پاسخ درس شانزدهم فارسی کلاس چهارم ؛ صفحه ۱۲۶
پاسخ پرسشهای درس شانزدهم کتاب فارسی چهارم دبستان

**عنوان درس:** درس شانزدهم: پرسش و کنجکاوی
**موضوع:** پاسخ تمرینها
**پایه:** چهارم دبستان
**فعالیت ۱: فکر میکنم**
* چرا پرسیدن سؤال مهم است؟
چون با پرسیدن، چیزهای تازهای یاد میگیریم و ذهنمان بازتر میشود. پرسش به ما کمک میکند دنیای اطراف خود را بهتر بفهمیم.
* چه زمانی یک سؤال، پرسش خوبی محسوب میشود؟
وقتی که ما را به فکر کردن وادار کند، جوابش روشن نباشد و برای یافتن پاسخ آن نیاز به جستوجو و تحقیق داشته باشیم.
**فعالیت ۲: گفتوگو کنید**
در کلاس، با همکلاسیهای خود در مورد این موضوع صحبت کنید که:
«اگر کسی به سؤال ما پاسخ درست ندهد یا جوابش را نداند، چه کار باید بکنیم؟»
میتوانیم سؤال خود را از فرد دیگری بپرسیم یا در کتابهای مختلف به دنبال پاسخ بگردیم. نباید ناامید شویم؛ بلکه باید به جستوجوی خود ادامه دهیم.
**فعالیت ۳: کامل کنید**
جملههای زیر را با کلمات مناسب به پایان برسانید:
* اگر چیزی را ندانیم، باید **بپرسیم**.
* با پرسیدن، چیزهای **تازه** یاد میگیریم.
* برای پیدا کردن پاسخ برخی سؤالها، باید **تحقیق** کنیم.
**فعالیت ۴: بررسی کنید**
به سؤالهایی که در طول یک روز از خودتان یا دیگران میپرسید، توجه کنید. سپس چند نمونه از آنها را در دفتر خود بنویسید و ببینید آیا پرسشهای خوبی بودهاند یا نه.
(این بخش به عهده دانشآموز است و پاسخش برای هرکس متفاوت خواهد بود.)
جواب سوالات درس شانزدهم فارسی چهارم دبستان
پاسخهای درس شانزدهم فارسی چهارم
**پاسخ درست و نادرست صفحه ۱۲۶**
* درست
* نادرست
* درست
**پاسخ درک مطلب صفحه ۱۲۶**
پاسخ این پرسشها را میتوان با توجه به مفهوم کلی درس که درباره شگفتیهای آفرینش و اهمیت پرسشگری است، اینگونه بیان کرد:
۱. ما با نگاه کردن به طبیعت و جهان اطرافمان مانند آسمان، ستارگان، درختان و جانوران، میتوانیم قدرت و هنر آفریدگار جهان را ببینیم.
۲. پرسش کردن و کنجکاوی باعث میشود بیشتر بفهمیم و دانش ما درباره دنیای اطرافمان بیشتر شود.
**پاسخ دانش زبانی صفحه ۱۲۶**
در این بخش باید کلماتی را پیدا کنید که بر وزنهای «فَعّال» و «مَفعِل» باشند. برای مثال:
* کلمات هموزن «فَعّال»: مانند «علّام» (بسیار دانا)، «غفّار» (بسیار آمرزنده).
* کلمات هموزن «مَفعِل»: مانند «مَرسِل» (فرستنده)، «مَنجِل» (دروکننده).
جواب درست و نادرست صفحه ۱۲۶ فارسی چهارم
📘۱- شکل گوش هیچ موجودی شبیه علامت سوال نیست.
پاسخ: نادرست ❌
📘۲- ذهن ما انسانها پر از پرسشهای گوناگون است.
پاسخ: درست ✅
📘۳- هیچکس نمیتواند به تمام پرسشهای دنیا پاسخ دهد.
پاسخ: نادرست ❌
جواب درک مطلب صفحه ۱۲۶ فارسی چهارم
۱- چه افرادی به دنبال جواب سؤالهای خود هستند؟
پاسخ: کسانی که کنجکاو هستند و دوست دارند بدانند، برای پیدا کردن پاسخ پرسشهایشان تلاش میکنند.
۲- با توجه به متن، دو ویژگی ابوریحان بیرونی را بیان کنید.
پاسخ:
۱- همیشه درباره چیزهایی که نمیدانست سؤال میکرد و دنبال علت رویدادهای مختلف میگشت.
۲- برای پیشرفت و گسترش دانش تلاش زیادی میکرد.
۳- منظور از جمله «ابوریحان همیشه در پی فهمیدن دلیل رویدادهایی بود که در اطرافش رخ میداد» چیست؟ با مثال توضیح دهید.
پاسخ:
برای نمونه، او میخواست بداند آیا خورشید به دور زمین میچرخد یا زمین به دور خورشید؟ یا اینکه آیا زمین گرد است یا نه؟
جواب دانش زبانی صفحه ۱۲۶ فارسی چهارم
این جملات را بخوان:
– مریم روزنامه را روی میز قرار داد.
– سینا کیفش را به پدرش داد.
حالا با دقت به شکل جملهها نگاه کن. همراه دوستانت در گروه گفتوگو کن و به پرسش زیر پاسخ بده.

این جملهها از چه بخشهایی تشکیل شدهاند؟ دلیل آن چیست؟
پاسخ: این جملهها شامل بخشهایی مانند فاعل، مفعول، متمم و فعل هستند. برای نمونه، در جمله «سینا کیف را به پدرش داد»:
– سینا: فاعل
– کیف را: مفعول
– به پدرش: متمم
– داد: فعل
در اینجا، متمم نقش کاملکنندهٔ معنا و ساختار جمله را دارد.
چرا کلمههایی مانند «گذاشت» و «داد» در بالای نمودار قرار گرفتهاند؟
پاسخ: زیرا این واژهها نقش فعل را در جمله دارند و پیونددهندهٔ همهٔ بخشهای جمله به یکدیگر محسوب میشوند.
