**پاسخ تمرینهای درس «من کیستم» – صفحات ۳۰، ۳۱ و ۳۲**
**فعالیت صفحه ۳۰**
هر فرد ویژگیهای منحصر به فردی دارد که او را از دیگران متمایز میکند. در این تمرین، از تو میخواهند که درباره خودت فکر کنی و خصوصیات جسمی، تواناییها، علاقهمندیها و ویژگیهای اخلاقی خود را بنویسی.
مثلاً:
– مشخصات جسمی: قد، رنگ چشم، شکل ظاهری
– استعدادها: نقاشی کردن، ورزش، کمک به دیگران
– علاقهمندیها: کتاب خواندن، طبیعت، موسیقی
– ویژگیهای اخلاقی: صبور بودن، راستگویی، مسئولیتپذیری
**فعالیت صفحه ۳۱**
در این بخش، باید درباره تغییرات خود در طول زمان فکر کنی. برخی چیزها در تو ثابت ماندهاند و برخی دیگر تغییر کردهاند.
مثلاً:
– آنچه ثابت مانده: علاقه به یادگیری، مهربانی با خانواده
– آنچه تغییر کرده: افزایش قد، کسب مهارتهای جدید، تغییر برخی سلیقهها
**فعالیت صفحه ۳۲**
اینجا از تو خواسته شده که درباره تصور دیگران از خودت فکر کنی. گاهی اطرافیان تو را متفاوت از آنچه خودت میبینى، میبینند.
مثلاً:
– پدر و مادر: تو را فردی کوشا و مهربان میبینند.
– دوستت: تو را شاد و بامزه میداند.
– معلمت: تو را دقیق و سؤالکننده میشناسد.
با مقایسه این نگاهها، میتوانی شناخت بهتری از خودت پیدا کنی.

**عنوان درس: من چه کسی هستم؟**
**موضوع: گام به گام**
**پایه هفتم**
در این درس میخواهیم با هم قدم به قدم جلو برویم و به این سوال مهم پاسخ دهیم: “من چه کسی هستم؟”. همه ما دوست داریم خودمان را بهتر بشناسیم و بدانیم چه ویژگیهایی داریم. این کار مانند آن است که یک سفر کشف و شناخت را شروع کنیم.
هر کدام از ما انسانها، موجوداتی منحصر به فرد هستیم. یعنی هیچ کس دقیقاً شبیه ما نیست. ما هر کدام احساسات، افکار، آرزوها و تواناییهای خاص خودمان را داریم. شناخت این ویژگیها به ما کمک میکند تا بهتر بدانیم چه کسی هستیم و چه چیزهایی برای ما مهم است.
یکی از راههای شناخت خود، توجه به علاقهمندیها و کارهایی است که دوست داریم انجام دهیم. بعضی از ما عاشق مطالعه هستیم، بعضی ورزش را ترجیح میدهیم و بعضی دیگر به هنر علاقه داریم. این علاقهها بخشی از هویت ما را تشکیل میدهند.
همچنین، روابط ما با دیگران نیز در شناخت خودمان موثر است. وقتی با خانواده، دوستان و همکلاسیهای خود ارتباط برقرار میکنیم، بهتر متوجه میشویم که چگونه رفتار میکنیم و دیگران چگونه ما را میبینند.
در نهایت، این سفر شناخت خود، یک فرآیند ادامهدار است. ما در طول زندگی و با گذر زمان، بیشتر و بهتر خود را کشف میکنیم. پس بیایید با کنجکاوی و صبر، این مسیر جذاب را طی کنیم.
جواب فعالیت های بخش 2 تفکر هفتم(من کیستم)
پاسخ تمرینهای بخش دوم (من کیستم)
پاسخ تمرین صفحه ۳۰ درس من کیستم تفکر هفتم
پاسخ تمرین صفحه ۳۱ درس من کیستم تفکر هفتم
پاسخ تمرین صفحه ۳۲ درس من کیستم تفکر هفتم
جواب فعالیت صفحه 30 درس من کیستم تفکر هفتم

در صفحه ۳۰ کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم، از شما خواسته شده است درباره یک پرسش مهم فکر کنید.
موضوع این است: اگر قرار باشد شما یک رهبر یا مسئول باشید، برای پیشرفت و بهبود زندگی مردم، چه کاری انجام میدهید و اولویت شما چیست؟
این فعالیت به شما فرصت میدهد تا مانند یک مدیر و برنامهریز فکر کنید. سعی کنید راهحلهای عملی و خوبی ارائه دهید که واقعاً بتواند مشکلات را حل کند و زندگی افراد را بهتر کند. به این فکر کنید که چه چیزهایی برای یک جامعه سالم و شاد ضروری است.
جواب فعالیت صفحه 31 درس من کیستم تفکر هفتم
در یک برگه کاغذ، یک جدول مانند نمونه زیر بکشید و به پرسشهای آن پاسخ دهید. پس از تکمیل، سه نمونه از پاسخهای خود را در کلاس برای دیگران بخوانید.

فعالیت سوم: کار گروهی
با همگروهیهای خود گفتوگو کنید:
• چه چیزهای مشترکی با آنها دارید؟ (برای مثال در ظاهر، اخلاق، کارهایی که دوست دارید و…)
پاسخ: در گروه یکی هستیم، دینمان یکی است، ما به ورزش علاقه داریم. هدف مشترک نداریم
• در چه چیزهایی با آنها تفاوت دارید؟
پاسخ: در شکل ظاهری از جمله قیافه قد و وزن خانواده و میزان اعتقادات تاحدودی با هم متفاوت هستیم همچنین در هدف برنامه ها و توانایی ها باهم متفاوت هستیم
جواب فعالیت صفحه 32 درس من کیستم تفکر هفتم
✅ کار و فعالیت در منزل
🔵 خوبیها و نقاط قوت خود را در یک طرف و ضعفها و نقاط قابل بهبود خود را در طرف دیگر جدول زیر یادداشت کنید.
| خصوصیات منفی )نقاط ضعف( ّت(خصوصیات مثبت(نقاط قو) | خصوصیات منفی (نقاط ضعف) |
| مهربان هستم
درسخوان هستم |
زیاد غذا میخورم
خجالتی هستم |
با شناسایی نقاط ضعفتان، راههای بهبود و برطرف کردن آنها را توضیح دهید.
| نقاط ضعف | نحوهی اصلاح آن |
| خجالتی بودن پرخوری |
سعی میکنم بیشتر در جمع حضور پیدا کنم اصلاح سبک تغذیه |
