جواب درس پنجم نگارش چهارم ابتدایی

پاسخ‌های درس پنجم کتاب نگارش پایهٔ چهارم دبستان
راهنمای کامل درس پنجم نگارش کلاس چهارم

جواب درس پنجم نگارش چهارم ابتدایی

**نام درس: نگارش | موضوع: گام به گام | پایه چهارم دبستان**

در این درس، یاد می‌گیریم که چطور یک متن خوب و مرتب بنویسیم. نوشتن مثل ساختن یک خانه است. اول باید نقشه داشته باشیم، بعد مصالح را آماده کنیم و سپس شروع به ساختن کنیم.

**گام اول: فکر کردن**
قبل از نوشتن، باید خوب به موضوع فکر کنیم. چه می‌خواهیم بنویسیم؟ چه چیزهایی درباره آن می‌دانیم؟ بهتر است اول تمام ایده‌هایمان را در ذهنمان مرور کنیم.

**گام دوم: مرتب کردن ایده‌ها**
بعد از فکر کردن، نوبت به چیدن ایده‌ها می‌رسد. باید تصمیم بگیریم اول چه چیزی را بنویسیم، بعد چه چیزی و در آخر چگونه متن را تمام کنیم. این کار باعث می‌شود نوشته‌مان منظم و قشنگ شود.

**گام سوم: نوشتن پیش‌نویس**
حالا نوبت نوشتن است. اما لازم نیست از اول بیاییم متن کامل و تمیزی بنویسیم. یک پیش‌نویس یا نسخه اولیه می‌نویسیم. در این مرحله، مهم این است که همه چیزهایی که فکر کرده‌ایم را روی کاغذ بیاوریم. ایرادی ندارد اگر خط خوردگی داشته باشد یا جملاتش کاملاً مرتب نباشند.

**گام چهارم: خواندن و اصلاح**
وقتی پیش‌نویس تمام شد، باید آن را با دقت بخوانیم. ببینیم آیا جملات مفهوم هستند؟ آیا کلمه بهتری می‌توانیم جایگزین کنیم؟ آیا غلط املایی دارد؟ این مرحله مثل تمیزکاری و مرتب کردن خانه است تا همه چیز در جای درست خودش قرار بگیرد.

**گام پنجم: نوشتن متن نهایی**
پس از اصلاحات، حالا می‌توانیم متن نهایی و تمیز را بنویسیم. نوشته‌ای که هم زیباست و هم معنای آن به خوبی منتقل می‌شود.

با برداشتن این گام‌ها به ترتیب، نوشتن برایمان آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

گام به گام درس 5 نگارش چهارم ابتدایی

منوی دسترسی سریع:
پاسخ تمرینات درس پنجم کتاب نگارش پایه چهارم ابتدایی

📖 پاسخ صفحه ۳۱ – املا و یادگیری واژه‌ها
📖 پاسخ صفحه ۳۳ – تمرینات املا
📖 پاسخ صفحه ۳۵ – درک مطلب
📖 پاسخ صفحه ۳۶ – تمرینات نگارش

راهنمای کامل درس پنجم کتاب نگارش کلاس چهارم
در این بخش پاسخ همه پرسش‌های درس پنجم کتاب نگارش پایه چهارم ابتدایی گردآوری شده است. شما می‌توانید پاسخ بخش‌های مختلف این درس از جمله املا، یادگیری واژه‌ها، فعالیت‌های هنری و سرگرمی، درک مطلب و تمرینات نگارشی را در ادامه مشاهده کنید.

🍁 جواب املا و واژه آموزی صفحه 31 نگارش چهارم

۱- بیت‌هایی از درس که این واژه‌ها در آن‌ها دیده می‌شود را پیدا کرده و بنویسید:
طوطیان، شادکام، ارمغان، خطه

پاسخ:
طوطی گفت: آنجا که طوطیان را بینی / از حال ما سخن بگو و بگوی
بازرگان وقتی سفرش به پایان رسید / با خوشحالی به خانه برگشت
به هر خدمتکاری هدیه‌ای آورد / به هر کنیزی نشانی بخشید
از طوطی پرسید: چه می‌خواهی؟ / هدیه‌ات را از سرزمین هند بیاورم

۲- جدول زیر را با کمک واژه‌های موجود در درس کامل کنید.

خ ط ه * *
خ و ش * *
خ و ب ی *
خ ن د ه *
خ و ا ج ه
خ و ا س ت

پدرم به من گفت: «دخترم، لای **سالنامه** یک برگه وجود دارد؛ لطفاً آن را برایم بیاری.» وقتی به اتاق کار پدر رفتم، روی میز او **هفته‌نامه** کودک و نوجوان را دیدم. مطالب این **هفته‌نامه** همیشه برایم جذاب بود. پدرم همیشه آن را برایم می‌خرید. مجله را برداشتم و با شتاب صفحه‌هایش را ورق زدم تا به انتهای آن رسیدم. سپس شروع کردم به نگاهی به فهرست کتاب‌هایی که در **کتابنامه** نشریه معرفی شده بودند. ناگهان صدای پدرم مرا به خود آورد و یادم افتاد که برای چه آنجا رفته‌ام. آن برگه را از لای **سالنامه** درآوردم. بالای آن کلمه **قولنامه** نوشته شده بود. برگه را به پدرم دادم و پرسیدم: «**قولنامه** یعنی چه؟» پدرم با لبخند گفت: «آفرین دخترم، مثل همیشه اگر چیزی را ندانستی، می‌پرسی. این برگه سندی است که هنگام خرید خانه نوشته‌ایم و نوعی تعهد و قرارداد بین فروشنده و خریدار است.»

🍁 جواب املا صفحه 33 نگارش چهارم

با کنار هم گذاشتن واژه‌های داخل کادر، مانند نمونه، یک کلمه جدید درست کنید.
شیرین، شاد، حال، شکر، خوش، تنگ، کام، سخن، شگفت، زبان، دل، زده
گران + بها = گرانبها

جواب املا صفحه 33 نگارش چهارم

پاسخ: خوش + حال = خوشحال
پاسخ: شکر + سخن = شکرسخن
پاسخ: شاد + کام = شادکام
پاسخ: دل + تنگ = دلتنگ
پاسخ: شیرین + زبان = شیرین‌زبان
پاسخ: شگفت + زده = شگفت‌زده

٢- کلمه‌های زیر را در جدول پیدا کنید و با یک مداد رنگی دور آن‌ها یک دایره بکشید.

کلمه های زیر را در جدول پیدا کنید و با مداد رنگی دور آن ها را خط بکشید.

جواب درک متن صفحه 35 نگارش چهارم

با توجه به داستان «رهایی از قفس»، ترتیب صحیح اتفاق‌ها به این صورت است:

شماره ۱: بازرگان، پیام طوطی خودش را به طوطی‌های هندوستان رساند.
شماره ۲: با شنیدن حرف‌های بازرگان، یکی از طوطیان بر خود لرزید و از بالای درخت افتاد.
شماره ۳: بازرگان به خانه خودش برگشت.
شماره ۴: طوطی از بازرگان درباره سوغاتی که برایش آورده بود پرسید.
شماره ۵: بازرگان با خجالت و شرمندگی، تمام ماجرا را برای طوطی خودش تعریف کرد.
شماره ۶: طوطی او هم دقیقاً مانند آن طوطی هندی شروع به لرزیدن کرد و در قفس افتاد.
شماره ۷: بازرگان، طوطی را از پنجره خانه به سمت باغ پرتاب کرد.
شماره ۸: طوطی که آزاد شده بود، پرواز کرد و بر روی یک شاخه درخت نشست.

جواب نگارش صفحه 36 چهارم ابتدایی

الف) بخش زیر را با توجه بخوانید و «جمله اصلی» آن را پیدا کنید. موضوع اصلی و جزئی‌تر جمله اصلی را مشخص کنید و در مورد دیگر جمله‌های پاراگراف توضیح دهید.
پاسخ: «حوضچه بسیار قشنگ بود. آب از فواره‌ها خیلی بالا می‌پرید و با صدای بلند روی سطح آب می‌ریخت. باد، ذرات ریز آب را به این سو و آن سو می‌برد. مرغابی‌های سفید روی آب شنا می‌کردند. بعضی از آن‌ها مانند یک قایق کوچک، به نرمی روی آب حرکت می‌کردند. بعضی‌ها سرشان را داخل آب می‌کردند و دوباره بیرون می‌آوردند. بعضی دیگر هم با هم بازی می‌کردند.»
جمله اصلی: حوضچه قشنگ بود.
موضوع اصلی: حوضچه.
موضوع جزئی‌تر: زیبایی‌های حوضچه.

ب) یک پاراگراف توصیفی درباره «مادر» بنویس. به این فکر کن که مادر چه شکلی است.
پاسخ: مادر مانند خورشید است، گاهی ممکن است غمگین شود اما نور و گرمایش همیشه پابرجاست. مادر زندگی‌بخش است و زنده ماندن موجودات روی زمین به مادرها وابسته است. مانند آب که ادامه زندگی در زمین به آن بستگی دارد.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *