پاسخ تمرینهای درس سوم کتاب نگارش کلاس چهارم دبستان
راهنمای کامل حل سوالات درس ۳ نگارش پایه چهارم ابتدایی

**عنوان درس: نوشتن**
**موضوع: یادگیری مرحله به مرحله**
**پایه: چهارم دبستان**
در این درس، میخواهیم گام به گام با هم پیش برویم تا نوشتن را بهتر یاد بگیریم. نوشتن مثل یک سفر جذاب است که با کلمات و جملهها مسیر خود را ادامه میدهد. در این مسیر، یاد میگیریم چگونه افکار و ایدههای خود را به زیبایی روی کاغذ بیاوریم.
هر مرحله از نوشتن، مانند پلههای یک نردبان است که ما را به هدف نزدیکتر میکند. ابتدا باید موضوعی را انتخاب کنیم، سپس درباره آن فکر کنیم و ایدههایمان را مرتب کنیم. بعد از آن، شروع به نوشتن میکنیم و در پایان، نوشته خود را میخوانیم و اگر لازم بود، آن را اصلاح میکنیم.
نوشتن فقط قرار دادن کلمات در کنار هم نیست، بلکه راهی برای بیان احساسات، دانستهها و تخیلات ماست. با تمرین و پشتکار، میتوانیم در این مهارت پیشرفت کنیم و نوشتههای زیبا و تأثیرگذار خلق کنیم.
به یاد داشته باشید که هر نویسنده بزرگی روزی اولین قدمهایش را برداشته است. پس نگران نباشید و با اعتماد به نفس بنویسید.
گام به گام درس 3 نگارش چهارم ابتدایی
منوی دسترسی سریع:
پاسخ تمرینهای درس سوم کتاب نگارش چهارم دبستان
📘 پاسخ صفحه ۲۰: املا و یادگیری واژهها
📘 پاسخ صفحه ۲۱: تمرینهای املا
📘 پاسخ صفحه ۲۲: بخش هنر و سرگرمی
📘 پاسخ صفحه ۲۳: درک مطلب
📘 پاسخ صفحه ۲۴: تمرینهای نگارش
راهنمای کامل درس سوم نگارش چهارم
در این بخش، پاسخ همه پرسشها و تمرینهای درس سوم کتاب نگارش کلاس چهارم ابتدایی گردآوری شده است. شما میتوانید پاسخ بخشهای مختلف این درس از جمله املا، واژهآموزی، هنر و سرگرمی، درک متن و نگارش را در قسمت زیر مشاهده کنید.
🍁 جواب املا و واژه آموزی صفحه 20 نگارش چهارم
هوش، فهم، دست نخورده، قهوه خانه، جاده، آفرین
این کلمات به ترتیب حروف الفبا به صورت زیر مرتب میشوند:
آفرین
جاده
دست نخورده
قهوه خانه
فهم
هوش
| 1- آفریدن 2- جاده 3- دست نخوره 4- فهم 5- قهوه خانه 6- هوش |
حاکم پرسید: «پسر عزیزم، اگر تو این الاغ را با چشمان خودت ندیدهای، پس چطور توانستی همه مشخصاتش را به درستی بگویی؟»
پسر جواب داد: «من فقط با دقت به محیط نگاه کردم و درباره چیزهایی که دیدم، فکر کردم. روی زمین، ردپاهای یک الاغ را دیدم که جای پای سمت راستش، کمتر از پای چپش در خاک فرورفته بود. از این موضوع فهمیدم که حیوانی که از اینجا رد شده، پای راستش میلنگیده. بعد متوجه شدم که گیاهان سمت راست جاده، خورده شدهاند، اما علفهای سمت چپ، سالم و دستنخورده باقی ماندهاند. پس حدس زدم که الاغ نمیتوانسته گیاهان سمت چپ را ببیند و احتمالاً چشم چپش نابینا بوده است. همچنین، از دانههای گندمی که روی زمین ریخته بود، فهمیدم که بار الاغ، گندم بوده است».

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
۳- با توجّه به مفهوم هر جمله، واژه درست را انتخاب نمایید.
هنگامی که جوجهها از تخم خارج میشوند، پدر و مادر به آنها غذا میدهند. (قضا – غذا)
دانشآموزان در حیاط مدرسه ورزش میکردند. (حیاط – حیات)
پایه و اساس همهٔ گفتوگوها، سطح علمی دانشآموزان است. (اثاث – اساس)
🍁 جواب املا صفحه 21 نگارش چهارم
در این بخش، پنج واژه از جدول انتخاب شده است. برای هر کلمه، یک مثال ساده و کاربردی ارائه میشود تا درک بهتری از معنا و کاربرد آن پیدا کنید.

جاده:
برای رسیدن به بلندای کوه، باید از راههای کوهستانی گذر کرد.
فهم:
آن دانشآموز در درس ریاضی درک بسیار خوبی داشت.
خواست:
مریم از دوستش پرسید که آیا میتواند او را برای خرید یک روسری همراهی کند.
چطور:
چگونه این نقاشی زیبا را کشیدی؟
سمت:
او به سمت خانه حرکت کرد.
آسیاب:
او آرد گندم را از آسیاب گرفت و برای پخت نان به نانوایی برد.
—
۲- با توجه به متن، برای هر یک از حروف داخل شکل کلمه بنویسید.

🍁 جواب هنر وسرگرمی صفحه 22 نگارش چهارم
خانههای جدول را به سلیقه خودتان با واژههایی از درس پر کنید.
| کلمه اول | کلمه دوم | کلمه سوم | |
| ردیف اول | کیسه گندم | الاغ | آسیاب |
| ردیف دوم | جاده | پا | لنگ |
| ردیف سوم | پسر | نشانی | خوش حال |
پسرک، کیسه گندم را روی پشت الاغ قرار داد و به طرف آسیاب راه افتاد.
مردی که پای لنگ داشت، از کنار جاده عبور کرد.
پسر، از اینکه توانست آدرس خانه دوستش را پیدا کند، بسیار خوشحال شد.
🍁 جواب درک متن صفحه 23 نگارش چهارم
لطفاً دو نوشته زیر را با دقت مطالعه کنید.
کدام یک از کتابهای درسی شما شبیه نوشته (الف) است؟
پاسخ: مطالعات اجتماعی
کدام یک از کتابهای درسی شما شبیه نوشته (ب) است؟
پاسخ: کتاب فارسی
حالا دو تفاوت بین نوشته (الف) و (ب) را در جدولی که در ادامه آمده، وارد کنید.
| متن (الف) | متن (ب) |
| علمی است | از ضرب المثل استفاده شده است. |
| از ضرب المثل استفاده نشده است | کلمات محاوره ای به کار برده است. |
| شکل نوشتاری به کار برده است |
🍁 جواب نگارش صفحه 24 نگارش چهارم
در بخش زیر، چند «جمله موضوعی» آورده شده است. لطفاً برای هر کدام، موضوع اصلی و موضوع فرعیتر آن را مشخص کنید.

الف) هوای آلوده در تهران علتهایی دارد.
موضوع اصلی:
پاسخ: تهران و هوای ناسالم آن
موضوع جزئیتر:
پاسخ: سوخت کارخانهها و دیگر عوامل آلاینده
ب) پرچم کشور ایران از سه رنگ تشکیل شده است.
موضوع اصلی:
پاسخ: رنگهای به کار رفته در پرچم ایران
موضوع جزئیتر:
پاسخ: پرچم به عنوان نماد هویت یک کشور
پ) حیوانات به دو گروه تقسیم میشوند.
موضوع اصلی:
پاسخ: انواع حیوانات
موضوع جزئیتر:
پاسخ: حیوانات دارای مهره و بدون مهره
