمی |
| ۱۳۸۷ | شبانهروز | کیوان علیمحمدی و امید بنکدار |
| ۱۳۸۸ | قصهٔ پریا | فریدون جیرانی |
| ۱۳۸۹ | ملاقات | عباس رافعی |
| ۱۳۸۹ | ملاقات، اپیزود چسب زخم | هادی مقدمدوست |
| ۱۳۸۹ | ملاقات، اپیزود ایستگاه آخر | شاپور قریب |
| ۱۳۸۹ | قبرستان غیرانتفاعی | محسن دامادی |
| ۱۳۸۹ | آقا یوسف | علی رفیعی |
| ۱۳۹۰ | شیر تو شیر | ابراهیم فروزش |
| ۱۳۹۱ | هیس! دخترها فریاد نمیزنند | پوران درخشنده |
| ۱۳۹۲ | ناخواسته | برزو نیکنژاد |
| ۱۳۹۲ | فردا | مهدی پاکدل و ایمان افشاریان |
| ۱۳۹۳ | نزدیکتر | مصطفی احمدی |
| ۱۳۹۴ | نیمهشب اتفاق افتاد | تینا پاکروان |
| ۱۳۹۵ | مَلی و راههای نرفتهاش | تهمینه میلانی |
| ۱۳۹۵ | خانهٔ کاغذی | مهدی صباغزاده |
| ۱۳۹۵ | دریاچهٔ ماهی | مریم دوستی |
| ۱۳۹۶ | سرو زیر آب | محمدعلی باشهآهنگر |
| ۱۳۹۷ | کمیکال | اشکان مستی |
| ۱۳۹۷ | سودابه | محمدعلی سجادی |
| ۱۳۹۸ | قاتل و وحشی | حمید نعمتالله |
| ۱۳۹۸ | چپ راست | حامد محمدی |
سریالهای تلویزیونی:
| سال پخش | نام سریال | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۳۷۴ | ماه مهربان | بهروز بقایی |
| ۱۳۷۵ | ماجراهای خانه شماره ۱۳ | اسماعیل میهندوست |
| ۱۳۷۸ | ایستگاه | منوچهر عسگرینسب |
| ۱۳۷۹ | با من بمان | حمید لبخنده |
| ۱۳۸۱ | روزهای بهیاد ماندنی | همایون شهنواز و تورج منصوری |
| ۱۳۸۲ | بیگانهای در میان ما | احمد امینی |
| ۱۳۸۳ | عشق گمشده | حسین سهیلیزاده |
| ۱۳۸۵ | نرگس | سیروس مقدم |
| ۱۳۸۵ | تا صبح | مجید جوانمرد و محمدعلی باشهآهنگر |
| ۱۳۸۶ | مرگ تدریجی یک رؤیا | فریدون جیرانی |
| ۱۳۸۸ | فاکتور هشت | رضا کریمی |
| ۱۳۸۸ | شوق پرواز | یدالله صمدی |
| ۱۳۹۰ | حیرانی | کیوان علیمحمدی و امید بنکدار |
| ۱۳۹۱ | هفتسین | یدالله صمدی |
| ۱۳۹۲ | همه بچههای ما | تاجبخش فنائیان |
| ۱۳۹۴ | زعفرانی | حامد محمدی |
| ۱۳۹۶ | گمشدگان | رضا کریمی |
| ۱۳۹۶ | گیلهوا | اردلان عاشوری |
| ۱۳۹۸ | ترور خاموش | احمد معظمی |
| ۱۳۹۸–۱۴۰۵ | سلمان فارسی | داوود میرباقری |
سریالهای نمایش خانگی:
| سال پخش | نام سریال | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۴۰۱ | پدر گواردیولا | سعید نعمتالله |
| ۱۴۰۰ | خاتون | تینا پاکروان |
| ۱۴۰۰ | خسوف | مازیار میری |
| ۱۴۰۰ | میدان سرخ | ابراهیم ابراهیمیان |
| ۱۳۹۷ | رقص روی شیشه | مهدی گلستانه |
| ۱۳۹۴ | دندون طلا | داوود میرباقری |
تئاتر ستاره اسکندری:
| سال | نام نمایش | کارگردان |
|---|---|---|
| ۱۳۷۸ | دندون طلا | داوود میرباقری |
| ۱۳۷۸ | دیوار | محسن علیخانی |
| ۱۳۷۹ | رومئو ژولیت | علی رفیعی |
| ۱۳۸۰ | سعادت لرزان مردمان تیرهروز | محسن علیخانی |
| ۱۳۸۰ | شازده احتجاب | علی رفیعی |
| ۱۳۸۱ | در مصر برف نمیبارد | علی رفیعی |
| ۱۳۸۲ | شب هزارویکم | بهرام بیضایی |
| ۱۳۸۲ | قهوهٔ تلخ | شبنم طلوعی |
| ۱۳۸۵ | عَشَقه | محمد رحمانیان |
| ۱۳۸۷ | شکار روباه | علی رفیعی |
| ۱۳۹۳ | همهوایی | افسانه ماهیان |
| ۱۳۹۶ | نفر دوم | مهین صدری |
| ۱۳۹۸ | من یه زنم، صدامو میشنوین؟ | کاملیا غزلی |
کارگردانی تله تئاتر:
| سال | نام نمایش |
|---|---|
| ۱۳۹۳ | جوان نازنین |
| ۱۳۹۶ | زندگی آقای دونیچ |
تهیه کنندگی تئاتر:
| سال | نام نمایش |
|---|---|
| ۱۳۹۲ | سی و سه درصد نیل سایمون |
| ۱۳۹۵ | بریدگیها |
| ۱۳۹۶ | عروسی خون |
| ۱۳۹۷ | خانه برناردا آلبا |
| ۱۴۰۳ | مَچ مَدگ |
کارگردانی فیلم سینمایی:
| سال | نام |
|---|---|
| ۱۳۹۹ | خورشید آن ماه |
جوایز و افتخارات
| سال | عنوان جایزه | جشنواره / نهاد | اثر / توضیحات |
|---|---|---|---|
| ۱۳۷۹ | برترین هنرپیشه زن | جشنواره تئاتر فجر (نوزدهمین دوره) | نمایش سعادت لرزان مردمان تیرهروز |
| ۱۳۷۹ | برترین هنرپیشه زن | جشن انجمن منتقدان | نمایش سعادت لرزان مردمان تیرهروز |
| ۱۳۸۵ | برترین هنرپیشه زن تلویزیون | — | مجموعه تلویزیونی نرگس |
| ۱۳۹۳ | برترین هنرپیشه زن | جشن خانه تئاتر | نمایش همهوایی |
| ۱۳۹۳ | برترین هنرپیشه زن | سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر | نمایش همهوایی |
| ۱۳۹۴ | برترین هنرپیشه زن درام | شانزدهمین جشن حافظ | مجموعه دندون طلا |
| ۱۳۹۴ | برترین هنرپیشه زن درام | چهارمین جشنواره یاس | مجموعه دندون طلا |
| ۱۳۹۸ | برترین هنرپیشه زن | جشنواره ردلاین کانادا | فیلم نیمهبلند «کمیکال» |
| — | برترین کارگردانی | جشنواره بینالمللی مستقل ایدرومنو (آلبانی) | فیلم «خورشید آن ماه» |
| — | برترین فیلم خارجی و برترین کارگردانی (جایزه کازابلانکا و استنلی کوبریک) | جشنواره بینالمللی IMAGO، ایتالیا | فیلم «خورشید آن ماه» |
| — | نامزد بهترین فیلم داستانی، فیلمنامه، کارگردانی، سینماگر، طراحی لباس | جشنواره بینالمللی فیلم آسیا پسیفیک، ماکائو | — |
| ۱۴۰۳ | لوح سپاس ایکوم | کمیته ملی موزهها (ICOM) | آموزش خیمهشببازی |
حاشیه ها

در فضای مجازی عکسهایی منتشر شد که نشان میداد ستاره اسکندری به همراه امیرحسین صدیق در مهرماه سال ۱۳۹۷، پس از آزادی عکاسی که در جریان ناآرامیهای منطقه گلستان هفتم دستگیر شده بود، به ملاقات او رفتهاند.
این اتفاق با واکنشهای زیادی از سوی مردم و کاربران فضای مجازی روبرو شد و رسانههایی مانند روزنامه کیهان، روزنامه جوان و خبرگزاری فارس نیز به شدت از این اقدام انتقاد کردند.
به این دلیل که هر فرد یا گروهی که باعث اختلال در آرامش و امنیت کشور و مردم شود، در واقع دشمن ملت محسوب میشود. همراهی هنرمندان با چنین افرادی —که با حمایتهای عمومی به جایگاه خود رسیدهاند— به معنای پشت کردن به آرمانها و خواستههای مردم است.
جنجال در ترکیه:
در خرداد سال ۱۳۹۸، فیلمی از ستاره اسکندری در فضای مجازی پخش شد که نشان میداد او در یک فروشگاه در ترکیه و بدون حجاب حاضر شده است. در این فیلم، او با فردی که در حال فیلمبرداری بود، مشاجره کرد. پس از آن، اگرچه شایعاتی درباره ممنوعیت حضور او در رسانه ها مطرح شد، بعضی از نمایندگان مجلس گفتند که نوع پوشش او در یک محیط غیررسمی خارج از کشور، یک مسئله شخصی است. با این حال، این اتفاق در شبکههای اجتماعی با واکنشها و انتقادهای فراوانی روبرو شد.
مصاحبه

در ادامه، بخشهایی از گفتوگویی که با ستاره اسکندری انجام شده است، برای شما آماده کردهایم.
بازگشت دوباره به تلویزیون:
نخستین بار در یک اثر به اسم ایستگاه آذر که مسئولیت کنندگی آن بر عهده آقای ایرج محمدی بود، حضور داشتم. سالها بعد از انجام کارهای متعدد، توانستم سریال نرگس را با موفقیت به پایان برسانم که مجدداً ایشان در این سریال به عنوان تهیه کننده حضور داشتند. به همین دلیل زمانی که ایشان کاری را به من پیشنهاد داده و به توضیحات نقش پرداختند، احساس خوبی به من دست داد. به طوری که با وجود فاصله از عرصه تلویزیون به مدت سه سال، موافقت کردم که در این پروژه همکاری کنم.
در عین حال که کارگردان این مجموعه آقای محمدی بودند که من بیشتر به فیلمنامههای ایشان آشنا بوده و برایم بسیار جالب بود. چرا که دیدگاه بسیار مطلوبی را در کارهایشان دنبال میکنند. علاوه بر این موارد، گروه هنرپیشگان و دست اندرکاران خوبی در این مجموعه همکاری دارند.
اعتماد من به نامها:
زمانی که در برخی آثار به اسامی همچون آقای محمدی در جایگاه تهیه کننده که بسیار حاذق و با تجربه هستند، برمیخورم، احساس اطمینان میکنم. من کار هنری را از تئاتر آغاز کرده و در عین حال رشد یافته تلویزیون محسوب میشوم که در طی سالهای مذکور فعالیت حرفهای خود را شروع کردم.
در حقیقت چنانچه به چهره شناخته شدهای تبدیل شده و معروفیتی برای من وجود دارد، تمامی آن را مرهون تلویزیون میدانم. به همین دلیل در این زمینه دچار حساسیت شده و به هیچ وجه تمایل ندارم که با رخداد نامطلوبی روبرو شده و دچار کاهش تماشاچی شوم. این موضوع اهمیت زیادی برایم دارد. حتی در مواقعی که فعالیتم در تلویزیون کاهش مییابد، نسبت به آن احساس دلتنگی میکنم. در حقیقت من در زمره هنرپیشگانی قرار دارم که استانداردهای تلویزیون برایم خوشایند است.
همچنین به مردم علاقه داشته و هیچ رسانهای قادر نیست برابر با تلویزیون، ارتباط نزدیک و صمیمی شما را با مردم برقرار کند.
نگاه بدبینانهای ندارم!
من دیدگاه تنگ نظر و نامطلوبی نداشته و اولویتم در این است که در کارها به افرادی که برایم شناخته شده هستند، اطمینانم را ادامه دهم. در عین حال معتقدم فعالیت جدی افراد دارای نتایجی بوده و سوابق صورت گرفته، به واسطه آنها از بین نمیرود. حتی زمانهایی که در آثار آنها حضور نیافته ولی به مشاهده و بررسی کارهایشان بپردازید به این ترتیب تا حدودی نسبت به عملکرد و حساسیت آنها آشنا میشوید.
در عین حال میدانم که انسان جایزالخطاست و تصور میکنم با انجام یک یا دو کار نامناسب، پیشینه کوششهای شما نابود نمیشود. خوشبختانه مردم ما بسیار هوشیار هستند. با وجودی که سالهای زیادی از به نمایش درآمدن سریال نرگس یا مرگ تدریجی رویا سپری شده، همچنان مردم من را این مجموعهها میشناسند.
بالاتر از سیاهی نیست:
به نظرم میرسد در این ایام شهامت و شجاعت بیشتری در من شکل گرفته است. هرچند در مواقعی که با چالشها و رویکردهای مختلفی در زندگی مواجه میشوید که ممکن است از دست دادن عزیزان باشد، دیدگاه افراد چار تغییر میشود. من پس از درگذشت عمویم عبدالحسین اسکندری که ارتباط صمیمانه و نزدیکی با یکدیگر داشته و در حقیقت به منزله یک برادر بزرگتر برای ما بود، چنین احساسی پیدا کردم.
