جواب درس شکلی دیگر تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه ۹۱ ،۹۲ و ۹۳

**پاسخ درس: روش‌های دیگر برای فکر کردن و تحقیق (صفحه‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳)**

**پاسخ پرسش‌ها:**

**فعالیت اول (صفحه ۹۱):**

* **سوال:** آیا تا به حال پیش آمده که درباره یک موضوع، دو فکر کاملاً متفاوت داشته باشید؟ آن موضوع چه بود؟
* **پاسخ:** بله، برای همه پیش می‌آید. برای مثال، ممکن است همزمان دو احساس متفاوت درباره مسابقه داشته باشیم: هم هیجان‌زده باشیم که برنده شویم و هم نگران باشیم که شکست بخوریم.

* **سوال:** به نظر شما چرا گاهی درباره یک چیز، دو فکر مختلف به ذهنمان می‌رسد؟
* **پاسخ:** زیرا ما جنبه‌های مختلف یک موضوع را می‌بینیم. گاهی به فواید چیزی فکر می‌کنیم و گاهی به ضررهای آن. این نشان می‌دهد ذهن ما می‌تواند یک مسئله را از زوایای گوناگون بررسی کند.

**فعالیت دوم (صفحه ۹۲):**

* **سوال:** در داستان “فکر تازه”، مشکل اصلی چیست؟
* **پاسخ:** مشکل اصلی این است که هر کس فقط راه‌حل خودش را درست می‌داند و به فکر دیگران گوش نمی‌دهد. آن‌ها فکر می‌کنند فقط یک راه درست وجود دارد.

* **سوال:** اگر شما جای آن‌ها بودید، چه کار می‌کردید؟
* **پاسخ:** من به حرف همه گوش می‌دادم و سعی می‌کردم از ایده‌های همه استفاده کنم. شاید ترکیب چند فکر با هم، راه‌حل بهتری به دست می‌آمد.

**فعالیت سوم (صفحه ۹۳):**

* **سوال:** آیا می‌توانید مثال دیگری بزنید که در آن یک مشکل، چند راه‌حل متفاوت داشته باشد؟
* **پاسخ:** بله، برای مثال اگر در انجام تکالیف مشکل داشته باشیم، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد: می‌توانیم از معلم کمک بخواهیم، از دوستمان سوال کنیم، بیشتر درس بخوانیم یا از کتاب‌های کمک‌آموزشی استفاده کنیم.

* **سوال:** فکر کردن به راه‌حل‌های مختلف چه فایده‌ای دارد؟
* **پاسخ:** وقتی راه‌حل‌های بیشتری به ذهنمان برسد، شانس بیشتری داریم که بهترین و آسان‌ترین راه را انتخاب کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری بگیریم و مشکلات را راحت‌تر حل کنیم.

**نکته اصلی درس:**
این درس به ما یادآوری می‌کند که برای هر مسئله‌ای فقط یک راه وجود ندارد. اگر بتوانیم مانند یک کاشف کنجکاو، ایده‌های مختلف را بررسی کنیم، دنیای بزرگی از راه‌حل‌های تازه به رویمان باز می‌شود.

جواب درس شکلی دیگر تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه 91 ،92 و 93

در این درس، با عنوان “شکلی دیگر”، همراه شما هستیم تا مطالب کتاب درسی پایه ششم ابتدایی را به صورت مرحله‌به‌مرحله و با زبانی ساده مرور کنیم.

هدف ما این است که با همکاری یکدیگر، مفاهیم درسی را به خوبی یاد بگیریم و درک کنیم. در این راه، سعی می‌کنیم مطالب را به شکلی روشن و قابل فهم برای همه دانش‌آموزان عزیز ارائه دهیم.

بیایید این سفر یادگیری را با هم آغاز کنیم و گام‌به‌گام پیش برویم تا به موفقیت برسیم.

جواب سوالات شکلی دیگر تفکر ششم

پاسخ‌های درس «شکلی دیگر» کتاب تفکر و پژوهش ششم

**فهرست سریع:**

* پاسخ بخش «شکلی دیگر»
* پاسخ بخش «گفت‌وگو کنید» صفحه ۹۱
* پاسخ بخش «بازی کنید» صفحات ۹۲ و ۹۳
* پاسخ بخش «فعالیت در خانه» صفحه ۹۳

**پاسخ بخش «شکلی دیگر»**

در این بخش از شما خواسته شده تا مسائل و موقعیت‌ها را از دیدگاه افراد مختلف نگاه کنید. برای نمونه، یک موقعیت ساده مانند ایستادن در صف نانوایی را در نظر بگیرید. شما می‌توانید این صحنه را از نگاه افراد زیر بررسی کنید:

* **یک کودک:** ممکن است منتظر بماند تا نان داغ را بخورد و برایش هیجان‌انگیز باشد.
* **یک فرد سالمند:** ممکن است از ایستادن طولانی خسته شود و نگران باشد که نان تمام نشود.
* **نانوا:** او به فکر این است که به همه سریع‌تر خدمات دهد و نان‌ها تمام نشوند.
* **مغازه‌دار کناری:** ممکن است از شلوغی و ازدحام صف ناراحت باشد چون جلوی مغازه او را گرفته است.

با این کار متوجه می‌شوید که یک اتفاق ساده، برای افراد مختلف، معنا و احساسات کاملاً متفاوتی دارد.

**پاسخ بخش «گفت‌وگو کنید» صفحه ۹۱**

در این بخش، باید در گروه خود درباره یک موضوع مشخص، هر کدام نقش یکی از افراد درگیر را بازی کنید و از دیدگاه او صحبت کنید. برای مثال، اگر موضوع «افزایش قیمت بلیط اتوبوس» است، شما می‌توانید نقش این افراد را داشته باشید:

* **مسافر:** ممکن است اعتراض کند چون هزینه زندگی برایش سخت‌تر می‌شود.
* **راننده اتوبوس:** ممکن است بگوید این افزایش قیمت برای بهبود حقوق او و تعمیرات بهتر اتوبوس‌ها لازم است.
* **مدیر شرکت حمل و نقل:** ممکن است توضیح دهد که این کار برای ارائه خدمات بهتر و خرید اتوبوس‌های جدید ضروری است.

هدف این است که با صحبت کردن از نگاه دیگران، درک بهتری از مشکلات و دلایل آنان پیدا کنید.

**پاسخ بخش «بازی کنید» صفحات ۹۲ و ۹۳**

در این بازی، یک داستان کوتاه یا یک تصویر به شما نشان داده می‌شود. سپس هر یک از شما باید به جای یکی از شخصیت‌های داخل داستان یا حتی یک شیء (مثلاً یک درخت، یک صندلی یا یک کوه) بایستید و احساسات و افکار آن شیء یا شخصیت را بیان کنید.

مثلاً اگر تصویر یک پارک شلوغ را ببینید:
* اگر نقش **یک کودک** را بازی کنید، ممکن است بگویید: «چه روز قشنگی! دوست دارم بدوم و بازی کنم.»
* اگر نقش **یک نیمکت قدیمی** را بازی کنید، ممکن است بگویید: «ای کاش کسی به من رنگ تازه می‌زد. بعضی‌ها روی من یادگاری می‌نویسند و این مرا ناراحت می‌کند.»
* اگر نقش **یک پرنده** را بازی کنید، ممکن است بگویید: «از این همه سر و صدا می‌ترسم. به دنبال یک جای آرام برای ساختن لانه‌ام هستم.»

این بازی به شما کمک می‌کند تا همدلی و تخیل خود را تقویت کنید.

**پاسخ بخش «فعالیت در خانه» صفحه ۹۳**

برای این فعالیت، یک اتفاق ساده که در خانه برایتان افتاده است (مثلاً مهمان آمدن، شکسته شدن یک لیوان یا تمیز کردن خانه) را انتخاب کنید. سعی کنید این اتفاق را از دیدگاه افراد مختلف خانواده بنویسید یا رسم کنید.

برای مثال، در مورد «شکسته شدن یک لیوان توسط مهمان»:
* **دیدگاه شما (کودک):** نگران هستید که مادرتان عصبانی شود.
* **دیدگاه مادر:** ممکن است اول ناراحت شوند، اما بیشتر سلامتی مهمان برایشان مهم است.
* **دیدگاه مهمان:** او احساس شرمندگی و ناراحتی می‌کند.
* **دیدگاه پدر:** ممکن است سعی کند با یک شوخی موقعیت را آرام کند.

با انجام این کار، متوجه خواهید شد که درک احساسات دیگران چقدر در ایجاد آرامش و حل مشکلات به ما کمک می‌کند.

جواب گفت و گو کنید صفحه 91 تفکر و پژوهش ششم

بعد از شنیدن قصه‌ی «خفاش دیوانه»، در مورد این پرسش‌ها با هم گفت‌وگو کنید:
به نظر شما دنیایی که خفاش درک می‌کرد واقعی بود، یا دنیایی که دیگر حیوانات می‌شناختند؟ در واقع حق با خفاش بود یا با بقیه‌ی جانوران؟

پاسخ: در این داستان، همه‌ی حیوانات به نوعی حق داشتند، چون هر کدام دنیا را از نگاه خودشان می‌دیدند. هر فردی می‌تواند دیدگاه خودش را داشته باشد.

پاسخی که به پرسش قبل دادید، چقدر به تجربه و زندگی خودتان مربوط بود؟
پاسخ: این پاسخ تا حد زیادی به تجربه‌های من نزدیک است، زیرا در زندگی مواقعی پیش می‌آید که نظر ما با پدر، مادر یا دوستانمان تفاوت دارد.

جواب بازی کنید صفحه 92 و 93 تفکر! و پژوهش ششم

در گروه‌های پنج نفره قرار بگیرید.
چهار نفر از اعضای گروه روبروی هم، به صورت دو ردیف دو نفره بایستند. نفر پنجم در وسط بایستد، طوری که رو به دو نفر و پشت به دو نفر دیگر باشد.
نفر وسط یک دستش را صاف و کشیده جلوی سینه نگه دارد و آن را به شکل دایره در هوا بچرخاند.
دو نفری که روبروی او هستند و دو نفری که پشت سر او هستند، بگویند جهت چرخش دست به کدام طرف است؟ آیا موافق جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد یا برخلاف آن؟
حالا، بدون اینکه دست نفر وسط از چرخش بایستد، دو نفری که روبروی او هستند و دو نفری که پشت سر او هستند، جای خود را با هم عوض کنند.
دوباره هر دو گروه بگویند جهت چرخش دست چگونه است؟ موافق عقربه‌های ساعت یا خلاف آن؟

پاسخ صفحه ۹۳ کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم 👇
در این بازی چرا پاسخ افراد با هم فرق دارد؟
پاسخ: چون دیدگاه و موقعیت نگاه آن‌ها متفاوت است. هرکس از زاویه‌ای متفاوت به مسائل نگاه می‌کند، بنابراین درک و برداشت او نیز متفاوت خواهد بود.

به تصویر کره زمین در زیر نگاه کنید. آیا انسان‌هایی که در طرف دیگر کره زمین زندگی می‌کنند، همه چیز را وارونه می‌بینند؟
پاسخ: خیر، زیرا هر فرد در هر نقطه از زمین، به صورت مستقیم و صاف روی سطح زمین قرار دارد و همه چیز را وارونه نمی‌بیند.

مثال‌های قبلی و پاسخ‌های شما نمونه‌هایی از نحوه نگاه افراد به واقعیت هستند. واقعیت، چیزی است خارج از ذهن ما. چرا افراد مختلف ممکن است درباره یک واقعیت واحد، دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند؟
پاسخ: چون هرکس دیدگاه و نگاه متفاوتی به آن واقعیت دارد و برداشت هر فرد با فرد دیگر فرق می‌کند.

جواب فعالیت در خانه 93 تفکر و پژوهش ششم

همانطور که در درس‌های قبلی و این درس دیدیم، هرکس ممکن است نظر متفاوتی درباره یک موضوع داشته باشد. بعضی از این نظرها درست و بعضی نادرست هستند، برخی کامل و برخی ناقص. حالا با صحبت کردن با اعضای خانواده‌تان، بنویسید چطور می‌توانیم بفهمیم که دیدگاه ما درست و کامل است؟

پاسخ: ویژگی‌های هر فرد تحت تأثیر چیزهای مختلفی مثل محیط زندگی، خانواده، دوستان، تجربه‌هایی که کسب می‌کند و عوامل دیگر قرار می‌گیرد و ممکن است تغییر کند؛ اما می‌توان گفت هسته اصلی هویت هر انسان را خانواده، محل تولد، فرهنگ جامعه‌ای که در آن بزرگ می‌شود و افرادی که با آنها در ارتباط است، شکل می‌دهند.

 

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *