بیوگرافی و زندگینامه منوچهر هادی

منوچهر هادی

بیوگرافی منوچهر هادی

منوچهر هادی که در ایران به عنوان کارگردان، فیلم‌ساز، نویسنده، تهیه‌کننده و بازیگر فعالیت دارد، در ۲۸ مرداد ۱۳۵۱ متولد شد. از آثار مشهور و محبوب او می‌توان به سریال‌های عاشقانه، دلدادگان، خداحافظ بچه و خوب بد زشت اشاره کرد. همچنین او با ساخت فیلم‌های سینمایی مانند رحمان ۱۴۰۰، آینه بغل و من سالوادور نیستم که فروش بالایی در گیشه داشتند، در گروه کارگردانان موفق و پرطرفدار جای گرفت.

منوی دسترسی سریع

خلاصه‌ای از زندگی
داستان زندگی
پیوند زناشویی
صفحات مجازی
دوران حرفه‌ای
آثار سینمایی
دستاوردها و تقدیرها
گفت‌وگوها

منوچهر هادی

خلاصه زندگینامه

نام: منوچهر
نام خانوادگی: هادی
تاریخ تولد: ۲۸ مرداد ۱۳۵۱
محل تولد: تهران، ایران
سال‌های فعالیت: از ۱۳۷۱ تا امروز
فرزند: یک دختر به نام سوفیا
کارها: کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده فیلم و بازیگر
همسر پیشین: یکتا ناصر (ازدواج: ۱۳۹۴ — جدایی: ۱۴۰۱)
فرزند: سوفیا هادی

زندگینامه

زندگی شخصی:

منوچهر هادی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس، در ۲۸ مرداد ۱۳۵۱ در تهران به دنیا آمد. او پس از اتمام دوران دبیرستان، در رشته الکترونیک تحصیل کرد و سپس قدم به دنیای هنر گذاشت.

هنگامی که این هنرمند در برنامه دورهمی مهمان بود، در پاسخ به پرسش مهران مدیری، با چشمانی پر از اشک گفت که پدرش شهید شده است. او پیش از این هرگز در رسانه‌ها این موضوع را بیان نکرده بود و همواره به این مسئله با تمام وجود افتخار می‌کند. همچنین، او در طول زندگی‌اش هیچ‌گاه از امتیازات ویژه فرزندان شهید استفاده نکرده است، با این که این حق قانونی و شرعی او محسوب می‌شود و هیچ یک از این مزایا نمی‌تواند جای خالی پدرش را پر کند.

پدر منوچهر هادی در سال ۱۳۶۳، در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به درجه شهادت رسید. او گفته است که اگر در زندگی و کارش به موفقیتی دست یافته، آن را مدیون دعاهای خیر خانواده و همسرش می‌داند.

این هنرمند بااستعداد در یک خانواده پرجمعیت یازده نفره متشکل از پنج خواهر و سه برادر متولد شد و خودش هفتمین فرزند خانواده است.

با وجود تعداد زیاد اعضای خانواده، روابط عاطفی عمیقی بین آنها حاکم است و در بیشتر مراسم و دورهمی‌ها، همه کنار یکدیگر حاضر می‌شوند.

تیم فوتبال محبوب:

منوچهر هادی در اظهارنظری گفته است که من طرفدار هیچ‌یک از تیم‌های استقلال و پرسپولیس نیستم. دلیلش این است که با اطمینان می‌توانم بگویم با تقریباً تمام بازیکنان فوتبال، چه قدیمی و چه فعلی، این دو باشگاه رابطه دوستانه دارم و همه آنها را دوست دارم.

ازدواج

منوچهر هادی در کنار دخترش

منوچهر هادی پس از مدتی تصمیم گرفت ازدواج کند و یکتا ناصر، بازیگر سینما و تلویزیون ایران را برای همسری برگزید. این دو هنرمند در مراسمی در روز بیستم اسفندماه سال ۱۳۹۴ با یکدیگر ازدواج کردند و زندگی مشترک خود را شروع کردند. آشنایی و ازدواج آن‌ها نتیجه همکاری در سه پروژه پیاپی بود. یکتا ناصر تنها پنج سکه طلا به عنوان مهریه تعیین کرد. این زوج در فیلم سینمایی “من سالوادور نیستم” به کارگردانی منوچهر هادی نیز با یکدیگر همبازی بودند.

ماجرای آشنایی با همسرش یکتا ناصر:

اولین باری که منوچهر هادی و یکتا ناصر باهم کار کردند، در یک تله‌فیلم به نام “روستای مردی” بود. این همکاری باعث شد این بازیگر مورد توجه کارگردان جوان ما قرار بگیرد. بعد از آن، او تصمیم گرفت فیلم سینمایی “یکی می‌خواد باهات حرف بزنه” را بسازد و نقش مکمل این فیلم را به یکتا ناصر سپرد. این نقش‌آفرینی باعث شد که این بازیگر خانم موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شود و این اتفاق، شروع کننده ارتباط بیشتر این دو هنرمند شد. در نهایت، آن‌ها با یکدیگر ازدواج کردند.

منوچهر هادی درباره ازدواجش با یکتا ناصر گفته است: مهم‌ترین اتفاق زندگی من در سال ۱۳۹۴، شروع زندگی با یکتا ناصر بود که در روز پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ این عمل انجام شد. از این بابت خوشحالم چراکه امید من در زندگی با این کار بیشتر شد.

در عین حال همسرش یکتا ناصر درباره ازدواج با منوچهر هادی بیان نمود: روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارم و حسم نسبت به این ازدواج مثبت است. پایان سال ۱۳۹۴ و شروع سال ۹۵ با این اتفاق مهم در زندگی من و منوچهر هادی رقم خورد و امید دارم همه چیز خوب پیش برود.

فرزند:

کمتر از یک سال از زندگی مشترک منوچهر هادی و یکتا ناصر گذشته بود که خداوند به آن‌ها لطف کرد و دختری به خانواده‌شان هدیه داد. در بیست‌ودوم آذرماه سال ۱۳۹۵، دخترشان به دنیا آمد و نامش را سوفیا گذاشتند.

منوچهر هادی علاقه‌ی فراوانی به دخترش دارد و با شوق و انرژی، وقت زیادی را با او سپری می‌کند. او در صفحه‌ی اینستاگرام خود، عکس‌ها و ویدیوهایی از سوفیا منتشر می‌کند و در کنار آن‌ها جملات زیبایی می‌نویسد که همه نشان‌دهنده‌ی عشق عمیق و احساسات پدرانه‌ی او نسبت به فرزندش است.

طلاق:

متأسفانه زندگی مشترک این زوج هنرمند زیاد طول نکشید و آن‌ها در سال ۱۴۰۰، به صورت کاملاً محرمانه و بدون اطلاع رسانی، از هم جدا شدند. پس از گذشت حدود یک سال و نیم از این جدایی، یکتا ناصر در یک مصاحبه، خبر جدایی خود از منوچهر هادی را به طور رسمی اعلام کرد.

حواشی طلاق:

با اینکه دو سال از جدایی منوچهر هادی و یکتا ناصر می‌گذشت، اما این طلاق همچنان بحث‌های زیادی به همراه داشت. هر چند روز یکبار، خبر تازه‌ای درباره این جدایی در فضای مجازی منتشر می‌شد. در فروردین ۱۴۰۱، یکتا ناصر ویدئویی منتشر کرد و در آن گفت که همسر سابقش او را کتک زده اما او واکنشی نشان نداده است. همچنین اشاره کرد که منوچهر هادی اجازه نداده دخترشان سوفیا، تعطیلات عید نوروز را در کنار او بگذراند.

این اقدام بازیگر زن، واکنش‌های زیادی از سوی منوچهر هادی و خانواده‌اش به دنبال داشت و کاربران فضای مجازی نیز نظرات مختلفی بیان کردند.

ظاهراً پیش از جدایی، منوچهر هادی یک آپارتمان را به نام همسرش کرده بود. در عین حال، اعتراض یکتا ناصر درباره حق سرپرستی دخترشان بود؛ در حالی که از نظر قانونی، پدر حق نگهداری از فرزند را دارد.

این اخبار در شب عید نوروز به طور ناگهانی منتشر شد و بازتاب ویدئوی یکتا ناصر به حدی بود که حتی خبرگزاری قوه قضاییه نیز به موضوع پرداخت.

همیشه نگاه‌ها به چنین مسائلی متفاوت است؛ این بار هم با شعار «قضاوت نکنید»، رفتار این زوج سابق تحلیل شد.

از یک سو، به قوانین مربوط به زنان مانند حق طلاق، حق نگهداری از فرزند، حق کار و خروج از کشور اشاره شد که نارسایی‌های زیادی دارند. از سوی دیگر، با دیدن عکس‌های خانوادگی منوچهر هادی مشخص بود که خانواده‌ای مذهبی هستند و برخی حتی جدایی آن‌ها را هم به همین موضوع ربط می‌دادند.

بعضی افراد تمام مشکلات پیش آمده را نتیجه اعتقادات مذهبی چنین خانواده‌هایی دانستند و گفتند این درگیری‌ها فقط در خانواده‌های مذهبی دیده می‌شود.

در مقابل، بسیاری از کاربران به این اظهارات غیرمنطقی پاسخ دادند و گفتند در جامعه زوج‌های زیادی هستند که هیچ پایبندی مذهبی ندارند، اما باز هم زندگی پرحاشیه‌ای دارند؛ مانند ریحانه پارسا و مهدی کوشکی، تتلو و سحر قریشی.

منوچهر هادی در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام:

manouchehrhadii@

زندگی هنری

منوچهر هادی در فیلم سینمایی تراشه

ورود به دنیای هنر:

منوچهر هادی کار هنری را از ابتدایی‌ترین سطح آغاز کرد و به تدریج پیشرفت کرد. او پس از گرفتن دیپلم الکترونیک، وارد دنیای هنر شد و در مشاغلی مانند بازیگری، دستیاری کارگردان و مسئول تدارکات فعالیت خود را شروع کرد. این کارگردان توانمند در ابتدا در گروه تدارکات مشغول به کار شد و پس از چند سال، به عنوان مدیر تدارکات، معاون تولید و مدیر تولید به کارش ادامه داد. او در چند پروژه نیز جلوی دوربین رفت و به عنوان بازیگر ظاهر شد؛ اما خودش معتقد است که بازیگری نیازمند تخصص و مهارت خاصی است که او در این زمینه تسلط کافی ندارد.

منوچهر هادی در سال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی «ملاقات با طوطی» و در سال ۱۳۸۶ در مجموعه «آرماندو» به عنوان بازیگر حضور یافت. پس از مدتی فعالیت به عنوان مدیر تدارکات، مسئولیت دستیار کارگردان را بر عهده گرفت. در سال ۱۳۸۲ در فیلم «هزار چشم» ساخته کیانوش عیاری به عنوان دستیار کارگردان فعالیت کرد و در سال ۱۳۸۴ نیز در فیلم سینمایی «چهارشنبه‌سوری» دستیار اصغر فرهادی بود.

با ادامه همکاری در چند فیلم به عنوان دستیار کارگردان، علاقه او به کارگردانی بیشتر شد و در سال ۱۳۸۵ اولین تجربه کارگردانی خود را با فیلم «تلاطم» انجام داد. او در همان سال چهار تله‌فیلم دیگر با نام‌های «آخرین روز ماه»، «تصادف»، «فرصت‌های فردا» و «کوچه محجوب» ساخت و علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آن‌ها را نیز بر عهده داشت.

هادی در سال ۱۳۸۵ اولین تله‌فیلم خود را کارگردانی کرد و پس از ساخت چند اثر دیگر، اولین فیلم بلندش را با نام «قرنطینه» در سال ۱۳۸۶ ساخت. در این فیلم بازیگرانی مانند رضا عطاران، حمید گودرزی، افسانه بایگان و نیوشا ضیغمی ایفای نقش کردند.

در کارنامه کارگردانی منوچهر هادی آثاری مانند «قرنطینه»، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»، «زندگی جای دیگری است»، «کارگر ساده نیازمندیم»، «رحمان ۱۴۰۰»، «آینه بغل» و «من سالوادور نیستم» دیده می‌شود. همچنین او سریال‌های پرمخاطبی مانند «خوب بد زشت» و «خداحافظ بچه» را برای تلویزیون ساخته و برای شبکه نمایش خانگی نیز مجموعه‌های «عاشقانه» و «گیسو و دل» را تولید کرده است.

شرکت در کلاس‌های فیلم نامه نویسی:

منوچهر هادی در سال ۱۳۷۲ و در ۲۱ سالگی، در کلاس‌های آموزش نوشتن فیلمنامه شرکت کرد. او با حضور در دوره‌های آموزشی بهروز افخمی و همچنین کارگاه‌های فریدون جیرانی، توانست دانش سینمایی خود را افزایش دهد و چیزهای بسیاری بیاموزد.

اولین فیلم سینمایی:

این کارگردان در سال ۱۳۸۶ اولین فیلم سینمایی خود را با عنوان «قرنطینه» ساخت. این اثر، اولین باری بود که او یک فیلم بلند سینمایی تولید می‌کرد. به این ترتیب، «قرنطینه» نخستین فیلم بلند منوچهر هادی محسوب می‌شود که پس از ساختن تله‌فیلم «تلاطم»، آن را کارگردانی کرد. این فیلم برای اولین بار در سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. از جمله بازیگرانی که در این فیلم نقش آفرینی کردند می‌توان به حمید گودرزی، رضا رویگری، رضا عطاران، افسانه بایگان، شهره سلطانی، نیوشا ضیغمی و … اشاره نمود.

اولین سریال:

مجموعه تلویزیونی «خداحافظ بچه» در سال ۱۳۹۱ ساخته شد و اولین سریالی بود که منوچهر هادی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت. این سریال در ماه مبارک رمضان هر شب از تلویزیون پخش می‌شد.
داستان آن درباره یک زوج جوان است که نمی‌توانند صاحب فرزند شوند و به همین دلیل تصمیم می‌گیرند کودکی را به فرزندخواندگی بپذیرند. در این راه با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.
بازیگرانی مانند مهراوه شریفی‌نیا، شهرام حقیقت‌دوست، ناصر گیتی‌جاه، شهین تسلیمی، بهنوش بختیاری و حدیث میرامینی در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند.

آغاز شهرت:

اگرچه تمام فیلم‌ها و مجموعه‌های منوچهر هادی موفقیت‌های ارزشمندی داشتند و او را به چهره‌ای شناخته شده تبدیل کردند، اما در واقعیت، این فیلم سینمایی “من سالوادور نیستم” در سال ۱۳۹۴ بود که نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. این اثر با فروش چشمگیر حدود ۱۷ میلیارد تومانی در گیشه، جایگاه او را به عنوان کارگردانی توانا و پرطرفدار تثبیت کرد. یک سال بعد، با ساخت سریال “عاشقانه” برای پلتفرم‌های نمایش خانگی، محبوبیت او باز هم بیشتر شد و توجه مخاطبان گسترده‌تری را به خود جلب کرد.

بازیگری:

این کارگردان تازه‌کار، نخستین بار در سال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی “ملاقات با طوطی” جلوی دوربین رفت. سپس در سال ۱۳۸۶، در مجموعه‌ی تلویزیونی “آرماندو” نیز به بازیگری پرداخت.

معرفی چند فیلم و سریال:

در این قسمت، نگاهی می‌اندازیم به چند فیلم مهم و شناخته‌شده‌ای که منوچهر هادی کارگردانی کرده است.

سریال دلدادگان:

یکی از کارهای تلویزیونی که منوچهر هادی ساخت، مجموعه‌ای به نام “دلدادگان” است که در سال ۱۳۹۶ تولید شد. موضوع این سریال درباره رویارویی دو خانواده است که بین آنها یک دشمنی قدیمی و عمیق وجود دارد. بازیگران زیادی در این سریال نقش آفرینی کردند که از جمله آنها می‌توان به حمید گودرزی، آرش مجیدی، لیندا کیانی، مهدی صبائی، افسانه ناصری، سمیرا حسن پور، سیروس همتی، پانته آ بهرام، مسعود رایگان، مهرانه مهین ترابی، شاهرخ استخری، سیامک صفاریان، ملیکا شریفی نیا و مسعود دلخواه اشاره کرد. این هنرمندان با بازی خود، یک داستان زیبا را به نمایش گذاشتند.

فیلم من سالوادور نیستم:

فیلم سینمایی “من سالوادور نیستم” به کارگردانی منوچهر هادی، پس از نمایش در سینماهای سراسر کشور، با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد و فروش قابل توجهی داشت. این فیلم ماجرای سفر یک زن و شوهر را روایت می‌کند که برای سفری به برزیل می‌روند و در طول این سفر، اتفاقات غیرمنتظره و مختلفی برایشان پیش می‌آید. بازیگران اصلی این اثر رضا عطاران و یکتا ناصر بودند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به کارول ویدوتی در نقش آنجل، مهدی محرابی، سوگل محرابی، بری فیوکا در نقش مادربزرگ آنجل، ریوالدو و ژیلا صادقی در نقش مجری تلویزیون اشاره کرد.

فیلم آینه بغل:

فیلم سینمایی «آینه بغل» یکی دیگر از آثار کارگردانی منوچهر هادی است که در سال ۱۳۹۶ ساخته شد. تهیه‌کنندگی این اثر را منصور سهراب‌پور و سید امیر پروین به عهده داشتند و فیلمنامه آن را نیز بابک کایدان و میثم کایدان نوشتند.
داستان فیلم درباره شکستن آینه بغل یک ماشین لوکس است و محمدرضا گلزار و جواد عزتی در نقش‌های اصلی آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به نازنین بیاتی، یکتا ناصر، مه لقا باقری و سیامک صفری اشاره کرد که همگی نقش‌آفرینی قابل تحسینی داشتند.

سریال عاشقانه:

سریال «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی، یک اثر ویژه برای پخش در شبکه نمایش خانگی است که با استقبال چشمگیری روبرو شد و توانست تعداد زیادی از بینندگان را جذب کند. این مجموعه داستان زندگی چند خانواده را روایت می‌کند که هر کدام با مشکلات و ماجراهای خاص خود دست و پنجه نرم می‌کنند و هر شخصیت، داستان و گذشته‌ای ویژه و متفاوت دارد. در این سریال بازیگرانی مانند محمدرضا گلزار، ساره بیات، حسین یاری، مهناز افشار، پانته آ بهرام، هومن سیدی، بهاره کیان افشار، مسعود رایگان و حمیدرضا پگاه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال دل:

یکی از مجموعه‌های پرمخاطب که در شبکه نمایش خانگی پخش شد، سریال «دل» به کارگردانی منوچهر هادی است. این مجموعه از اواخر سال ۱۳۹۸ نمایش آن آغاز شد و داستان یک رابطه عاطفی و احساسی را روایت می‌کند.

منوچهر هادی در این اثر از بازیگران توانمندی مانند حامد بهداد، ساره بیات، یکتا ناصر، افسانه بایگان، بیژن امکانیان و چند چهره دیگر بهره برده و قصه‌ای جذاب و تاثیرگذار را به تصویر کشیده است.

فیلم های مشترک با همسرش یکتا ناصر:

یکتا ناصر که پیش از این همسر منوچهر هادی بود، از بازیگران سینما و تلویزیون است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. منوچهر هادی که کارگردانی جوان است، در چندین اثر مطرح و به‌یادماندنی خود، از همسر سابقش، یکتا ناصر، به عنوان بازیگر استفاده کرده است. در ادامه، نگاهی به برخی از این آثار خواهیم داشت.

تله فیلم روستای مرزی:

منوچهر هادی در سال ۱۳۸۹ یک تله فیلم با عنوان “روستای مرزی” ساخت. این اثر، اولین همکاری او با یکتا ناصر به شمار می‌رود. در این فیلم، یکتا ناصر در کنار بازیگرانی مانند مهدی سلوکی، محمدرضا داوودنژاد و صدیقه کیانفر به ایفای نقش پرداخت. حضور یکتا ناصر در این پروژه، زمینه‌ساز آشنایی و ارتباط بین او و منوچهر هادی شد و این آشنایی در نهایت به ازدواج آن دو انجامید.

فیلم یکی میخواد باهات حرف بزنه:

این کارگردان سرشناس ایرانی در دومین فیلمی که ساخت، اثری با نام “یکی می‌خواد باهات حرف بزنه” را در سال ۱۳۹۰ ساخت. او برای بازی در این فیلم، از یکتا ناصر دعوت به همکاری کرد. بازی درخشان این هنرمند در نهایت باعث شد که او جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت کند.

فیلم زندگی جای دیگری است:

فیلم «زندگی جای دیگری است» در سال ۱۳۹۲ توسط منوچهر هادی ساخته شد. یکتا ناصر نیز در کنار دیگر بازیگران در این فیلم حضور دارد. از جمله بازیگران دیگر این اثر می‌توان به نیکی کریمی، پارسا پیروزفر و حامد بهداد اشاره کرد.

فیلم کارگر ساده نیازمندیم:

فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» ساختهٔ منوچهر هادی است که در سال ۱۳۹۴ ساخته شد. در این فیلم، یکتا ناصر نیز در میان بازیگران حاضر است. او نقش زنی به نام «میمنت» را بر عهده داشت و در کنار هنرمندانی همچون مرحوم آتیلا پسیانی، بهرام افشاری، مهران احمدی و دیگران به ایفای نقش پرداخت و اجرای زیبایی از خود به نمایش گذاشت.

فیلم من سالوادور نیستم:

فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» یکی دیگر از کارهای مشترک منوچهر هادی و یکتا ناصر در زمان زندگی مشترکشان است که فیلم‌برداری آن در سال ۱۳۹۳ انجام شد. در این فیلم، یکتا ناصر در نقش زنی به نام «الهام» بازی می‌کند که همسر شخصیتی است رضا عطاران آن را ایفا می‌کند.

فیلم آینه بغل:

یکی از کارهای برجسته منوچهر هادی در زمینه سینما، فیلم آینه بغل است که در سال ۱۳۹۶ ساخته شد. در این فیلم، یکتا ناصر نقش دختری به نام شهرزاد را بازی کرد و همراه با بازیگران معروفی مانند جواد عزتی، محمدرضا گلزار و نازنین بیاتی به ایفای نقش پرداخت.

فیلم رحمان ۱۴۰۰:

فیلم سینمایی “رحمان ۱۴۰۰” یکی از ساخته‌های منوچهر هادی در زمینه کارگردانی است. یکتا ناصر، همسر پیشین هادی، نیز در این فیلم بازی کرده است. به نظر می‌آید همکاری این دو هنرمند در این اثر، در روزهای پایانی زندگی مشترکشان صورت گرفته باشد. یکتا ناصر در این فیلم، نسبت به کارهای قبلی‌اش، ظاهر و نقش کاملاً متفاوتی را تجربه کرده و به تصویر کشیده است.

سریال دل:

مجموعه تلویزیونی «دل» در سال ۱۳۹۸ و به تهیه‌کنندگی منوچهر هادی برای شبکه نمایش خانگی ساخته شد. یکتا ناصر، بازیگر این مجموعه، پیش از این با ایفای نقشی کوتاه در سریال «عاشقانه» شناخته شده بود و این‌بار با حضور در این پروژه، توانایی خود را به نمایش گذاشت.

فیلم شناسی

منوچهر هادی در کنار خانواده اش

منوچهر هادی کار هنری خود را با بازی در چند فیلم آغاز کرد. پس از این تجربیات، او به عرصه کارگردانی وارد شد و توانست با خلق آثاری تازه، سبک متفاوتی به فیلم‌هایش ببخشد. در فهرست آثار او، نمونه‌های گوناگونی از تله‌فیلم‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی دیده می‌شود.

فیلم های سینمایی:

مجموعه سینمایی های منوچهر هادی
سال ساخت نام فیلم کارگردانی نویسندگی تهیه‌کنندگی بازیگری تدوین‌گری
۱۴۰۴ تراشه آری آری
۱۴۰۱ حدود ۸ صبح آری آری آری آری
۱۳۹۷ رحمان ۱۴۰۰ آری
۱۳۹۶ آینه بغل آری
۱۳۹۴ کارگر ساده نیازمندیم آری آری
من سالوادور نیستم آری
۱۳۹۲ زندگی جای دیگری است آری آری آری
۱۳۹۱ دنیای پرامید آری آری
۱۳۹۰ یکی می‌خواد باهات حرف بزنه آری آری
۱۳۸۶ قرنطینه آری آری
۱۳۸۲ ملاقات با طوطی آری

سریال های تلویزیونی:

مجموعه تلویزیونی های منوچهر هادی
سال تولید عنوان
۱۴۰۴ یزدان
۱۴۰۳–۱۴۰۲ ماه عسل
۱۳۹۶ دلدادگان (بعلاوه بازیگر مهمان در فصل سوم)
آرماندو (فقط بازیگری)
۱۳۹۴ آمین (کارگردان فاز اول – انصراف از پروژه به دلیل ساخت فیلم سینمایی)
۱۳۹۲ خوب، بد، زشت
۱۳۹۱ خداحافظ بچه

تله فیلم ها:

مجموعه تله فیلم های منوچهر هادی
سال عنوان توضیحات
۱۳۹۶ کارما ورک شاپ آوا
۱۳۹۳ ته خط
۱۳۹۰ پاپوش
۱۳۸۹ گوهر
۱۳۸۹ بلندترین شب سال
۱۳۸۹ روستای مرزی
۱۳۸۸ غافل
۱۳۸۶ کوچه محجوب
۱۳۸۵ آخرین روز ماه
۱۳۸۵ فرصت‌های فردا
۱۳۸۵ تصادف
۱۳۸۵ تلاطم

تئاتر:

مجموعه تئاتر منوچهر هادی
سال عنوان
۱۳۹۴ مردگان بی کفن و دفن

دستیاری کارگردان:

مجموعه دستیاری کارگردان منوچهر هادی
عنوان
هزاران چشم
چهارشنبه‌سوری

شبکه نمای خانگی به عنوان بازیکن:

مجموعه شبکه نمایش خانگی منوچهر هادی
سال عنوان کارگردان
۱۴۰۱ شب‌های مافیا سعید ابوطالب

جوایز و نامزدها

مجموعه جوایز و نامزدهای منوچهر هادی
سال عنوان جایزه مجموعه جشنواره
۱۳۹۶ تندیس حافظ برترین کارگردان تلویزیونی مجموعه عاشقانه (شبکه نمایش خانگی) هفدهمین دوره جشن حافظ
۱۳۹۸ تندیس حافظ برترین کارگردان تلویزیونی سریال تلویزیونی دلدادگان نوزدهمین دوره جشن حافظ

مصاحبه

منوچهر هادی در حال ورزش کردن

در این مصاحبه، منوچهر هادی به سؤالات مختلف درباره سبک فیلم‌سازی، موفقیت‌هایش، انتقادها و دغدغه‌هایش پاسخ می‌دهد. او توضیح می‌دهد که چگونه ساخت فیلم‌های تجاری را در کنار علاقه به فیلم‌های اجتماعی دنبال کرده و چه عواملی در موفقیت آثارش نقش داشته‌اند.

در یک گفت‌وگوی تصویری، یک کارگردان درباره چگونگی ایجاد تعادل بین دغدغه‌های هنری و انتظارات بازار صحبت می‌کند. او با مقایسه سینما و فوتبال اشاره می‌کند که یک تیم موفق در فوتبال از بازیکنان، مربی و مشاوران متخصص تشکیل شده است؛ درست مانند سینما که موفقیت آن در گرو همکاری گروهی حرفه‌ای و ارتباط مؤثر با تماشاگران است.
او همچنین اضافه می‌کند که صرف داشتن مخاطب کافی نیست و نباید فقط به فروش بالا اکتفا کرد. به باور او، یک فیلم باید حاوی پیامی ارزشمند باشد، یا جنبه‌ای آموزشی، سرگرم‌کننده یا عاشقانه داشته باشد.
این کارگردان با اشاره به فیلم‌های پرفروش خود مانند «دل» و «رحمان ۱۴۰۰» می‌گوید شاید استعداد یا دانشی در او وجود داشته که این موفقیت‌ها را ممکن کرده، اما گاهی در فوتبال هم پیروزی به‌صورت غیرمنتظره رخ می‌دهد، مانند پیروزی ۶ بر ۲ در مقابل کره جنوبی.

وقتی کارنامه‌تان را مرور می‌کنیم به نظر می‌رسد شاید سلیقه فیلمسازی خودتان این مدل فیلم‌ها نیست و اگر قرار باشد مطابق سلیقه خودتان بسازید شاید «کارگر ساده نیازمندیم» بسازید، ولی چندسالی است که بیشتر تجاری می‌سازید.

“فیلم‌ساز علاقه دارد فیلم هنری بسازد تا اعتبار کسب کرده و توانایی‌هایش را نشان دهد، اما ساخت سریال‌های پرمخاطب مثل «عاشقانه» یا «دل» هم دشوار است و آمار تماشاگران آن‌ها از فیلیمو قابل مشاهده است.

او ابتدا فیلم «قرنطینه» و سپس حدود ۲۰ تله‌فیلم اجتماعی ساخت که جزو بهترین‌های تلویزیون شدند. ساخت فیلم اجتماعی با بازیگران حرفه‌ای مثل نوید محمدزاده، شهاب حسینی یا ترانه علیدوستی نیاز به سرمایه زیاد دارد، اما جذب سرمایه‌گذار برای آثار اجتماعی سخت است.

بسیاری حاضرند اصل سرمایه‌شان برگردد، اما فیلم‌ساز وعده‌های دروغ نمی‌دهد. او سابقه ساخت فیلم‌های موفق اجتماعی مثل «کارگر ساده نیازمندیم» و «زندگی جای دیگری‌ست» را دارد و جوایزی نیز کسب کرده است.

با این‌ حال، معتقد است ساخت فیلم اجتماعی با سرمایه خصوصی و فروش بالا، کاری بسیار دشوار است. او تحسین خود را از کارگردانان اجتماعی موفقی چون محمد کارت، سعید روستایی، محمدحسین مهدویان و اصغر فرهادی ابراز می‌کند و تأکید دارد فقط با سرمایه بخش خصوصی کار می‌کند و تمایلی به ساخت فیلم با بودجه‌های دولتی ندارد.”

خیلی به شما انتقاد شده که می‌گویند همه این جنس فیلم‌ها از «سالوادور» شروع شد که البته خوب هم فروخت و شاید اقتصاد سینما را حتی در بخشی نجات داد. اما می‌گویند شما مبدع این نوع سینما بودید که حتی در انتقاد به آن عنوانی مثل بدتر از فیلم فارسی را به کار می‌برند.

“فیلمنامه «سالوادور» را رضا مقصودی نوشت. ابتدا قرار بود محمدحسین لطیفی آن را بسازد، سپس با مسعود عطیابی مذاکره شد، اما در نهایت ساخت فیلم به ما رسید.

قصد نداشتیم سبک تازه‌ای در فیلم‌سازی ایجاد کنیم یا از فیلم‌فارسی تقلید کنیم. موضوع فیلم درباره جابجایی بود؛ موضوعی که پیش و پس از انقلاب هم سابقه داشته و اگر اصول درستی رعایت می‌شد، همیشه فروش خوبی در گیشه حاصل می‌شد. فیلم «سالوادور» تلاش کرد رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را جابه‌جا کند.

در حالی‌ که ساخت فیلم اجتماعی در بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذار را به خاک سیاه بنشاند و فیلم نه در فستیوال‌ها موفق شود، نه در جشنواره‌ها شرکت کند و نه فرصت فیلم‌سازی دوباره به کارگردان بدهد.

در مقایسه، فیلمی مثل «سالوادور» ارزش زیادی دارد. این فیلم حتی گاهی ۴۸ ساعت مداوم اکران می‌شد، بدون تبلیغ یا بلیط‌های ویژه کارمندان دولت.”

تبلیغات داخلی آنچنانی نداشتید.

“ما حتی تبلیغ خارجی هم انجام ندادیم. همزمان با فیلم سالوادور، فیلم‌های دیگری نیز اکران می‌شدند. ما تنها برای دو هفته تبلیغات جم را انجام دادیم که این موضوع شامل همه فیلم‌ها بوده، ولی چرا سایر آثار فروش خوبی نداشتند؟

از این رو لازم است خود فیلم حرفی برای گفتن داشته باشد. هرچند تبلیغات نیز در این زمینه موثر است، به نمایش درآمدن فیلم در ایام عید نیز سودمند است و … در عرصه سینما همه موارد اهمیت دارند.

اینکه ادعا کنید چون نام آن سالوادار بوده و یا در کشور برزیل فیلمبرداری شد و یا اینکه بازیگر زن در آن حضور داشته و یا ریوالدو در آن بازی کرد و به همین دلیل فروش زیادی داشت، هر کدام به تنهایی اشتباه است.

من معتقدم لازم است همه عوامل یک مجموعه در راستای هم واقع شده و به جهت درستی سوق یابد. چنانچه اکران خوبی برای او صورت گیرد، به فروش زیادی خواهد رسید.

در دورانی که فیلم سالوادور بر روی پرده سینما بود، خاطرم هست فیلم ابد و یک روز نیز اکران می‌شد که این فیلم نیز به فروش خوبی دست یافت. لاکن فیلم ما در جایگاه پرفروش‌ترین فیلم سال رسید.

دست کم ساختن این فیلم توسط من موجب رونق یافتن گیشه سینماها گردید.‌ به طوری که صاحبان سالن با من تماس گرفته و تشکر می‌کنند پس از گذشت چندین ماه زیان، سرانجام منفعتی برایشان حاصل گردید. لذا کمترین دستاورد این فیلم چنین بوده و توقع دیگری نداشت.

در عین حال که هیچ موضوع بدآموزی در آن شکل نگرفته بود. به طوری که شوخی‌های جنسی و یا هزاران شوخی که سعی کنیم به هر بهایی موجب خنداندن مخاطب شویم، در آن گنجانده نشده بود.”

می‌گویند در ادامه فیلم‌هایی که از این جنس ساخته شد، سطح سلیقه مخاطب را پایین آورد. این را قبول دارید؟

“خیر مخاطب برای تماشای فیلم ابد و یک روز نیست رفته و در عین حال فیلم مغزهای کوچک زنگ را نیز تماشا می‌کند. چنانچه فیلم موارد و معیارهایی را مراعات کرده و صحیح حرکت کند، همچنین به مخاطب توجه داشته باشد، معتقدم که به موفقیت خواهد رسید.”

ایرادی که بسیاری از افراد به سریال شبکه نمایش خانگی «دل» می‌گیرند، شاید سبک ساخت این سریال و نوع استفاده از موسیقی و حجم ترکیب تصویر، دیالوگ و موسیقی است که خیلی در سریال‌های داخلی رایج نبوده است، حتی یک عده از دوستانی که در شبکه نمایش خانگی سریال می‌سازند نیز معتقدند در سریال«دل» کم‌فروشی هست و خیلی‌ها هم دنبال این هستند که بدانند چرا اصل داستان کم است؟

“تماشاگران ممکن است تصور کنند ساخت کلیپ‌های ۳ دقیقه‌ای ساده است، اما این فرایند شامل سرودن شعر، ضبط صدا و مراحل پیچیده تولید و مونتاژ است و نسبت به ضبط دیالوگ ساده وقت و انرژی بیشتری می‌برد.

کلیپ‌ها با پلان‌های آرشیوی ساخته نمی‌شوند و در سریال‌های عاشقانه بخشی طبیعی از داستان هستند. در سبک‌های دیگر مانند پلیسی یا تاریخی، ضرورتی برای وجود کلیپ نیست.

سریال «دل» با روند آرام و سبک عاشقانه‌اش، به شکلی طراحی شده که ریتم تند نداشته باشد. برای مثال، در داستانی که یک شخصیت مورد تجاوز قرار گرفته، نمی‌توان با ریتم سریع به دنبال متجاوز گشت.

دکوپاژ و ریتم سریال کاملاً با داستان هماهنگ است. اگرچه برخی انتقادها وارد است، اما کلیپ‌ها و موسیقی‌ها متناسب با صحنه انتخاب شده‌اند.

این سریال بدون تبلیغات گسترده، به‌خوبی میان مردم جا افتاد، به‌ویژه در دوران کرونا که مردم در خانه بودند و سریال‌های زیادی در حال پخش بود.

با این حال، «دل» توانست رکورد تماشای قسمت‌هایش را بشکند، که نشانه‌ای از محبوبیت آن نزد مخاطبان است.”

سریال «دل»

“یعنی خودمان رکورد خودمان را شکستیم! سریال ما بیشترین میزان تماشاگر را داشته، هرچند سریال‌هایی مثل «کرگدن» یا «هم‌گناه» هم خوب بودند، ولی سبک متفاوتی داشتند.

برای مثال، «هم‌گناه» یک داستان پلیسی دارد که به‌خاطر توانایی مصطفی کیایی، به‌تدریج توجه مخاطب را جلب کرد. مهم‌ترین مسئله، دیده شدن کار و علاقه مخاطب است.

عده‌ای پس از دیدن آثار ما نقد می‌کنند، برخی نقدها دقیق و مثبت هستند که من هم از آن‌ها استفاده می‌کنم، اما بعضی دیگر تنها به ناسزا و حمله شخصی بسنده می‌کنند. گاهی به‌خاطر انتخاب نشدن برای یک نقش یا حسادت به پرکار بودن من این واکنش‌ها را دارند.

با وجود استقبال بالا، رفت‌وآمدم در خیابان سخت شده و واکنش‌های مردم هم ترکیبی از تمجید و انتقاد است.

ریتم سریال «دل» برخلاف آثار معمول، کندتر و متفاوت بود. برخی مخاطبان این ریتم را دوست داشتند و برخی نه. من اما با احساس مسئولیت کامل، هیچ سکانسی را بدون دقت و هماهنگی با فیلمنامه اجرا نکردم.

وقتی برخی می‌گویند تا قسمت بیستم هیچ اتفاقی نیفتاده، سؤال من این است:

مگر قرار بوده چه اتفاقی بیفتد؟ ماجرای تجاوز، مظنون، عشق و تعلیق‌های مختلف در داستان وجود داشته است.”

البته از قسمت سوم تعمدا ریتم سریال کندتر شد و آن حالت گمراهی که برای مخاطب می‌گذاشتید یک مقدار سخت بود.

“مخاطبان امروز بسیار هوشیارتر از ده سال پیش هستند و نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را غافلگیر کرد؛ چراکه تجربه زیادی در دیدن فیلم و سریال دارند.

در سال ۱۳۹۹ نیز مجموعه‌هایی مثل «پایتخت ۶» با وجود حجم زیاد نقدها، در نهایت با موفقیت روبه‌رو شدند. این موفقیت فقط به عوامل اصلی آن محدود نمی‌شود، بلکه به اجرای درست سریال و استقبال مردم برمی‌گردد.

البته انتقادهایی هم به آن وارد شده که برخی اصولی و برخی سلیقه‌ای بودند. از نظر من، برای قضاوت درباره یک سریال باید آن را تا پایان تماشا کرد.”

شما در اینستاگرام یک بخشی از قصه را لو داده بودید، همان بخشی که نوشتید اگر قسمت‌های قبل را خوب دیده باشید در قسمت بیستم متوجه می‌شوید که تجاوز کار چه کسی بوده است.

“تصورم این بود که در قسمت ۲۰ سریال «دل» تماشاگر متوجه می‌شود متجاوز کیست و در قسمت ۲۱ نام او رسماً بیان می‌شود. اما هنوز برخی مخاطبان در کامنت‌ها می‌پرسند چه کسی تجاوز کرده است.

به احترام این گروه، تصمیم گرفتم یک هفته دیگر برای آشکار شدن این موضوع صبر کنم. مبنای فیلمسازی این است که گره‌ای ایجاد و سپس به‌تدریج باز شود. افزایش تعداد بینندگان هر قسمت نشان می‌دهد سریال رضایت‌بخش بوده و با استقبال روبه‌رو شده است.”

یکی دیگر از انتقادهایی که به این سریال شده بود و شما هم در اینستاگرام با یک پست پاسخ انتقادها را دادید، ماجرای سن خانم ساره بیات بود، درباره اینکه چرا این انتخاب‌ها را داشتید توضیح می‌دهید؟

“توجه داشته باشید هنگامی که اثر جهت پخش در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود، هم تهیه کننده و هم مخاطب سعی دارد هنرپیشه‌ای را در کار داشته باشد که چهره مشهور و سرشناسی باشد. با کمال تاسف ما در میانگین سنی ۲۰ تا ۲۵ سال، هنرپیشه چهره نداریم.

چنانچه من قصد کنم از هنرپیشه جدید و تازه وارد در کار استفاده کنم، موضوعی که مطرح می‌شود چنین است که بالغ بر سی میلیارد هزینه جهت یک مجموعه چهل قسمتی اختصاص می‌یابد، ولی اگر هنرپیشه چهره در آن استفاده نشود، این هزینه به ۱۵ میلیارد می‌رسد، ولی امکان دارد فروش خوبی حاصل نکند.

همچنین برخی مجموعه‌ها که بازیگران مطرح و مشهور به تعداد کم در آن وجود دارد، به طور قطع سایر هنرپیشگان از بازیگران تراز اول تئاتر انتخاب می‌شوند.‌ آنچه اهمیت دارد، در یک اثر هم بازیگر تئاتر، هم هنرپیشه سطح میانی و بازیگر مشهور در کنار یکدیگر همکاری کنند تا در نهایت یک گروه مطلوب ایجاد شده و هر فرد در جایگاه خودش قرار بگیرد.‌”

در کل درباره انتخاب بازیگران سریال «دل» انتقادات زیادی به شما می‌شود.

“در جایگاه کارگردان، معمولاً برای هر نقش چند گزینه وجود دارد. در سریال «دل»، اکثر بازیگران انتخاب اول ما بودند و اگر دوباره سریال را می‌ساختم، باز همان‌ها را برمی‌گزیدم. این دفاع صرفاً توجیه نیست.

انتخاب بازیگر یک مسئله سلیقه‌ای است. مثلاً برخی معتقدند ساره بیات برای نقش مناسب نبود، اما به نظر ما او شایسته بود و تلاش زیادی برای ایفای نقش کرد. ما به نظرات مخاطبان احترام می‌گذاریم، اما نمی‌شود برای هر نقش از همه مردم نظر خواست.

هرچند برخی این سریال را نپسندیدند، انتخاب‌ها بر اساس بررسی و تحلیل صورت گرفت.”

با سعید راد، بیژن امکانیان و خانم بایگان کار کردید که بخشی از نوستالژی سینمای دهه پنجاه و شصت هستند.

“به هر صورت جهت ایفای نقش پدر و مادرها لازم بود هنرپیشگانی برگزیده شوند که سنشان کاملاً متناسب با هنرپیشگان جوان ما باشد. همچنین به نقش‌های مذکور نیز نزدیک باشند.

ما فیلمنامه را به آنها ارائه دادیم که مطالعه کنند و برایشان جالب بود. ما آنها را انتخاب کردیم و در این اثر بازی کردند. در نهایت این کار با خاطرات خوبی به پایان رسید.‌”

از این تجربه راضی بودید؟

“توجه و استقبال از یک کار اهمیت زیادی دارد. بیژن امکانیان بعد از مدت‌ها یکی از بهترین نقش‌هایش را بازی کرده، چون تلاش زیادی کرد و با جدیت ایفای نقش نمود. سایر بازیگران نیز همین‌طور بودند.

من از انتخاب بازیگران و نتیجه کار تا این مرحله کاملاً راضی‌ام و مطمئنم رضایت مخاطبان همچنان بیشتر خواهد شد. به نظرم، سریال باید در همین سطح باقی بماند.”

در این روزهای شیوع کرونا گفته می‌شود که فروش دی وی دی خیلی پایین آمده. این به فروش شما ضربه زده؟

“در تمامی هفته‌ها دی وی دی انتشار یافته و مخاطبان خودش را دارد. همچنین در شبکه وی او دی بینندگان بیشتری شکل گرفته است.

در نهایت این رخداد موجب شده بازار وی‌اودی‌ها پیشرفت و رونق زیادی یافته و مورد استقبال واقع شود. پس از چندی به تدریج فروش دی وی دی برداشته می‌شود.”

چند قسمت از سریال باقی مانده؟

“ما هم اکنون در اواسط کار بوده و تصور می‌کنم در حدود نوزده الی بیست قسمت باقی مانده است.”

با «عاشقانه» چه می‌کنید. فصل دوم را می‌سازید؟

“من از مدت‌ها قبل جهت تولید دومین فصل سریال عاشقانه پایبند بوده و قراردادی نیز منعقد کردیم. هم اکنون مشغول نگارش فیلمنامه هستیم. تا حدودی وسواس و حساسیت‌ها بر روی این سریال زیاد است. وزارت ارشاد نیز محبت داشته و بیشترین همکاری را در کنار ما انجام دادند. به طوری که از سوی شورا یک مشاور به ما ارائه شد که از ابتدا در کنار ما حضور داشته و به مدد الهی کار را آغاز کنیم. پس از این، نخستین برنامه‌ای که جدی به آن می‌پردازیم، سریال عاشقانه است.”

با توجه به مشکلات خانم افشار تغییر بازیگر خواهید داشت؟

“برای نقش مذکور حتماً. ایشان تمایلی برای بازگشت به ایران ندارند. در وهله اول لازم است به ایران بازگردند که پس از آن برنامه و تکلیف خودشان روشن شود. هم اکنون که قصدی برای بازگشت به ایران ندارند.

تا هنگامی که ما برای این سریال مهیا شویم، چنانچه مسئله ایشان برطرف شد که خودشان در این نقش حضور می‌یابند، در غیر این صورت از هنرپیشه جایگزین استفاده می‌کنیم.”

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *