جواب درس زیر ذره بین تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه ۵۱ , ۵۲ , ۵۳ , ۵۴ , ۵۵ و ۵۶

در این بخش، به پاسخ پرسش‌های صفحات ۵۱ تا ۵۶ کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم می‌پردازیم. هدف این است که با بیانی ساده و روشن، به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم.

**صفحه ۵۱:**
در این صفحه، دربارهٔ موضوعی فکر می‌کنیم که در زندگی روزمره با آن روبرو هستیم. باید با دقت به پرسش‌ها نگاه کنیم و با توجه به دانسته‌های خود، پاسخ منطقی بدهیم.

**صفحه ۵۲:**
در این بخش، از ما خواسته شده تا ارتباط بین چند تصویر یا مفهوم را پیدا کنیم. خوب است به جزئیات توجه کنیم و ببینیم این موارد چه نقطه‌های مشترکی دارند.

**صفحه ۵۳:**
اینجا باید یک مسئله را بررسی کنیم. بهتر است مرحله به مرحله پیش برویم. اول مسئله را به خوبی بفهمیم، سپس راه‌حل‌های ممکن را در نظر بگیریم و در پایان، بهترین راه را انتخاب کنیم.

**صفحه ۵۴:**
در این صفحه، با یک داستان یا موقعیت خاص روبرو می‌شویم. باید خودمان را جای شخصیت‌های داستان بگذاریم و ببینیم در آن شرایط چه کاری انجام می‌دادیم. این کار به ما کمک می‌کند بهتر فکر کنیم.

**صفحه ۵۵:**
اینجا باید یک آزمایش فکری انجام دهیم. فرض کنیم که یک شرایط خاص به وجود آمده است. سپس، با پرسش‌هایی که مطرح می‌شود، نتیجه‌گیری کنیم که در آن وضعیت چه اتفاقی می‌افتد.

**صفحه ۵۶:**
در صفحه پایانی، از ما خواسته شده تا یک جمع‌بندی از همهٔ آنچه یاد گرفته‌ایم، ارائه دهیم. خوب است تمام پاسخ‌های خود را یک بار دیگر مرور کنیم تا مطمئن شویم چیزی از قلم نیفتاده است.

با صبر و دقت به سوالات پاسخ دهید و از فرآیند فکر کردن لذت ببرید.

 جواب درس زیر ذره بین تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه 51 , 52 , 53 , 54 , 55 و 56

**عنوان درس: با دقت نگاه کن**
**مبحث: قدم به قدم**
**پایه: ششم دبستان**

در این بخش، می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه مسائل را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و با دقت بررسی کنیم. وقتی کاری را قدم‌به‌قدم انجام می‌دهیم، فهمیدن و حل کردن آن بسیار آسان‌تر می‌شود.

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید یک مسئله ریاضی را حل کنید. اگر ابتدا صورت مسئله را با دقت بخوانید، سپس اطلاعات مهم آن را جدا کنید و در نهایت، راه حل مناسبی پیدا کنید، مطمئن باشید که به جواب درست می‌رسید. این روش نه تنها در درس ریاضی، بلکه در زندگی روزمره نیز به کارتان می‌آید.

همچنین، وقتی با مشکلی روبرو می‌شوید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال راه‌حل‌های کوچک و عملی باشید. با این کار، حتی سخت‌ترین مشکلات نیز به تدریج حل می‌شوند.

به یاد داشته باشید: موفقیت، حاصل تلاش و صبر است. اگر در هر کاری با حوصله و دقت پیش بروید، مطمئن باشید نتیجه خوبی خواهید گرفت.

جواب سوالات زیر ذره بین تفکر ششم

فهرست دسترسی سریع:
پاسخ پرسش‌های بخش ذره‌بین تفکر و پژوهش ششم
پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۵۱ تفکر و پژوهش ششم
پاسخ بخش برنامه‌ریزی کنید صفحه ۵۲ تفکر و پژوهش ششم
پاسخ خلاصه گزارش صفحه ۵۳ تفکر و پژوهش ششم
پاسخ جدول صفحه ۵۴ تفکر و پژوهش ششم
پاسخ صفحه ۵۵ تفکر و پژوهش ششم
پاسخ تمرین تکمیلی صفحه ۵۶ تفکر و پژوهش ششم

پاسخ‌های بخش ذره‌بین کتاب تفکر و پژوهش ششم: صفحات ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵ و ۵۶

جواب کار گروهی صفحه 51 تفکر و پژوهش ششم

در گروه خود درباره این سوال گفت‌وگو کنید:
در ساعت تفریح، دانش‌آموزان مدرسه شما معمولاً چه کارهایی انجام می‌دهند؟

پاسخ: برخی از آن‌ها مشغول خوردن خوراکی‌های خود هستند؛ بعضی دیگر با هم بازی می‌کنند، مثلاً فوتبال بازی می‌کنند و تعدادی هم به درس خواندن مشغول هستند.

به نظر شما برای جمع‌آوری اطلاعات در پاسخ به این سوال، چه روشی مناسب است؟ دلیل شما چیست؟

پاسخ: استفاده از روش مشاهده؛ چون تنها با نگاه کردن و دیدن رفتار دانش‌آموزان در زنگ تفریح می‌توان اطلاعات درست و مستقیمی از فعالیت‌هایشان به دست آورد.

جواب  برنامه ریزی کنید صفحه 52  تفکر و پژوهش ششم

به همراه گروه و با هماهنگی معلم، یکی از مقاطع تحصیلی مدرسه (غیر از پایه ششم) و یک رفتار خاص را برای مشاهده و بررسی انتخاب کنید. رفتارهایی مانند نحوه استفاده از آبخوری، نوع خوراکی‌هایی که می‌خورند، بازی‌های دانش‌آموزان، برخورد آن‌ها با یکدیگر و مواردی از این قبیل می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. هر گروه می‌تواند یک یا چند مورد از این رفتارها را برای مشاهده انتخاب نماید.

با توجه به رفتاری که انتخاب کرده‌اید، پرسش اصلی گروه خود را مشخص کنید.
**پرسش گروه:** چرا برخی از دانش‌آموزان در زنگ تفریح درس می‌خوانند؟
رفتار آن‌ها هنگام ایستادن در صف برای ورود به کلاس چگونه است؟

در مورد روش‌های جمع‌آوری اطلاعات لازم با یکدیگر گفت‌وگو کنید.
**هر عضو گروه چند نفر را مشاهده خواهد کرد؟**
پاسخ: ۱۰ نفر

**اعضای گروه این مشاهده را در چه زمانی انجام می‌دهند؟**
پاسخ: در زمان زنگ تفریح

**چه نکات اخلاقی را باید در این کار رعایت کنید؟**
پاسخ: به حریم خصوصی افراد احترام بگذاریم و از پرسیدن سوالاتی که باعث ناراحتی دیگران می‌شود، خودداری کنیم.

**گزارش خود را چگونه ثبت و ارائه خواهید داد؟**
پاسخ: می‌توانیم گزارش نهایی را روی کاغذ یادداشت کنیم.

صفحه 53 تفکر و پژوهش ششم

از واژه‌های نامناسب استفاده نکنیم.
در گوشه‌ای از حیاط بایستیم و مزاحم بازی و فعالیت کودکان نشویم.

جواب خلاصه گزارش صفحه 53 تفکر و پژوهش ششم

نام گروه: نام گروه خود را در این قسمت وارد کنید
نام اعضای گروه: نام اعضای گروه خود را در این قسمت وارد کنید
پایه تحصیلی دانش‌آموزان مشاهده‌شده: پنجم دبستان
تعداد دانش‌آموزان مشاهده‌شده توسط گروه: ۴۰ نفر

جواب جدول صفحه 54 تفکر و پژوهش ششم

لطفاً جدول زیر را با کمک هم تکمیل کنید. هر یک از شما می‌توانید رفتارهایی را که مشاهده کرده‌اید در جدول وارد کنید. توجه داشته باشید که ممکن است تعداد رفتارهای مشاهده‌شده کمتر از تعداد ردیف‌های خالی جدول باشد.

رفتارهای مورد مشاهده خط نشان تعداد دفعات تکرار تعداد درصد
1-آب خوردن
2-خوردن خوراکی
3-صحبت کردن
4-دویدن
5-بازی کردن
6-تکرار و تمرین درس
7-صحبت و با معاون
8-ایستادن در صف

 

جواب صفحه 55 تفکر و پژوهش ششم

لطفاً رفتارهایی که در گروه مشاهده کرده‌اید را به ترتیب از بیشترین تا کمترین مرتب کنید.
پاسخ: این قسمت باید توسط خود شما تکمیل شود.

اگر امکان دارد، رفتارهای مشاهده‌شده در گروه را به دو دسته مثبت و منفی (مانند خوب و بد، درست و نادرست و غیره) تقسیم‌بندی کنید.
پاسخ: برای این بخش لازم است جدولی مشابه نمونه زیر طراحی کنید:

کار های خوب  کار های بد
آب خودن دویدن
غذا خوردن شوخی کردن
راه رفتن بی نظمی در صف

برای کاهش رفتارهای نادرست در مدرسه، چه راهکارهایی می‌توان پیشنهاد کرد؟
برگزاری برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده
ترتیب دادن مسابقات ورزشی

جواب فعالیت تکمیلی صفحه 56 تفکر و پژوهش ششم

بعد از پایان جلسه ارائه گزارش تحقیق، نتایج کار گروه خود را با گروه‌های دیگر مقایسه کنید و به سوالات زیر جواب دهید:

– رفتارهای دانش‌آموزان کلاس اول تا پنجم چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند؟
پاسخ: شباهت‌ها: خوردن خوراکی، دویدن، نوشیدن آب و…
تفاوت‌ها: نوع بازی‌ها و فعالیت‌ها

سپس در کلاس در مورد رفتارهایی که مشاهده کرده‌اید، با هم گفت‌وگو کنید. نتیجه‌ای که از این گفت‌وگوها می‌گیرید را یادداشت کنید.

وجود برنامه‌ریزی مناسب برای ساعت تفریح، باعث شادابی و نشاط بیشتر بچه‌ها می‌شود.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *