پاسخ سوالات تفکر هشتم: ۶۱، ۶۲ و ۶۳
بخش سوم: داستان “دیو و کیک”
در این بخش از داستان، اتفاقاتی که برای شخصیتها رخ داد را به زبان ساده مرور میکنیم.
دیو که موجودی ترسناک و قدرتمند بود، سعی کرد با استفاده از نیروی خود، کیک خوشمزهای را که برای جشن آماده شده بود، تصاحب کند. او فکر میکرد با این کار میتواند همه را تحت تاثیر قرار دهد. اما کیک که نماد چیزهای خوب و شیرین زندگی است، فقط در اختیار کسانی قرار میگیرد که راه درست را انتخاب کنند.
شخصیت اصلی داستان که یک نوجوان باهوش و شجاع است، متوجه میشود که برای به دست آوردن کیک، نباید از دیو بترسد یا تسلیم او شود. بلکه باید با استفاده از خرد و درایت خود، راه حلی پیدا کند. او یاد میگیرد که گاهی چیزهای ارزشمند زندگی، با زور و قدرت به دست نمیآیند، بلکه با مهربانی و دوستی میتوان به آنها رسید.
در پایان این بخش، نوجوان ما فهمید که دوستی و محبت، از قدرت دیو بسیار قویتر است و میتواند بر هر مشکلی غلبه کند.

**عنوان درس:** غول و کیک | **موضوع:** پاسخ تمرینها | **پایه هشتم**
**پاسخ فعالیتهای درس:**
**فعالیت ۱: درک مطلب**
* سؤال: داستان درباره چیست؟
* پاسخ: این داستان درباره پسر بچهای است که با یک غول روبرو میشود. در ابتدا میترسد، اما سپس با کمک فکر و خلاقیت خود، راهی پیدا میکند تا بر ترسش غلبه کند و حتی با غول دوست شود.
**فعالیت ۲: واژهنامه**
* سؤال: معنی کلمه «دیو» چیست؟
* پاسخ: دیو به موجودی افسانهای و بسیار بزرگ و قدرتمند گفته میشود که گاهی در داستانها ترسناک به تصویر کشیده میشود.
**فعالیت ۳: اندیشه و تحقیق**
* سؤال: به نظر شما چرا گاهی از چیزهای ناشناخته میترسیم؟
* پاسخ: معمولاً انسانها از چیزهایی که نمیشناسند یا برایشان ناآشناست، میترسند. چون نمیدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد. وقتی چیزی را بهتر بشناسیم، کمتر از آن میترسیم، درست مثل اتفاقی که برای پسرک در داستان افتاد.
**فعالیت ۴: نگارش**
* سؤال: اگر شما به جای پسرک داستان بودید، چه کار میکردید؟
* پاسخ: پاسخ این سؤال میتواند برای هر کس متفاوت باشد. مثلاً ممکن بود سعی کنم با غول صحبت کنم، یا راه فراری پیدا کنم، یا مانند پسرک داستان با دادن یک خوراکی مثل کیک، شرایط را آرام کنم.
بخش سوم دیو و کیک تفکر و سبک زندگی هشتم
انتخاب صفحه به صورت سریع:
بخش سوم – درس «دیو و کیک»
کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم
پاسخ بخش «با هم گفتوگو کنید» صفحه ۶۱
پاسخ بخش «فعالیت تکمیلی» صفحه ۶۲
پاسخ بخش «فعالیت در منزل» صفحه ۶۳
بخش سوم: فعالیتهای اجباری نیمسال دوم
درس «دیو و کیک» – پاسخ تمرینات
جواب گفتگو کنید صفحه 61 دیو و کیک تفکر هشتم
در یک سرزمین دور، دیوی ترسوا زندگی میکرد. نزدیک خانه او، دخترک نابینایی بود که با پختن و فروش شیرینی روزگار میگذراند. روزی بوی خوش کلوچههایش توجه دیو را جلب کرد. دیو سعی کرد با ترساندن دختر، کلوچهها را تصاحب کند، اما دختر که چشمانش تاریکی بود، خشم و قیافهٔ ترسناک او را ندید. در عوض، وقتی دیو فریاد کشید، دختر نیز بلند فریاد زد. دیو از شدت خشم فریاد بلندتری کشید و ناگهان یکی از دندانهایش کنده شد و در ظرف فلزی پیش پای دختر افتاد.
دختر که فکر کرد سکه به او دادهاند، یک کلوچه به دیو داد. دیو هم دندانهای دیگرش را یکی پس از دیگری به دختر داد و در عوض همهٔ کلوچهها را خورد. دختر خوشحال بود، اما ناگهان ظرف از دستش افتاد و دندانها بر زمین پخش شد. وقتی خم شد تا آنها را جمع کند، دیو متوجه نابینایی او شد. دل دیو به حال دختر سوخت و با قدرت جادویی خود، دو چشم به او بخشید. دختر بینا شد، اما وقتی برای اولین بار چهرهٔ دیو را دید، ترسید. با این حال، پس از چند لحظه، با هم دوست شدند.
• چرا دخترک در ابتدا از دیو نترسید؟
**پاسخ:** زیرا دخترک نابینا بود و نمیتوانست دیو را ببیند.
• ارتباط دیو و دخترک چگونه ایجاد شد؟
**پاسخ:** وقتی بوی کیک و شیرینیهای دخترک به مشام دیو رسید.
• چرا دیو چشمهای خود را به دخترک داد؟ این عمل او چه تاثیری داشت؟
**پاسخ:** چون وقتی دیو دخترک را با آن حال دید، دیو ناراحت شد و دلش به رحم آمد و چشمهایش را به او داد.
• چرا دخترک وقتی بینا شد، از دیو دوری کرد؟ چرا قبلا این کار را نکرده بود؟
**پاسخ:** زیرا بعد از دیدن صورت زشت و متفاوت دیو از او ترسید و فرار کرد. و قبلا چون در ابتدا دخترک نابینا بود و نمیتوانست صورت دیو را ببیند.
• در انتهای فیلم مشاهده کردید که دخترک بعد از دیدن ظاهر دیو و ترسیدن از او، دوباره به سوی او بازگشت. چه چیز باعث رفتار نهایی دختر شد؟
**پاسخ:** مهربانی و بخشش دیو
• حواس باعث آگاهی انسان از محیط اطراف میشود. این آگاهی چه تاثیری (مثبت و منفی) در برقراری ارتباط با دیگران دارد؟ نظرات خود را با مثال و دلیل بیان کنید.
**پاسخ:** وقتی فقط به ظاهر افراد توجه کنیم، ممکن است ارتباطمان تحت تأثیر منفی قرار گیرد. مثلاً اگر برای انتخاب دوست فقط به زیبایی یا زشتی چهره نگاه کنیم، این کار اشتباه است، چون اخلاق و رفتار فرد مهمتر از ظاهرش است. اما گاهی توجه به ویژگیهای ظاهری مثل نظافت و لباس پوشیدن مناسب، تأثیر مثبتی در ارتباط دارد.
• آیا برای شناخت دیگران و برقراری ارتباط، استفاده از حواس ظاهری کافی است؟ چرا؟
**پاسخ:** خیر، علاوه بر حواس ظاهری باید از طریق معاشرت، شناخت شخصیتی به دست آوریم.
• درباره سایر موجودات و پدیدهها (طبیعت و ماوراء الطبیعه) چگونه شناخت حاصل میشود؟
**پاسخ:** تجربه – کسب آگاهی از متخصصان – شناخت شهودی و درونی
جواب فعالیت تکمیلی صفحه 62 تفکر هشتم
در داستانهای قدیمی، دیو موجودی است با چهرهای ترسناک و کارهای زشت. در نوشتههای فارسی هم گاهی از عبارتهایی مانند «دیو صفت» و «دیو سیرت» استفاده میشود. به نظر شما این عبارتها برای چه کسانی و چه رفتارهایی به کار میرود؟
دیو سیرت: کسی که اخلاق و رفتار بدی دارد.
دیو صفت: کسی که دارای ویژگیهای ناپسند است.
چطور میتوانیم بفهمیم یک خبر درست است یا نه و چقدر میتوان به آن اعتماد کرد؟
به نظر من برای تشخیص درست یا نادرست بودن یک خبر، باید به محتوای آن توجه کنیم، ببینیم چه کسی و در کدام سایت آن را منتشر کرده است. همچنین زمان انتشار خبر نیز در تشخیص درستی آن اهمیت زیادی دارد.
جواب فعالیت در منزل صفحه 63 تفکر هشتم

در هر یک از جملات زیر، چه اشکال منطقی وجود دارد؟
جمله اول: “همه موجودات زشت، خشن و بدند.”
پاسخ: این جمله درست نیست. زشت بودن یک موجود، دلیل بر بد بودن آن نیست. درست همانطور که زیبا بودن، دلیل خوب بودن نیست.
جمله دوم: “همه معلمها دانشآموزانی را دوست دارند که آرام در یک گوشه بنشینند.”
پاسخ: این جمله نیز نادرست است. معلمها معمولاً دانشآموزانی را دوست دارند که باادب باشند، چه پرجنبوجوش باشند و چه آرام.
جمله سوم: “من دیگر پیر شدهام، این چیزها از من گذشته است.”
پاسخ: این فکر هم اشتباه است. انسان در هر سنی که باشد، اگر روحیهی شاد و باانرژی داشته باشد، میتواند کارهای زیادی انجام دهد.
جمله چهارم: “پسر که گریه نمیکند.”
پاسخ: این جمله هم غلط است؛ زیرا همهی انسانها، گاهی اوقات ناراحت میشوند و گریه میکنند.

در ادامه چند نمونه برای این نوع اشتباه فکری ارائه میشود.
پاسخ: ضربالمثل “ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است” در بسیاری از موارد نادرست میباشد. این جمله قصد دارد این احساس را به افراد بدهد که برای شروع کارهای جدید، زمان از دست رفته وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که در بیشتر موقعیتها، فرصتهای مناسب گذشته است. به عنوان نمونه، فردی را در نظر بگیرید که به دلیل کهولت سن با صندلی چرخدار حرکت میکند و تازه در این سن به فکر کوهنوردی میافتد. آیا چنین شخصی واقعاً میتواند به راحتی به کوهنوردی بپردازد؟ بنابراین، این جمله در برخی شرایط میتواند گمراهکننده و اشتباه باشد.
پاسخ صفحه ۶۳ کتاب تفکر پایه هشتم