پس از فوت ایشان، به نظرم میرسد تا حدودی طعم تلخی زندگی را چشیده و سختتر از آن نخواهد بود. در چنین شرایطی دو بازتاب از شخص ایجاد میشود. در آن فضا گرفتار شده و زندگیت را نابود میکنی و یا به این حقیقت دست مییابی که بالاتر از سیاهی رنگی نیست.
درک مفهوم زندگی:
چندان در انتظار رسیدن به آینده و قرار گرفتن در روزگار آتی نیستم. برخلاف ایامی که در دهه ۲۰ سالگی بودم، هم اکنون شتاب زیادی جهت رسیدن به فردا گویا در آن اوقات استنباط صحیحی از معنای زندگی نداشتم. ولی پس از آن در سن ۴۱ سالگی کاملاً معنای زندگی را متوجه شده و به همین جهت هیچ گونه تعجیل و شتابی جهت رسیدن به فردا حس نمیکنم. با این وجود متوجه شدم که فردا و ایام با چه سرعت و شتابی در پی هم حرکت کرده و در برخی مواقع خطاب به خودم میگویم تا چه اندازه خودمان را در کشاکش اعداد و ارقام گرفتار کردیم.
ما مردمی هستیم که آواز خروس از یادمان رفته و به طور پیوسته زندگی خود را در میان اعداد و ارقام محاسبه میکنیم. این امر در شرایطی است که هستی و طبیعت به کار خود مشغول است. در عین حال ما با در نظر گرفتن اعداد و ارقام سعی داریم تا یک نسبت و آماری را محاسبه کنیم که به همین دلیل از کیفیت و چگونگی کارهایمان کاسته میشود. تصور میکنم هم اکنون احساس سرزندگی و جوانتری نسبت به دهه ۲۰ سالگی دارم.
دوستداشتن زندگی:
فکر میکنم دیگر موضوع یا مطلبی جهت واهمه و ترس در میان نیست. هرچند در صورتی که صداقت داشته باشم، تنها واهمه من پایان زندگی و جان دادن است. اشاره من به نفس مرگ میباشد. همچنان نسبت به مرگ احساس خوبی نداشته و تمایل ندارم تا افکارم را به آن مشغول کنم.
بسیار به زندگی علاقه دارم. به ویژه بوی زندگی برایم جالب بوده و به جرات تنها ترس من از مرگ است. تنها احساس ناتوانی و درماندگی را در مقابل مرگ دارم و این موضوع حتی در زمان ابتلا به بیماری وجود ندارد. من معتقدم در مواقع بیماری همچنان امید و آرزو وجود دارد. ولی به هنگام مرگ ا خودم بیان میکنم: چقدر لوس؛ این همه زحمت کشیدیم خب حالا چه میشود. بازهم در این دنیا باشیم. (با خنده)
رابطه من و لاله:
من ارتباط بسیار مطلوبی با لاله و در کل با همه اعضای خانواده دارم. ما اغلب اوقات در کنار یکدیگر حضور داریم. ولی تمایل ندارم از آن جهت که خواهر بزرگتر هستم، تفکرات و عقاید خود را به آنها تلقین کنم. هر شخصی دارای دیدگاه و جهان بینی منحصر به خودش بوده که بر اساس رویدادهای زندگی و فعالیت حرفهای به آنها دست مییابد.
من و لاله همچون دو دوست نزدیک و صمیمی به همراه یکدیگر هستیم. در این میان گفتگو و بیان درد و دل، از جمله زیباترین کارهایی است که در میان ما شکل میگیرد. در عین حال هر یک دارای دیدگاه و جهان خودمان هستیم.
اتفاقات غیرقابل باور:
میزان افسوس و حسرتهای زندگی من به شدت پایین آمده است. معانی همچون امید، انگیزه، هدف، حسرت و غیره که در طی سالهای زیاد و حتی تاریخ برایمان شکل گرفته، تا حدودی باعث فاصله گرفتن ما از جریان اصلی زندگی میشود. لذا این موضوعات در نظر من بیرنگ و نامفهوم شدهاند. همواره با خودم فکر میکنم چنین زندگی حق مسلم همه افراد بوده و چقدر ناخوشایند است که انسانهایی در نقاط مختلف دنیا در جنگ و درگیری گرفتار شده و عدهای نیز خانه و کاشانه خود را از دست داده و به قتل میرسند.
کودکانی که در عین معصومیت جان می دهند! با خودم تصور میکنم به چه علت سیاستمداران دنیا جدیت کافی برای روبرویی با این موضوع را ندارند. همه افراد دارای حق زندگی آرام هستند. خداوند به قدری موهبت و نعمت بر روی کره زمین برای ما آفریده است که امکان زندگی توام با عدالت و تساوی برای همه وجود دارد که انسانها از آن بهرهمند شوند. پس به چه دلیل باید چنین رخدادهایی ایجاد شود.
همواره با خودم فکر میکنم چرا نسبت به رگ دیگران دچار هراس نمیشوند، و یا این موضوع که به آسانی بچهها کشته شوند، موجب ترسشان نمیشود! به چه علت خود را محق میدانند که نعمت حیات و زندگی را به آسانی از دیگران سلب کنند. چنین مسائلی برایم قابل قبول نیست.
علاقه به سفر:
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی؛ این جمله یکی از مثلهای کهن ایرانیان بوده که در سالهای گذشته اجداد و نیاکان ما بیان کرده و طی سالها و قرون بدون هیچ تغییر همچنان رواج دارد.
در حقیقت هیچ رویکردی به اندازه مسافرت باعث رشد دیدگاه و بینش فردی یک شخص نخواهد شد.
مشاهده رسوم، آیین و فرهنگ انسانها در نقاط مختلف جهان، نتایج ارزشمندی را برای هنرپیشه به همراه دارد. در برخی اوقات به همراه سامیه لک عازم مسافرت میشوم.
خاطرات تربیت حیدریه:
زمانی که من در سن ۴ سالگی بودم، خانواده ما از تربت حیدریه به تهران نقل مکان کرد. ولی تمامی خاطرات سالهای کودکی من به آن دیاز باز میگردد. هیچ وقت منزل مادربزرگ و موقعیتی که در آن رشد کردم، از خاطرم نمیرود.
هرچند این جمله به منزله آن نیست که سعی کنم خودم را در گذشته و ریشه خود مدفون کنم.
با توجه به اینکه در آنجا منزل ما آپارتمانی نبود، به راحتی میتوانستیم بازی کرده و انرژی و توان خود را صرف کنیم. ولی پس از رسیدن به تهران و زندگی در آپارتمانهای محدود و مشخص، احساس تنگنا به ما دست داده و سعی داشتیم به شیوههای مختلف بازی، تخلیه انرژی کنیم.
کتاب خوانی:
خواندن کتاب از جمله کارهای جدا نشدنی زندگی من بوده و در جایگاه یکی از کارهای مداوم، در زندگی من وجود دارد. اصولاً شب هنگام پیش از خواب به مطالعه کتاب داستان و رمان می پردازم.
نسل پرماجرا هستم، تا سوخته:
به هیچ وجه در زمره افرادی نبودم که باور دارند نسل ما نسل سوخته است. چرا که این موضوع در میان همه نسلها وجود داشته و تصور میکنم در هر نسلی برخی کمبودها و کاستیها وجود دارد.
با توجه به موقعیت حاکم، در هر نسل برخی از مسائل از میان رفته و رویکردهای جدیدی جایگزین شدهاند. من معتقدم در نسل پر هیاهو قرار دارم تا نسل سوخته …
شیطنت کودکی ام:
از هنگامی که در سال دوم ابتدایی تحصیل کردم، توانستم خط نستعلیق را یاد بگیرم. لذا قادرم در چندین شیوه متفاوت بنویسم.
من تا سالهای زیادی نسبت به داشتن جنسیت دختر برای خودم رضایت نداشته و آرزو میکردم پسر باشم. ولی هم اکنون زن بودن موجب فخر و مباهات من است.
مادر ستاره میگوید: ستاره در کودکی شیطنت زیادی داشت. برای نمونه در سال سوم ابتدایی در ازای پدر و مادر همکلاسیهایش، اقدام به نوشتن رضایتنامه کرده و آن را امضا میکرد.
بازی فوتبال:
همانطور که قبلاً گفتم من از نظر فکری درگیری زیادی با دختر بودن خودم داشته و تا سالهای زیادی سعی داشتم خودم را به شکل پسر نشان دهم. از جمله این رویکردها، پرداختن به بازی فوتبال بوده که در میان کوچه و خیابان انجام میدادیم.
تصور میکردم پسرها آزادی عمل و استقلال زیادی دارند که این موضوع برایم خوشایند بود.
