پاسخ تمرینهای صفحه ۴ ریاضی کلاس ششم
راهنمای حل مسئلههای صفحه ۴ ریاضی ششم به همراه پاسخ

در این درس با دنبالههای عددی آشنا میشویم. گاهی اعداد به ترتیب خاصی پشت سر هم قرار میگیرند که به آن الگوی عددی میگوییم. در این الگوها با پیدا کردن رابطه بین اعداد، میتوانیم عدد بعدی را حدس بزنیم.
برای نمونه به این اعداد نگاه کنید: ۲، ۴، ۶، ۸، …
در اینجا هر عدد دو تا از عدد قبلی بیشتر است. پس عدد بعدی میشود ۱۰.
گاهی الگوها شکلهای هندسی دارند. مثلاً با مربعها میتوان این الگو را ساخت: ۱، ۴، ۹، ۱۶، …
این اعداد یعنی: ۱×۱، ۲×۲، ۳×۳، ۴×۴، پس عدد بعدی میشود ۵×۵ که برابر ۲۵ است.
گاهی هم الگوها ترکیبی هستند، مثلاً یک عدد اضافه میشود، سپس دو عدد، سپس سه عدد و همینطور ادامه پیدا میکند.
برای پیدا کردن الگو:
– اول اختلاف اعداد پشت سر هم را حساب کنید.
– ببینید آیا عددی به طور مرتب اضافه یا کم میشود.
– یا شاید اعداد در عددی ضرب یا بر عددی تقسیم میشوند.
– شکل یا نمودار الگو را بکشید تا بهتر متوجه شوید.
با تمرین کردن، کمکم میتوانید حتی الگوهای پیچیده را هم به راحتی پیدا کنید.
گام به گام ریاضی ششم صفحه 4 با جواب
در ادامه، پاسخهای تمرین صفحه ۴ ریاضی پایه ششم را برای شما آماده کردهایم. در پایان این بخش میتوانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد میکنیم از بخشهای دیگر فصل اول ریاضی ششم نیز بازدید کنید.
۱- در تصویر زیر، مسیری که دو دانشآموز انتخاب کردهاند، نشان داده شده است.

الف) بعد از این که یک مسیر را انتخاب کردید، تعداد توپهای داخل تونلها را با هم جمع بزنید.
– آیا کسی در کلاس شما هست که مسیری از «تونلهای زوج و فرد» انتخاب کرده باشد و تعداد توپهایش زوج شده باشد؟
پاسخ: خیر
– چه زمانی مجموع توپهای مسیر انتخاب شده زوج میشود و چه زمانی فرد؟
پاسخ: اگر هر دو توپ از یک سمت باشند، مجموع زوج است؛ اما اگر از دو سمت مختلف باشند، مجموع فرد میشود.
ب) جای خالی جملات زیر را پر کنید.
🔸 جمع دو عدد زوج، همیشه یک عدد زوج میشود.
🔸 جمع دو عدد فرد، همیشه یک عدد زوج میشود.
🔸 جمع دو عدد که یکی زوج و دیگری فرد باشد، همیشه یک عدد فرد میشود.
پ) با توجه به شکلی که میبینید، به کمک معلم و دوستانتان یک بازی جدید طراحی کنید و آن را در کلاس انجام دهید.
پاسخ: این سوال پاسخ مشخصی ندارد و باید در کلاس یک بازی طراحی کنید.
۲- این الگو با چوب کبریت ساخته شده است. جاهای خالی را کامل کنید.

با توجه به نمونهای که در صفحه قبل دیدید، حالا نوبت شماست که جای خالیها را پر کنید.

آیا بین شماره شکل و تعداد چوبکبریتهای بهکاررفته رابطهای وجود دارد؟ چرا؟
پاسخ: بله، چون در هر شکل، تعداد چوبکبریتها دقیقاً سه برابر شماره آن شکل است.
– توضیح دهید مضربهای عدد ۳ چگونه محاسبه میشوند.
پاسخ: برای این کار، عدد ۳ را در اعداد طبیعی مانند ۱، ۲، ۳، ۴ و… ضرب میکنیم.
– چند نمونه دیگر از مضربهای عدد ۳ را نام ببرید.
پاسخ: ۱۵ – ۲۱ – ۲۹ – ۳۰
